پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۸۹۷
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
سال ۹۸ از همان ابتدا سال سختی برای مسئولان اجرایی، دستگاه‌های مختلف و مردم بود. سیل در چند استان کشور باعث شد تا اولویت اول ایرانیان از رئیس‌جمهور گرفته تا کوچک‌ترین نهادها رسیدگی به این موضوع و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارات بیشتر و جبران خرابی‌های به وجود آمده باشد.
شعار سال: سال ۹۸ از همان ابتدا سال سختی برای مسئولان اجرایی، دستگاه‌های مختلف و مردم بود. سیل در چند استان کشور باعث شد تا اولویت اول ایرانیان از رئیس‌جمهور گرفته تا کوچک‌ترین نهادها رسیدگی به این موضوع و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارات بیشتر و جبران خرابی‌های به وجود آمده باشد.

در حالی که مردم ایران در تدارک آغاز سال نو بودند وقوع سیل در استان‌های گلستان و مازندران کام بسیاری از ایرانیان را تلخ کرد. اما ماجرا تنها به این دو استان ختم نشد و سیل در فارس، لرستان و خوزستان و برخی دیگر از نقاط کشور در طول ایام تعطیلات نوروز باعث شد تا تمامی مسئولان کشوری و لشکری و بسیاری از داوطلبان مردمی بی‌توجه به تعطیلات، پای کار بیایند تا در حد توان خود به سیل‌زدگان کمک کنند.

در این میان استانداران و مسئولان محلی استان‌های سیل‌زده بیش از همه درگیر اقدامات پیشگیرانه و امدادرسانی بودند. البته حاضر نبودن استاندار گلستان در کشور هنگام وقوع سیل باعث شد تا معاون اول رئیس‌جمهور، مناف هاشمی را از استانداری کنار بگذارد و میرمحمد غراوی به عنوان سرپرست استانداری این استان تعیین شود. از طرفی حسن روحانی رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه هم با حضور خود در مناطق سیل‌زده باعث دلگرمی مردم نگران شدند و هم با پیگیری هر روزه و دستورات مقتضی تلاش کردند این بحران را در سطوح کلان کشور مدیریت کنند.


روز جمعه دوم فروردین رئیس‌جمهور در تماس‌های جداگانه با وزیر کشور و مسئولین دو استان سیل‌زده مازندران و گلستان، دستورات تکمیلی را برای تسریع در رسیدگی به مشکلات مردم این مناطق صادر کرد. روحانی، ضمن گفت‌وگوی تلفنی با استاندار مازندران و معاون استاندار گلستان و اخذ آخرین گزارش‌ها از وضعیت جاری شدن سیل و آب‌گرفتگی در این دو استان و همچنین اقدامات انجام شده، به وزیر کشور دستور داد برای تکمیل و تسریع در اقدامات امدادی انجام شده، علاوه بر امکانات موجود در استان‌های سیل‌زده، تجهیزات و امکانات لازم از مناطق همجوار نیز برای مدیریت مشکلات ناشی از سیل، کاهش خسارات و هر گونه کمک فوری و لازم به سیل‌زدگان بسیج شوند.

رئیس‌جمهور همچنین از عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور خواست در اسرع وقت به همراه تیمی از مسئولان دستگاه‌های امدادی، خدماتی و اورژانس به منطقه اعزام و امکانات لازم در این دو استان و استان‌های همجوار را برای تسریع در روند کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بسیج کند. پیش از آن هم فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی برای رسیدگی به مشکلات مردم و مدیریت هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و پشتیبانی‌های لازم به منطقه اعزام شده بود.


فردای آن روز یعنی شنبه سوم فروردین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بازدید از مناطق سیل‌زده استان‌های گلستان و مازندران و اتخاذ تصمیمات لازم برای جبران خسارات ناشی از سیل، وارد گرگان شد. جهانگیری در این سفر دو روزه از نزدیک مناطق سیل‌زده را مورد بررسی و بازدید قرار داد. وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و نیرو در این سفر معاون اول رئیس‌جمهور را همراهی کردند.

جهانگیری در این مأموریت از مناطق سیل‌زده استان گلستان بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت خسارات ناشی از سیل و آب‌گرفتگی در این مناطق قرار گرفت و ضمن بازدید هوایی از مناطق سیل‌زده، با توضیحات مدیران استان از آخرین اقدامات صورت گرفته برای کمک به سیل‌زدگان و برآورد خسارات مطلع شد. وی همچنین با حضور در شهرستان آق‌قلا ضمن ابراز همدردی با مردم سیل‌زده، بر اهتمام دولت برای جبران خسارات و التیام مشکلات آنان تاکید کرد. معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در نمایشگاه بین‌المللی که بخشی از سیل‌زدگان در آن اسکان یافته بودند، از نزدیک در جریان روند اسکان مردم سیل‌زده و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آنان قرار گرفت و با حضور در جمع مردم سیل‌زده، در فضایی صمیمانه به پای درد و دل آنان نشست و اطمینان خاطر داد که دولت خسارات وارده را جبران و مشکلات مردم مناطق سیل‌زده را برطرف خواهد کرد.

جهانگیری شامگاه سوم فروردین هم در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان حاضر شد و با تاکید بر اینکه مهم‌ترین موضوع در حوادث موضوع پیشگیری است، گفت: باید به دور از احساسات، ارزیابی دقیقی درباره علل وقوع این سیل، ماندگاری آن و محاسبات مقاومت زیربناها انجام شود و در صورت لزوم، اصلاحات لازم انجام شود.

همچنین در این جلسه نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان از تلاش‌های دولت برای کمک به سیل‌زدگان قدردانی کرد و وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، کشور، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و راه و شهرسازی هر کدام در سخنانی گزارشی از اقدامات صورت گرفته حوزه مسئولیت خود برای کمک به سیل‌زدگان ارائه و بر استمرار و افزایش این اقدامات تاکید کردند. تعدادی از نمایندگان مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه بر ضرورت نگاه ویژه دولت برای ساماندهی وضعیت فعلی و کاهش آلام ناشی از سیل تاکید کردند و از دولت خواستند با کسانی که قصور یا سهل انگاری داشته‌اند برخورد شود. برخی از مدیران استان گلستان نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای خارج کردن ساکنین مسیر سیل و اعلام هشدار و تلاش‌های صورت گرفته برای کمک به سیل‌زدگان ارائه کردند.


معاون اول رئیس‌جمهور روز یک‌شنبه چهارم فروردین هم از برخی مناطق سیل‌زده در استان مازندران بازدید کرد و با حضور در روستای تالارپشت شهرستان سیمرغ، به همراه وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو، استاندار و جمعی از مدیران از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل مردم ساکن این روستا قرار گرفت. وی همچنین با حضور در خانه‌های سیل‌زده این روستا، ضمن ابراز همدردی با مردم از دغدغه‌ها و مطالبات آنها مطلع شد.

جهانگیری عصر همان روز  در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مازندران حاضر شد. در این جلسه نماینده ولی فقیه در استان مازندران و امام جمعه ساری هم از صبوری مردم سیل‌زده و استاندار مازندران که از ابتدا پای کار بود، قدردانی کرد. همچنین وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و شماری از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی هر کدام در سخنانی به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود برای جبران خسارات ناشی از زلزله و اقدامات پیشگیرانه پرداختند.

پس از این سفر جهانگیری به مناطق سیل‌زده، در روز دوشنبه پنجم فروردین، رئیس‌جمهور بعد از استماع گزارش معاون اول خود و اخذ آخرین گزارش‌ها از مناطق سیل‌زده شمال کشور، دستورات لازم را برای کاستن از مشکلات مردم این مناطق صادر کرد. روحانی در این گفت‌وگو که بلافاصله پس از بازگشت معاون اول رئیس‌جمهور از مناطق سیل‌زده در استان‌های گلستان و مازندران انجام شد، از جهانگیری خواست که برآوردهای نهایی برای جبران خسارت‌ها جمع‌بندی شده و برای ارائه و تصویب در نخستین جلسه هیأت دولت آماده شود.


رئیس‌جمهور همچنین وزارتخانه‌ها، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های مسئول را موظف کرد تا با تشکیل یک کارگروه، ضمن هماهنگی بیشتر، تلاش‌های خود را برای حل کامل بحران و ارزیابی خسارت‌های وارده مضاعف کرده و پیشنهادات عملیاتی خود را به سرعت برای طرح در جلسه هیأت دولت ارائه کنند. روحانی همه استانداران، فرمانداران و مسئولان همه نقاط کشور را موظف کرد با حضور مستمر در محل خدمتشان تا پایان تعطیلات نوروزی، در آماده‌باش کامل باشند و ضمن ایجاد ارتباط و هماهنگی با سایر دستگاه‌های مرتبط، تمام تدارکات لازم را برای مدیریت مشکلات ناشی از وقوع احتمالی سیل پیش‌بینی کنند.

پس از آن هم معاون اول رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با استانداران کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، خوزستان، بوشهر و فارس بر آمادگی لازم برای مقابله با احتمال وقوع سیل تأکید کرد. جهانگیری ظهر همان روز با صدور بخشنامه‌ای با تاکید بر ضرورت نظارت مستمر بر انجام خدمات رسانی به مسافران نوروزی در ایام نوروز و نیز لزوم حفظ آمادگی کامل تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برای مدیریت حوادث طبیعی با توجه به پیش‌بینی افزایش بارندگی در روزهای آینده از کلیه استانداران و فرمانداران سراسر کشور خواست به طور تمام وقت در محل کار خود حضور داشته باشند.

همچنین عصر آن روز جلسه ستاد مدیریت بحران کشور به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط در حالی برگزار شد که حادثه سیل در شیراز باعث جان باختن تعدادی از هم‌وطنانمان شده بود. جهانگیری در این جلسه با بیان اینکه اولویت اصلی دولت حفظ جان مردم در برابر سیل است؛ چرا که خسارات جانی مانند خسارات مالی قابل جبران نیست، از همه دستگاه‌ها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و گروه‌های امداد و نجات خواست هماهنگی لازم را با ستاد مدیریت بحران کشور انجام دهند تا مدیریت اوضاع هرچه بهتر و با کیفیت بهتر انجام شود.


در این جلسه که وزرای نیرو، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط نیز حضور داشتند، معاون وزیر کشور به تشریح گزارش‌های دریافتی از استان‌های مختلف در ارتباط با سیل و اقدامات پیشگیرانه پرداخت و از هماهنگی ایجاد شده با استانداران، ستاد مدیریت بحران، نیروهای مسلح و دستگاه‌های مختلف برای مدیریت اوضاع و پیشگیری از بروز خسارات ناشی از سیل خبر داد. نماینده نیروهای مسلح کشور هم از آمادگی کامل برای کمک به مهار سیل و مدیریت اوضاع خبر داد. در ادامه این جلسه نمایندگان دستگاه‌های مختلف گزارش‌هایی از اقدامات صورت گرفته و پیشنهادات موجود برای مدیریت هرچه بهتر اوضاع ارائه کردند و مقرر شد تمامی دستگاه‌های امدادی، استانداری‌ها، شهرداری‌ها و نیروهای مسلح با آماده‌باش کامل و با هماهنگی با ستاد مدیریت بحران کشور، تمام تلاش خود را برای کاهش آسیب‌های ناشی از سیل و بارش باران به کار گیرند.


روز سه‌شنبه ششم فروردین هم جلسه ستاد مدیریت بحران کشور با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد و روحانی در این جلسه با بیان اینکه اولویت اصلی و حائز اهمیت، حفظ جان مردم بوده و همه اقدامات باید در راستای حفظ جان مردم انجام شود، تأکید کرد: مردم عزیز ایران باید بدانند که همه مسئولان و نیروهای مسلح و امدادی و خدماتی از ابتدا پای کار بوده و تلاش شبانه‌روزی داشته‌اند.

همچنین در این جلسه معاون اول رئیس‌جمهور گزارشی از سفر خود به مناطق سیل‌زده در استان گلستان و مازندران و جلساتی که در روزهای اخیر برای مدیریت بحران در مناطق مختلف کشور تشکیل شده، ارائه کرد. استانداران استان‌های خوزستان، لرستان، فارس، مازندران و سرپرست استانداری گلستان هم که به همراه اعضای ستادهای بحران این استان‌ها از طریق ویدئو کنفرانس در این جلسه حضور داشتند، گزارش‌هایی از روند اقدامات انجام شده در راستای ارائه کمک‌های امدادی و خدماتی به مردم، میزان بارش‌ها در مناطق مختلف، وضعیت سدها، کانال‌ها، سیل‌بندها و رودخانه‌ها، چگونگی شناسایی نقاط بحرانی و تخلیه مردم از مناطق خطرناک، تمهیدات لازم برای اسکان موقت مردم و مسافران و برآورد انجام شده از خسارات وارد شده به منازل و بخش‌های مختلف کشاورزی، زیربنایی و صنعتی و چگونگی تلاش‌ها برای تخلیه آب از شهرها و ترمیم و بازسازی راه‌های مواصلاتی شهرها و روستاها که بر اثر سیل دچار تخریب شده‌اند، ارائه کردند.


در همان روز سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه‌قضاییه با صدور پیامی، ضمن عرض تسلیت به بازماندگان حادثه شیراز از سازمان بازرسی کل کشور و مسئولان قضائی استان‌های سیل‌زده خواست تا ضمن حضور فوری در مناطق سیل‌زده، ابعاد حادثه را مورد نظارت و ارزیابی قرار دهند. در بخشی از پیام رئیسی آمده بود: ضمن عرض تسلیت به بازماندگان محترم حوادث اخیر در شهر شیراز و استان‌های دیگر و آرزوی سلامتی و بهبودی مصدومین این حوادث، از مسئولین محترم قضائی استان‌های مربوطه و سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهم با حضور فعال در مناطق سیل‌زده و با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و امدادگران محترم، ضمن کاستن از درد و رنج مردم حادثه‌دیده، ابعاد و زوایای گوناگون موضوع را ارزیابی نمایند تا در خصوص سهل‌انگاری و بی‌توجهی احتمالی برخی از دست‌اندرکاران مسئول، برخورد لازم از سوی دستگاه قضائی صورت گیرد.


روز چهارشنبه هفتم فروردین اولین جلسه هیأت دولت در سال ۹۸ برگزار شد. پیش از این جلسه رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت جان باختن شماری از هم‌میهنان در سیل اخیر در برخی از استان‌های کشور، از مسئولان ذیربط خواست تلاش‌های خود را برای کاستن از مشکلات مناطق آسیب‌دیده و یاری مردم، مضاعف کنند. روحانی در این پیام همچنین با اشاره به اینکه در جلسه هیأت دولت ارزیابی‌های خسارات اخیر بررسی و تصمیمات لازم برای جبران خسارت‌های خسارت دیدگان اتخاذ خواهد شد، به وزیر کشور دستور داد سریعاً علل حادثه شیراز را که شماری از هم‌وطنان در جریان آن جان باختند، بررسی و گزارش آن را به همراه علل و هرگونه کوتاهی یا مقصرین احتمالی ارائه دهند.


اما روز چهارشنبه هفتم فروردین رئیس‌جمهور در ادامه روند رسیدگی‌ها و ساماندهی اوضاع در مناطق سیل‌زده شمال کشور، به منظور دیدار با مردم و بازدید از مناطق سیل زده استان گلستان وارد فرودگاه گرگان شد و بلافاصله پس از ورود به این استان عازم مناطق سیل‌زده شد تا در بازدید میدانی، از نزدیک در جریان روند امدادرسانی به مردم، رفع مشکلات و میزان خسارت‌های وارد شده ناشی از سیل به بخش‌های مختلف قرار بگیرد. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، محمود علوی وزیر اطلاعات، رضا اردکانیان وزیر نیرو، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و تابش رئیس بنیاد مسکن، رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌کردند.

رئیس‌جمهور پس از ورود به استان گلستان عازم روستای چن‌سبلی در شهرستان آق‌قلا شد و از این منطقه که در اثر سیل و آب‌گرفتگی دچار خسارت شده بود بازدید کرد. روحانی در این بازدید با توضیح وزیر کشور و دیگر مسؤولان ذیربط در جریان روند اقدامات در راستای امداد رسانی و اسکان موقت مردم و تلاش‌های انجام شده برای رفع مشکلات و جبران خسارت‌های ناشی از سیل در این منطقه قرار گرفت و در فضایی صمیمی با مردم گفت‌وگو و پس از اطلاع از مسائل و مشکلات آنان دستورات لازم را در راستای ارائه خدمات هرچه بهتر به مردم در زمینه‌های گوناگون به مسئولان ارائه کرد.


روحانی عصر آن روز با حضور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان، با اشاره به اینکه قصد داشته در روز دوم فروردین به این منطقه سفر کند و از نزدیک در جریان روند کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان قرار بگیرد که با گفت‌وگو با معاون اول مقرر شد، آقای جهانگیری به این سفر برود، اظهار کرد: معاون اول رئیس‌جمهور تصمیمات بسیار خوبی را در دو استان گلستان و مازندران اتخاذ کردند که یکی از آنها تصمیمات ضروری، انتخاب سرپرست برای استانداری گلستان بود.پس از آن رئیس‌جمهور به منظور بازدید از مناطق سیل‌زده در استان مازندران وارد فرودگاه ساری شد و با حضور در روستای کردخیل از توابع ساری از این منطقه سیل‌زده بازدید و با مردم از نزدیک گفت‌وگو کرد. روحانی در این بازدید با توضیح استاندار و مسؤولان ذیربط در جریان روند اقدامات در راستای امدادرسانی و تلاش‌های انجام شده برای رفع مشکلات و جبران خسارت‌های ناشی از سیل در این منطقه قرار گرفت. وی همچنین با حضور در منازل و باغ‌های آسیب دیده مردم در فضایی صمیمی با آنان گفت‌وگو و پس از اطلاع از مسائل و مشکلات آنان دستورات لازم را در راستای ارائه خدمات هرچه بهتر به مردم در زمینه‌های گوناگون به مسئولان ارائه کرد.

رئیس‌جمهور شامگاه هفتم فروردین در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مازندران حاضر شد و در جریان امور قرار گرفت.

در همان روز اعتبار و تسهیلات بانکی لازم برای جبران خسارات استان‌های آسیب دیده از سیل در نخستین جلسه هیأت دولت در سال ۱۳۹۸ به ریاست رئیس‌جمهور تصویب شد. در این جلسه هیأت وزیران به منظور جبران خسارت و بازسازی، تعمیر اماکن مسکونی، تجاری شهری و روستایی، تأسیسات روبنایی داخل محدوده روستاها، تأمین لوازم خانگی و معیشتی و خودروهای خسارت دیده ناشی از وقوع طوفان و سیل فروردین سال ۱۳۹۸ در استان‌های گلستان، مازندران، خراسان شمالی و سایر استان‌های کشور تصمیمات مهم و فوری را اتخاذ کردند. همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول پیگیری و نظارت بر روند درمان مصدمان این حادثه تعیین شد.

روز جمعه نهم فروردین هم رئیس‌جمهور به منظور بررسی وضعیت سیلاب در استان خوزستان و بازدید از اقدامات انجام شده در این زمینه وارد اهواز شد و در این سفر یک روزه به خوزستان از سدهای دز و کرخه بازدید کرد و از نزدیک وضعیت ورودی و خروجی سیلاب به این سدها را مشاهده و بررسی کرد. حضور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر به این استان بود.

همچنین فاز اول پروژه تجهیز، نوسازی، زهکشی و آبرسانی اراضی کشاورزی استان خوزستان روز جمعه با حضور رئیس‌جمهور، با تأمین آب ۲۹۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به بهره‌برداری رسید و پس از آن روحانی در جمع کشاورزان اراضی ابوفاضل در منطقه سلامات شهرستان باوی اهواز، با اشاره به بازدید هوایی خود از سدها و رودخانه‌های این منطقه گفت: بازدید امروز شامل دو بخش بود. بخش نخست، مناطقی بود که تحت تأثیر سیلاب‌های اخیر بودند. تالاب هورالعظیم امروز از آب پر شده، کارون پرآب است و آب کرخه هم افزایش یافته است و با توجه به بارندگی‌های روزهای آتی باید میزان آب و وضعیت سدهای منطقه را مدیریت کنیم که خسارتی ایجاد نشود و یا با حداقل خسارت مواجه شویم.

رئیس‌جمهور در این سفر با حضور در مرکز مانیتورینگ سازمان آب و برق استان خوزستان، وضعیت سدهای استان را بررسی کرد. در این بازدید گزارش دقیقی از میزان حجم ذخایر آبی ۱۱ سد استان خوزستان، دبی ورودی، دبی خروجی و ارتفاع آب آنها به روحانی ارائه شد. روحانی همچنین در این روز در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان حاضر شد، و با بیان اینکه نمی‌توان مدعی شد که وقوع سیل هیچ خسارتی نخواهد داشت، گفت: اینکه فکر کنیم سیل هیچ خسارتی نزند، امکان‌پذیر نیست اما می‌توانیم با برنامه‌ریزی و اتخاذ راهکارهای مناسب، خسارت‌ها را به حداقل برسانیم.


روز یک‌شنبه ۱۱ فروردین هم در جلسه هیأت وزیران که به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد، گزارش دستگاه‌های اجرایی مسئول و بازدیدهای میدانی و مشاهدات اعضای دولت از حضور در مناطق سیل‌زده یا در معرض بارندگی‌های شدید و گفت‌وگوی آنان با مردم و مسئولان محلی ارائه شد. در ادامه جلسه، آخرین ارزیابی‌های وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه از خسارات وارده به اماکن مسکونی شهری و روستایی و لوازم زندگی، باغات و مزارع کشاورزی و واحدهای صنفی و صنعتی، تأسیسات زیربنایی و خدماتی در استان‌های سیل‌زده به استحضار هیأت وزیران رسید و با اعطای کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی به آسیب‌دیدگان موافقت شد. اعطای این کمک‌ها با تکمیل ارزیابی‌های میدانی ادامه خواهد یافت.


همچنین بعدازظهر همان روز معاون اول رئیس‌جمهور همزمان با آغاز فعالیت سامانه بارشی جدید در مناطق غربی و جنوبی کشور، به منظور بازدید و سرکشی از اقدامات پیشگیرانه از سیل و تشکیل جلسه ستاد بحران به کرمانشاه سفر کرد. وزرای راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، جهانگیری را در این سفر همراهی کردند.

در این سفر معاون اول رئیس‌جمهور از مسیر رودخانه‌های قره‌سو و آب‌شوران، مسیل قزانچی و منطقه مرکزی شهر کرمانشاه از جمله تکیه معاون‌الملک بازدید کرد و با توضیحات استاندار از جزئیات اقدامات انجام شده به منظور مدیریت و کاهش آسیب‌های سیل احتمالی مطلع شد. جهانگیری همچنین در بدو ورود به استانداری کرمانشاه به منظور تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران، با جمعی از اعضای گروه‌های امدادی و سازمان‌های مردم نهاد استان که به منظور امدادرسانی به مردم در استانداری مستقر بودند، دیدار و از مشارکت و همکاری آنان با دستگاه‌های دولتی در عملیات امدادرسانی در ایام نوروز قدردانی کرد.

جهانگیری پس از آن در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان حاضر شد. وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی نیز در این جلسه به توضیح تمهیدات در نظر گرفته شده برای جبران خسارت‌های سیل در کرمانشاه و اقدامات پیشگیرانه در برابر پیامدهای احتمالی بارش‌های پیش‌رو پرداخته و تاکید کردند که دولت در حد توان برای جبران خسارت‌های وارده به مردم و زیرساخت‌های استان در کنار مردم خواهد بود. همچنین استاندار و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان و نیز اعضای مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، گزارش‌های جامعی از بارش‌های اخیر، میزان آب ورودی به سدهای استان، وقوع سیل در برخی شهرستان‌های استان، حجم و میزان خسارات وارده، اقدامات انجام شده برای امدادرسانی به سیل‌زدگان استان ارائه کردند. در این گزارش‌ها به اقدامات انجام شده در خصوص ایجاد آمادگی برای مواجهه و مدیریت بهتر پیامدهای بارش‌ها اشاره شد.


در ادامه این سفر معاون اول رئیس‌جمهور به منظور تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران، همزمان با بارش بی‌سابقه باران، وارد خرم‌آباد مرکز استان لرستان شد. جهانگیری روز ۱۱ فروردین در سفر به لرستان، علاوه بر تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران، از مناطق سیل‌خیز نیز بازدید کرد.

اما رئیس‌جمهور شامگاه ۱۱ فروردین در گفت‌وگویی تلفنی با وزیر کشور و نیز تماس تلفنی با استانداران استان‌های غرب و جنوب کشور، آخرین گزارش‌ها از بارش‌ها، آب‌گرفتگی و وقوع سیلاب در استان‌های مختلف را بررسی کرد.

روز دوشنبه ۱۲ فروردین معاون اول رئیس‌جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با فرمانداران شهرستان‌های الیگودرز، بروجرد، درود، کوه‌دشت، دلفان و دوره‌چگینی و نیز نماینده استاندار در بخش معمولان در جریان آخرین وضعیت بارش‌ها و سیلاب در این مناطق و اقدامات انجام شده در پی بارش‌ها قرار گرفت. جهانگیری در این تماس‌های تلفنی ضمن تاکید بر نهایت دقت و هوشیاری در مواجهه با پیامدهای احتمالی بارش‌ها، خواستار اطلاع‌رسانی، امدادرسانی و انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز خسارات احتمالی شد.

جهانگیری که به منظور سرکشی به چهار استان غربی و جنوبی کشور عازم لرستان شده بود در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان لرستان شرکت کرد. در این جلسه آیت‌الله میرعمادی نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرم‌آباد، استاندار و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان و نیز اعضای مجمع نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی، گزارش‌ها و نکاتی از بارش‌های اخیر، میزان آب ورودی به سدهای استان، وقوع سیل در برخی شهرستان‌های استان، حجم و میزان خسارات وارده، اقدامات انجام شده برای امدادرسانی به سیل‌زدگان استان ارائه کردند. در این گزارش‌ها به اقدامات انجام شده در خصوص ایجاد آمادگی برای مواجهه و مدیریت بهتر پیامدهای بارش‌ها اشاره شد.

معاون اول رئیس‌جمهور که از ۱۱ فروردین سفر خود به چهار استان غربی و جنوبی کشور برای حضور میدانی در مدیریت بحران ناشی از بارندگی‌های بی‌سابقه در این منطقه را با سفر به کرمانشاه و لرستان آغاز کرده بود، قرار بود صبح ۱۲ فروردین به منظور تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران به ایلام سفر کند، به دنبال تشدید بارش‌ها و نبود امکان پرواز هواپیما در لرستان و ایلام، از حضور در ایلام بازماند و بلافاصله از راه زمینی عازم استان خوزستان شد. جهانگیری پیش از ترک خرم‌آباد در تماس تلفنی با وزیر کشور دستور داد تا امکانات و تجهیزات شهرداری شهرهای بزرگ کشور بسیج شده و برای کمک به مناطق سیل‌زده اعزام شوند. وی پیش از ترک خرم‌آباد بازدیدی از نقاط مختلف این شهر و بالا آمدن سطح آب در مسیل‌ها و رودخانه‌های شهر داشت.


معاون اول رئیس‌جمهور در مسیر عزیمت زمینی از خرم‌آباد به اندیمشک از چندین ایستگاه و پست نیروهای امدادی که در حال خدمت‌رسانی به مسافران و مردم بودند، بازدید کرد. وی در طول مسیر از چندین ایستگاه نیروهای امدادی از جمله پلیس راهور، هلال احمر و نیروهای راهداری بازدید و با ایشان گفت‌وگو و از زحمات و تلاش‌های آنها قدردانی کرد. جهانگیری همچنین با حضور در یکی از سیاه‌چادرهای برپا شده از سوی عشایر در حاشیه جاده از نزدیک با ایشان گفت‌وگو کرد و در جریان مسائل و مشکلات آنان قرار گرفت و دستوراتی برای پیگیری مشکلات ایشان صادر کرد. وی همچنین در مسیر عزیمت از خرم‌آباد به اهواز در جمع مردم روستای رمانه از توابع منطقه شعیبیه شوشتر حضور یافت.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه این سفر در آستانه ورود سیلاب دور دوم بارش‌های سیل‌آسا به پهنه آبی خوزستان، از سدهای دز و کرخه بازدید کرد. در جریان این بازدیدها که استاندار خوزستان نیز در آنها حضور داشت، جهانگیری با توضیحات مسئولان و کارشناسان از جزئیات میزان آب ورودی به مخازن سدهای دز و کرخه، تمهیدات اندیشیده شده و اقدامات انجام شده برای مهار سیلاب بارش‌های اخیر مطلع شد و سپس در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان شرکت کرد.

روز چهارشنبه ۱۴ فروردین هم رئیس‌جمهور همزمان با عید سعید مبعث در دیدار جمعی از وزرا، مدیران دستگاه‌های اجرایی، مسئولان و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار دیگر تاکید کرد که دولت با همه توان در خدمت آسیب‌دیدگان و خسارت‌دیدگان سیل است و برای جبران این خسارت‌ها همه تلاش خود را انجام خواهد داد.


اما روز ۱۴ فروردین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به استان‌های سیل‌زده سفر کرد و شامگاه ۱۴ فروردین در نشست ستاد بحران استان لرستان گفت: در مورد بازسازی، به مردم خسارات زیادی در زمینه خانه، دام و کشاورزی وارد شده که باید کاری کنیم نگرانی نداشته باشند و مقام معظم رهبری هم بر این موضوع تأکید داشتند که مردم نگران بعد و جبران خسارت نباشند. اگر لازم باشد در مجلس مصوب می‌کنیم امکان مالی برای بنیاد مسکن و سایر بخش‌ها در نظر گرفته شود چون مردم زندگی خود را از دست داده‌اند و نگران هستند و رهبر انقلاب فرموده‌اند که مردم نباید نگرانی داشته باشند.

لاریجانی در سفر خود به خوزستان از آخرین وضعیت سد دز بازدید کرد. وی در این بازدید در جریان آخرین وضعیت دریچه‌های این سد، میزان دبی ورودی و خروجی آن و همچنین فضای خالی مخزن قرار گرفت. در این بازدید استاندار خوزستان، نمایندگان دزفول، اندیمشک و اهواز و جمعی از مسئولان کشوری و استانی حضور داشتند. رئیس مجلس همچنین در این سفر از عملیات ترمیم، تقویت و استحکام‌بخشی حاشیه رودخانه دز در محدوده روستاهای زاویه در دزفول بازدید کرد. در این بازدید اهالی منطقه زاویه از رئیس مجلس شورای اسلامی بابت حضور در منطقه تشکر و درخواست کردند تا ماشین‌آلات بیشتر برای تسریع در عملیات تقویت سیل‌بند به منطقه ارسال شود. پس از آن لاریجانی از وضعیت سد کرخه در اندیمشک بازدید کرد. وی در این بازدید با مسئولان و کارشناسان این سد در خصوص آخرین وضعیت دریچه‌های این سد، میزان دبی ورودی و خروجی آن و همچنین فضای خالی مخزن گفت‌وگو کرد و در جریان آخرین وضعیت قرار گرفت.

لاریجانی در حاشیه بازدید از سد کرخه در جمع خبرنگاران در خصوص منبع تأمین خسارت‌های سیلاب اخیر کشور خاطرنشان کرد: پیش‌بینی نمی‌کردیم که در ابتدای سال با این حجم خسارت در بحث سیلاب مواجه شویم و باید منبعی جداگانه از بودجه سال ۹۸ برای جبران خسارت‌های سیلاب کشور در نظر بگیریم.

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه مدیریت بحران خوزستان که شامگاه ۱۵ فروردین در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تشکیل کارگروه کارشناسی و استفاده از صاحب‌نظران در این کارگروه، ستاد بحران و جلسات مختلف موجب شد شدت نگرانی‌ها بسیار کاهش داده شود و در این زمینه موفق عمل شده است و باید نقاط مثبت نیز دیده شود.

از سوی دیگر روز شنبه ۱۷ فروردین معاون اول رئیس‌جمهور در مکالمه تلفنی جداگانه با استانداران خوزستان و لرستان و نیز سرپرست استانداری گلستان آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده و نحوه امدادرسانی به سیل‌زدگان را مورد بررسی قرار داد.

همچنین روز یک‌شنبه ۱۸ فروردین در جلسه هیأت وزیران، دستگاه‌های مسئول و وزارتخانه‌های کشور، نیرو، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی، مشاهدات میدانی و گزارش‌های دریافت شده از مناطق سیل‌زده را به استحضار اعضای دولت رساندند. رئیس‌جمهور در این جلسه که ریاست آن را برعهده داشت، با توجه به بی‌سابقه بودن گستردگی و میزان بارش‌ها در کشور حداقل در ۱۰۰ سال اخیر، مشارکت همگان و کلیه دستگاه‌ها و نهادها را در ساماندهی مناطق سیل‌زده و کمک به جریان عادی زندگی مردم ضروری دانست و خواستار سرعت عمل هرچه بیشتر کلیه مسئولان در این خصوص شد.


از طرفی سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه اولین سفر استانی خود را به مناطق سیل‌زده شمال کشور انجام داد و با حضور در جلسه شورای اداری استان گلستان با اشاره به تأکیدات قانونی و روشن بودن وظایف دستگاه‌ها در این زمینه، گفت: حتماً باید بخش‌های مطالعاتی در رابطه با پیشگیری از سیل فکر کنند و دستگاه‌های اجرایی نیز خود را موظف بدانند که به قانون عمل کنند و دستگاه نظارتی هم عمل به قانون را دنبال نمایند و اگر جایی تخلف وجود دارد، بدون رعایت هیچ گونه خط قرمزی با تخلفات برخورد شود.

رئیس قوه‌قضاییه همچنین در جمع مسئولان قضائی و کارکنان دادگستری گلستان، با اشاره به بازدید خود از مناطق سیل‌زده تاکید کرد که در حوزه آسیب‌شناسی یک اقدام مؤثر و واقعی صورت گیرد تا دیگر شاهد وقوع حوادث مشابه در کشور نباشیم و افزود: سازمان بازرسی در پیگیری موضوع سیل اخیر نقش بسیار مهمی دارد. ما قوانین صریحی در خصوص توزیع عادلانه آب داریم که وظایف نهادها در آن مشخص شده که وزارت نیرو چه‌کاره است؛ وظیفه امور آب چیست؛ وظیفه شهرداری‌ها چیست و چطور می‌توانیم مسیل‌های دائمی و فصلی را اداره کنیم و قانون راه‌هایی را که در ارتباط با این قضیه است، کاملاً قانون مشخص کرده که مثلاً لایروبی وظیفه کیست و وظیفه چه کسی رسوب‌زدایی است. برای اینگونه رسیدگی‌ها ابزاری در اختیار دستگاه قضائی هست و باید از آن امکانات و ظرفیت‌هایی که در اختیار قوه قضائیه است، استفاده شود و استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای نظام بخشی و ساماندهی امور یک امر ضروری است.

روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین رئیس‌جمهور به وزیر کشور دستور داد تا استانداران با همکاری شهرداری‌ها، اماکن و ساختمان‌های در معرض خطر سیل را شناسایی و گزارش دقیقی را به هیأت وزیران ارائه کنند. با دستور روحانی، استانداران سراسر کشور موظف شدند با همکاری شهرداری‌ها ساختمان‌ها، اماکن و مستحدثات واقع در مسیل‌ها و حریم رودخانه‌ها و در معرض خطر سیل را در حوزه مأموریت خود شناسایی و گزارش دقیق و جامعی را ظرف یک هفته به هیأت وزیران ارائه کنند.


همچنین روز چهارشنبه ۲۱ فروردین رئیس‌جمهور در دستوری به وزیر کشور تاکید کرد که مدیریت جامع بحران سیل اخیر (عملیات پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی، بازتوانی، هماهنگی و تقسیم کار) در دستگاه‌های اجرایی و همه نهادها و سازمان‌های همکار و مؤثر بر عهده وزیر کشور (قائم‌مقام شورای عالی مدیریت بحران کشور) است. روحانی در این دستورالعمل افزود برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که از همه توان نیروها و نهادهای عمومی غیر دولتی حداکثر بهره‌گیری شود و دیوان‌سالاری اداری و مقررات دست و پاگیر مانع کندی همکاری آنها در این حادثه مهم نشود. کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی، نیروهای نظامی و انتظامی، نهادهای قضائی و عمومی غیردولتی موظف به همکاری و اجرای دقیق دستورها و برنامه‌های ابلاغی وزیر کشور هستند.

شنبه ۲۴ فروردین هم معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه نحوه تأمین مالی جبران خسارت‌های ناشی از سیل در استان‌های سیل‌زده حاضر شد و با اشاره به نامه مقام معظم رهبری در پاسخ به درخواست رئیس‌جمهور برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران خسارات سیل و بازسازی مناطق سیل‌زده و تاکید رهبری بر ضرورت استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت‌های قانونی، مالی و بودجه‌ای کشور برای جبران خسارات سیل، گفت: مقام معظم رهبری که از ابتدای وقوع بحران سیل دغدغه کمک رسانی و امداد به مردم سیل زده را داشته‌اند، تاکید کرده‌اند که اولویت دولت در وهله نخست باید استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت‌های قانونی، مالی و بودجه‌ای کشور برای جبران خسارات سیل باشد و در صورت ضرورت با برداشت از صندوق توسعه ملی نیز موافقت کرده‌اند.

در این جلسه که وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی، رئیس سازمان مدیرت بحران و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نیز معاونین و مدیران دستگاه‌های مختلف حضور داشتند، مصوب شد سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی با محوریت سازمان برنامه و بودجه ضمن شناسایی تمامی ظرفیت‌های قانونی، مالی و بودجه‌ای کشور، راهکارهای لازم برای تأمین مالی جبران خسارات و بازسازی مناطق سیل‌زده را تا ۲۷ فروردین ارائه کنند. همچنین همه دستگاه‌های اجرایی موظف شدند ضمن تدوین و ارائه برنامه زمان‌بندی برای جبران خسارات و بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل، گزارش برآورد دقیق و شفاف از میزان خسارات وارده به مناطق سیل زده را که به تأیید ستاد مدیریت بحران سیل رسیده باشد، حداکثر تا ۲۷ فروردین تهیه و ارائه کنند.


همچنین روز یک‌شنبه ۲۵ فروردین نخستین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در سال ۹۸ به ریاست رئیس‌جمهور و با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه‌قضاییه و دیگر اعضای شورای عالی تشکیل شد و در این جلسه روحانی بر ضرورت همکاری سه قوه برای کمک به آسیب‌دیدگان سیل اخیر در کشور تأکید کرد. رؤسای قوه مقننه و قضائیه نیز ضمن قدردانی از کمک‌های مردمی و مسئولان کشوری و لشکری به سیل‌زدگان، تداوم این کمک‌ها را مورد تأکید قرار دادند.

در این جلسه، موضوع اختصاص منابع لازم برای جبران خسارات وارده به سیل‌زدگان از جمله استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات مقتضی اتخاذ شد. شورای عالی در بخش دیگری از بررسی‌های خود لزوم دسترسی حداکثری مردم به بیمه حوادث طبیعی را مورد بررسی قرار داده و در جهت اختصاص منابع کافی در این زمینه پیشنهادهای لازم را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

صبح همان روز معاون اول رئیس‌جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان‌های رضوی و جنوبی، از آخرین وضعیت بارش‌ها و اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با سیل در این استان‌ها مطلع شد و بر آمادگی همه‌جانبه در استان‌های درگیر با سیل و مناطق در معرض طغیان رودخانه‌ها تاکید کرد. جهانگیری از استانداران این استان‌ها خواست تا با در نظر گرفتن تمامی احتمالات، امکانات و ظرفیت استان‌های خود را برای جلوگیری از بروز خسارات جانی و مالی به مردم به کار گیرند و دستگاه‌های امدادی و کمک‌رسان را تا هر زمان که لازم است در حالت آماده‌باش کامل نگه دارند. استانداران این استان‌ها نیز گزارشی از آخرین اقدامات صورت گرفته به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه کردند و از آمادگی همه‌جانبه برای مواجهه با سیل خبر دادند.


اما بررسی موضوع بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر کشور با حضور مسئولین مربوطه و وزرای راه، کشاورزی، کشور و نیرو از مهم‌ترین اخبار روز یک‌شنبه ۲۵ فروردین در مجلس شورای اسلامی بود. در این روز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و بررسی موضوع بارندگی‌های اخیر کشور با حضور مسئولین مربوطه و وزرای راه، کشاورزی، کشور و نیرو در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.

در این جلسه سحر تاج‌بخش، رئیس سازمان هواشناسی با تشریح عملکرد این سازمان در سیل اخیر کشور این حوادث را ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی دانست و با اشاره به عملکرد این سازمان در سیل اخیر، اظهار کرد: طی سال زراعی ۹۷، ۹۸ مجموع کل بارش کشور ۲۰۴ میلی‌متر بود که در مقایسه با بلند مدت ۲۲ درصد افزایش یافته است. همچنین میزان بارش در زمستان ۱۱۹ میلی‌متر بود که نسبت به بلندمدت ۱۳ درصد افزایش داشته است.

همچنین علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر با تشریح عملکرد این سازمان در سیلاب‌های اخیر کشور، گفت که بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان منابع داخلی جمعیت هلال‌احمر برای کمک به سیل‌زدگان هزینه شده است و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان کمک‌های مردمی به هلال‌احمر واریز شده است.

در ادامه این جلسه علنی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: تا به امروز بیش از ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های کشور در بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نقطه کشور دچار آسیب شده و ۷۲۵ پل به طور کامل تخریب شده است. وی با اشاره به عملکرد این وزارتخانه در سیل اخیر بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی در ایام نوروز مسئولیت تشکیل ستاد سفرهای نوروزی را بر عهده دارد و از همه ایام سال فعال‌تر است و به گونه‌ای در حالت آماده‌باش قرار دارد. در سال جاری وقوع سیل باعث شد که همکاران ما در وزارت‌خانه با تلاشی مضاعف نقش خود را ایفا کنند، به گونه‌ای که امسال در ایام نوروز در ۲۴ استان و ۲۱۳ شهرستان و ۲۶۹ شهر با سیلاب مواجه شدیم و ستاد مدیریت بحران در وزارت راه و شهرسازی به صورت شبانه‌روزی در حال تلاش بود.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی هم در این جلسه گفت که بخش کشاورزی در جریان سیل اخیر ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است و افزود: قبل از هر چیز خدا را شاکر هستم که بعد از سال‌های سخت نعمت و رحمت و بارانش را بر ما نازل کرد. اگر چه خیلی از هم‌وطنان ما در سیل اخیر آسیب‌های جدی دیدند که امیدواریم در بخش مالی با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی و آحاد مردم نسبت به جبران آن اقدام کنیم.

در این جلسه، رضا اردکانیان وزیر نیرو با بیان اینکه در پی بارش‌ها و سیل اخیر مجموعاً دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارات به تأسیسات وارد شده است، عنوان کرد: در حال حاضر یک‌ونیم درصد روستاها متأثر از سیل و قطعی برق و قطعی آب شرب هستند. وی افزود: همان طور که خشکسالی نتیجه طبیعی بارش‌های کم است سیل هم در اثر بارش‌های شدید رخ می‌دهد که در تمام دنیا اتفاقی اجتناب‌ناپذیر است. همه ما باید سعی کنیم به مدد دانش و اطلاعات و تجربیات موجود خسارات و صدمات سیل را کاهش دهیم. وزیر نیرو همچنین با حضور در فراکسیون مستقلین اعلام کرد که حجم ذخایر آب نسبت به سال‌های گذشته ۶۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین در این جلسه عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور هماهنگی همه دستگاه‌ها در سیل اخیر را از ویژگی‌های این سیل عنوان و بر ضرورت آمادگی لازم همه دستگاه‌ها برای بارندگی احتمالی و توأم با ذوب برف در اردیبهشت تاکید کرد. وی با بیان اینکه ۲۵ استان در سیل اخیر گرفتار سیل شدند و مشکلات زیادی از جمله تخریب منازل، مساکن، زمین‌های کشاورزی، پل‌ها و جاده‌ها، تأسیسات و برق را شاهد بودیم، افزود: با هدف‌گذاری صورت گرفته خسارات جانی را اولین هدف خود قراردادیم و با جابجایی جمعیت در ۲۵۰ روستا و بخش‌هایی از شهرها خسارات جانی را به حداقل رساندیم. سیل با این عظمت می‌توانست خسارت جانی بیشتری را در بر داشته باشد.

مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی هم خواستار سازماندهی کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان شد و تاکید کرد که نباید جلوی کمک‌های مردم گرفته شود. وی بر ضرورت سازماندهی و مدیریت مشارکت مردمی تاکید و در این رابطه خاطرنشان کرد: سمن‌ها می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند نه دولت. اگر کسی می‌خواهد خودش پول ببرد و کاری انجام دهد نباید جلوی او را گرفت، بلکه باید کمک‌های مردمی سازماندهی شود.

در ادامه این جلسه برخی از نمایندگان استان‌های خراسان شمالی، مرکزی، ایلام، اصفهان، مازندران، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد در سخنان کوتاهی به تشریح وضعیت این استان‌ها بعد از وقوع سیل پرداختند.


روز دوشنبه ۲۶ فروردین رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه با استانداران خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی، لرستان و خوزستان، بسیج و هم افزایی همه دستگاه‌ها و نهادها و اتخاذ تمهیدات لازم و ضروری جهت جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی را در روند بارندگی‌ها مورد تاکید قرار داد. در این تماس‌های تلفنی، محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی، احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، فریدون همتی استاندار هرمزگان، محمد جواد فدایی استاندار کرمان، علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی، سید موسی خادمی استاندار لرستان و غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز گزارشی از وضعیت منطقه و تدابیر اتخاذ شده برای رویارویی با افزایش احتمالی بارندگی‌ها و مدیریت مناسب اوضاع ارائه کردند.

جلسه شورای عالی آب هم ظهر همان روز به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. جهانگیری در این جلسه از وزارت نیرو خواست به عنوان دبیرخانه شورای عالی آب با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط، ضمن برنامه‌ریزی برای لایروبی بستر رودخانه‌ها، بدون مماشات موضوع ساخت و سازها و تجاوز به حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها را نیز به طور ویژه در دستور کار قرار دهد تا از حریم طبیعت به خصوص رودخانه‌ها صیانت شود و شاهد تکرار وقوع این گونه خسارات و آسیب‌ها نباشیم.

در این جلسه که وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشتند، نماینده وزارت نیرو گزارشی از وضعیت آب سدها و روان‌آب‌های کشور ارائه کرد و رئیس سازمان هواشناسی کشور هم گزارشی از تحلیل بارش و دمای هوای کشور از ابتدای سال آبی ۹۸ ۹۷ یعنی از ۹۷/۷/۱ تا ۲۵ فروردین ۹۸ ارائه کرد و به تشریح پیش بینی این سازمان برای سه ماه آینده سال پرداخت.

اما روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین رئیس‌جمهور در حکمی به محمود نیلی‌احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران مأموریت داد تا ریاست هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها با عضویت شخصیت‌های علمی مستقل و خبره در تخصص‌های مرتبط را به عهده گرفته و ظرف شش ماه گزارش ملی این رخداد را ارائه کند. روحانی طی پیوست حکمی اولویت‌ها و ضروریات مورد بررسی را در ۱۳ عرصه هواشناسی و اقلیم‌شناسی، هیدرولوژی، سازه‌های آبی و مدیریت منابع آب، مدیریت بحران، امداد و نجات، مدیریت ریسک و بیمه، زیرساخت‌ها، شهرسازی و معماری، اجتماعی و فرهنگی، حقوقی، محیط زیست، کشاورزی و منابع طبیعی، کسب و کارها و میراث فرهنگی و درس‌آموخته‌های تمدنی و یک کارگروه اقتصاد سیلاب و تأمین مالی ابلاغ کرد.

روز چهارشنبه ۲۸ فروردین جلسه هیأت وزیران به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و هیأت دولت در این جلسه، مصوبه پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی برای جبران خسارات بخش کشاورزی ناشی از سیل را اصلاح کرد. بر اساس مصوبه جدید هیأت دولت، کمک‌های بلاعوض دولت و هم‌چنین تسهیلات بانکی ارزان قیمت به بخش کشاورزی در موضوعات زراعت، آبزی‌پروری، دامداری، ایستگاه پمپاژ آب و واحد مرغداری آسیب‌دیده اصلاح شد.

در این جلسه رئیس‌جمهور از موافقت رهبر معظم انقلاب برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت جبران خسارت سیل‌های اخیر خبر داد. روحانی با قدردانی از رهبر معظم انقلاب به خاطر پاسخ به نامه دولت برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت جبران خسارت‌ها و نیازی که در این بخش وجود دارد، گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که حضوراً خدمت ایشان بودم، فرمودند که معتقدم باید از صندوق در راستای جبران خسارات مردم کمک شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به درخواست مجوز رئیس‌جمهور برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور تأمین بخشی از هزینه‌های ناشی از خسارات سیل‌های اخیر، جدیت دستگاه‌های مسئول در پیگیری و جبران خسارت‌های مالی سنگین سیل به ویژه خسارت‌های وارده بر کشاورزان را لازم دانستند و از دولت خواستند که با استفاده از محل‌های قانونی موجود، سریعاً اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندی وضعیت و در صورت نیاز، برداشت از صندوق توسعه ملی مورد تأیید خواهد بود.


همچنین روز ۲۹ فروردین رئیس قوه‌قضاییه در سفری یک‌روزه عازم خوزستان شد تا ضمن بازدید از مناطق سیل‌زده در جریان روند امدادرسانی به سیل‌زدگان قرار گیرد. رئیسی، در بدو ورود به استان خوزستان، در فرودگاه اهواز اهداف دومین سفر استانی خود را تشریح کرد و با اشاره به در دستور کار بودن سفرهای استانی، تصریح کرد: اولویت این سفر را به استان خوزستان اختصاص دادیم تا علاوه بر دیدار با مردم و مسئولان، نسبت به مسائل سیل و اقداماتی که انجام شده نیز بررسی‌های لازم را انجام دهیم.

رئیس دستگاه قضا در جریان این سفر با خانواده معظم شهدا، عشایر و مسئولان استان خوزستان دیدار و دغدغه کنونی مردم استان خوزستان را موضوع سیل، راهکارهای مربوط به مواجهه با مسائل سیل، کمک به مردم و پرداخت خسارات عنوان کرد و گفت: امیدواریم با پیگیری که انجام شده به زودی شاهد پرداخت خسارت‌ها باشیم که تأیید و تاکید آن از سوی مقام معظم رهبری انجام شده است.

رئیسی همچنین در جلسه ستاد بحران خوزستان که شامگاه ۲۹ فروردین در استانداری این استان برگزار شد، شرکت کرد و با اشاره به ارائه گزارش‌های مدیران اجرایی در رابطه با سیل، گفت: این گزارشات نشان از اقدامات در این راستا است؛ اگر چه سیل تلخی‌هایی به دنبال داشت و آسیب‌هایی به خانه، کاشانه و کشاورزی مردم وارد کرد و غم‌انگیز بود اما حضور گروه‌های جهادی، طلاب، بسیجیان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی، نیروهای انتظامی، مسئولین و مردم جلوه مثال‌زدنی از همدلی و همراهی و اخلاص جهت گره‌گشایی است. همچنین در حوزه امداد و نجات همراهی ارزشمندی انجام شد.


روز ۳۱ فروردین هم رئیس‌جمهور در ادامه روند رسیدگی‌ها و ساماندهی اوضاع در مناطق سیل‌زده کشور و دیدار با مردم و بازدید از مناطق سیل‌زده لرستان، با استقبال نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و جمعی از مسئولان ارشد محلی وارد فرودگاه خرم‌آباد شد و بلافاصله پس از ورود به استان لرستان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران لرستان شرکت کرد و با اشاره به اینکه کار بخش‌های دولتی در ترمیم زیرساخت‌های آسیب‌دیده کم‌نظیر است، گفت: اینکه بیماری مسری و فراگیر در مناطق سیل‌زده نداریم، مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است. برق ۱۱۴۵ روستای استان لرستان بر اثر سیل قطع شد و اکنون فقط شش روستا برق ندارند و از ۹۶۱ روستا، فقط بازسازی شبکه آبرسانی سه روستا باقی مانده است.

روحانی سپس با حضور در شهرستان پل‌دختر ضمن بازدید از این منطقه سیل‌زده، با توضیحات مسئولان و گفت‌وگوی صمیمانه با مردم این شهرستان در جریان روند امدادرسانی، رفع مشکلات و میزان و نحوه امدادرسانی به مردم سیل‌زده قرار گرفت و بر ضرورت اتخاذ اقدامات لازم در جهت بازگشت هرچه زودتر روند زندگی عادی به این منطقه تاکید کرد. رئیس‌جمهور پس از آن از روستای چم‌مهر از توابع شهرستان پل‌دختر بازدید کرد.

رئیس دولت دوازدهم همچنین در جمع مردم روستای سیل‌زده شوره از توابع بخش ماژین در استان ایلام حاضر شد و با تأکید بر اهتمام دولت نسبت به جبران خسارت‌ها در مناطق سیل‌زده، عنوان کرد: مردم باید مطمئن باشند که دولت در کنار آنها قرار دارد و خسارت‌ها با کمک مردم، نیروهای مسلح و امدادی جبران می‌شود.

رئیس‌جمهور در آخرین مرحله از سفر یک‌روزه خود به مناطق سیل‌زده و در راستای بررسی میدانی وضعیت سیلاب در این مناطق، وارد استان خوزستان شد و در بدو ورود از سوی استاندار و مسئولین ارشد استان مورد استقبال قرار گرفت. روحانی عصر ۳۱ فروردین در بازدید خود از مناطق سیل‌زده خوزستان با گزارش و توضیحات استاندار و مسئولین مربوطه در جریان آخرین وضعیت رودخانه‌های این استان با توجه به بارندگی‌های اخیر قرار گرفت. روحانی ضمن بازدید از روان‌آب‌های اطراف رودخانه‌های کرخه، کارون و دز در جریان اقدامات انجام شده برای جلوگیری از حوادث احتمالی در صورت تشدید بارندگی‌ها قرار گرفت و سپس از کمپ اسکان اضطراری بخشی از سیل‌زدگان استان خوزستان در ورزشگاه تختی اهواز بازدید کرد. در این بازدید، ساکنان این کمپ در گفت‌وگوی رو در رو مسائل، مشکلات و درخواست‌های خود را با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند و روحانی هم تلاش مسئولان را نسبت به رفع مشکلات آنان مورد تأکید قرار داد.

روحانی شامگاه ۳۱ فروردین در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان شرکت کرد و در این جلسه اسکان مردمی که منازلشان از سیل آسیب دیده را در اولویت برنامه‌ها دانست و تاکید کرد: روند بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل اخیر باید در حرکتی جهادی و با وحدت ملی و ایثار و فداکاری شتاب گیرد تا مردم این مناطق به سرعت از معضلی که با آن روبرو هستند، نجات یابند.

با توجه به اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته از سوی تمامی مقامات کشور که به برخی از آنها اشاره شد، به نظر می‌رسد این عزم جدی وجود دارد تا مشکلاتی که به دلیل سیل اخیر در چند استان کشور به وجود آمده به سرعت حل شود و این امیدواری وجود دارد که وعده‌ها و اقدامات تمهیدی طبق برنامه پیش برود تا هر چه زودتر هم‌وطنانی که به دلیل سیل با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند بتوانند با کمک همه مردم و مسئولان به خانه‌های خود بازگشته و مزارع و باغات آسیب‌دیده‌شان را احیا کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران، تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1398، کدخبر: 98020100148 ، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین