پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۹۱۴
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
زهره احمدی در خصوص استرس پس از حادثه گفت: وقتی حادثه‌ای ناگوار و تلخ فرد یا اطرافیان وی را درگیر و زندگی‌شان را تهدید می‌کند افراد دچار استرس پس از حادثه می‌شوند.
شعار سال: یک متخصص روان‌شناسی کودک گفت: استرس پس از حادثه آسیب‌های جبران ناپذیری به دنبال دارد که در این میان مسئولیت روان‌شناسان و روان‌درمانگران بسیار مهم است.

زهره احمدی در خصوص استرس پس از حادثه گفت: وقتی حادثه‌ای ناگوار و تلخ  فرد یا اطرافیان وی  را درگیر و زندگی‌شان را تهدید می‌کند افراد دچار استرس پس از حادثه می‌شوند.

وی اضافه کرد: این اختلال زمانی روی می‌دهد که افراد با تهدید به مرگ و صدمه جدی روبرو شده‌اند؛ مثل مرگ یکی از عزیزان، دزدیده شدن، مورد تجاوز قرار گرفتن، وقوع حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، جنگ و یا اینکه در انتظار مرگ و حتی در انتظار حوادث غیرمنتظره بودن افراد را دچار استرس شدید می‌کند.‌

این متخصص روان‌شناسی کودک در مورد شروع این استرس در افراد اظهار کرد: شروع استرس می‌تواند از یک هفته بعد از حادثه تا ۶ ماه پس از آن ظاهر شود و همچنین می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد؛ هر چند باید گفت کودکان آسیب پذیرترند.

وی با تأکید بر اینکه سیل اخیر این نوع استرس را  در افراد تشدید کرده است، ادامه داد: شب ادراری و کابوس‌های شبانه، زودرنج بودن، حساس بودن به کوچکترین صدا، احساس گناه و منتظر افتادن یک اتفاق از جمله آثاری است که این روزها در مناطق سیل زده بیشتر دیده می‌شود.

احمدی در خصوص آنکه چطور متوجه شویم که  افراد به این نوع استرس مبتلا شده اند اضافه کرد: یکی از علائم این نوع استرس کابوس است. کابوس به صورتی که فرد نمی‌تواند آن را فراموش کند و مدام به آن فکر می‌کند و این کابوس‌ها موجب آزارش شده و سبب می‌شود در خواب جیغ بزند. انکار کردن و یا دوری کردن از موضوعی که باعث ناراحتی شده از دیگر علائمی است که در  این افراد قابل مشاهده است. آنها دوست دارند از محیطی که حادثه در آن رخ داده دوری کنند و مدام از آن فاصله بگیرند.

وی اضافه کرد: سردرد بی‌دلیل، افسردگی، جملات پانیک و ضربان قلب نامنظم  نیز می‌تواند از علائمی باشد که نشان دهد فرد به استرس پس از حادثه مبتلا شده است.

این روان‌شناس در ادامه افزود: در کودکان این مشکلات نمود متفاوتی دارد و می‌تواند با تخیلات همراه باشد.این تخیلات در کودکان به صورت تخیلات در بازی‌های روزانه و یا کابوس دیده می‌شود و آنان از چیزی که موجب ازارشان باشد در بازی‌های‌شان استفاده کنند.‌ به طور مثال اگر کودکان  یکی از والدین خود را از دست داده باشد در بازی‌های روزانه نشان می‌دهند که یکی از عروسکهایش مرده است. بی حوصله و نگرانند و گاهی درد دارند.

وی در خصوص درمان این گروه از افراد گفت: روان‌درمانگر با روش‌های مؤثر می‌تواند کمک‌کننده باشد و باشنیدن صحبت‌های فرد به او کمک کند تا از غم حادثه فاصله بگیرد. فرد می‌تواند با اعتماد به روان درمانگر از اتفاقی که افتاده صحبت کند.باید موضوع به یاد بیاورد و اتفاق را بیان کند، همچنین در مواقعی نیز استفاده از دارو که به وسیله پزشک تجویز می شود در درمان این گروه از افراد تأثیر دارد.

وی در خصوص درمان در کودکان گفت: کودکان اگر حمایت شوند و بتوانند به روان درمانگر اعتماد کنند و حرفشان را بگویند، می‌توانند خیلی زود به زندگی برگردند که نقش والدین، مربیان و روانشناسان در این خصوص  بسیار مؤثر است.

احمدی اضافه کرد: در بین تمامی حوادث سیل از نظر هیجانی و روحی بیشتر از حوادث دیگر آسیب‌زاست تا مدت‌ها بعد به‌خاطر سیل اخیر در کشور ما شاهد این اختلال در بین هموطنان مخصوصاً کودکان هستیم.

وی افزود: نقش روانشناسان کودک در حل این عارضه در کودکان  بسیار مهم است تا بتوانند این عزیزان را به زندگی برگردانند.

این روان‌شناس عنوان کرد: احساس والدین بر کودکان بسیار  تأثیر گذار است. خانواده‌ها نباید  احساساتشان را جلوی کودکان بیان کنند.

وی افزود: از دست دادن والدین، خانه و زندگی و استرس اینکه در آینده چه بر سرشان می آید افراد زیادی را در مناطق سیل زده به این استرس دچار کرده است و این مسئله  مسئولیت سنگینی بر دوش روان‌شناسان و روان درمانگران گذاشته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1398، کدخبر: 375265 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین