پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۱۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
برخی مشتریان دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا که در زمان‌های مختلف اقدام به پیش‌خرید محصولات این دو شرکت کرده‌اند، به قیمت‌های اعلام‌شده برای تحویل این خودروها اعتراض دارند.
شعار سال : در روزهای اخیر تعدادی از مشتریان معترض دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا طی تماس با ایسنا از مشکلات خود در رابطه با خودروهای پیش‌خرید شده در حدود یک سال اخیر که موعد تحویل آن‌ها بهمن و اسفند ۹۷ بوده است، سخن گفتند.
در این رابطه یکی از مشتریان معترض شرکت ایران‌خودرو می‌گوید: مردادماه ۹۷ خودروی دنا را با پیش پرداخت ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با موعد تحویل بهمن ماه با قید جلب رضایت مشتری در صورت تأخیر در تحویل ثبت نام کردم. قیمت این خودرو در زمان ثبت نام در کارخانه ۴۷ میلیون تومان و در بازار ۶۰ میلیون تومان بود. جالب است که خودروسازان در تارنمای فروش محصولات خود، به طور مرتب به ثبت نام کنندگان پیشنهاد می‌کردند تا ماه‌های انتهایی سال را برای سهولت ثبت نام، انتخاب کنند، در حالی‌که امکان انتخاب موعد تحویل دی‌ماه نیز امکان پذیر بود. واضح است که پیش فرض خریداران و خودروسازان بر این بوده است که قیمت‌های موعد تحویل دی‌ماه به بعد از آن تغییری نخواهند داشت در غیر این صورت اقدام به خرید در موعد تحویل دی‌ماه می‌کردند.
وی خاطرنشان می‌کند: در چنین شرایطی در اواخر آذرماه تصویب شد که خودروهای تحویل شهریورماه تا دی ماه شامل افزایش قیمت ۳۰ درصدی شوند اما پس از آن این مصوبه باطل شد. نکته مهم این است که در بهمن ماه که موعد تحویل خودروها بوده است؛ چهار رقم برای یک نوع خودرو اعلام شده است. این رقم‌ها شامل ۵۴ میلیون تومان، ۵۷، ۶۰ و ۶۴ میلیون تومان بوده است. شرکت میانگین قیمت برای تحویل خودروی دنا را ۶۷ میلیون تومان اعلام کرده که درست هم نیست. اما برای جبران تخفیف در نظر گرفته و قیمت را به ۵۵ میلیون تومان رسانده است. این بدین معناست که حتی در اعلام قیمت‌ها هم تخلف کرده‌اند؛ شرکت خود قیمت مصوب اعلام می‌کند اما اعمال نمی‌کند.
این مشتری معترض ایران خودرو ادامه داد: در بهمن ماه که موعد تحویل خودرو بوده، در نهایت قیمت اعلام شده برای خودروی دنا ۷۵ میلیون اعلام شده است اما تحویل داده نشده است. بعد از آن قرار شد خودروهای ثبت نامی بهمن ۷۵ میلیون و اسفند ماه به قیمت ۸۵ میلیون تومان تحویل شوند.
وی می‌گوید چرا باید نرخ مصوب اعلام شده برای زمان تحویل به این میزان نوسان داشته باشد. قیمت مصوب دنا برای بهمن ماه ۵۷ میلیون تومان بوده و برای اسفند ماه به ۶۰ میلیون تومان رسیده که تحویل نشده است. اکنون در اردیبهشت ماه برای تحویل خودرو به مبلغ ۷۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری و درخواست تکمیل وجه می‌شود.
اما برخی مشتریان سایپا نیز اعتراضاتی در همین زمینه دارند. مشتریان معترض‌اند که با وجود افزایش قیمت‌ها و فروش فوری محصولات این شرکت‌، اینکه مدت حداقل شش ماهه پول‌های پیش پرداخت واریزی در دست شرکت باشد و از سود آن استفاده کند و نهایت هم خودرو را با قیمت بالاتر از مصوبات بهمن و اسفند تحویل دهند، درست نیست.
یکی از مشتریان ناراضی سایپا در این زمینه به ایسنا می‌گوید: پانزدهم شهریور ٩٧ یک دستگاه خودروی تیبا صندوق‌دار با ودیعه ١۴ میلیون تومان به صورت پیش فروش نقدی با موعد تحویل بهمن ٩٧، ثبت نام کردم. طبق قرارداد و همچنین با استناد به قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب سال ٩۵، قیمت خودرو، با قیمت زمان تحویل محاسبه شده است البته در صورتی که قیمت مصوب به صورت شفاف و روشن در سایت خودروساز اطلاع رسانی شود.
وی ادامه می‌دهد: شرکت سایپا در بهمن ماه یک لیست قیمتی که حداقل شامل افزایش قیمت بیش از ۴۰-۵۰ درصدی بوده است، منتشر کرده و برای چند روز روی سایت قرار داد که پس از آن با دستور وزیر صنعت باطل شد. در نهایت قرار بر این شد که تعهدات شهریور تا دی ۹۷ به قیمت قبل که مصوب شورای رقابت در تیر ماه ٩٧ بوده، تحویل داده شوند. بنابراین هیچ قیمت مصوبی تاکنون برای تعهدات بهمن و اسفند اعلام رسمی نشده و اگر هم اعلام شود، عطف به ماسبق نشده و فقط برای تعهدات ماه جاری اعلام می‌شود.
او اظهار می‌کند: جالب است که حال سایپا اقدام به صدور دعوت‌نامه برای تعهدات بهمن ۹۷ به قیمت حاشیه بازار کرده در حالی‌که بارها وزیر صنعت و ریاست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند قیمت حاشیه بازار صرفاً برای فروش فوری بوده و شامل تعهدات پیش فروش نمی‌شود.
این مشتری معترض سایپا خاطرنشان می‌کند: در چنین اوضاع و احوالی نکته جالب‌تر این است که سایپا به مشتریان اعلام کرده در صورت تکمیل وجه، خودروهای پیش فروش شده را ۶۰ روز کاری بعد تحویل خواهند گرفت این در حالی است که زمان تحویل خودروی ما بهمن ۹۷ بوده که بیش از سه ماه از آن گذشته است و در صورت واریز وجه باید حداقل دو ماه دیگر نیز صبر کنیم تا خودرو تحویل داده شود. در این شرایط این پرسش مطرح است که اگر سایپا خودرو ندارد چرا هر روز فروش فوری با تحویل ۳۰ روزه دارد!؟
قابل ذکر است که ایران‌خودرو در این زمینه پاسخی نداد. یکی از مسؤولان روابط عمومی سایپا نیز در پاسخ به ایسنا گفت: گروه خودروسازی سایپا پیش از این به مشتریان خود که موعد تحویل خودروی آنان بهمن و اسفند ۹۷ بود، وعده تخفیف ۱۵ تا ۲۰ درصدی داده بود و به وعده خود عمل کرده است.

شعار سال،بااندکی اضافات وتلخیص برگرفته ازخبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:8 اردیبهشت 1398،کدخبر:98020803717،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
0
0
خودرو سازی های ایران به جای اینکه کمک مردم باشن فقط به فکر خالی کردن جیبشونن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین