پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۰۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
«عمران احمد خان نیازی» تلاش می کند نسبت پاکستان را با همه بازیگران منطقه ای و بین المللی بازتعریف کند؛ از این رو اهمیت قانون نسبیت را در روابط سیاسی می داند و طوری عمل می کند که گویا دوست همه است اما با هیچ کس نسبتی ندارد.
شعار سال :  «عمران احمد خان نیازی» تلاش می کند نسبت پاکستان را با همه بازیگران منطقه ای و بین المللی بازتعریف کند؛ از این رو اهمیت قانون نسبیت را در روابط سیاسی می داند و طوری عمل می کند که گویا دوست همه است اما با هیچ کس نسبتی ندارد.
شنبه 27 مرداد سال 97 مراسم سوگند نخست وزیری او در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد. همه شخصیت های تراز اول سیاسی و نظامی حضور داشتند و در میان آنها، چند نفر شاخص شده بودند؛ تمام اعضای تیم ملی سابق کریکت پاکستان که سال 1992 با کاپیتانی خود عمران خان قهرمان جهان شده بودند و نیز چند بازیکن کریکت هندی.
بزرگترین کریکت باز تاریخ پاکستان پس از سه دوره کارزار خستگی ناپذیر در صحنه سیاسی، با پشتوانه حمایت نسل جوان کشور به مقام نخست وزیری رسید اما در میان مردمان همسایه شرقی ما، بسیاری باورمندند که موفقیت عمران خان در حوزه سیاست، نتیجه تمرین های رهبری در جایگاه یک کریکت باز ورزیده و دارای هوش هماهنگ کننده قائل به تعامل است.
نوشته اند که مبدا بازی کریکت از زمانی است که چوپان ها، سنگ های اطراف خود را با چوب دستی می زدند و ضمن سرگرمی از محدوده گوسفندان خود نیز مراقبت می کردند. آن چوب و سنگ ها، هم سلاح دفاعی بود، هم وسیله تعیین مسیر گله.
در شکل پیشرفته تر، ورزش محاسبه، برنامه ریزی در شتاب گیری و توقف، پرتاب و دریافت به موقع و تعادل حرکتی بالا متکی بر هوش حرکتی است و از آن پیشرفته تر، بینشی که در همه محاسبات زندگی به خصوص در سیاست و تعامل با محیط، حاصل می کند.
رهبر جنبش انصاف پاکستان، تمرین های پیشرفته ای را در هدایت و هماهنگی تیم و نیز جریان سیاسی، پشت سر گذاشته و حالا به گفته رسانه های پاکستانی، سیاستمداری مدرن است که با شعار «پاکستان نوین» به هموطنان خود قول داده فساد و خشونت را از سیمای آن کشور پاک کند.

**نسبت پاکستان عمران خان با ایران و عربستان
نخست وزیر پاکستان روز یکشنبه در راس هیاتی بلند پایه به ایران آمد؛ در شرایطی منطقه ای و بین المللی که ظاهرا غیرعادی به نظر می رسید.
از نگاه برخی ناظران، ایران انتظار داشت که بعد از باخت همپیمانان سنتی عربستان سعودی در رقابت های انتخاباتی پاکستان و روی کارآمدن عمران خان، روابط تهران و اسلام آباد خیلی زودتر از این رو به تحول بگذارد. عمران خان، خود سال ها پیش از رسیدن به جایگاه نخست وزیری بر اهمیت روابط با ایران و ضرورت تقویت ان تاکید کرده بود؛ موضوعی که با حملات شدید سعودی ها روبه رو شد و کار را به جایی رساند که به عنوان مثال، شاهزاده «خالد بن عبدالله آل سعود» در گفت و گو با روزنامه «عکاظ» عربستان مدعی شد «عمران خان نماینده قم در اسلام آباد است».
بعد از پیروزی در انتخابات نیز عمران خان تصریح کرد که پاکستان به سوی روابط خوب و حسن همجواری با ایران گام بر خواهد داشت و «دولت آینده، روابط خود را با ایران توسعه خواهد داد.»
واقعیت این است که عمران خان نه آن گونه که شاهزاده سعودی ادعا کرد «مرد قم در اسلام آباد است» و نه قرار است نماینده و حامل یا مدافع تفکر سعودی ها علیه دیگران باشد. او ظاهرا نسبت خودش را با همه شرکا می داند.
در ایران به زیارت امام رضا (ع) در مشهد می شتابد و در تهران می گوید: «اگر بریتانیایی‌ها حوالی سال 1800 میلادی به هند نمی‌آمدند الان ما داشتیم به زبان فارسی صحبت می‌کردیم و دیگر به مترجم نیازی نبود.» پیش از آن در سفر ولیعهد سعودی به اسلام آباد می گوید که محمد بن سلمان او را «به یاد ملک فیصل (شاه درگذشته سعودی) می اندازد زیرا ملت پاکستان او را خیلی دوست می داشت» و حدود یک ماه پیش در دیدار با ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در اسلام آباد گفت که «دو رهبر برجسته در جهان اسلام وجود دارند که یکی از آنها رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه است و دیگری ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی» و افزود: «تنها این دو کشور مسلمان، تحول اجتماعی را به اجرا گذاشتند که الگویی برای پاکستان خواهد بود.»
او تلاش می کند نسبت پاکستان را با همه بازیگران منطقه ای بازتعریف کند؛ از این رو اهمیت قانون نسبیت سیاسی را در روابط با دیگران می داند اما گویا با هیچ کس نسبتی ندارد.

** موازنه بر لبه های پرتگاه
تا اینجای کار، عملکرد عمران خان نشان داده که برایش مهم است در جریان مبارزات انتخاباتی با شعار پاکستان نوین به مردم قول داده با فساد بجنگد و در ساختار سیاسی کشورش تحولی بنیادین به وجود آورد. از دیگر وعده های عمران خان این است که بی درنگ شغل ایجاد کند و در پنج سال آینده، پنج میلیون واحد مسکونی در اختیار خانواده های کم درآمد بگذارد. بنابراین، دو ماه بعد از سفر ولیعهد سعودی به کشورش و تنش های امنیتی مرزی جدی، راه ایران را در پیش می گیرد.
در سفر شاهزاده سعودی به پاکستان، قراردادهای سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری به امضای دو طرف رسید؛ چیزی که عمران خان به آن نیاز داشت، همان طور که به آزادی هزاران زندانی پاکستانی از بند سعودی ها احتیاج داشت؛ موازی با نیازش به حل و فصل مساله داعش در افغانستان، آرامش در مرزهای مشترک با ایران و زمینه سازی برای همکاری های همزمان با ترکیه در غرب و چین و مالزی در شرق با تکیه بر بسترسازی این تعاملات از خاک ایران.
در سطح منطقه ای، سفر نخست وزیر پاکستان به ایران به دنبال افزایش تنش های تهران و ریاض صورت گرفت. عمران خان می خواهد این پیام و اطمینان را بدهد که قصد دارد موازنه ای بین درخواست های نامتعادل سعودی ها برای پشت کردن اسلام آباد به تهران و ضرورت های حسن همجواری با ایران برقرار کند به ویژه اینکه او دوبار از زمان تصدی مسئولیت نخست وزیری به عربستان سفر کرده است.
به همین دلیل میانجیگری عمران خان در روابط ایران و عربستان سعودی نیز دور از انتظار نبود و از دایره رصد و گمانه پردازی برخی مسئولان و کارشناسان ناظر هم دور نماند.
چنین به نظر می رسد که نخست وزیر پاکستان و کریکت باز سابق، اکنون بندبازانه، مراقب لبه های لغزنده پرتگاه های سیاسی و امنیتی است و با درک این ضرورت ها دست به تفکیک پرونده های منطقه ای زده است. او ترجیح می دهد برگه های بازی را با هم مخلوط نکند.

شعار سال ، بااندکی اضافات وتلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1398، کدخبر:83288168،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
0
0
هر کسی سیاست مداری خاص خودش را داره این عمران خان هم مدل خودش را داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین