پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۰۲۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
در حالی که پارسال درهمین روزها رهبران و اعضای مهم کابینه اعضای اصلی اتحادیه اروپا شامل آلمان ، انگلستان و فرانسه و همچنین خانم موگرینی رییس سیاست خارجی اروپا از ایستادگی دربرابر آمریکا برا ی جلوگیری از تحریم بودند حالا به نظر می رسد دراین باره سکوت و سکون را ترجیح می دهند. کاهش حجم تجارت ایران با اتحادیه اروپا و قطع کامل خرید نفت ایران نشانه های سستی در برپایی اینستکس یا همان سازوکار مالی نیز به حساب می آید.
شعارسال: به گزارش مرکز اطلاعات اقتصادی اروپا، ٢٨ کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال (٢٠۱٩ میلادی)، ضمن قطع کامل خرید نفت از ایران، حجم واردات خود از این کشور را نیز در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال پیش به یک شانزدهم تقلیل داده‌اند. در این دوره، آلمان با خرید ٣٧ میلیون یورو از ایران و صدور ٢٢٢ میلیون یورو کالا به این کشور در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشترین دادوستد را با جمهوری اسلامی ایران داشته است.هفته‌نامه "دی تسایت" آلمان به نقل از وزیر مشاور دولت در امور اقتصادی، گزارش داد که حجم مبادلات آلمان و ایران در سال ٢٠۱٨ نسبت به سال ٢٠۱٧، ٧ درصد و حجم صادرات این کشور به ایران ٩ درصد کاهش یافته است.به گفته وزیرمشاور دولت آلمان مجموع مبادلات دو کشور در سال ٢٠۱٨، ٣ میلیارد و ١۵٠ میلیون یورو و صادرات آلمان به ایران ٢ میلیارد و ٧٠٠ میلیون یورو بوده است.

گزارش "دی تسایت" و اظهارات امید نویدپور، سخنگوی روابط خارجی حزب سبزهای آلمان نشان می‌دهد که دولت آلمان و اتحادیه اروپا با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام هنوز موفق به راه اندازی سازوکار "اینستکس" [مکانیزم ویژه اتحادیه اروپا برای تعاملات تجاری با ایران] نشده‌اند.اکنون با انتشار گزارش تازه مرکز اطلاعات اقتصادی اروپا موسوم به "یورو استات"، روشن شده است که روند نزولی مبادلات اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ایران در دوماهه نخست سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ٢٠۱٨ با سرعت بیشتری ادامه یافته است. در این مدت، اتحادیه اروپا خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران را به طول کامل قطع کرده و میزان واردات خود از این کشور را نسبت به سال قبل ١۶ برابر کاهش داده است.حجم مبادلات بازرگانی اتحادیه اروپا و ایران در ماه های ژانویه و فوریه سال پیش (٢٠۱٨) ٣ میلیارد و ٧٢٠ میلیون یورو بود، اما امسال در همین دو ماه تنها به ٧۵۶ میلیون یورو رسید که یک پنجم بازه زمانی مشابه سال پیش بود.در همین بازه زمانی صادرات اتحادیه اروپا به ایران نیز که در سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۵٠٠ میلیون یورو بود، به ۶٢٠ میلیون یورو کاهش یافت.در میان همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دوماهه نخست سال جاری، آلمان به لحاظ دادوستد با ایران همچنان صدرنشین بود. این کشور ٢٢٢ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرد و در مقابل ٣٧ میلیون یورو کالا از ایران خرید. به این ترتیب واردات آلمان از ایران تنها حدود ١۶ درصد صادرات آن بود.

"دی تسایت"، درباره سرنوشت سازوکار مالی "اینستکس" می‌نویسد: دولت آلمان و اتحادیه اروپا در زمینه فعال کردن سازوکار اینستکس توفیقی نداشته‌اند و اکنون می‌کوشند از این نهاد برای دورزدن تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه روسیه استفاده کنند.آمریکا با بهره‌برداری از خط لوله گاز "نورداستریم ٢" که قرار است گاز روسیه را از طریق بالتیک به اروپا برساند بشدت مخالف است و تهدید کرده که شرکت‌های اروپائی را در صورت همکاری با این طرح تحریم خواهد کرد.کنسرن‌های آلمانی بیشترین سرمایه‌گذاری را در این پروژه کرده‌اند.با بهره برداری از "نورداستریم ٢" که هم اکنون به سرعت در دست اجرا است، اروپا از گاز آمریکا بی‌نیاز خواهد شد و اوکراین نیز درآمد ترانزیت حاصل از عبور خط لوله فعلی گاز روسیه را از دست خواهد داد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 437956 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین