پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۵۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
فعالان سياسي و مسئولان سياست خارجي بارها نسبت به اظهارات غيركارشناسي كه گاهي مواقع هم همراه با تبعاتي به‌ويژه در حوزه سياست خارجي بوده، ابراز گلايه كرده و هشدار داده‌اند. آخرين نمونه آن گفته‌هاي آيت‌الله لطف‌الله دژکام، امام جمعه شيراز، است كه گفته: «سهم نفت را در بودجه کشور به يک حدي رسانده‌ايم که اگر نفت نفروشيم آب از آب تکان نمي‌خورد». اين در حالي است كه حدود يك‌سوم بودجه كشور حاصل از فروش نفت است. نمونه ديگر آن سخنان آيت‌الله علم‌الهدي در خطبه‌هاي نماز جمعه مشهد است كه گفته بود: «در همه عرصه‌ها، قدرتمندتر، عزيزتر و پول‌دارتر شده و زندگاني بهتري داريم.» «علم‌الهدي» قبلا هم در نماز جمعه گفته بود FATF مقدمه فتنه ۹۸ است.

شعار سال: محمود واعظي، مسئول دفتر رئيس‌جمهوري، پيش از عيد درباره اظهارنظرهاي عجيبي كه از تريبون نماز جمعه و عمدتا درباره مسائل اجرائي كشور ايراد مي‌شود، گفته بود: «ما و وزارت کشور موضوعات را رصد مي‌کنيم. خلاصه گزارش را هم به ستاد اقامه نماز جمعه مي‌فرستيم. به هر حال، اميدواريم همه عزيزان ما در سنگر نماز جمعه مقداري فضا را آرام کنند يعني فکر نکنند فقط خودشان دغدغه مردم را دارند. اينکه الان کسي خودش مسئوليت نداشته باشد و مرتب بيايد همين‌طوري نگراني‌هاي مردم را اضافه کند، کار درستي نيست. ما انتظارمان از بزرگان، علما و همه سخنرانان اين است که اول به دولت کمک کنند. پيشنهاداتي که دارند به ما بدهند، حتما با آغوش باز مي‌پذيريم. از طرف ديگر در اين شرايط خاص بياييم با هم کمک کنيم تا مسائل مردم و کشور حل شود. کشور، نظام و رهبر دارد؛ رهبري که حواسش به همه موضوعات هست. مجلس دارد؛ مجلسي که مرتب جلسه مي‌گذارد و مسائل را پيگيري مي‌کند. قوه قضائيه و نيروهاي نظامي و انتظامي دارد که در حوزه تحت مسئوليت به وظايف خود عمل مي‌کنند بنابراين در چنين کشوري معني ندارد هر کسي هر آنچه به ذهنش مي‌آيد، بگويد.»
انتقاد به آنچه از تريبون‌هاي نماز جمعه مطرح مي‌شود، به حجت‌الاسلام و المسلمين سيدرضا تقوي، رئيس وقت شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه کشور، هم رسيده بود. اما او كاملا از مواضع مطرح‌شده دفاع كرده بود. او گفته بود: «ائمه جمعه بايد مواضع نظام را تبيين کنند و مواضع نظام هم توسط رهبري بيان مي‌شوند. اصل 110 قانون اساسي 11 وظيفه را براي رهبري مشخص کرده است که نخستين آن تعيين سياست‌هاي کلي نظام بعد از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام است. يک امام جمعه يک جايي نصيحتي مي‌کند چه فضاسازي‌هايي و چه هجمه‌هايي عليه آنها ايجاد مي‌کنند». تقوي در حالي معتقد است كه ائمه جماعات رفتار جناحي و سياسي ندارند كه خودش زماني عضو شوراي هم‌گرايي و وحدت اصولگرايان بود و درباره آن هم بارها توضيح داده بود.
او هم مانند واعظي گفته بود كه: «ما اطلاعات کشور را جمع مي‌کنيم و براي ائمه جمعه مي‌فرستيم و برخي شهرها امکاناتي ندارند که ائمه جمعه به اطلاعات روز دسترسي داشته باشند، ما بولتن و گزارش خبري داريم و براي آنان مي‌فرستيم اما موظف نيستند آنچه را که به آنان اعلام شده، بگويند». اما تقوي نگفته است كه در نهايت كدام اطلاعات به دست ائمه جمعه مي‌رسد؛ اطلاعاتي كه خودشان جمع‌آوري كرده‌اند يا اطلاعاتي كه دولت براي آنها فرستاده يا همه آنها و درنهايت آيا اين اطلاعات خبري و خنثي است يا همرا با تحليل و مهم‌تر از همه اينكه با كدام خط يا تحليل اطلاعات براي ائمه جماعات ارسال مي‌شود.
علم‌الهدي، امام جمعه مشهد، زماني از «برجام»، «قراردادهاي نفتي» و «بحث پول‌شويي» به عنوان «مثلثي شوم» ياد کرده بود که باعث ازدست‌رفتن استقلال کشور شده است. برخي ائمه جمعه ديگر هم انتقاداتي در اين زمينه مطرح كرده بودند. دولت زماني بعدا در واكنش به اين اظهارنظرها به شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه انتقاد كرده و از امامان جمعه خواست که «به مباحث مطرح‌شده در شوراي عالي امنيت ملي احترام گذاشته شود.»
اما تقوي در پاسخ گفته بود كه شوراي سياست‌گذاري در «تذکرات خيرخواهانه» خود، منتظر اجازه دولت نخواهند بود! در اطلاعيه همچنين تأکيد شده که «افتخار» امامان جمعه، «حفظ استقلال فکري، صرفا در جهت اجراي دستورات الهي و منويات رهبري است.»
رحيم‌پور ازغدي با بيان اينکه حمايت از نظريه‌پردازي و مناظره در حوزه و دانشگاه يکي از طرح‌هايي است که بنده از پيشنهاددهندگان اصلي آن بوده‌ام، اظهار کرد: از شوراي مديريت حوزه‌ها جواب بخواهيد که با اين مصوبات چه‌کار کرديد؟ مديريت حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها پاسخ بدهند، ده‌ها هزار طلبه بااستعداد در اختيار مديريت‌ حوزه‌هاي علميه و مدرسين حوزه‌هاست، 40 سال از انقلاب مي‌گذرد، شما که نبايد حرف‌هاي 40 سال پيش را به ما تحويل دهيد، 40 سال قبل همين بهانه‌ها را مي‌آورديد.
انتقاد از تريبون نماز جمعه صرفا به فعالان سياسي و دولتمردان محدود نبوده است. در پي اين سخنان چندي قبل رحيم‌پور ازغدي از تريبون نماز جمعه در نقد حوزه‌هاي علميه آيت‌الله العظمي مکارم‌شيرازي هم واكنش نشان داده بود. اين مرجع تقليد در باب مسائل روز به سخنراني پيش از خطبه‌هاي سخنراني قبل از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران، ضد حوزه‌هاي علميه صحبت کردند، عجيب است نماز جمعه‌اي که ائمه اين هفته نماز جمعه تهران اشاره کرد و گفت: هفته گذشته در جمعه فرزندان حوزه هستند، پايگاهي بر ضد حوزه شود. چطور مي‌شود شما به فردي اجازه دهيد ضد حوزه حرف بزند و دروغ بگويد. او خطاب به طلاب حاضر در درس عنوان کرد: شما مي‌دانيد که در دروس حوزه، مرتب حرف‌هاي تازه و مطابق نيازهاي روز زده مي‌شود، اما اين فرد عنوان مي‌کند ۴۰ سال است حرف‌هاي تازه در حوزه زده نشده است، اينجا برخي گمان پيدا کردند که درون نظام هم افرادي بر ضد حوزه هستند.
در يكي، دو سال گذشته موج تغييرات در ائمه جماعات شهرها زياد بوده است. برخي استعفا دادند برخي هم جابه‌جا شدند. برخي اين جابه‌جايي‌ها را به تغيير سياست‌هاي شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه مربوط دانستند. تا جايي كه در نهايت چند ماه پيش رئيس سياست‌گذاري شوراي ائمه جمعه هم تغيير كرد و علي اكبري به جاي تقوي نشست. برخي دليل اين تغييرات را جوان‌گرايي دانستند. اگرچه «حجت‌الاسلام محمدتقي رهبر»، امام جمعه موقت اصفهان، گفته بود كه هيچ متني براي امامان جمعه جهت قرائت در نماز جمعه فرستاده نمي‌شود. به گفته او «ستاد مرکزي (شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه) هر هفته نشريه‌اي را براي ائمه جمعه سراسر کشور ارسال مي‌کند که حاوي اطلاعات و مسائل روز است و امامان جمعه مختار به استفاده از مطالب آن نشريه هستند.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 8 اردیبهشت 98، کد مطلب: 3413


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین