پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۳۵۸
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
شایعه حمله آمریکا بعد از ماه رمضان، شایعه‌ای بی اساس است چون آمریکایی‌ها می‌دانند اهداف نظامی‌شان در منطقه به سادگی در تیررس ایران است.
شعار سال :شایعه حمله آمریکا بعد از ماه رمضان، شایعه‌ای بی اساس است چون آمریکایی‌ها می‌دانند اهداف نظامی‌شان در منطقه به سادگی در تیررس ایران است.

 یک موج هیجانی مردم زیادی را در روزهای پایانی هفته به پمپ بنزین‌ها کشاند. چند خبرگزاری خبری منتشر کرد که بنزین از پنجشنبه شب سهمیه بندی می‌شود . صف‌های طولانی تشکیل شد و همه تکذیب‌ها هم باعث نشد مردم خبر تکذیب را باور کنند.
صالحی‌امیری: هر کسی با جنگ‌هراسی دل مردم را خالی می‌کند در زمین ترامپ توپ می‌زند
در شرایطی که کشور زیر فشار تحریم‌هاست، در داخل خبرهایی دست به دست می‌شوند که آرامش روانی جامعه به خطر می‌افتد. این موضوع گفت و گوی ماست با رضا صالحی امیری وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد که دکترای مطالعات فرهنگی دارد و جامعه شناسی سیاسی ایران را خیلی خوب می‌شناسد. او می‌گوید که عدم همدلی جمعی، تهدیدهای ترامپ را به همراه خواهد داشت.

یک شایعه شروع سهمیه بندی نفت خیلی سریع جامعه را تحت تاثیر قرار داد و تلاش برای تکذیب شایعه هم چندان موفق نبود. فکر می کنید در این شرایط هیجان، جامعه با چالش در روزهای سخت فشار اقتصادی روبرو نمی‌شود؟

ببینید سه تا نکته اساسی در ماجرای دشمنی آمریکایی هاست. البته بگذارید نگوییم آمریکایی ها چون این ایران ستیزی و پروژه تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران حتی تصمیم و اجماع تمام سیاستمداران آمریکایی نیست و حتی خود دولت ترامپ هم شاهد چنین اجماعی نیست و این تئوری خصمانه ای از سوی گروهی است که دوست خوبم جواد ظریف در سفرش به نیویورک از آن ها به عنوان گروه بی اسم برد.

در حقیقت این جریان سه هدف دارد:

1. فشار حداکثر اقتصادی و به تعبیر خودشان بی‌رحمانه‌ترین تحریم تاریخ، با هدف شکست اراده ملت.

2. فشار حداکثر سیاسی به دولت‌ها برای کاهش یا قطع ارتباط با ایران با هدف انزوای سیاسی ایران.

3. فشار حداکثر روانی، جوسازی، شایعه‌پراکنی و فضاسازی با هدف ایجاد یأس و ناامیدی در درون جامعه.

تحقق این سه استراتژی از طریق متدولوژی چهارگانه: مسئله‌سازی، افکارسازی، اجماع‌سازی و اجبارسازی صورت می‌گیرد، به این معنا که با مسئله‌سازی دائمی از تهدید به جنگ گرفته تا تحریم و انسداد مکانیزم‌های بانکی، نفتی، تجاری و... دائماً برای ملت مسئله ایجاد می‌نماید و برای اینکه بتواند افکار عمومی مردم خویش و سایر کشورها را با خود همراه کند، سیاست افکارسازی در مردم را دنبال کرده و همچنین برای افزایش فشار سیاسی، اجماع‌سازی میان دولت‌ها را با حداکثر ظرفیت و توان سیاسی و تبلیغاتی دنبال نموده و نهایتاً تلاش می‌نماید برای تحمیل خواسته‌های ناحق خود، نظام، دولت و مردم را با اجبارسازی به پای میز مذاکره بکشاند. .

استراتژی جنگ هم در برنامه‌های‌شان وجود دارد؟

خیر.چون آنها فعلا نه استراتژی جنگ دارند، نه توانش را دارند و نه تجربه مخمصه‌های قبلی‌شان اجازه ورود به چنین فازی را برای‌شان مقدور می کند. تجربه عراق و افغانستان درس بزرگی برای شان بوده و البته ایران هم به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه ای با زیرساخت‌های متفاوت و سرمایه اجتماعی و دایگاهی و قدرت نظامی متفاوت از این دولت‌ها ، هدفی نیست که آمریکایی ها خبط های گذشته شان را باز تکرار کنند. بخصوص که از یاد نبریم اهداف و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه به سادگی در تیررس ایران است.

ولی مدام شاهد تهدید آمریکایی‌ها و بهانه گیری‌های‌شان هستیم. مثلا حالا درباره صنایع موشکی ایران.

اصلا این سیاست‌ آنهاست. برای اینکه بتوانند دیگران را با خود همراه کنند و بهانه داشته باشند، شروع به مقوله سازی و دشمن هراسی در سطح وسیع می کنند.قبلا می گفتند مسئله هسته‌ای ایران خطرناک است، حالا می گویند موشک‌های ایران خطرناک است. این را باید برای افکار عمومی داخلی خودشان و برای مردم جهان جا بیاندازند. مسئله بعدی شان این است که اجماع سازی کنند . خوشبختانه این بار در اجماع سازی کاملا ناموفق بوده اند. اگر در مسئله هسته‌ای اروپایی‌ها در کنار آمریکایی‌ها بودند ، بعد از برجام آنها حمایت اروپایی ها، روسیه ، چین، هند و خیلی از کشورهای مهم دنیا را ندارند. نکته آخری که آنها در ایجاد فشار تحریم‌ها در نظر دارند، اجبارسازی است. می خواهند با افزایش فشارها ایران را وادار به مذاکره با شرایط ایده‌آل خودشان کنند.

و در برابر این فشار یک نظام حکومتی چه می‌تواند بکند؟

به عقیده من آنچه در برابر چنین فشار نابرابری اهمیت دارد، اراده یک ملت و یک حاکمیت است برای یک تحریم غیرعقلانی، غیراخلاقی و بیرحمانه. من باور قلبی دارم که ما از این بحران عبور خواهیم کرد مثل ده‌ها بحرانی که در این ۴۰ سال به لطف پروردگار توسط مردم ایران پشت سر گذاشته شده اند. اما دو نکته انسجام ملی و اراده ملی برای عبور از این پیچ بسیار مهم است.

مهم‌ترین راهبرد عبور از این بحران، انسجام، وفاق، همدلی و همگرایی همه جریانات سیاسی، احزاب، اقطاب، شخصیت‌ها و رجال سیاسی است. هرگونه انشقاق، مناقشه و ایجاد ناامیدی و یأس در ملت، در حقیقت بازی در زمین ترامپ و باند تبهکار او است.

باور قلبی دارم با محوریت مقام معظم رهبری، انسجام میان دولت و ملت، حمایت حداکثری نخبگان، صاحبان قلم و فکر و پشتوانه اعتماد ملی از این بحران با پیروزی و سربلندی عبور خواهیم کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبر آنلاین،تاریخ انتشار:13 اردیبهشت1398،کدخبر:1256057،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین