پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
شورای نگهبان، یکی از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی ایران است که با یک بررسی اجمالی رسانه های بیگانه نسبت به این رکن مهم نظام جمهوری اسلامی،

شعارسال: شاهد یک خباثت و خصومت برخاسته از عصبانیت از سوی دشمنان هستیم که در صورت تطبیق با فرمایش و توصیه طلایی امام راحل که پیش از این بیان شد، متوجه رسالت خطیر این نهاد انقلابی و تاثیر زیاد این رکن نظام در عدم نفوذ دشمن و نرسیدن دشمن به اهدافش می شویم.

همواره نظام های سیاسی در جهان، مبنای حاکمیتی خود را بر یکسری اصول و نهاد های خاصی با حیطه وظایف ویژه قرار میدهند، نظام حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بر همین اساسی نهادهای انقلابی چون بسیج، سپاه پاسداران و شورای نگهبان از جمله ارکان نظام به شمار می رود که برای آنها از سوی نظام اسلامی ایران و قانون حیطه وظایفی خطیر مشسخص شده است.

یکی از راه های یافتن نقاط قوت و ضعف هر نظام حاکمیتی، تحلیل ها، گفتارها و مواضع دوست و دشمن نسبت به ارکان های مختلف نظام است که این اصل مهم برگرفته از فرمایشی طلایی از امام راحل مبنی براینکه «هرگاه دیدید دشمنان از شما تعریف کردند معلوم می‌شود عیبی در کار است و یا چنانچه دشمن هر کجا از شما عصبانی شد بدانید که راه شما صحیح است»(صحیفه نور، ج ۱۷، ص ۲۵۰) می تواند در تبیین راه آتی ما موثر باشد، به این نحو که با رصد مواضع و گفتارهای دشمن نسبت به ارکان نظام جمهوری اسلامی و حتی مسئولین ، پی به اهمیت و حساسیت وظایف ارکان واشخاص می بریم.

شورای نگهبان، یکی از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی ایران است که با یک بررسی اجمالی رسانه های بیگانه نسبت به این رکن مهم نظام جمهوری اسلامی، شاهد یک خباثت و خصومت برخاسته از عصبانیت از سوی دشمنان هستیم که در صورت تطبیق با فرمایش و توصیه طلایی امام راحل که پیش از این بیان شد، متوجه رسالت خطیر این نهاد انقلابی و تاثیر زیاد این رکن نظام در عدم نفوذ دشمن و نرسیدن دشمن به اهدافش می شویم.

شورای نگهبان یکی از ارکان بسیار مهم و تاثیرگذار در ساختار جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که وظیفه بسیاری خطیری در رابطه با صیانت از احکام اسلام و قانون اساسی به عنوان میثاق ملی جامعه بر عهده دارد.

جایگاه شورای نگهبان از منظر قانونی به حدی رفیع است که به موجب اصل نود و سوم قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی که به تعبیر امام راحل در راس امور است، بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد.

به موجب اصل نود و یکم قانون اساسی، شورای نگهبان به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آن‌ها، با ترکیب شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز به انتخاب رهبری و شش نفر حقوقدان به انتخاب رئیس قوه قضائیه و رای نمایندگان، تشکیل می‌شود.

* شورای نگهبان و نظارت استصوابی

یکی از وظایف مهم شورای نگهبان، نظارت بر انتخابات است؛ به موجب اصل نود و نهم قانون اساسی، نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه پرسی، برعهده شورای نگهبان است.

به موجب تفسیر شورای نگهبان، نظارت یاد شده در این اصل «نظارتی استصوابی» است که شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تأیید و رد صلاحیت کاندیداها ‌می‌باشد.

در نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام مردم سالار دینی که حق حاکمیت مردم به رسمیت شناخته شده، امر انتخابات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ به گونه‌ای که با گذشت حدود ۳۶ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی، تقریبا در هرسال یک انتخابات در کشور برگزار شده است.

با نگاهی به تیترها، مطالب و مقالات نشریات وابسته به یک جناح خاص و همچنین تحلیل محتوای اظهارات پدرخوانده‌های منتسب به همان جناح، متوجه می‌شویم که علی‌رغم فاصله ۶ ماهه تا انتخابات دهمین دوره مجلس، توپخانه جناح مزبور برای هجمه‌پراکنی و اتهام‌زنی علیه نهاد قانونی شورای نگهبان، به راه افتاده است.

هجمه‌‌پراکنی و اتهام‌زنی عناصر رادیکال و افراطی جناح سیاسی پرحاشیه کشور علیه شورای نگهبان مسبوق به سابقه است؛ آن‌ها تقریبا در آستانه هر انتخابات، هجمه به شورای نگهبان را مستمسکی برای پیشبرد اهداف و اغراض خود قرار می‌دهند؛ شاید بتوان نقطه آغاز حملات افراطیون جناح مذکور به شورای نگهبان را انتخابات مجلس چهارم دانست؛ زمانی که آن‌ها با مطرح کردن بحث نظارت استطلاعی در نشریات تحت مدیریت‌شان، سعی در القاء این گزاره داشتند که نظارت استصوابی اعمال شده از سوی شورای نگهبان مغایر با اصول دموکراتیک است!

استکبار جهانی و عوامل آن از ویژگی های مقاومت، ایستادگی و پایداری که جزء ذات ملت ایران و مکتب تشیع است، هراس دارند؛ چرا که این ویژگی ها در تعیین سرنوشت این کشور نقش به سزایی داشته و استکبار جهانی و عوامل آن احساس می کنند تا مقاومت ملت ایران را در هم نشکنند نمی توانند در کشور ایران نفوذ و برنامه های خود را پیاده کنند.

آنچه که در این مدت اخیر علیه شورای نگهبان به کار بسته شد به خاطر این موضوع بود که احساس کردند شورای نگهبان یک نهاد مقاومت در راه دفاع از آرمان های امام، انقلاب اسلامی و ملت ایران بوده که هرگز اهل تسلیم و سازش نیست و از راه امام منحرف نمی شود؛ لذا حمله هایی علیه شورای نگهبان شروع شد تا از این طریق هسته مقاومت را در هم شکسته و این سنگر مقاومت را مجبور به تسلیم در برابر خواسته های خود کنند.

در کشور ما موضوع تأیید و یا رد صلاحیت‌ها هر چند یک موضوع روشن و بدون ابهام است و دایره آن را «قانون» معین می‌کند ولی همواره دستمایه تحرکات رسانه‌ای دشمنان بیرونی و سوژه‌های ژورنالیستی برخی از دنباله‌های داخلی آنها قرار می‌گیرد.

این در حالی است که طبق موازین قانونی بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات مبتنی بر ظرایف و دقایق حقوقی است. به قول حقوقدانان بررسی صلاحیت‌ها حول سه محور است؛ ۱- احراز صلاحیت ۲- عدم احراز صلاحیت و ۳- احراز عدم صلاحیت در حالت اول، ویژگی‌های قانونی و لازم نامزدها برای کاندیداتوری احراز شده و بر صلاحیت نامزد یا نامزدهای مورد بررسی، مهر تأیید می‌خورد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری صاحب نیوز، تاریخ انتشار: 21 مهر 1394، کد خبر: - ، www.sahebnews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Saeed3
Germany
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
والا اینجوری که شما میگی نباید وضع مملکت اینجوری که هست میشد
س.د۷۶
Fox
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
این افراد در راستای قانون و دیانت و شناخت صلاح مملکت در راستای حفاظت های ارکان نظام دست به انتخاب افراد صالح میزنند تا مردم از بین انان انتخاب مناسب را انجام دهند
س.د۷۶
ناشناس
Sweden
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
از نظر اینجانب مشکل اصلی ما فی الحال در زمینه احراز صلاحیت است
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
شورای نگهبان تشخیص دهنده و نشان دهنده اسلامی بودن نظام ماست
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
شورای نگهبا ن میتونه به راحتی با اعمال صریح قوانین اسلام مجلس و دولتو کنترل کنه...مجمع تشخیص و شورای نگهبان دو عضو نظارتی عمیق و تضمین کننده دموکراسی نظام هستن
ا.ف75
مهدی
Netherlands
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
برای همین است که اگه هر ارگان وظیفه خودش را به خوبی نجام بدهد و باهم هماهنگی لازم رو داشته باشن وضعیت ما صدهابار بهتر از این چیزی که هست میشود
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
ای کاش تو همه ارکان ها این سد وجود داشت تا این همه ناخالصی نباشه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین