پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۵۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
مسابقات کشتي آزاد 2019 آسيا در حالي با عنوان قهرماني براي تيم ملي ايران تمام شد که ايران يکي از بهترين نتايج تاريخ حضور خود در اين رقابت‌ها را به دست آورد. از ترکيب 10نفره اين تيم همه ملي‌پوشان روي سکو رفتند و توانستند به هفت مدال ارزشمند طلا و سه برنز برسند.

شعار سال: رضا اطري يکي از هفت مرد طلايي تيم ملي آزاد در اين آوردگاه بود که به اعتقاد کارشناسان کشتي‌هاي خوبي گرفت و باعث شد تا کادر فني از اين پس با اطمينان خاطر بيشتري به او فکر کند. سهم اين کشتي‌گير مازني از سال‌ها حضور در اردوي تيم ملي کشتي آزاد تا پيش از صيد اين طلا، دو مدال برنز از مسابقات 2017 دهلي و بازي‌هاي آسيايي 2018 جاکارتا بود. او اما در رقابت‌هاي امسال جور ديگري ظاهر شد و ثابت کرد اگر به همين شکل اعتمادبه‌نفس داشته باشد و کشتي بگيرد مي‌تواند جايگاهش را به عنوان نفر اول وزن 57 کيلوگرم در اين تيم تثبيت کند. اطري بعد از پشت‌سر‌گذاشتن ناکامي‌هاي متعدد حالا حال خوشي دارد. او از دومين تجربه حضورش در مسابقات 2019 آسيا که در چين برگزار شد، مي‌گويد: «سطح مسابقات سبک‌وزن هميشه در آسيا بالا بوده است. اصلا بهترين کشتي‌گيران وزن 57 کيلوگرم در دنيا همه آسيايي هستند. امسال هم رقابت‌ها از کيفيت خوبي برخوردار بود و من با کساني کشتي گرفتم که مدال‌هاي خوش‌رنگ‌تري از من داشتند. در مرحله نيمه‌نهايي محمودجان شاوکاتوف دارنده مدال نقره آسيا از ازبکستان را شکست دادم و در فينال هم «کوم سونگ کانگ» نايب‌قهرمان بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۸ از کره‌شمالي را بردم. ديگر وقتش بود که بعد از چند سال مدال طلا بگيرم. خوشحالم که جواب اعتماد مربيان را دادم. اگر آنها به من اعتماد نمي‌کردند من نمي‌توانستم اين‌طور با انگيزه روي تشک بروم. آخرين مرتبه حسن رحيمي، ستاره سبک‌وزن چند سال اخير کشتي آزاد ايران که کارنامه درخشاني از مدال‌هاي جهاني و المپيک دارد، موفق به کسب مدال طلاي مسابقات قهرماني آسيا در وزن ۵۷ کيلوگرم شده بود. رضا اطري در حالي در دوران حضور رحيمي، عضو تيم ملي کشتي آزاد بود که به گفته بسياري از اهالي اين رشته پشت هم‌تيمي صاحب‌نام خود قرار گرفته بود و فرصت خودنمايي به او داده نمي‌شد. البته با کناررفتن رحيمي اين اطري بود که گزينه اصلي کادر فني براي هر اعزامي بود که به نتيجه قابل توجهي در اين دو سال نرسيد.
او در واکنش به اين موضوع مي‌گويد: «يک کشتي‌گير بايد ببازد و سختي بکشد تا به هدف‌هايش برسد. من در اين دو سال در دو مسابقه جهاني شرکت کردم که نتيجه نگرفتم اما تجربيات زيادي به دست آوردم. خدا را شکر که کادر فني هم همه‌جوره حمايتم کرد و مثل رفيق کنارم بود. ان‌شاءالله که از اين به بعد تا زماني که در تيم هستم، بتوانم به نتايج بهتري برسم.»
اواخر سال گذشته با کناره‌گيري رسول خادم از سرمربيگري تيم ملي آزاد، هدايت اين تيم به غلامرضا محمدي، نايب‌قهرمان اسبق کشتي جهان سپرده شد. پيش‌کسوتي که پيش از اين تجربه قبول اين مسئوليت را داشت و به خوبي با حال‌و‌هواي تيم ملي آشناست. گفته مي‌شود با رفتن خادم و تغيير کادر فني تيم ملي آزاد، فشار از روي ملي‌پوشان برداشته شده و آنها در شرايط بهتري تمريناتشان را انجام مي‌دهند. اين موضوع را مي‌توان سربسته از صحبت‌هاي اطري فهميد: «من سال گذشته بعد از مسابقات 2018 جهاني مجارستان مي‌خواستم قيد کشتي‌گرفتن را بزنم و کنار بروم. دو سال بود مدال نگرفته بودم و انگيزه‌ام را به کل از دست داده بودم. نمي‌خواهم دلايلش را عنوان کنم اما اين فرصت را به خودم دادم تا باز هم شانسم را امتحان کنم. تا اينکه کادر فني جديد آمد و به من هم اعتماد کرد. خوشبختانه مشغول کار هستند و دارند خيلي خوب هم کار مي‌کنند». تيم ملي کشتي آزاد بايد مرداد ماه سال جاري عازم مسابقات قهرماني جهان 2019 در قزاقستان شود و براي کسب سهميه المپيک 2020 توکيو تلاش کند. مسابقات کشتي آزاد آسيا براي کشتي‌گيران ايراني مهم‌ترين رويداد رنکينگ‌دار پيش از حضور در پيکارهاي جهاني 2019 بود. رقابت‌هاي جهاني حکم انتخابي بازي‌هاي المپيک 2020 توکيو را دارد. با توجه به اهميت اين موضوع امتيازهايي که کشتي‌گيران طلايي کشورمان در مسابقات چين به دست آوردند، در قرعه آنها در پيکارهاي جهاني تأثير بسزايي خواهد داشت. 57 کيلوگرم نيز يکي از اوزان المپيکي است و به احتمال زياد رضا اطري به عنوان نماينده ايران بايد براي کسب سهميه المپيک آن روي تشک برود: «هنوز هيچ چيز براي مسابقات جهاني معلوم نيست و نفرات اعزامي به اين رقابت‌ها معرفي نشده‌اند. اما با صحبت‌هايي که با کادر فني داشتم فکر مي‌کنم شانس زيادي براي رفتن به قزاقستان داشته باشم. من تا به حال دو بار حضور در مسابقات جهاني را تجربه کرده‌ام و مدال نگرفتم. بايد اينجا خودم را ثابت کنم و طلا بگيرم».کشتي اما به عنوان ورزش اول ايران اين روزها با مشکلات زيادي دست به گريبان است. فدراسيون اين رشته چندماهي است که رئيس ندارد و با سرپرست اداره مي‌شود. آن هم در شرايطي که بايد سال قبل از المپيک در آرامش به سر ببرد. نبود اعتبار و منابع مالي نيز از اصلي‌ترين دغدغه‌هاي فدراسيون کشتي است که هر روز کار را براي کشتي‌گيران سخت‌تر مي‌کند. قهرمان کشتي آزاد در اين باره مي‌گويد: «ما فقط به عشق مردم و پرچم ايران است که کشتي مي‌گيريم. شما نمي‌دانيد وزن‌کم‌کردن‌هاي زياد چقدر از لحاظ رواني و بدني به بدن ما فشار مي‌آورد. براي همين مسابقات چين من 10 کيلو وزن کم کردم. ما بدون هيچ منبع درآمد و انگيزه‌اي کشتي مي‌گيريم. نه حقوق ماهانه داريم نه بيمه. همين الان در حساب بانکي خود من يک ميليون بيشتر پول نيست. متأسفانه با تمام اين مشکلات فدراسيون بلاتکليف است و هنوز رئيس ندارد. ما رئيسي مي‌خواهيم که فقط اسمش رئيس نباشد؛ از جنس کشتي باشد. حال و روز کشتي‌گيران را درک کرده باشد و برايمان پول بياورد.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 8 اردیبهشت 98، کد مطلب: 3413


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
0
0
کاش قدر این ورزشکاران را بدونیم با اینهمه کمبود بازهم برامون افتخار میارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین