پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۶۵
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۳
گیت استون نوشت مقامات ارشد سعودی که در آمریکا به سر می‌برند از همکاری راهبردی تهران-واشینگتن بسیار نگرانند.

شعار سال: مؤسسه آمریکایی «گیت استون» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: واشینگتن آغوش باز خود را برای تهران گشوده است. چرا آمریکا اشتباه تاریخی «جیمی کارتر،» رئیس‌جمهور اسبق این کشور، را درخصوص ایران تکرار می‌کند؟ مقامات ارشد پادشاهی سعودی که این‌روزها در آمریکا به‌سر می‌برند و با سران بلندپایه سیاسی و دفاعی این کشور دیدار می‌کنند، نگرانی عمیق خود را بابت همکاری استراتژیک واشینگتن و تهران در منطقه خاورمیانه ابراز می‌کنند. سعودی‌ها مدعی هستند این اقدام آمریکا اوضاع خاورمیانه را وخیم‌تر کرده است.

در ادامه گزارش با طرح ادعاهایی واهی و بی‌اساس آمده است: «طبق اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه، کارتر از وقوع کودتای نظامی که برای ممانعت از بازگشت «امام خمینی» [رحمت‌الله علیه] از فرانسه طراحی شده بود، جلوگیری کرد. وی تصور می‌کرد با [سرنگونی] محمدرضا شاه [معدوم] و پیروزی انقلاب اسلامی ایران منافع آمریکا در منطقه حفظ خواهد شد و متحدان واشینگتن در امنیت خواهند بود ... متأسفانه [جمهوری اسلامی ایران] به اقدامات تروریستی خود ادامه داد و دولت‌های پس از کارتر نیز برای متوقف کردن این کشور تلاشی نکردند.»

در این گزارش همچنین ادعا شده است اعزام نیروهای حافظ صلح به لبنان در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان،» باعث شد ایران و سوریه بتوانند براحتی نقشه بمب‌گذاری مقر تفنگداران دریایی آمریکا و سفارت این کشور را در بیروت پیاده کنند.

بمب‌گذاری مقر تفنگداران دریایی آمریکا 23 اکتبر سال 1983 در بیروت اتفاق افتاد که در جریان آن 241 نظامی آمریکایی، 58 نظامی فرانسوی و ۶ غیرنظامی جان باختند. در این بمب‌گذاری حدود هزار کیلوگرم مواد منفجره با دو کامیون به داخل مقر تفنگداران نیروی دریایی منتقل و منفجر شد. سربازان آمریکایی کشته و زخمی شده در آن حمله بخشی از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد بودند که تحت عنوان خاتمه دادن به جنگ داخلی لبنان در آن کشور مستقر شده بودند. برخی منابع غربی، مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی از جمله سفیر وقت ایران در سوریه و سپاه پاسداران را به طراحی و حمایت از این عملیات متهم می‌کنند.

نگارنده گزارش همچنین اقدامات از «بیل کلینتون،» یکی دیگر از رؤسای جمهور آمریکا اسبق آمریکا، بدلیل آنچه وی تسامح در برابر اقدامات تروریستی کشورمان نامیده، به شدت انتقاد کرده است. وی پا را از این هم فراتر نهاده و طراحی و اجرای حملات تروریستی 11 سپتامبر را نیز به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده است. این در حالی است که یکی از اعضای جمهوری خواه کنگره آمریکا که دربارۀ حوادث 11 سپتامبر تحقیق می‌کند ماه گذشته، اعلام کرد دلایل غیر قابل انکاری وجود دارد که نشان می‌دهد شماری از مسئولان سعودی شبکه‌ای برای حمایت ازعاملان این حملات تأسیس کرده‌اند. مجلس سنای آمریکا نیز اردیبهشت‌ماه گذشته، لایحه طرح شکایت قربانیان و بازماندگان این حادثه تروریستی را از عربستان سعودی تصویب کرد.

سلسله‌ای از حملات انتحاری 11 سپتامبر 2001 (20 شهریور 1380) به‌دست گروه تروریستی القاعده در خاک آمریکا انجام شد. صبح آن روز، 19 تروریست القاعده، چهار هواپیمای تجاری - مسافربری را ربودند. تروریست‌ها، دو هواپیما را در فاصله‌های زمانی گوناگون به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک کوبیدند. در نتیجه این دو برخورد، همه مسافران به همراه عده بسیاری که در ساختمان‌ها حضور داشتند، کشته شدند. هر دو ساختمان، پس از دو ساعت به طور کامل ویران شدند و آسیب‌های زیادی نیز به ساختمان‌های پیرامون وارد شد.

گروه هواپیماربایان، هواپیمای سوم را به ساختمان پنتاگون، واقع در ارلینگتون در ایالت «ویرجینیا» زدند. هواپیمای چهارم نیز نزدیک « شنکسویل» در ایالت «پنسیلوانیا» سرنگون شد. هیچ‌کدام از مسافران این پرواز و سه پرواز دیگر زنده نماندند. در این حملات دو هزار و نهصد و نود و سه نفر کشته شدند. بیش‌تر کشته‌شدگان این حمله‌ها شهروندان عادی بودند، که ملیت آن‌ها از ۹۰ کشور گوناگون جهان بود.

در ادامه این گزارش آمده است: دولت اوباما تلاش می‌کند نزدیکی به تهران را در راستای توافق هسته‌ای بدست آمده در تابستان گذشته توجیه کند؛ اما واقعیت این است که چنین توافقی ماهیت واقعی ندارد، زیرا ایرانی‌ها هرگز این توافق را امضا نکردند. نمایندگان مجلس ایران پس از مطالعه و بررسی این توافق رسماً اعلام کردند تنها به بخش‌هایی از این توافق که صلاح بدانند پایبند خواهند بود. کاخ‌سفید تلاش دارد اینطور وانمور کند که توافق هسته‌ای باعث نابودی بیشتر زیرساخت‌های هسته‌ای ایران شده است. این در حالی است که ایران اکنون می‌تواند برنامه خود را در مقیاس صنعتی دنبال کند. علاوه بر آن، این کشور بدلیل امضای چنین توافقی قادر خواهد بود در مدت تنها ده سال به عنوان قدرت هسته‌ای مشروع در میان جامعه جهانی عرض اندام کند. تهران همچنین علی‌رغم قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، به توسعه برنامه‌های موشکی خود ادامه می‌دهد.

نگارنده گزارش پس از طرح ادعاهی بی‌اساس دیگیری علیه ایران، به مقامات کاخ‌سفید توصیه کرده است با همکاری عربستان، مصر و دیگر کشورهای عرب خاورمیانه ائتلافی ضدایرانی تشکیل دهد و با تلاش‌های کشورمان برای تبدیل شدن به قدرت اول منطقه مقابله کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 3 تیر 95 ، کد مطلب: 5664975: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین