پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۳۱۳
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از پایان شرایط اضطراری در استان خوزستان خبر داد. این خبر برای مردم خوزستان که روزهای آغازین سال 98 خود را با هراس سیل گذرانده‌اند، خبری مسرت‌بخش است. در روزهای گذشته حدود 230 روستای خوزستان بر اثر سیلاب تخلیه شدند؛ اما به گفته اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران، حالا خوزستانی‌ها می‌توانند نفس راحتی بکشند.

شعار سال: او در گفت‌وگویی عنوان کرده است:‌ بر اساس گزارش‌های دریافتی، در‌حال‌حاضر حجم آب ورودی پشت سدهای استان خوزستان کاهش یافته و به تبع آن، خروجی سدها نیز به رودهای کرخه و کارون کاهش پیدا کرده که همین امر موجب فروکش‌کردن آب در برخی از مناطق سیل‌زده شده است. بر اساس گزارش‌ها، آب از چندین روستا که در مجاورت رودهای استان خوزستان دچار آب‌گرفتگی شده بودند، خارج شده و جریان آب در حال حرکت به سمت جنوب این استان است و در‌حال‌حاضر با گذر از اهواز به مناطقی مانند شادگان، خرمشهر و آبادان رسیده، ولی خطری این شهرها را تهدید نمی‌کند و به‌زودی جریان آن وارد دریا خواهد شد. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه خوزستان از شرایط اضطرار خارج شده است، گفت: نگرانی اصلی درباره سیل در استان خوزستان رفع شده است؛ البته دستگاه‌های امدادی همچنان در آماده‌باش هستند و امدادرسانی‌ها به سیل‌زدگان ادامه خواهد داشت. او درباره اینکه آیا بارش‌های پیش‌رو می‌تواند خطری برای خوزستان محسوب شود، تصریح کرد: آمادگی در برابر سیل باید همواره وجود داشته باشد؛ اما ارزیابی‌ها و پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که این بارش‌ها به احتمال زیاد منجر به ایجاد شرایط بحرانی در استان نخواهد شد. البته اگر شدت بارش‌ها بیشتر باشد، حتما هشدارهای لازم دوباره به شهروندان داده خواهد شد. نجار با تأکید بر اینکه اقدامات برای جبران خسارت‌ها آغاز شده است، گفت: با تشکیل پرونده و ارزیابی خسارت‌ها، به‌زودی مراحل پرداخت خسارت‌ها در تمام مناطق سیل‌زده آغاز خواهد شد و تمام توان خود را متمرکز خواهیم کرد تا سیل‌زدگان زودتر به منازل و خانه‌های خود بازگردند.
جو پایدار
همچنین مدیرکل هواشناسی خوزستان اعلام کرد از امروز (سه‌شنبه) تا اواخر هفته جاری، جوی نسبتا پایدار بر استان حاکم خواهد بود و انتظار بارش مؤثری را نخواهیم داشت. محمد سبزه‌زاری گفت: با ادامه فعالیت سامانه بارشی طی امروز، شاهد رگبار و رعدوبرق در مناطق شمال، شمال شرق و ارتفاعات و در بقیه مناطق استان به صورت پراکنده خواهیم بود. از فردا تا اواخر هفته جاری جوی نسبتا پایدار بر استان حاکم خواهد بود و انتظار بارش مؤثری را نخواهیم داشت. مدیرکل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: از امروز تا پنجشنبه در بعضی ساعات وزش بادها درخور ملاحظه تا شدیدی گاهی همراه با غبار محلی پیش‌بینی می‌شود. در شبانه‌روز گذشته، شهر آغاجاری با دمای ۳۳ درجه و ایذه با دمای ۱۰ درجه به ترتیب گرم‌ترین و سردترین شهر استان گزارش شده‌اند. در همین مدت، بیشترین دمای شهر اهواز ۳۰ درجه و کمترین دما نیز ۱۸ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.

کاهش خروجی سدهای خوزستان
همه اخبار واصله، از بازگشت آرامش نسبی به خوزستان حکایت دارد. به گفته مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان، میزان ورودی به سد کرخه دیروز به هزارو 310 و خروجی آن به هزارو 384 مترمکعب بر ثانیه رسید. همچنین میزان ورودی به سد دز به هزارو 300 و خروجی آن به هزارو 130 مترمکعب بر ثانیه رسید. او میزان ورودی سد گتوند علیا را هزارو صد مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن را هزارو 60 مترمکعب بر ثانیه اعلام کرد و گفت میزان دبی رودخانه کارون در اهواز نیز امروز به دوهزارو 780 مترمکعب بر ثانیه رسید.

مردم نگران اسناد مالکیت خود نباشند
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی نیز در جلسه مسئولان عالی قضائی گفت: یکی از نگرانی‌هایی که مردم مناطق سیل‌زده دارند، مربوط به اسناد مالکیتشان است. در این زمینه، دستگاه قضائی اطمینان می‌دهد هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد و مردم مطمئن باشند در صورت ازبین‌رفتن اسنادشان، صدور اسناد المثنی با مانعی روبه‌رو نیست. او بر ضرورت ادامه روند امدادرسانی به سیل‌زدگان تأکید کرد و گفت: امروز یکی از مهم‌ترین وظایف دستگاه‌های اجرائی، نهادهای گوناگون و همه مردم، تلاش برای کاستن از آلام هم‌وطنان سیل‌زده است و ضمن قدردانی از همه خدمات ارائه‌شده و امدادرسانی‌ها از سوی دستگاه‌های خدمت‌رسان، نباید فراموش کنیم که نیازهای مردم مناطق آسیب‌دیده، بیش از خدماتی است که ارائه شده‌اند و همچنان باید این امدادرسانی‌ها ادامه یابد. رئیسی یکی دیگر از وظایف قوه قضائیه برای کاهش درد و رنج مردم سیل‌زده را تلاش در راستای تأمین امنیت مناطق آسیب‌دیده عنوان کرد و گفت: دادستان‌های این مناطق و رؤسای کل دادگستری استان‌ها، تمهیدات لازم را برای تأمین امنیت هرچه بیشتر شهرهای درگیر سیل اندیشیده‌اند و مردم بدانند که دستگاه‌های انتظامی و امنیتی نیز از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نمی‌کنند.

ایجاد داروخانه‌های سیار
رئیس سازمان غذا و دارو نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا، نحوه دارورسانی به مردم مناطق سیل‌زده را تشریح کرد. دکتر مهدی پیرصالحی دراین‌باره گفت: در مناطق سیل‌زده در خوزستان، برای اولین‌بار داروخانه سیار راه‌اندازی کردیم؛ به‌طوری‌که داروسازان ما در کانکسی که به‌عنوان داروخانه سیار ایجاد شده است، به صورت شبانه‌روزی فعال هستند و به سیل‌زدگان خدمت ارائه می‌کنند. ما در این مناطق دارو را برای سیل‌زدگان رایگان کردیم و هر دارویی که پزشکان معالج مستقر در مناطق سیل‌زده تجویز می‌کردند، به صورت رایگان برای بیماران تأمین می‌شد.
وی افزود: خوشبختانه درحال‌حاضر در هیچ‌کدام از مناطق سیل‌زده با کمبود دارو یا تجهیزات پزشکی مواجه نیستیم و روزانه با معاونان غذا و داروی استان‌ها در ارتباط هستیم و ذخیره دارویی این مناطق را به صورت لحظه‌ای رصد می‌کنیم؛ بنابراین تاکنون هیچ کمبودی گزارش نشده است.
در‌عین‌حال، معاونت‌های غذا و دارو در مناطق سیل‌زده هر دارویی را درخواست داشته باشند، به‌سرعت تأمین و توزیع می‌کنیم. رئیس سازمان غذا و دارو درباره تأمین نیازهای بهداشتی مناطق سیل‌زده اظهار کرد: داروخانه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده در مناطق سیل‌زده مواد سلولزی مورد نیاز سیل‌زدگان را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دادند. او درباره تأمین پمادهای ضدگزش برای امدادرسانی به سیل‌زدگان و پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مانند مالاریا گفت: گزارشی از بروز مالاریا در کشور نداریم؛ البته با وجود منابع ماندآبی که در مناطق سیل‌زده وجود دارد، نگرانی از بروز برخی بیماری‌ها وجود دارد؛ اما خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی از بروز بیماری‌ها نداشته‌ایم. برای گزش‌ها هم نیاز به پمادهای دافع حشرات است و سازمان غذا و دارو، هلال‌احمر و سپاه با تأمین پماد دافع حشرات تلاش می‌کنند سیل‌زدگان آسیبی نبینند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 3 اردیبهشت 98، کد مطلب: 3409


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین