پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۰۴۴۲۳
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
ظریفت های منطقه ای بسیاری خصوصا برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی و دور زدن تحریم های آمریکا وجوددارد که اتفاقا با استقبال همسایگان و کشورهای منطقه روبرو شده است.
شعارسال: امروز با وجود تحریم‌های مختلفی که آمریکایی‌ها علیه کشورمان اعمال می کنند و سعی دارند به قول خود این فشارها را افزایش دهند، اما بارقه های امیدی از جایی دیده می شود که کمتر پیشترها به آن توجه شده بود. این درحالی است که دولت بیشتر معطوف به غرب بود و بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شد و از اروپا آبی گرم نشد، حالا بیشتر از گذشته این چنین ظرفیت‌هایی دیده می شود.

در ادامه به کشورهایی که در چند ماه اخیر ارتباط حسنه‌ای با ایران برقرار کردند و این ظرفیت‌ها به طور بالقوه در آن وجود دارد اشاره می کنیم.

پاکستان؛ نخست وزیری که از راه خراسان آمد

پاکستان بخصوص با روی کار آمدن نخست وزیر جدید خود یعنی «عمران خان» ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری‌های تجاری، امنیتی و منطقه‌ای با کشورمان دارد. نخست وزیر پاکستان چندی پیش از راه خراسان وارد کشورمان شد و رهبر معظم انقلاب ورود اینگونه وی به کشورمان را به فال نیک گرفتند.

اسلام آباد همسایه شرقی کشورمان است که ظرفیت‌های مختلفی دارد. عمران خان، نخست وزیر محترم جمهوری اسلامی پاکستان بنا به دعوت جناب آقای دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در تاریخ یکم و دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در رأس هیاتی عالی‌رتبه از مقامات این کشور به جمهوری اسلامی ایران سفر نمود. سال‌های اخیر شاهد سفرهای متقابل دو طرف در سطح رؤسای دو کشور بوده است.

دو طرف بر لزوم گسترش همکاری‌ها در بخش نیرو از جمله صادرات برق ایران به پاکستان تأکید نمودند. طرف پاکستانی مراتب تشکر و قدردانی خود را از دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر تداوم صادرات برق به ایالت بلوچستان پاکستان ابراز نمود.

قرارداد گاز با پاکستان از جمله قرادادهایی است که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است که به نظر می رسد این موضوع از جمله ظرفیت های مغفول مانده انرژی کشورمان خصوصا در بحبوحه فشار آمریکا برای تحریم نفتی ایران. به هر جهت حضور عمران خان در ایران نشان داد که طرفین جهت همکاری بیشتر حاضر و آماده هستند.

سال قبل حدود ۳۰۰ کد تعرفه ای به پاکستان صادر کردیم گرچه ارزش پولی کمی داشته است به دلیل تحریم های ظالمانه، بخشی از صادرات ما به پاکستان از طریق کشورهای ثالث انجام می شود و رقم واقعی بیش از چیزی است که گفته می شود.

عراق؛ دروازه باز بغداد به روی ایران

صادرات ۱۲ ماهه به عراق در سال گذشته به رقم ۸.۹ میلیارد رسید که با جهشی ۳۶ درصدی نسبت به صادرات ایران به این کشور در سال ۹۶، عراق را به عنوان دومین کشور هدف صادراتی ایران در سال ۹۷ قرار داد.

در سال گذشته رفت و آمدهای متعددی خصوصا درپایان سال 97 میان مقامات ایران و عراق صورت گرفت.

سفر رئیس جمهور ایران به کشور عراق در اسفندماه گذشته و دیدار نخست‌وزیر عراق با مقامات ایرانی در تهران طی ماه گذشته، نشان از عزم جدی دو کشور در تقویت روابط دوجانبه مخصوصاً در حوزه روابط تجاری خواهد داشت.

طبق آمار دفتر کشورهای عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران از سال ۱۳۸۷ تا سال ۹ ماه سال ۱۳۹۷ صادرات ایران به عراق حدود ۲.۶ برابر شده است که نشان می‌دهد عراق می‌تواند یک بازار بالقوه برای صادرات کالاهای ایرانی باشد.

در حال حاضر ایران یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان کالا و خدمات مهندسی به عراق است؛ در صورتی که حجم مبادلات تجاری ایران به عراق به ۲۰ میلیارد دلار برسد، می‌توان گفت یک بازار عمده برای محصولات ایرانی فراهم آمده است که می‌تواند تا حدود زیادی مشکلات تولید در داخل را از بین ببرد.

چین: اژدهای زرد ابرقدرت اقتصادی خودمختار

بر اساس آمار اعلام شده، در سال ۹۷ صادرات ایران به کشور چین رقمی بالغ بر ۹.۲ میلیارد دلار بوده و این رقم، چین را در بالاترین رده بازارهای صادراتی کشورمان قرار داده است؛ این در حالی است که میزان صادرات کشورمان در سال ۹۷، حدود ۲.۲ درصد از نظر ارزش دلاری رشد داشته است.

چین در برابر تحریم های نفتی ایران ایستاد و حتی نسبت به اینکه آمریکایی ها سعی کردند با اعمال فشار از صادرات نفت ایران جلوگیری کنند به شدت انتقاد کرد و آنرا بی ثبات کننده اقتصاد جهان نامید.

کارشناسان انعقاد پیمان‌های پولی چند جانبه با چین و دیگر کشورها را راهکار ایران برای کاهش سلطه دلار بر مناسبات اقتصادی در جهان می دانند. کارشناسان اقتصادی نسبت به ایجاد همکاری بیشتر با چین به عنوان یک اقتصاد مستقل و محکم تاکید می کنند.

مواضع دیپلماتیک رسمی چین عموماً بسیار محتاطانه اتخاذ می‌شوند. با این حال چین در دوره قبلی تحریم‌ها یکی از مهم‌ترین راه‌های تنفس ارزی ایران محسوب می‌شد.

پاکستان با توجه به پتانسیل های خوب و بکر جاده ای می تواند پل ارتباطی ایران و چین باشد. از اینر روابط سه کشور از جمله ایران و چین و پاکستان در منطقه هر چقدر بیشتر توسعه یابد به نفع سه کشور خواهد بود و منافع منطقه ای حاصل می شود.

سوریه؛ کشوری که بازسازی فکر می کند

سوریه بعد از نابودی تروریسم داعش در این کشور به فکر حیات و زندگی دوباره و بازسازی است. در این زمینه ایران با توجه به همکاری که برای زدودن خطر تروریسیم با سوریه داشته است می تواند مشارکتی فعال برای بازسازی این کشور داشته باشد.

در همین رابطه وزیر خارجه کشورمان چندی پیش به سوریه سفری کرد و پیشتر در سال گذشته نیز «اسحاق جهانگیری» معاون اول روحانی به این کشور سفر کرده بود. سال گذشته همچنین «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه به ایران آمد و بسیاری از رسانه های جهان این سفر را جشن پیروزی مقاومت در منطقه خواندند.

«حسن دانایی فر»، دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه، با اشاره به سفر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به دمشق، اظهار کرد: «در جریان این سفر علاوه بر امضای چندین سند تفاهم، برای اولین‌بار اتاق مشترک ایران و سوریه نیز با حضور فعالان بخش خصوصی دو کشور در عرصه اقتصادی و تجاری تشکیل شد.»

کارشناسان مطرح می کنند که بازار سوریه برای بخش خصوصی کشورمان یک فرصت است و با تشکیل اتاق مشترک ایران و سوریه این موضوع تسهیل شده است.

ترکیه؛ استقبال از گسترش روابط اقتصادی، تجاری و منطقه ای

ترکیه کشوری است که سیاست اقتصادی خاصی را دنبال می کند. ترکیه اخیرا در برابر اعمال دوباره تحریم نفتی ایران بدون هیچ مهلتی مخالفت صریح خود را با این موضوع ابراز داشت. چندی پیش بود که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران بعد از سفر به سوریه وارد این کشور شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نتایج سفر خود به ترکیه، گفت: در جریان ملاقات با مقامات ترکیه توافق کردیم که در پنج حوزه همکاری‌ بین دو کشور را به صورت ویژه‌ دنبال کنیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران، یادآور شد: من احساس می‌کنم که در طرف ترکیه ای علاقه‌مندی به همکاری جدی با ایران در همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی ، امنیتی ، سیاسی ، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد و شاید مشابه روابطی که در حال‌ حاضر بین این کشور و ایران وجود دارد در طول چند دهه گذشته وجود نداشته است. خوشحال هستم که ما روابط مشابهی را با سایر همسایگانمان داریم. از جمله با آذربایجان ، عراق، افغانستان ، پاکستان و سایر همسایگان در آسیای میانه ، قفقاز.

ظریفت های منطقه ای بسیاری خصوصا برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی و دور زدن تحریم های آمریکا وجوددارد که اتفاقا با استقبال همسایگان و کشورهای منطقه روبرو شده است. خوشبختانه دولت نیز بعد از مدتی به این موضوع اقبال نشان داده است و این مسئله پیگیری دیپلماتیک و گسترش روابط ردرآینده را می طلبد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 9 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 1479541 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین