پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۱۱
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در جریان همه‌پرسی تاریخی روز پنجشنبه گذشته، علاوه بر بازتاب‌های بین‌المللی، صحنه سیاسی این کشور را دچار آشوب و تلاطم شدید کرده است.

شعار سال: 

تصمیم غیرمنتظره دیوید کامرون برای استعفا از مقام نخست‌وزیری و رهبری حزب محافظه‌کار از جمله آشوب‌های ناشی از برگزیت به شمار آید اما این مساله آخر ماجرا نخواهد بود.

کامرون، که در شش سال گذشته ریاست دولت را بر عهده داشته، روز جمعه گفت که مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باید تحت نظر نخست‌وزیر جدید آغاز شود و او به‌ منظور حفظ ثبات، تنها تا ماه اکتبر و برگزاری اجلاس حزب حاکم محافظه‌کار و انتخاب رهبر جدید حزب، در این سمت خواهد ماند.

* تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلیس نیز جمعه در واکنش به برگزیت گفت:' من برای کشورم، اروپا و جهان ناراحت هستم . نیاز است که شرایط را در کشور باثبات سازیم.'

وی افزود: پاسخ به فشارهای ناشی از جهانی ‌شدن بر کشور این نیست که خودمان را منزوی سازیم .

وی در همین حال از 'جرمی کوربین' رهبر حزب کارگر به دلیل عدم توانایی‌اش در قانع کردن رأی‌دهندگان طرفدار این حزب به حمایت از ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا انتقاد کرد.

بلر همچنین در واکنش به تصمیم کامرون به استعفا گفت: تصمیم او برای ادامه حضور در مقام نخست‌وزیری تا اکتبر آینده که با هدف تلاش برای باثبات سازی کشور صورت می‌گیرد، کار درستی بوده است.

وی همچنین گفت که حزب کارگر بایستی خودش را جمع کند والا نایجل فاراژ تصمیم دارد که بخشی از آینده ما باشد.

نخست‌وزیر پیشین انگلیس در همین حال بیان داشت که نمی‌توان کشور را به عقب بازگرداند و هیچ راه خروجی برای آن وجود ندارد.

*"الکس سالموند"، رهبر سابق حزب ملی اسکاتلند و نماینده پارلمانی این حزب نیز جمعه گفت احتمال دارد که حزبش بار دیگر خواستار برگزاری همه‌پرسی استقلال آن سرزمین از بریتانیا شود.

وی عنوان کرده است: کار عاقلانه برای اسکاتلند این است که از اروپا خارج نشود.

نیکولا استرجن وزیر اول اسکاتلند نیز اعلام کرد همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا نشان می‌دهد مردم اسکاتلند آینده خود را در چارچوب اتحادیه اروپا می‌بینند.

''نیکولا استرجن' روز چهارشنبه گذشته نیز در سخنانی ضمن مخالفت با برگزیت گفته بود: «من خواهان نتیجه‌ای هستم که حاکی از باقی ماندن همه بخش‌های بریتانیا در اتحادیه اروپا باشد. این چیزی است که امیدوارم روز جمعه آن را جشن بگیریم.'

رهبر حزب ملی اسکاتلند در همین حال هشدار داد: مانیفست ما در انتخابات محلی ماه گذشته میلادی می‌گوید که اگر انگلیس تصمیم بگیرد برخلاف خواسته ما که خواهان رأی به ماندن در اتحادیه هستیم، رأی به خروج از اتحادیه اروپا بدهد، آن‌وقت مجلس اسکاتلند باید حق پیشنهاد برگزاری دومین رفراندوم را برای جدایی از بریتانیا داشته باشد.

در همه‌پرسی روز پنجشنبه گذشته اکثر مردم اسکاتلند به همراه ایرلندی ها به ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا رأی دادند.

مردم اسکاتلند در سال 2014 میلادی در جریان یک همه‌پرسی، علیه استقلال آن سرزمین از بریتانیا رأی دادند.

حزب ملی‌گرای اسکاتلند از استقلال آن سرزمین حمایت می‌کند.

*"نایجل فاراژ"، رهبر حزب ضد اروپایی و ضد مهاجر 'استقلال پادشاهی متحد' (یوکیپ) جمعه با استقبال از نتیجه همه‌پرسی، آن را 'رأی مردم عادی علیه بانک‌های بزرگ، شرکت‌های بزرگ و سیاست‌های بزرگ ' توصیف کرد.

فاراژ که عضو پارلمان اروپاست، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که با توجه به رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا لازم است که یک دولت برگزیت بر سرکار آید که مفهوم این سخن استعفای دیوید کامرون بود.

رهبر حزب یوکیپ همچنین امروز را 'روز استقلال انگلیس ' دانست و افزود :«اتحادیه اروپا در حال شکست است. اتحادیه اروپا روبه‌مرگ است.»

وی افزود: من امیدوارم که ما نخستین آجر را از دیوار (برای فروپاشی اتحادیه اروپا) بیرون درآورده باشیم. من امیدوارم این نخستین گام به سمت اروپایی با کشورهای مستقل باشد.

'*ریموند فینچ' از اعضای حزب استقلال انگلیس در پارلمان اروپا نیز اعلام کرد: کامرون نقشی مهم در این‌همه پرسی داشت و شکست خورد. دولت نخست‌وزیری که در همه‌پرسی شکست‌خورده باشد اعتبار خود را از دست خواهد داد بنابراین کامرون باید استعفا کند.

* حزب شین فن که شاخه سیاسی ارتش جمهوری‌خواه ایرلند محسوب می‌شود به دنبال رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، خواستار برگزاری همه‌پرسی وحدت ایرلندشمالی و جنوبی شد.

'*گیسلا استیوارت' نماینده حزب کارگر انگلیس و از حامیان برگزیت گفت: نتایج همه‌پرسی و قطعی شدن جدایی از اتحادیه اروپا به انگلیس فرصتی برای به دست آوردن دوباره اختیارات در حوزه‌ای گسترده از تصمیم‌گیری‌های دموکراتیک خواهد داد.

وی گفت: امروز بیش از 33 میلیون نفر پای صندوق‌ها رفتند و یک تصمیم دموکراتیک گرفتند. آنها با این رأی نظر خود را در مورد تاریخ 40 ساله حضور ما در اتحادیه اروپا بیان کردند. آنها تصمیم به جدایی از اتحادیه اروپا گرفتند. فکر می‌کنم دموکراسی به‌طور عملی اجرا شد.

این نماینده حزب کارگر افزود: اکنون فرصت داریم قدرت تصمیم‌گیری در حوزه‌ای گسترده از مسائل دموکراتیک را در اختیار بگیریم. اکنون همه رهبران سیاسی باید بررسی کنند که آیا در ارزیابی نظرات و خواسته‌های مردم درمورد نحوه اداره کشور موفق بوده‌اند یا خیر. کارزار تبلیغاتی حامی برگزیت مخصوص یک حزب نبود و در هر حزب طرفدارانی داشت. اکنون مسئولیت ما این است که به بهترین شکل برای تامین منافع بلندمدت کشور عمل کنیم.

براساس نتایج اعلام شده، در جریان همه پرسی عضویت در اتحادیه اروپا، موافقان برگزیت 17 میلیون و 410 هزار و 742 رأی و مخالفان برگزیت 16‌میلیون و 141 هزار و 241 رأی آوردند.

میزان حمایت از حامیان برگزیت براساس این نتایج 51.9 درصد و موافقان ادامه حضور در اتحادیه اروپا 48.1درصد بوده است.

طبق آمار منتشرشده، بیش از 46 میلیون نفر برای شرکت در همه‌پرسی عضویت در اتحادیه اروپا ثبت‌نام کرده‌ بودند که در نوع خود، یک رکورد محسوب می‌شود.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ايرنا، تاریخ انتشار: 4 تیر 1395، کد مطلب: 82124645 (5405203):www. irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین