پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۳۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
نایب‌رئیس مجلس در اظهاراتی عوام‌فریبانه و برخلاف واقعیات مدعی شد: آنهایی که پاسخگو نیستند، مخالف پیوستن ایران به FATF هستند.

شعار سال : مسعود پزشکیان به عصر ایران گفت: اینکه ما بخواهیم از یک کنوانسیون بین‌المللی خارج شویم یا به کنوانسیون‌هایی که دیگر کشورها پیوسته‌اند نپیوندیم بهانه‌دادن به دست آمریکاست برای اینکه تحریم‌های خودش یا هر حرفی را که می‌زند تشدید کند.


وی افزود: اگر ما بتوانیم تعاملات خودمان و آنچه که واقعیات ایران است را به دنیا نشان دهیم به نفع ماست. اگر مشخص شود که در کشور ما پولشویی وجود ندارد و شفاف است و برای دنیا شفاف شود که روند چرخش مالی در کشور ما مشخص شود بهتر از این است که ما بگوییم «نه» نمی‌پذیریم که به FATF بپیوندیم.


عضو کمیسیون بهداشت بیان کرد: کسی را پیدا نمی‌کنید که کارشناس باشد، دستش در آتش باشد و در سیستم اجرایی کشور حضور داشته باشد و بگوید که ما به FATF نپیوندیم. آدم‌هایی که می‌گویند ما نپیوندیم کسانی هستند که در جریان این کارها نیستند و مسئولیتی نیز ندارند، مشکل این است که اگر نپیوندیم آن کسی که باید پاسخگو باشد همان کسی است که درگیر است.


نایب رئیس مجلس تصریح کرد: اصولاً آدم‌هایی که الان سرکار داریم معتقدند که باید ما به FATF بپیوندیم حالا چه درست چه غلط این اعتقاد را دارند اگر قرار است اتفاق نیفتد و مشکلی پیش آمد باید افرادی جواب بدهند که هیچ باوری به این نداشتند که این اتفاق بیفتد و همین افراد بعداً اگر مشکلی ایجاد شود می‌گویند که افرادی که سرکار هستند بی‌عرضه هستند، در واقع کس دیگری می‌خواهد تصمیم بگیرد اما افراد دیگر باید جوابگو باشند و این منطقی نیست.


برخلاف ادعای آقای پزشکیان، اولاً وزیرخارجه رسماً اعلام کرده که تضمین نمی‌دهد در صورت پذیرش مطالبات FATF، مشکلات تحریمی و مشکلات بانکی برطرف شود؛ و حال آنکه دولت و وزارت خارجه در اجرای برجام، امضای کری را تضمین می‌دانستند و مدعی بودند با اجرای توافق، همه تحریم‌های مالی و بانکی برداشته خواهد شد.


ثانیاً، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، مافیای حاکم بر FATF هستند که مطالبات نامشروع سیاسی خود را در این پوشش شبه حقوقی دنبال می‌کنند و به همین دلیل، به جای بازخواست رژیم‌هایی مانند اسرائیل و عربستان که سرمایه‌گذاران اصلی تروریسم در منطقه هستند، ایران را که با تروریسم مبارزه کرده، متهم به حمایت از تروریسم می‌کنند.


جالب‌تر اینکه شهر میزبان FATF (پاریس)، همان شهری است که بالغ بر ۳ دهه است از سازمان تروریستی منافقین میزبانی می‌کند. بنابراین برخلاف ادعای آقای پزشکیان، مسئله در FATF، ایجاد شفافیت و رفع اتهام و سپس دریافت عایدی‌های اقتصادی آن نیست. ما این مسیر غلط و پرهزینه را در برجام آزمودیم و برای جلب اعتماد حریف، امتیاز یک‌طرفه دادیم اما تحریم‌ها افزون‌تر شد.


و بالاخره اینکه امثال آقای پزشکیان یک‌بار به اذعان خود در موضوع برجام- با وجود بی‌خبری و عدم اطلاع از محتوای این سند- همراهی کردند و خسارت‌های بزرگی برای کشور گذاشتند؛ بنابراین انتظار می‌رود دیگر آن تجربه اظهارنظر بدون اطلاع از محتوا را درباره FATF و کنوانسیون‌های CFT و پالرمو تکرار نکنند.


یادآور می‌شود آقای پزشکیان اواخر دی ماه ۹۶ در اردبیل گفته بود:


«در زمانی که بنده نیز به عنوان عضو اکیپ مجلس در مورد برجام انتخاب شدم با مطالعه آن به معنای واقعی به دلیل تخصصی بودن بحث زیاد متوجه قضایا نشدم چرا که در موضوعات غیرتخصصی همواره سعی می‌کنم ورود پیدا نکرده و اصراری نداشته باشم.

بنده فوق‌تخصص جراحی قلب هستم و ۱۷ سال در دانشگاه در این حوزه درس خوانده و صاحب تجربه شدم اما هیچ وقت به خود اجازه نمی‌دهم در حوزه‌های دیگر پزشکی ورود پیدا کنم؛ در حالی که عده‌ای در آن مقطع احساس می‌کردند با خواندن دو کتاب می‌توانند کارشناس برجام باشند. همین غیرتخصصی عمل کردن ما کشور را به این شرایط عجیب و غریب رسانده است؛ به طوری که هیچکس نیز نمی‌خواهد اشتباه خود و ورود غیرکارشناسی‌اش را در چنین موضوعاتی بپذیرد.»


سایت شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت مشرق، تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت1398 ، کدخبر:953375 : www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین