پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۲۱۲
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
هر چند اسلحه در زندگی عشایری نقشی حیاتی دارد و یکی از ابزارهایی است که از دیرباز بعنوان عضو جدایی ناپذیر خانواده های عشایری بهمئی محسوب و از آن به عنوان یک ابزار قدرت و حفظ امنیت استفاده می شد اما این برای زمانی بود که که موبایل و سایر ابزارهای اطلاع رسانی وجود نداشت،امروز با وجود ماشینی و شهری شدن زندگی بسیاری از خانوارهای عشایری و کاهش روز افزون بازار کوچ و به تبع آن کاهش خطرات ناشی از نبود اسلحه، این ابزار قدرت و امنیت به صورت عملی کارکرد مفید خود را در جامعه از دست داده است.
شعار سال : هر چند اسلحه در زندگی عشایری نقشی حیاتی دارد اما ورود آن به زندگی شهری نتیجه عکس داده و این ابزار را به ابزاری خطرآفرین و مرگبار تبدیل کرده است که شهروندان بهمئی سالها از این تناقض دچار خسارت مالی و جانی بسیاری شدند.
اسلحه یکی از ابزارهایی است که از دیرباز بعنوان عضو جدایی ناپذیر خانواده های عشایری بهمئی محسوب و از آن به عنوان یک ابزار قدرت و حفظ امنیت استفاده می شد.
سالیان نه چندان دور که موبایل و سایر ابزارهای اطلاع رسانی وجود نداشت، صدای ناله برنو مردم مناطق عشایری بهمئی را از وقوع یک اتفاق با خبر می کرد تا مردم با حرکت به سمت منبع صدا، بتوانند از نیت عامل با خبر شوند.

زندگی عشایری ایجاب می کند که خانوارها به فواصل چند کیلومتری در مراتع تقسیم شوند، گاهی فواصل بین خانواده ها منجر به کاهش ارتباطات می شد و با صدای اسلحه مردم از هم یاری می خواستند که این کارکرد بیشتر در زمان مرگ افراد و یا کمک خواستن از همدیگر در شرایط جنگ، غارت و حمله حیوانات وحشی استفاده می شد.
امروز با وجود ماشینی و شهری شدن زندگی بسیاری از خانوارهای عشایری و کاهش روز افزون بازار کوچ و به تبع آن کاهش خطرات ناشی از نبود اسلحه، این ابزار قدرت و امنیت  به صورت عملی کارکرد مفید خود را در جامعه از دست داده است.

بین اسلحه های مختلف در گذشته، تفنگ برنو جایگاه ویژه ای بین مردم عشایر داشت و همچنان از آن به عنوان سلاح عشایر نام می برند اما این نماد در کنار تمام خوبی ها و تاثیرات مثبت، بدلیل استفاده های نامعقول عواقب خطرناکی برای خانواده ها دارد.
در سال های اخیر بارها اخبار ناگواری از مناطق شهری که  ایلات مختلف در آن ساکن شدند، منتشر شد که خبر از خودکشی، کشته شدن انسان های بی گناهی ناشی از در رفتن یا تیر اندازی تفنگ در مراسمات مختلف می داد.

اکنون که همه کارشناسان و صاحب نظران وجود سلاح گرم در خانواده های شهری و در دسترس شهروندان را خطرآفرین می دانند، مردم باید برای دفع این خطر احتمالی تا جای ممکن از نگهداری آن در منازل شهری خودداری کنند.
در نقاط مختلف شهرستان بهمئی و در سالهای دور و نزدیک بارها تیر اندازی در مراسم شادی و عزا منجر به کشته و زخمی شدن افراد شده است اما هیچگاه این حوادث ناگوار عبرتی برای کنار گذاشتن اسلحه و حذف آن در مراسمات عمومی نشده است.

در روزهای اخیر در یکی از تالارهای عروسی شهر لیکک تعدادی از افراد برای شادی و تفریح اقدام به تیراندازی و شلیک هوایی اسلحه کردند که بر اثر آن چند تیر به پارکینگ منزل یکی از شهروندان اصابت کرد و خودروی داخل پارکینگ هم آسیب دید.

کشته شدن یک نوجوان بهمئی بر اثر تیراندازی در مراسم عروسی در لیکک ،  کشه شدن یک دختربچه در ممبی بر اثر تیراندازی در مراسم عروسی ، خودکشی یک جوان بهمئی با اسلحه برنو، کشته شدن یک جوان بهمئی در مناطق عشایری با شلیک اسلحه، کشته شدن جوان بهمئی در اطراف لیکک بر اثر در رفتن اسلحه توسط یکی از دوستان خود و ده ها اتفاق ناگوار دیگر تنها در دهه 90 ماحصل استفاده نادرست اسلحه در شهرستان بهمئی بود.
با وجود اینکه اسلحه در زندگی عشایری نقشی حیاتی دارد اما ورود آن به زندگی شهری نتیجه عکس داده و این ابزار را به ابزاری خطرآفرین و مرگبار تبدیل کرده است که شهروندان بهمئی سالها از این تناقض دچار خسارت مالی و جانی بسیاری شدند.

هر چند با تلاش نهادهای امنیتی و قضائی شاهد کاهش روز افزون نزاع های دسته جمعی در سطح شهرستان بهمئی هستیم اما وجود اسلحه همیشه به عنوان خطرناک ترین تهدید مرگ افراد در این نزاع ها بشمار می آید که لازمه کاهش این خطر، حذف این ابزار غیر ضرور از زندگی شهری است که روزی ابزار امنیت و قدرت ما بحساب می آمد.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه خبری تحلیلی صبح زاگرس،تاریخ انتشار:2 اردیبهشت1398،کدخبر:118033،sobhezagros

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین