پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۷۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
یک کارشناس بازار انرژی معتقد است که با تحریم‌های آمریکا صادرات نفت ایران به صفر نمی‌رسد بلکه مشتریان آن عوض شده و پالایشگاه‌های کوچکی که مراوده‌ای با آمریکا ندارند به سمت نفت ایران می‌آیند.بهروزی‌فر فروش نفت از طریق دور زدن تحریم را یکی دیگر از راه‌های حفظ صادرات عنوان کرد.

شعار سالمرتضی بهروزی‌فر افزود: به صفر رساندن صادرات نفت ایران غیرممکن است اما این تحریم‌ها باعث می‌شود تا میزان صادرات کاهش پیدا کرده که با توجه به وابستگی ایران به درآمدهای نفتی، این موضوع ممکن است برای اقتصاد مشکل‌آفرین باشد.

وی افزود: با توجه به تحریم‌های آمریکا، مشتری‌هایی باقی می‌مانند که مراوده‌ای با آمریکا ندارند که شامل پالایشگاه‌های کوچک هند یا چین خواهد بود.

بهروزی‌فر فروش نفت از طریق دور زدن تحریم را یکی دیگر از راه‌های حفظ صادرات عنوان کرد و گفت: با این حال، شرکت‌های متوسط و بزرگ از ایران خرید نمی‌کنند و باید فروش نفت به ژاپن و کره جنوبی را صفر در نظر گرفت.

به گفته این کارشناس، احتمالاً شرکت‌های ترکیه برای دریافت معافیت‌های بیشتر فشار می‌آورند اما در صورت موافقت نکردن آمریکا، از بازار ایران خارج خواهند شد.

**چه کشورهایی به کمک ایران می‌آیند؟

وی درباره توافق ایران و روسیه برای تهاتر 500 هزار بشکه نفت نیز گفت: در این مورد چند مسئله وجود دارد. نخست، اینکه روسیه هیچ‌گاه دنبال این توافق نبود زیرا به دلیل تحریم خودش با مشکلاتی روبروست.

بهروزی‌فر ادامه داد: مشکل دیگر این است که در صورت تهاتر، چه کالایی را از روسیه دریافت خواهیم کرد زیرا مهم‌ترین هدف ایران از صادرات نفت، به دست آوردن ارز است اما با این روش ارزی به دست ایران نمی‌رسد و مجبوریم جنس‌های دسته چندم روسی را وارد کنیم که مشکلات را حل نخواهد کرد.

این کارشناس بازار انرژی در مورد همراهی عراق با ایران برای عبور از تحریم‌ها نیز گفت: بعید می‌دانم عراق در این زمینه به ایران کمک کند زیرا آمریکا در این کشور مستقر است.

وی به کمک ایران در زمان تحریم نفت در برابر غذای عراق اشاره کرد و افزود: در آن زمان این کمک‌ها کاملاً غیر‌رسمی بود و بخش خصوصی دو کشور بدون حضور دولت‌ها این کار را انجام می‌دادند اما بعید می‌دانم اکنون طرف عراقی تمایلی به پذیرش ریسک و کمک به ایران داشته باشد.

بهروزی‌فر تأکید کرد: از سوی دیگر بعد از اعلام تمدید نشدن معافیت خرید نفت از ایران، عراق اعلام کرده که برای جبران کمبود نفت در بازارهای جهانی، افزایش تولید خواهد داشت؛ بنابراین با توجه به این اظهارنظر، نباید انتظار داشت که به ایران برای دور زدن تحریم‌ها کمک کند.

** یک میلیون بشکه با دور زدن تحریم فروخته نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه شرایط تحریم در این دوره سخت‌تر از گذشته است و همین امر هزینه‌ها را بالا می‌برد، تأکید کرد: در دوره قبلی تحریم‌ها که با چین مراوده داشتیم پول‌ها بلوکه می‌شد و در نتیجه یا باید کالای چینی خریداری می‌کردیم یا برای تبدیل یوان به ارزهای معتبر، هزینه‌ای بالایی می‌دادیم.

این کارشناس بازار انرژی ادامه داد: نمی‌توان در روز یک میلیون بشکه نفت را با دور زدن تحریم فروخت. همچنین برای فروش در زمان تحریم باید نفت را با قیمتی پایین‌تر از قیمت‌های جهانی به فروش رساند.

وی افزود: متأسفانه در چند ماه گذشته ایران نقشی پر رنگ در بازارهای نفت نداشته و صادرات کشور حدود یک میلیون و 300 هزار بشکه بوده است؛ بنابراین این عدد نمی‌تواند عرضه بازار را برهم بزند.

بهروزی‌فر گفت: از سوی دیگر کشورهای مثل عربستان، امارات، روسیه و عراق اعلام کرده‌اند که افزایش تولید دارند تا کمبود نفت ایران را جبران کنند. علاوه بر این در شرایط اضطراری می‌توان از ذخایر استراتژیک نفت در کشورهای مختلف دنیا برای تنظیم بازار نیز استفاده کرد.

**چگونه نفت 200 دلاری می‌شود؟

به گفته بهروزی‌فر، تنها عاملی که می‌تواند بر بازار نفت تأثیرگذار باشد، احتمال اغتشاشات در منطقه است که در شرایط فعلی دور از ذهن به نظر می‌رسد اما اگر جنگی در خلیج‌فارس اتفاق بیافتد قیمت نفت می‌تواند به 200 دلار هم افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: در غیر این صورت عرضه و تقاضای نفت بر هم نمی‌خورد و رسیدن قیمت نفت به 100 دلار غیر‌ممکن خواهد بود. حتی سقف 70 تا 75 دلار فعلی به‌صورت مقطعی است و اگر کشورها تولید خود را افزایش دهند این عدد می‌تواند به زیر 60 دلار نیز بازگردد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی تاریخ انتشار 6 اردیبهشت 98، کد خبر: 83292211، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
0
0
ایران به هر حال مشتری نفت خودش رو پیدا میکنه به قول آقای محسن رضایی که فرمودن راه برای فروش نفت ایران زیاد است نگرانی نداریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین