پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۱۷۶
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
سرپرست سازمان تامین اجتماعی گفت: تلاش می شود افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت ماه سال جاری اعمال شود با این میزان افزایش ماهانه هزار و 4٠٠ میلیارد تومان و سالانه ١٧ هزار میلیارد تومان به هزینه های تامین اجتماعی اضافه می شود.
شعارسال: محمد حسن زدا روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: تلاش می شود مابه التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان هم در اردیبهشت ماه پرداخت شود اما اگر هزینه های مورد نیاز تامین نشد، ماه های بعد این مابه التفاوت پرداخت خواهد شد.

وی درباره تعیین حقوق بازنشستگان حداقل بگیر و سایر بازنشستگان نیز گفت: شورای عالی کار تعیین حداقل بگیران را مشخص کرده است و تامین اجتماعی برای سایر سطوح برنامه ریزی می کند، اما امسال کانون بازنشستگان کشوری برای ما در این زمینه پیشنهاد دادند که پنج سناریو هم خود تامین اجتماعی دارد.

زدا اضافه کرد: در نهایت پیشنهاد کانون بازنشستگان را که یکی از پنج سناریوی سازمان تامین اجتماعی بود، اخذ کردیم. اگر مصوبه هیات وزیران را هم بگیریم، افزایش حقوق بازنشستگان را از اردیبهشت ماه آغاز می کنیم. بر این اساس میزان افزایش حقوق بازنشستگان ١٣ درصد به اضافه ٢6٠ هزار تومان است.

وی درباره ٣6،5 درصد حقوق حداقل بگیران که در سال جاری افزایش می یابد، اظهار داشت: اگر یک فردی یک میلیون و ١٠٠ هزار تومان حقوق گرفته باشد، در سال ٩٨ حقوق این فرد به یک میلیون و 5٠٠ هزار تومان می رسد.

* دایرشدن درمانگاه سیار تامین اجتماعی برای امدادرسانی به سیل زدگان

زدا به موضوع سیل هم اشاره و تصریح کرد: در شروع سال جدید با سیل مواجه شدیم که سازمان تامین اجتماعی در بخش سیل دو تکلیف امدادی با ایجاد درمانگاه سیار و توزیع دارو را داشت و در درمانگاه پلدختر همکاران درمانی خرم آباد همکاری داشتند. عملیات دیگر توجه به افرادی است که شغل خودشان را از دست دادند و کسانی که به خاطر سیل دچار جریمه پرداخت شدند که تمام اینها برنامه ریزی شده است و فرصت مجدد به آنها برای استفاده از امکانات داده می شود.

وی ادامه داد: جریمه های بیمه ای آنها بخشوده می شود، نوبت کمیسیون پزشکی آنها دوباره برقرار می شود، در بخش بیمه بیکاری تفاهم نامه ای با وزارت کار داریم تا از روز اول پرداخت مقرری بیمه بیکاری را داشته باشیم.

زدا افزود: تا رسیدن به نقطه مطلوب این امر را پیگیری می کنیم و متاسفانه ٣٠ نفر از پرسنل تامین اجتماعی منازل خود را یا از دست داده اند یا نیاز به بازسازی دارند.

وی درباره طلب سازمان تامین اجتماعی و اینکه چگونه از سوی دولت پرداخت شود، تصریح کرد: به استناد بند «و» تبصره ۵ بودجه سال ٩٧ قرار است ۵٠ هزار میلیارد تومان از این طلب از سوی دولت پرداخت شود.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی افزود: دولت از تامین اجتماعی خواسته تا برنامه های خود را اعلام کند که البته این رقم را نقدی به ما نمی دهند بلکه از طریق خوراک پالایشگاه و تهاتر است که در تامین اجتماعی چندین پیشنهاد را تنظیم کرده ایم و امروز با دولت جلسه ای داریم تا به سمت نهایی شدن برویم.

وی ادامه داد: امیدواریم در سال ٩٨ نیز این ۵٠ هزار میلیارد تومان از سوی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود.

زدا درباره طلاق های صوری گفت: در قانون این موضوع نیامده است اما بخشنامه ای داریم که اگر مشخص شود با این مشکل مواجه هستیم، برخورد می شود تا جلوی پرداخت ها گرفته شود.

وی درباره تعدیل نیروهای کارگری توسط کارگاه های کوچک گفت: اگر آمار ریزش کارگری شدید یا قابل توجه باشد، با این حال با توجه به اینکه قانون بیمه بیکاری داریم، کسانی که کارشان را از دست داده اند، به سرعت مقرری بیمه بیکاری آنها برقرار می شود، اکنون حدود ٢٧٠ هزار نفر مقرری بگیران بیمه بیکاری می گیرند که تامین اجتماعی ٣۵٠ میلیارد تومان هزینه ماهانه مقرری بیمه بیکاری را دارد.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی درباره اصلاحات پارامتریک که از سوی برخی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مطرح است، گفت: ما هم مشکلاتی با این طرح داریم، اگرچه این طرح در راستای افزایش ضریب پشتیبانی و بهبود وضعیت است، اما جای نگرانی نیست و اجازه نمی‌ دهیم کسانی که از قبل با ما قرارداد داشتند، مشمول وضعیت جدیدی بشوند که برایشان سخت تر شود. اگر هم قرار باشد قانونی تصویب و تغییراتی ایجاد شود، برای گروه‌ هایی است که به تازگی وارد تامین اجتماعی می شوند. اجازه نمی ‌دهیم مشکلی برای کارگران و ذینفعان به وجود آید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 20 صندوق بازنشستگی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: یک مشکل دیگر در کشور این است که نظام رگولاتوری (سازمان تنظیم مقررات) در کشور نداریم. اکنون صندوق هایی که داریم از نظر شاخص های بیمه گری وضعیت خوبی ندارند، تنها صندوق تامین اجتماعی باسابقه و به عنوان یک سازمان قوی و با بنیه مالی خوب، حامی بخش صنعت و تولید است.

زدا اضافه کرد: در حال حاضر بر اساس ضریب پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی به ازای هر بازنشسته 5،5 نفر بیمه شده داریم، این ضریب ملاک وضع مالی هر صندوق به حساب می آید.

* مطالبات داروخانه ها به روز است

وی درباره مطالبات داروخانه ها از سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: در حال حاضر مطالبات این مراکز صفر شده و به روز است و روز گذشته (دوشنبه) هم آخرین پرداختی ها به این مراکز را داشتیم، اما به آزمایشگاه ها، پزشکان و بیمارستان های خصوصی بدهکار هستیم و از این بابت عذر می خواهیم، البته تصمیم این است که به سرعت پرداخت شود همانطوری که دو ماه بهمن و اسفند 97 و فروردین ماه نیز 5 هزار میلیارد تومان به این مراکز پرداخت شده است.

وی درباره صندوق بیمه بیکاری نیز گفت: زمانی که مرحوم سیدتقی نوربخش مدیرعامل فقید سازمان تامین اجتماعی این سازمان را تحویل گرفتند تراز این صندوق منفی 700 میلیارد تومان بود اما در سال 97 این تراز به 70 میلیارد تومان رسیده است، اکنون هم روند افزایشی دارد که البته برای کمک به افراد بیکار پیشنهاداتی در دولت و مجلس مطرح کرده ایم.

* همسان سازی حقوق بازنشستگان 12 هزار میلیارد تومان نیاز دارد

سرپرست سازمان تامین اجتماعی درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: مدل های مختلفی برای این موضوع ارائه شد اما طبق برنامه ششم توسعه باید 12 هزار میلیارد تومانی که برای همسان سازی نیاز است، در مرحله اول توسط دولت پرداخت شود که به محض تامین آن، کار همسان سازی انجام می شود.

وی درباره بدهی بانک ها از تامین اجتماعی نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه شروع پرداخت مستمری بازنشستگان از بیستم هر ماه است، اما عمده وصول حق بیمه در 29 و 30 هر ماه است، توان مالی سازمان برای تامین همه این هزینه ها پایین است، به همین منظور با تعاملی که با بانک ها داریم، برای مدت چند روز از بانک ها مبالغی را دریافت می کنیم، پس از دو تا سه روز این رقم دوباره به بانک ها عودت داده می شود.

زدا درباره اینکه آیا سازمان تامین اجتماعی کسری بودجه دارد، توضیح داد: ما کسری اعتبار در تامین اجتماعی نداریم و به هیچ عنوان اجازه نمی دهیم با کسری مواجه شویم.

** با تجمیع و ادغام بنگاه های شستا موافقیم

سرپرست سازمان تامین اجتماعی درباره واگذاری بنگاه های شستا گفت: تصمیمی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفته شده که مسائل مربوط به واگذاری بنگاه ها مورد بررسی قرار گیرد، اما با این لحن که اینها مصادره می شود، مخالفیم. ما امانتدار اموال مردم هستیم و اجازه نمی دهیم در این زمینه اتفاقی بیفتد، ما معتقدیم با تجمیع و ادغام بهتر می توان کارها را انجام دهیم.

زدا همچنین با بیان اینکه در سیاست های بالادستی ملاک ما سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: 2 نکته در ایده رهبری مورد توجه است یکی اینکه اموال تامین اجتماعی حق الناس است و دیگری اینکه تصمیم گیری در ارکان مختلف بدون پیوست مناسبات بیمه ای نباشد که به همین منظور چهارشنبه از رهبر انقلاب درخواست صدور این موضوع را داریم.

وی درباره بیمه کسب و کارهای نوین اینترنتی گفت: اگر کسب و کاری دارای کارگاه ثابت باشد تحت پوشش بیمه اجباری قرار می گیرد و اگر نباشد تحت پوشش بیمه توافقی با شرکت هایی همچون اسنپ و تپسی نیز توافقت نامه اولیه امضا شده است.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: آنها که در منزل کار می‌کنند و به عنوان مثال برنامه نویسی و کدنویسی انجام می دهند، می ‌توانند در شورای عالی فضای مجازی ثبت نام کنند. از آنجا که برای بیمه اجباری امکان ورود به منازل وجود ندارد، از طریق بیمه توافقی تحت پوشش قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: همچنین برای بیمه افرادی که در حوزه رسانه و مطبوعات در منازل کار تاپیست یا ویراستاری می کنند، با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگ شده تا این افراد نیز از بیمه توافقی بهره مند شوند.

زدا درباره صدور نسخ الکترونیک درمان در مراکز ملکی و غیرملکی سازمان تامین اجتماعی نیز تصریح کرد: نسخ الکترونیک در مراکز ملکی به طور 100 درصد انجام شده است اما برای مراکز غیرملکی اکنون مشکل امضای الکترونیک پزشکان را داریم. چرا که تاکنون حدود 6 هزار کارت امضای دیجیتال برای پزشکان صادر شده اما با ۴۶ هزار پزشک و مرکز درمانی مواجه هستیم که همه باید امضای الکترونیک داشته باشند، از طرفی دیگر در سازمان تامین اجتماعی زیرساخت‌ ها آماده است، مجوزها داده شده و آماده همکاری هستیم و اگر بحث امضا حل شود، طرح را گسترش می دهیم.

* مدیران بازنشسته استراحت کنند

سرپرست سازمان تامین اجتماعی درباره دوشغله ها و مدیران بازنشسته نیز تاکید کرد: از اعضای هیات مدیره بازنشسته و دوشغله درخواست کرده ایم که به خانه هایشان بروند و استراحت کنند، برخی پذیرفتند و برخی را خودمان مشمول کردیم. در برنامه داریم که اعلام کنیم برای چند شرکت که به اعضای هیات مدیره نیاز داریم افراد رزومه بفرستند تا از طریق مصاحبه آنهایی را که شایستگی دارند، انتخاب کرده و جایگزین کنیم. اما در مجموع دنبال جوان گرایی هستیم.

زدا ادامه داد: در هیات‌ های تخلفات اداری رفتن بازنشستگان و دوشغله ‌ها اتفاق افتاده و برای اولین بار از نیروی زن هم استفاده کرده ایم.

وی درباره انتصاب ژن های خوب در شستا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران افزود: سرپرست جدیدی که برای این شرکت تعیین شده است فرد سیاسی نیست بلکه تکنوتراک است. به همین دلیل با حضور وی افراد با مدارک مرتبط با سابقه کار و دارای شایستگی در شستا منصوب می شوند.

زدا تاکید کرد: در سازمان تامین اجتماعی از این خبرها نیست که ژن ‌های خوب بدون صلاحیت منصوب شوند.

وی درباره خدمات رایتل به بیمه شدگان نیز اضافه کرد: رایتل صد درصد متعلق به تامین اجتماعی است، اکنون هر فردی بیمه شده این سازمان باشد، سیم کارت رایگان و خدمات سالانه ای را دریافت می کند، به همین دلیل تمایل داریم که خدمات را گسترش دهیم، اما ممنوعیت استفاده از تصویر باعث شد رایتل نتواند آنطور که باید و شاید ادامه دهد. در حالی که خدمات تصویری از سوی شرکت ‌های خارجی ارائه می‌شود اما باید تلاش کنیم این امکان فراهم شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 83288466 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین