پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۶۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
شهر اصفهان در اولین گام توسعه دیپلماسی شهری با شهر تاریخی «شیان» چین خواهرخوانده شد و پس از آن یادداشت تفاهمی با «کوالالامپور» مالزی امضا کرد. امروز اصفهان 13 خواهرخوانده دارد.

شعارسال: شهر اصفهان در اولین گام توسعه دیپلماسی شهری با شهر تاریخی «شیان» چین خواهرخوانده شد و پس از آن یادداشت تفاهمی با «کوالالامپور» مالزی امضا کرد. امروز اصفهان 13 خواهرخوانده دارد.

اگرچه در آغاز، خواهر‌خوانده‌ها در سطح یادداشت تفاهم باقی ماندند و دستاورد مهمی برای شهر نداشتند، اما شورای پنجم اسلامی شهر و شهرداری اصفهان به دنبال گشایشی در توسعه دیپلماسی شهری هستند. تلاش آنها این است که درگیر پروتکل‌های پیچیده دیپلماسی رسمی نشوند و بتوانند از طریق دیپلماسی عمومی، روابط اصفهان را با سایر شهرها توسعه دهند. شهرداری اصفهان برای عملیاتی کردن این موضوع به این نتیجه رسیده است که از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کند. این‌که شهری خواهرخوانده باشد یا نباشد مهم نیست؛ دیپلماسی شهری جدیت و همت 2 شهر را می‌طلبد. هرچه 2 شهر مستقل‌تر عمل کنند و فارغ از وابستگی به دستگاه‌های دولتی در مذاکرات به دنبال رابطه برد - برد باشند، بیشتر می‌توانند به رونق دیپلماسی شهری شتاب ببخشند.

رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر توسعه اقتصادی و فرهنگی اصفهان با شهرهای جهان به همشهری می‌گوید: نفس خواهرخواندگی اتفاق مبارکی است. حتی می‌توان تعداد خواهرخوانده‌های هر شهر را ملاک توسعه‌یافتگی آن شهر دانست، اما سوال مهم این است که بین دو شهر خواهرخوانده چه اتفاقاتی خواهد افتاد و در عمل، مراودات و تعاملات بین‌شهری در چه سطحی تعریف می‌شود؟

کوروش خسروی با اشاره به برگزاری رویدادها و نشست‌های مشترک در توسعه دیپلماسی عمومی تصریح می‌کند: مرحله یادداشت تفاهم بین دو خواهرخوانده در سطح مدیران شهری باقی می‌ماند، اما مهم رسیدن به مدلی است تا تعاملات پایدار و مستمر شهروندان دو شهر فراهم شود.

محمود جلالی، رئیس اداره امور بین‌الملل شهرداری اصفهان هم می‌گوید: تمام تلاش شهرداری اصفهان این است که از ظرفیت‌های خواهرخواندگی بهره بگیرد و در تعاملاتی مسالمت‌آمیز با سند «راهبردی دیپلماسی»، دیپلماسی شهری اصفهان را پیش ببرد.

رئیس کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان هم به همشهری می‌گوید: در دهه‌های گذشته، برنامه‌‌ریزی دقیقی در انتخاب شهرها و نوع روابط خواهرخواندگی صورت نگرفته است. این‌که چند خیابان به نام دو شهر به واسطه خواهرخواندگی نام‌گذاری شود کافی نیست.

نصیر ملت به چند رویدادی که قرار است امسال در توسعه دیپلماسی شهری برگزار شود اشاره می‌کند و می‌افزاید: با توجه به این‌که در پایان خرداد، نمایشگاه صنایع ‌دستی و گردشگری در اصفهان برپا می‌شود، در صدد هستیم نهایت بهره را از این فرصت ببریم و به تقویت ارتباطات اصفهان با خواهرخوانده‌ها و دیگر شهرها بپردازیم. از سوی دیگر، بعد از سال‌ها اردیبهشت ماه میزبان گروهی از شهر کویت به عنوان یکی از شهرهای خواهرخوانده اصفهان هستیم تا به تیرگی روابط چندساله بین دو خواهرخوانده پایان دهیم.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری همشهری ،تاریخ انتشار: 10اردیبهشت1398،کدخبر:54239 ،www.newspaper.hamshahri.org

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین