پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۷۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
عدم تمدید معافیت کشورها از تحریم نفتی ایران که از سوی وزیر خارجه آمریکا اعلام شده است سخت ترین و پرفشارترین راهی است که در ذهن متوهمان ایالات متحده آمریکا و هم پیمانانش قرار گرفته است، اکنون همه چیز به این بستگی دارد که کشورهای دیگر چنین موضوعی را قبول می کنند یا خیر.

شعار سال: ایران به عنوان پنجمین کشور صادرکننده نفت در جهان تقریبا ۶درصد حجم تولیدات نفتی جهان را در دست دارد، البته این روزها مورد هجمه بی تدبیر و ظالمانه ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

عدم تمدید معافیت کشورها از تحریم نفتی ایران که از سوی وزیر خارجه آمریکا اعلام شده است سخت ترین و پرفشارترین راهی است که در ذهن متوهمان ایالات متحده آمریکا و هم پیمانانش قرار گرفته است، اکنون همه چیز به این بستگی دارد که کشورهای دیگر چنین موضوعی را قبول می کنند یا خیر.

قطعا ایران راهکارهایی برای مقابله با ادعای کشورهای مستبد دارد که صادرات نفت ایران به صفر اتفاق نیفتد، در این میان کشورها و شرکت‌هایی وجود دارند که از ایران نفت خریداری کنند. شرکت‌ها و کشورهایی که بدون اتکا به کشورهای مستبد در سطح دنیا تبادلات تجاری خود را در قالب بخش خصوصی انجام می دهند، از جمله این شرکت ها در ترکیه و چین وجود دارد که همچنان هم به صورت سنتی با ایران مبادلات نفتی خود را انجام می دهند.

حال سوالی در این بین مطرح می شود که آیا کره جنوبی و ژاپن تحریم های نفتی علیه ایران را رعایت می کنند؟ نظریه های اقتصادی این امر را تایید نمی کند، زیرا این کشورها در ادوار گذشته هم با تحریم ها بین المللی خیلی موافقت نکرده و نفت را به مقدار نیاز پالایشگاه ها از ایران خریداری کرده اند.

در حال حاضر مسئله اصلی استفاده از منافع صادرات نفت است. باید ساختار های مالی وجود داشته باشد که بشود از طریق آنها از منافع صادرات نفت و مشتقات آن بهره برد. در واقع خروج از اقتصاد نفتی یا نفت محور، نوعی راهکاری جدی برای بی اهمیت بودن تحریم ها بی‌اساس است.

تاثیر تصمیم آمریکا بر قیمت نفت و اینکه آیا این موضوع به زیان خود ترامپ خواهد شد هم موردی است که در محافل تخصصی مورد بحث قرار می گیرد. قیمت نفت احتمالا ۲، سه درصد تا پنج درصد یا کمی بیشتر افزایش پیدا کند.

تحریک آمریکا از طریق ظرفیت‌های نفتی پنهان برخی کشور‌های منطقه! / زنگنه:شکست صفر رساندن صادرات نفت را به جهان اعلام می‌کنیم

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: در جنگ تجاوزگرانه فعلی آمریکا علیه ایران، نفت نوک پیکان قرار دارد در نتیجه باید کمک کنیم تا با سربلندی از این شرایط خطیر عبور کنیم و رویای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تحقق نخواهد یافت و با تمام توان این سیاست تحریمی را با شکست روبه‌رو می‌کنیم.

زنگنه با بیان اینکه عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی شکننده است، اظهار کرد: بیانیه‌های آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنها برای اطمینان دادن به بازار و جلوگیری از افزایش قیمت نفت بیش از هر چیز بیانگر نگرانی آنها از بی‌ثباتی بازار نفت است و در این اوضاع شکننده نمی‌توان اطمینان داشت که به اندازه نیاز بازار نفت تولید شود.

وزیر نفت تاکید کرد: اساساً برخی کشور‌های منطقه ظرفیت مازاد خود را برای تحریک آمریکا و وارد کردن فشار به ایران و آرامش خیال مصرف‌کنندگان بیش از واقعیت و توان خود اعلام می‌کنند، لذا ضمن اینکه اعلام می‌کنم خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نخواهد شد، تکرار می‌کنم که آمریکا و هم‌پیمانان آن‌ها با سیاسی کردن نفت و استفاده از آن به عنوان یک سلاح، مرتکب اشتباهی خواهند شد که با توجه به وضعیت شکننده بازار دود آن به چشم خیلی‌ها خواهد رفت.

ژاپن به دنبال تعاملات بیش تر نفتی با ایران

سید حمید حسینی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر صفر رساندن صادرات نفت ایران گفت: قطعا تحریم نفت ایران بر بازار جهانی نفت و خریداران فعلی نفت اثر منفی می گذارد و این ضرر شامل ایران نیست، ایران به عنوان پنجمین صادرکننده نفت خام به کشورها جهان، قطعا با تصمیم یک شبه برخی سران نمی تواند از مبادلات جهانی حذف شود.

وی با اشاره به کشورهایی که از ایران نفت خریداری می کنند، افزود: مشتریان سنتی نفت ایران کشورهای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، اسپانیا، یونان، ایتالیا ، افریقای جنوبی وتایوان بوده اند که در شرایط فعلی پس از آغاز تحریم ها مطمئن هستیم هند، چین، ترکیه و کره جنوبی و ژاپن به خرید نفت و میعانات بدون توجه به تحریم های بی اساس آمریکا ادامه خواهند داد. با توجه به اینکه بانک مرکزی ایران صادرات نفت ایران به ژاپن را اعلام کرده است این کشور هم در زمره خریدارن نفت می توان دید؛ ژاپن علاقه‌مند به ادامه خرید نفت بوده و در حال حاضر برای افزایش حجم مبادلات با مقامات ارشد کشوری در حال مذاکره است.

حسینی به اقدامات برخی کشورها برای دامن زدن به تصمیمات توهمی آمریکا اشاره کرده و گفت: تحریم نفت ایران و همراهی عربستان و امارات با آمریکا می تواند منجر به فروپاشی اوپک شود، در واقع رقابت بر سر پر کردن سهم نفت ایران دربازار منجر به عرضه مازاد نفت این کشورها در کوتاه مدت در بازار می شود و این تشنجات بازار جهانی را ملتهب کرده و در میان مدت قیمت کاهش پیدا می کند. دولت های چین، ترکیه وهند می توانند به جای شرکت ها اقدام به خرید نفت کنند، بیشترین حجم تاثیر گذاری جو روانی و رسانه ای این کشورهاست

وی بیان کرد: البته احتمال دارد تا زمان لغو تحریم ها، فشار خریداران و افزایش مجدد قیمت نفت ، آمریکا به علت فشار به اقتصاد کشورش و از دست دادن مشتریان تجاری خود در تصمیمش تجدید نظر کند، اما دولت مردان ایران به منتظر تجدید نظرها و یا اعمال معافیت ها از جانب این گونه کشورها نیستند و به دنبال راه حل جبرانی برای این مسیر هستند.

حسینی با تاکید به همکاری دستگاها دولتی و بخش خصوصی برای کاهش فشار روانی و جو رسانه ای، گفت: دولت و بانک مرکزی باید تلاش کنند تا در برهه زمانی مذکور، قیمت ارز را کنترل و برای تامین کسری بودجه از طریق حذف یارانه حامل های انرژی استفاده کنند، صادرات غیرنفتی را در اولویت قرار دهند و روابط را با کشورهای همسایه توسعه دهند.

بلوف سیاسی آمریکا درخصوص صادرات نفت ایران/ جایگزینی برای نفت ایران در پالایشگاه‌های جهان وجود ندارد

علی کاظمی باباحیدری، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان نفت جهانی به هیچ عنوان توانایی جایگزین کردن محصول ایران را ندارند و بلوف سیاسی است، اظهار کرد: بر این اساس مشاهده می‌شود که با اقدام اخیر آمریکا، قیمت جهانی نفت افزایش یافت و این روند ادامه خواهد داشت.

رئیس فراکسیون نفت و نیرو مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اتاق جنگ ایالات متحده درصدد افزایش فشار اقتصادی علیه ایران است، تصریح کرد: در این راستا وزیر امور خارجه آمریکا چندی پیش در کنفرانس انرژی سی‌ای‌آرای در اظهاراتی گفت که آمریکا کاملاً قصد دارد تا صادرات نفت ایران را هر چه سریع‌تر به صفر برساند.

کشور‌ها ترجیح می‌دهند نفت ایران را بخرند تا کشور‌های جایگزین

سید محمد علی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به تصمیم دولت ترامپ مبنی بر پایان دادن به معافیت خریداران نفتی ایران اظهار کرد: به رغم اینکه تحریم‌های نفتی ممکن است با ایجاد موانعی باعث افزایش هزینه‌های برخی از مشتریان نفت ایران شود اما مشتریان سنتی ایران در آسیا و اروپا ترجیح می‌دهند نفت ایران را بخرند.

نماینده سابق ایران در اوپک تحریم های نفتی ایران را در دولت اوباما و ترامپ مقایسه کرد و افزود: در دولت اوباما نحوه تحریم‌های نفتی به این شکل بود که هر ۶ ماه یک بار معافیت‌های خرید نفت از ایران تمدید می‌شد و هر بار کشور‌های معاف شده از خرید نفت متعهد می شدند ۲۰ درصد از میزان خرید نفت خود را کاهش دهند، این شرایط تا زمانی ادامه می‌یافت که بعد از ۵ بار میزان خرید نفت از ایران توسط کشور‌های معاف شده از تحریم‌ها به صفر می‌رسید.

خطیبی ادامه داد:، اما در دولت ترامپ در دور دوم تحریم های نفتی، معافیت‌ها تمدید نشد و این دولت به یکباره اقدام به قطع معافیت‌های خرید نفت از ایران کرد.

وی با بیان اینکه ایران در ۴۰ سال گذشته همواره تحریم بوده و در تمام این مدت راهکار‌هایی برای تحریم‌ها خلق کرده است، افزود: ایران همواره توانسته بر تحریم‌های مختلف فائق آید و قطعا برای دور زدن هر شکل از تحریم‌ها، راه حل های متنوعی وجود دارد که نمی‌شود در رسانه‌ها جزئیات آن را بیان کرد.

تشدید کمبود کیفی نفت در بازار جهانی نفت/پالایشگاه های دنیا به نفت ترش و سنگین ایران نیازمندند

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه حذف نفت ایران از بازار‌های جهانی منجر به تشدید کمبود کیفی و فیزیکی نفت در بازار‌های جهانی خواهد شد، افزود: هرچند برخی کشورها ادعا می کنند که با حذف نفت ایران به لحاظ فیزیکی مشکلی پیش نخواهد آمد و جایگزین برای نفت کشور ما وجود داد و به همین دلیل آمریکا در حال افزایش تولید شیل‌اویل است، اما باید این واقعیت را در نظر داشت که شیل اویل برای استفاده در تمامی پالایشگاه‌های دنیا حتی پالایشگاه‌های خود آمریکا باید با نفت خام سنگین و ترش مخلوط شود.

خطیبی تاکید کرد: با تصمیم دولت آمریکا نیاز بازار به نفت خام سنگین و ترش ایران افزایش می یابد، بنابراین خروج نفت ایران و ونزوئلا قطعا کمبود کیفی نفت را در بازار‌های جهانی تشدید کرده و بازار نفت از این منظر به شدت دچار مشکل خواهد شد.

وی ادامه داد: پالایشگاه‌های آمریکا اکنون برای مصرف نفت خام خود و ادامه فعالیت به نفت خام سنگین و ترش نیازمندند بنابراین کشور آمریکا در این زمینه دچار کمبود شدیدی خواهد شد.

افزایش قیمت جهانی نفت در راه است/ هزینه واردکنندگان و مصرف کنندگان نفتی افزایش می یابد

خطیبی افزایش قیمت نفت را از دیگر آثار تحریم نفتی ایران دانست و تاکید کرد: عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران باعث افزایش هزینه تمام مصرف کنندگان و وارد کنندگان نفت جهان به ویژه وارد کنندگان آمریکا، آسیا و اروپا خواهد شد.

نماینده سابق ایران در اوپک یادآوری کرد: به رغم وعده دولت آمریکا در زمان انتخابات مبنی بر ارائه نفت و بنزین ارزان به مردم خود، اکنون با تصمیم ترامپ مردم این کشور هر روز با افزایش قیمت نفت و بنزین مواجه هستند.

وی با اشاره به عکس العمل شرکت‌های اروپایی نسبت به تصمیم دولت آمریکا مبنی بر عدم خرید نفت از ایران گفت: شرکت‌های اروپایی به دنبال افزایش هزینه‌ها نیستند و از آنجایی که به لحاظ اقتصادی خرید نفت تحریمی برای اروپایی‌ها هزینه ساز خواهد بود و این شرکت ها در صورت تخطی از دستور ترامپ متحمل مجازات سنگینی خواهند شد به تبع ترجیح خواهند داد که به دنبال نفت خام تحریمی نباشند.

سایت‌های خبری بین المللی راجع تحریم‌ها چه می‌گویند؟

سی ان بی سی که جزو بزرگترین پایگاه‌های خبری کشور ایالات متحده به شمار می‌رود در تحلیل خود آورده است که آمریکا به احتمال زیاد در تلاش خود برای متوقف کردن صادرات نفت ایران ناکام خواهد ماند، چون رئیس‌جمهور دونالد ترامپ مشتاق است از افزایش قیمت بنزین پیش از انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده جلوگیری کند.

در نهایت گفتنی است، تصدیق دروغین بودن ادعای آمریکا مبنی بر صفر رساندن صادرات نفت ایران به کشورهای منطقه از جانب مقامات رسمی کشوری و همچنین مقامات کشورهای همسایه برگ برنده ای برای جمهوری اسلامی ایران است، زیرا قطعا با توجه به اهمیت نفت ایران و جایگاه این نفت در پالایشگاه های جهانی، ترامپ و هم نوعانش تنها گرفتار یک تصمیم خصومت آمیز برای جلوگیری از پیشرفت ایران در منطقه شده اند، تصمیمی که تنها جنبه سیاسی داشته و هیچ گونه شواهد واقعی و تجاری آن را در دنیای اقتصاد تایید نمی کند.

حال شرایط رسانه ای و روانی جهانی دو موضوع را می طلبد یکی واقعی سازی جو رسانه از طریق رسانه های داخلی و حتی تحلیل گران منطقه ای برای بیان اهمیت نفت ایران در کشورها و دیگری تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن صادرات نفتی در اقتصاد ایران با افزایش صادرات غیر نفتی و تعامل با شرکت های بین المللی در سطح کوچک و متوسط برای صادرات محصولات داخلی و نهایی به بازار این کشورها، قطعا بیانات و نامگذاری مقام معظم رهبری در ابتدای سال مبنی بر " رونق تولید" چراغ روشنی برای سیاست مداران و فعالان اقتصادی ایرانی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان تاریخ انتشار 6 اردیبهشت 98، کد خبر: 6910445، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
0
0
معافیت های نفتی که هیچ راهی به هیچ جا نداره هیچ کس از آمریکا تبعیت نمیکنه نه چین نه هند و نه هیچ کشورر دیگه ای چون منافعشون در حمایت از آمریکا نیست در زمینه نفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین