پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۵۴۸
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
تنهازیستی با اهداف و دلایل مختلفی صورت می گیرد و همانطور که همیشه با اهداف سوء اتفاق نمی افتد گاهی هم می تواند برای رسیدن به آزادی در روابط و انجام رفتارهای هنجارشکن و غیراخلاقی رخ دهد. یکی از جامعه شناسان معتقد است که عواملی چون تاخیر در ازدواج بیکاری و شرایط اقتصادی نا به سامان سبب افزایش تجردگرایی می شود و بالا رفتن تجردگرایی نیز روسپیگری را افزایش می دهد.

شعارسال: تنهازیستی با اهداف و دلایل مختلفی صورت می گیرد و همانطور که همیشه با اهداف سوء اتفاق نمی افتد گاهی هم می تواند برای رسیدن به آزادی در روابط و انجام رفتارهای هنجارشکن و غیراخلاقی رخ دهد. یکی از جامعه شناسان معتقد است که عواملی چون تاخیر در ازدواج بیکاری و شرایط اقتصادی نا به سامان سبب افزایش تجردگرایی می شود و بالا رفتن تجردگرایی نیز روسپیگری را افزایش می دهد.

امان الله قرایی مقدم در گفت‌و‌گو با شفقنا، بیان کرد که پدیده تنهازیستی در ایران رو به رشد است و بیشتر نیز خواهد شد. او همچنین با اشاره به بررسی هایی که در مقاله ای با موضوع خیانت زناشویی داشته است عنوان کرد: در حال حاضر مرتبا بر تعداد دختران و پسرانی که به تنهایی زندگی می کنند یا تجردگرایی و همباش های سیاه (ازدواج سفید) دارند افزوده می شود.

وی تاکید کرد: من از همه خواهش می کنم که کلمه ازدواج سفید را به کار نبرند اصطلاحی که من به جای آن استفاده می کنم دلیل علمی دارد و جنبه منفی به آن می دهد اما زمانی که از واژه ازدواج سفید استفاده می شود جنبه مثبت به خود می گیرد. اولا این نوع زندگی ازدواج نیست و سپس سفید هم نیست بنابراین آنها فقط همباش هستند.

مدتی است خانه های مبله ساعتی و روزی اجاره داده می شود

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از دلایل ایجاد همباش ها، تجردگرایی است. چرا عده ای به این سمت می روند، برای اینکه بخواهند آزاد باشند و روابط آزادی هم داشته باشند به ویژه که مدتی است خانه های مبله ساعتی و روزی اجاره داده می شود. به طور قطع به خاطر تاخیر در ازدواج ، بالا رفتن سن ازدواج، بیکار بودن پسران و هزینه های بالای زندگی، نابه سامانی اقتصاد جامعه و همچنین به دلیل وجود فضای مجازی، سریال ها، دوستان، همسالان، تشویق ها و ترغیب ها میزان تجردگرایی بالا می رود و زمانی که تجرد گرایی بالا رود انواع نابه سامانی ها که یکی از آنها می تواند روسپیگری باشد در جامعه از یک محله خاص در گذشته به چند صد محله تبدیل می شود که امروز این اتفاق افتاده است.

تنهازیستی در شهرهای بزرگ مثل تهران، کرج، مشهد و شهرهای مسافرپذیر بیشتر خواهد شد

او معتقد است: چنین اتفاقی در شهرهای بزرگ مثل تهران، کرج، مشهد و شهرهای مسافرپذیر بیشتر خواهد شد چون امکان ازدواج برای جوانان فراهم نیست. روابط خارج از چارچوب رسمی یا تفریحات بیرون از خانه به شدت افزایش پیدا کرده که طلیعه آن به حدود سال ۵۴ بر می گردد.

بعضی از پسران به خاطر روابطی که با زنان و دختران دارند پول دریافت می کنند

قرایی مقدم ادامه داد: بعضی از پسران به خاطر روابطی که با زنان و دختران دارند پول دریافت می کنند و چون بیکاری وجود دارد این اتفاقات رو به افزایش است. بر اساس تحقیقاتی که من انجام دادم بعضی از این پسران می گویند که ما نمی دانیم با چند دختر و زن رابطه داریم. با توجه به آنچه که پیش تر گفتم تجردگرایی افزایش پیدا کرده و بیشتر هم خواهد شد در نتیجه ما باید منتظر بروز انواع آسیب های اجتماعی باشیم.

این جامعه شناس یادآور شد: علاوه بر همه عواملی که ذکر شد چون معنویات کمتر شده، ارتباطات معنوی ضعیف شده و همه چیز بر اساس مادیات است به طور قطع می توان گفت در شهرهای بزرگ این پدیده افزایش پیدا کرده و کم کم این دامنه به شهرهای کوچکتر نیز خواهد رسید.

پیامد تجردگرایی های ناهنجار

او روسپیگری، به دام کشیدن دختران دیگر، اعتیاد، دزدی و جرم و جنایت را از پیامدهای این نوع تجردگرایی دانست و گفت: بر اساس تحقیقات ما بر روی فاحشه ها، این زنان آخر خطی هستند یعنی زنانی اند که انجام هر کاری برایشان مسئله ای ندارد. از بچه فروشی در پارک هرندی و حقانی گرفته تا قتل و دزدی؛ تا حدود سنین ۴۵ سال که جوان هستند مشتری دارند ولی بعد از آن چون دیگر مشتری ندارند خودشان تبدیل به زنانی می شوند که این شرایط را ایجاد می کنند و بدترین آسیبی که می زنند این است که این پدیده را در بین دختران معصوم شیوع می دهند. اعتیاد نیز بدون شک در بین آنها وجود دارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: روابط معنوی، حرمت ها، ارزش ها و هنجارها شکسته شده و مادیات به عنوان اصل قرار گرفته است. کسی که پدر و مادرش را ترک می کند و جدا زندگی می کند در حالی که پدر و مادرش در همان شهر زندگی می کنند می خواهد خودش را آزاد کند. آزادی هم بی بند و باری دارد. البته این شامل همه نمی شود فقط می گویم رو به افزایش است.

بازار آزاد که وجود دارد برای چه مسئولیت بپذیریم!

وی تصریح کرد: همانطور که پیش تر گفتم آثار این نوع زندگی و روابط از قبل از انقلاب آغاز شده بود و ما درباره این قضیه مطلب نیز نوشته بودیم و گفته بودیم که چهار عامل ازدواج را به تاخیر می اندازد، تحصیل و دانشگاه، سربازی، شغل و تفریحات بیرون از خانه. در حال حاضر ضرب المثلی بین پسران زیاد شنیده می شود که می گویند بازار آزاد که وجود دارد برای چه مسئولیت بپذیریم. عدم مسئولیت پذیری دختران و پسران سبب شده که آنها تن به ازدواج ندهند.

قرایی مقدم گفت: شکی نیست که مدرنیسم و تکنولوژِی مثل فضای مجازی، رادیو و تلویزیون، سریال ها، ماهواره و مسافرت به مکان های خاص در این زمینه نقش دارد. وقتی یک زن و شوهر به همراه فرزندشان به آنتالیا یا کنار دریای سیاه می روند چه چیز یاد می گیرند، این موارد آموزش دهنده است و بدترین نوع آموزش نیز از نوع سمعی و بصری است. اینکه می گویند به اینطور مکان ها نروید به خاطر مسائل مالی نیست بلکه ضرر معنوی اش و فساد فرزند صدها میلیون برابر بدتر از مسئله اقتصادی است اما افراد توجه ندارند. اصولا همه این بلاها را تکنولوژی بر سر ما آورده است. بر اساس تئوری ماکس وقتی تکنولوژی آمد شیوه زندگی مردم، فکر، عقاید و باور آنها تغییر کرد و فرهنگ دیگری آورد.

بندی که به آب داده شده

وی در پاسخ به این پرسش که برای برای جلوگیری از رواج این وضعیت چه می توان کرد، بیان کرد: به نظر من کار مشکلی است چون بند به آب داده شده است. اگر هم قرار است کاری انجام شود اشتغال زایی کنند و آمار ازدواج را بالا ببرند. این اتفاق با سیاستگذاری از سطوح بالاتر قابل حل نیست. مسئولان خودشان اعلام کردند که ۳۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه و ۱۲ درصد از جمعیت فعال بیکار هستند در حالی که از این میزان بیشتر است. در حال حاضر سن متوسط دختران برای ازدواج ۲۵٫۵ و پسران ۲۸٫۵ است.

خانواده چه کار می تواند بکند وقتی فرزندش شغل ندارد

این جامعه شناس در پایان درباره نقش خانواده ها نیز گفت: خانواده چه کار می تواند بکند وقتی فرزندش شغل ندارد. با هزینه های زیاد زندگی چطور می تواند ازدواج کند. من چند وقت قبل در رادیو هم گفتم که جوان نمی خواهد برایش استادیوم بسازید، برایش شغل ایجاد کنید. کشورهای جهان سوم برای اینکه جوانان را از حال و روز خودشان غافل کنند به ورزش و فوتبال و استادیوم های آنچنانی می پردازند. من در جبین این کشتی نور رستگاری نمی بینم.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ انتشار : 13اردیبهشت 98، کد خبر:474638 ،www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین