پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۲۰۵۸۲۹
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
گزارش شاخص مدیران خرید (PMI) که از آن به‌عنوان یکی از دقیق‌ترین شاخص‌های نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی یک کشور نام می برند، از امید به رونق در میانه بهار خبر می‌دهد. ارزیابی مدیرانی که وظیفه واحد خرید یا فروش بنگاه‌های اقتصادی بزرگ را برعهده دارند، حاکی از این است که با وجود رکود بنگاه‌ها در اولین ماه سال ۹۸، اما شاخص انتظارات تولید در اردیبهشت‌ماه با رقم ۸۰/ ۶۸ (اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان می‌دهد اقتصاد در حال توسعه است.) نویدبخش وضعیت به مراتب بهتر است.

شعار سال: شاخص مدیران خرید (PMI) موسوم به «شامخ» برای اولین ماه سال ۹۸ منتشر شد. براساس محاسباتی که از سوی مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران برای استخراج شامخ فروردین‌ماه امسال انجام شده است، شامخ این ماه ۳۸/ ۳۶ واحد بوده که نسبت به ماه قبل افت شدیدی را تجربه کرده و از محدوده بالای ۵۰ واحد یعنی وضعیت «انبساط اقتصادی» به محدوده کمتر از ۵۰ واحد یعنی وضعیت «انقباض و رکود» رسیده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد این رقم، پایین‌ترین رقم در طول دوره بررسی این شاخص در ایران بوده که البته به نظر می‌رسد تعطیلات نوروزی نیز در سقوط آن بی‌تاثیر نبوده است. همچنین براساس ارزیابی‌ها عدد شامخ تولید نیز روندی مشابه با عدد کلی شامخ داشته است. مطابق با بررسی‌ها پس از سه دوره روند نزولی، این شاخص در دی، بهمن و اسفند روند افزایشی را ثبت کرده است اما در فروردین ۹۸ با سقوط شدید به رقم ۸۸/ ۲۲ رسیده است که کمترین میزان در دوره‌های گذشته بوده است. این درحالی است که در فروردین‌ماه هیچ‌یک از گروه‌های صنعتی شاهد رقم شاخص بیشتر از ۵۰ نبوده‌اند. در این ماه، باثبات‌ترین گروه صنعتی را صنایع تولید کانی غیرفلزی تشکیل دادند و در مقابل گروه صنایع نساجی با ثبت رقم بی‌سابقه صفر برای شاخص تولید، نشان داد که عمیق‌ترین کاهش تولید در فروردین سال‌جاری در این گروه صنعتی رخ داده است. گرچه مدیران و صاحبان بنگاه‌ها وضعیت نامطلوب و رو به افتی را برای بخش صنعت در فروردین‌ نسبت به ماه قبل را در پرسشنامه‌ها ثبت کرده‌اند، اما پیش‌بینی آنها از آینده تولید در دومین ماه ۹۸ خوش‌بینانه و حکایت از بهبود تولید دارد.

از میان شاخص‌های متنوع و گوناگون اقتصادی که توسط کشورها و سازمان‌های بین‌المللی محاسبه و انتشار می‌یابد، شاخص PMI یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که مورد پذیرش اکثر کشورهای توسعه‌یافته بوده و تولید مستمر آن، موجب تقویت نظام تصمیم‌گیری کشورها شده است. مهم‌ترین نکته این شاخص، زمان انتشار آن است که به‌صورت ماهانه و در اولین روزهای کاری هر ماه منتشر می‌شود. این شاخص بینش و دیدگاه سریع و آنی را در مورد شرایط کلی اقتصاد، به‌خصوص در بخش‌های صنعت و خدمات ارائه می‌دهد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز پس از انجام بررسی‌های مقدماتی برای پیاده‌سازی شاخص PMI در ایران، برای نخستین‌بار در مهر ۱۳۹۷ به اجرای طرح شامخ پرداخته و این شاخص را برای بخش صنعت ارائه کرده است. در اجرای این طرح، تکمیل پرسشنامه در انتهای هر ماه توسط حدود ۴۰۰ کارگاه صنعتی فعال و بزرگ کشور که سهم عمده‌ای در اشتغال، تولید و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی در صنعت کشور دارند، انجام می‌گیرد. در این طرح، با استفاده از طبقه‌بندی بین‌المللی کلیه فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های مختلف صنعتی در ۱۲ گروه صنعتی طبقه‌بندی و آمارگیری اینترنتی از آنان در قالب پرسشنامه الکترونیکی شامل ۱۲ پرسش انجام می‌گیرد. پاسخ سوالات پرسشنامه این طرح شامل سه گزینه «بیشتر از ماه قبل»، «بدون تغییر» و «کمتر از ماه قبل» است.

حال مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران در ششمین دوره انتشار این شاخص، شامخ فروردین‌ماه امسال را منتشر کرده است. در جریان استخراج این شاخص، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان می‌دهد که اقتصاد درحال توسعه است درحالی‌که هر رقمی زیر ۵۰، از قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض و رکود حکایت دارد. براساس واکاوی‌های صورت گرفته این شاخص در فروردین‌ سال‌جاری ۳۸/ ۳۶ واحد محاسبه شده که نسبت به شامخ ماه قبل ۹۸/ ۱۸ واحد (معادل ۲۴/ ۳۸ درصد) افت کرده است.

تحلیل اطلاعات براساس شاخص‌ها

شامخ کل صنعت: همان‌طور که براساس شاخص انتظارات تولید در ماه آینده در اسفند 1397 (40/ 32) هم پیش‌بینی شده بود، عدد شامخ کل صنعت در فروردین‌ماه به کمترین میزان در هفت ماه گذشته یعنی رقم 38/ 36 رسید که این عدد به مفهوم وضعیت رکود عمیق در این ماه در مقایسه با ماه قبل است. البته به‌دلیل وضعیت نیمه تعطیل اکثر بنگاه‌ها در 15 روز ابتدایی ماه فروردین، این میزان کاهش در عدد شاخص نیز دور از انتظار نبوده است. همچنین در این ماه با افزایش هزینه‌های تولید ازجمله افزایش شاخص قیمت خرید مواد اولیه با رقم 48/ 89 مواجه بوده‌ایم که در ابتدای سال‌جدید تولیدکنندگان را با افزایش قابل‌توجه قیمت‌ها روبه‌رو کرد.

شاخص مقدار تولید محصولات: عدد شامخ تولید روندی مشابه با عدد کلی شامخ طی این شش دوره داشته است. پس از سه دوره روند نزولی، این شاخص، در دی، بهمن و اسفند روند افزایشی را ثبت کرده است اما در فروردین 1398 با سقوط شدید در میزان شاخص به رقم 88/ 23 رسید که کمترین میزان در دوره‌های گذشته است. در فروردین‌ماه هیچ‌یک از گروه‌های صنعتی شاهد رقم شاخص بیشتر از 50 نبود. در این ماه، باثبات‌ترین گروه صنعتی را صنایع تولید کانی غیرفلزی تشکیل دادند که با رقم شاخص 5/ 45 واحد بیشترین مقدار شامخ تولید را در بین صنایع مختلف به ثبت رسانده است. در مقابل گروه صنایع نساجی با ثبت رقم بی‌سابقه صفر برای شاخص تولید، نشان داد که عمیق‌ترین کاهش تولید در فروردین 1398 در این گروه صنعتی رخ داده است.

شاخص سفارشات جدید: شاخص سفارشات جدید نیز در این ماه روند نزولی داشت و پس از طی دوره اوج خود در اسفند (81/ 66)، به رقم کمتر از 50 (08/ 35) رسید. نکته قابل‌توجه در این ماه این است که تمام صنایع منتخب در این ماه عدد شاخص سفارشات جدید کمتر از 50 را به ثبت رسانده‌اند که در بین آنها صنعت تولید وسایل نقلیه و قطعات وابسته بیشترین مقدار یعنی عدد ۶/ ۴۵ که به‌مراتب کمتر از ماه قبل است را کسب کرده است.

شاخص مدت زمان تحویل سفارش: عدد شامخ سرعت انجام و تحویل سفارش در این ماه (17/ 47) نیز حاکی از انتظار بیشتر مشتریان برای دریافت سفارشات خود از تولیدکنندگان است. بیشترین عدد شامخ این شاخص در این ماه به گروه صنایع ماشین‌سازی و لوازم‌خانگی با رقم 60/ 58 تعلق دارد و صنعت تولید وسایل نقلیه و قطعات وابسته نیز تحرک بیشتری برای سرعت بخشیدن به انجام تعهدات خود پس از 6 ماه (9/ 52) داده است.

شاخص موجودی مواد اولیه: عدد شامخ موجودی مواد اولیه در فروردین‌ماه روند کاهشی داشت و همچنان این عدد زیر 50 یعنی 32/ 34 ثبت شده است. در فروردین‌ماه، عدد شامخ برای موجودی مواد اولیه تمام گروه‌های صنعتی زیر 50 ثبت شده و در این میان صنایع نفت و گاز و پالایشگاهی از وضعیت بهتری نسبت به سایر گروه‌های صنعتی (۴۵) برخوردار بوده‌اند.

شاخص میزان استخدام: به‌رغم ثبات نسبی در میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی در ادوار گذشته، همچنان عدد این شاخص در فروردین‌ماه کمتر از 50 (87/ 46) است که تغییر چندانی نسبت به عدد شامخ استخدام در اسفندماه (17/ 47) نداشته است. نکته جالب‌توجه اینکه صنایع پوشاک و چرم به‌دلیل پیش‌بینی افزایش تولید در اردیبهشت‌ماه، به افزایش استخدام نیروی انسانی در فروردین روی آورده و با عدد شامخ ۵/ ۶۲، بیشترین عدد شاخص استخدام در بین صنایع منتخب را به ثبت رسانده است.

شاخص قیمت خرید مواد اولیه: روند صعودی عدد شامخ قیمت خرید مواد اولیه که از آذرماه شروع شده بود، در این ماه نیز همچنان روند صعودی خود را حفظ کرد و برای نخستین‌بار از عدد شامخ مهرماه 1397 (57/ 87) نیز بیشتر و به رقم بی‌سابقه 47/ 89 رسیده است. تمامی صنایع منتخب مانند ماه گذشته، عدد شامخ قیمت خرید مواد اولیه را عدد بالاتر از 50 ثبت کرده‌اند که به معنی افزایش قیمت مواداولیه در تمامی گروه‌های صنعتی نسبت به اسفندماه است. صنایع تولید کانی غیرفلزی با ثبت رکورد 100، بیشترین افزایش قیمت مواد اولیه را در این ماه تجربه کرده‌اند.

شاخص موجودی انبار: هرچند عدد شامخ موجودی انبار در این ماه نیز کمتر از 50 (55/ 45) بود اما از وضعیت بهتری نسبت به شاخص اسفندماه با رقم 1/ 39 برخوردار بود. گروه صنعتی سایر صنایع بیشترین عدد شامخ برای این شاخص یعنی 70/ 66 را به ثبت رسانده است. قابل‌ذکر است که صنایع چوب و کاغذ و مبلمان و صنایع پوشاک و چرم مشترکا در این ماه، کمترین میزان شاخص با رقم 5/ 37 را به ثبت رسانده‌اند.

شاخص میزان صادرات کالا: شامخ صادرات کالا در فروردین‌ماه روند نزولی به خود گرفت و رقم 88/ 37 رسید. افت صادرات در گروه صنایع نفت، گاز و پالایشگاهی در این ماه به‌خوبی محسوس بود، به‌گونه‌ای‌که رقم شاخص صادرات این گروه را به کمترین میزان یعنی ۵/ ۲۷ رساند. تمامی گروه‌های صنایع در این ماه با کاهش میزان صادرات نسبت به اسفندماه مواجه بوده و رقم شاخص آنها زیر ۵۰ بوده است.

شاخص قیمت محصولات تولید شده: این شاخص مانند ماه گذشته، روند صعودی خود را طی کرده و عدد بالاتر از 50 یعنی 95/ 69 را ثبت کرده است که برای نخستین‌بار از عدد شامخ این شاخص در مهرماه که بیشترین (32/ 67) حد شاخص در شش‌ماهه دوم سال 1397 بوده نیز فراتر رفته است. در بین تمامی گروه‌های صنایع، صنایع لاستیک و پلاستیک با رقم ۴/ ۸۲ بیشترین و گروه سایر صنایع نیز کمترین میزان عدد شامخ یعنی ۵۰ را برای این شاخص ثبت کرده‌اند.

شاخص مصرف حامل‌های انرژی: با کاهش میزان تولید از یکسو و از سوی دیگر با کاسته شدن از برودت هوا در فروردین‌ماه، کاهش محسوسی در میزان مصرف حامل‌های انرژی در بین تمامی گروه‌های صنعتی به وقوع پیوست به‌گونه‌ای که عدد شامخ مصرف حامل‌های انرژی برای همه گروه‌ها به زیر 50 یعنی 72/ 33 رسید. صنایع کانی غیرفلزی با رقم 5/ 45 بیشترین و صنایع نساجی با رقم 5/ 26 کمترین میزان مصرف حامل‌های انرژی در این ماه را به ثبت رسانده‌اند.

شاخص میزان فروش محصولات: با کاهش میزان تولید در فروردین‌ماه، تمامی گروه‌های صنعتی در این ماه با کاهش شاخص میزان فروش با رقم 74/ 24 مواجه بوده‌اند. با نگاهی به رقم شاخص موجودی انبار در این ماه درمی‌یابیم که بیشتر تولیدات بنگاه‌های صنعتی به‌جای فروش در بازارهای مصرف، از انبارها سر درآورده و موجب افزایش شاخص موجودی انبار در این ماه شده‌اند. شدیدترین افت میزان فروش در گروه صنعتی سایر صنایع رخ داده و در مقابل گروه صنایع ماشین‌سازی و لوازم‌خانگی به‌رغم کسب امتیاز شاخص زیر 50 یعنی 1/ 37 از وضعیت بهتری نسبت به سایر صنایع برخوردار بوده است.

شاخص انتظارات تولید در ماه آینده: با اینکه تمامی شاخص‌های مرتبط با رونق بنگاه‌ها در این ماه نزولی بوده و حاکی از وضعیت عمیق رکودی در اولین ماه سال است، بااین‌حال، رقم شاخص انتظارات تولید در ماه آینده برای اردیبهشت 1398 با مقدار 8/ 68 نویدبخش وضعیت به‌مراتب بهتر تولید در دومین ماه سال نسبت به ماه قبل خواهد بود. در این ماه تمامی گروه‌های صنعتی عدد شامخ بیشتر از 50 را ثبت کرده‌اند که برای نخستین‌بار شاهد آن هستیم. بیشترین امیدواری برای بهبود تولید در اردیبهشت‌ماه متعلق به گروه صنعتی سایر صنایع با رقم 3/ 83 و کمترین انتظار برای بهبود تولید در گروه صنایع غذایی با رقم ۶/ ۵۷ ثبت شده است.

تحلیل اطلاعات براساس گروه‌های صنایع

صنایع غذایی: مشکل تامین مواد اولیه و همچنین افزایش بی‌رویه قیمت این مواد، کماکان گریبان‌گیر فعالان اقتصادی در این گروه صنعتی در این ماه بوده است. درحالی‌که عدد شامخ انتظارات تولید برای ماه آینده برای کل بخش صنعت با رقم 8/ 68 حاکی از پیش‌بینی مثبت برای افزایش تولید در اردیبهشت‌ماه باشد، به‌نظر می‌رسد تاثیرپذیری زیاد میزان تولیدات این گروه از تولید محصولات کشاورزی باعث شده تا فعالان اقتصادی در این گروه با شدت کمتری نسبت به سایر گروه‌های صنعتی (۶/ ۵۷) نسبت به بهبود اوضاع در ماه آینده (اردیبهشت ۱۳۹۸)خوش‌بین باشند.

صنایع نساجی: همان‌گونه که فعالان اقتصادی این گروه در اسفندماه پیش‌بینی کرده بودند کاهش محسوسی در رقم شامخ این گروه در فروردین 98 اتفاق افتاد که باعث شد تا کمترین ارقام مربوط به شامخ کل (1/ 22)، تولید (صفر)، شامخ استخدام نیروی انسانی (2/ 38)، شامخ سرعت انجام و تحویل سفارش به مشتریان و شامخ مصرف حامل‌های انرژی (5/ 26) در این گروه ثبت شود. افزایش نسبتا شدید شاخص قیمت مواد اولیه در این گروه با رقم 1/ 94 را شاید بتوان یکی از دلایل خوش‌بینی اندک این گروه برای بهبود اوضاع تولید در ماه آینده با رقم شاخص 8/ 58 به‌شمار آورد.

صنایع پوشاک و چرم: با تغییر فصل و لزوم توجه به نیازهای جدید بازار پوشاک کشور شاهد کاهش قابل‌توجه در شاخص موجودی محصولات در انبار در این گروه صنعتی در فروردین‌ماه در مقایسه با سایر گروه‌ها هستیم. از سوی دیگر، انتظارات نسبتا بالای فعالان اقتصادی در این گروه برای بهبود اوضاع برای ماه آینده (اردیبهشت) با رقم شاخص 8/ 70 باعث شده تا جذب نیروی انسانی در این گروه با شاخص 5/ 62 به بیشترین رقم شاخص استخدام بین تمامی گروه‌های صنعتی در این ماه برسد. با اینکه فعالان اقتصادی در این گروه در اسفند سال گذشته وضعیت نامطلوبی (2/ 22) را برای شاخص انتظارات تولید در فروردین‌ماه پیش‌بینی کرده بودند، شاید بتوان یکی از عوامل مؤثر در کاهش رقم شاخص تولید محصولات این گروه در فروردین (25) را، افزایش شاخص قیمت خرید مواد اولیه به رقم 7/ 91 دانست.

صنایع شیمیایی: پیش‌بینی کاهش شدید تولید توسط فعالان اقتصادی در این گروه برای فروردین‌ماه 1398 که طی اجرای طرح در اسفندماه (3/ 31) صورت پذیرفته بود نیز تا حد زیادی به واقعیت پیوست و شاهد کاهش شاخص تولید در این گروه به رقم 10/ 19 بودیم که افت شدیدی نسبت به اسفندماه داشته است. طی ماه فروردین در این گروه با افزایش قابل‌توجه در شاخص قیمت خرید مواد اولیه با رقم 90 روبه‌رو بودیم که منجر به افزایش شاخص قیمت محصولات تولیدشده به رقم 7/ 72 شد که شاید یکی از دلایل عدم رغبت بازار به خرید محصولات این گروه باشد که تبلور آن در میزان پایین شاخص فروش محصولات با رقم 1/ 19 در این گروه بوده است. نکته قابل‌توجه برای این گروه خوش‌بینی بسیار زیاد به بهبود اوضاع در اردیبهشت‌ماه است که با رقم شاخص انتظارات تولید برای ماه آینده (80)، نویددهنده افزایش قابل‌توجه در میزان تولید در اردیبهشت‌ماه است.

صنایع فلزی: صنایع فلزی نیز در فروردین‌ماه شاهد کاهش شدید شاخص تولید با رقم 50/ 17 بودند که البته این موضوع در قالب شاخص انتظارات تولید برای ماه آینده (3/ 28) از اسفندماه سال قبل پیش‌بینی شده بود. به‌رغم این حجم از کاهش تولید بااین‌حال فعالان اقتصادی در این گروه سعی کردند تا نیروی انسانی خود را تا حد ممکن حفظ کنند و کاهش جزئی (2/ 45) در این شاخص را به ثبت برسانند. از سوی دیگر شاید بتوان خوش‌بینی نسبتا قابل‌توجه فعالان اقتصادی با رقم شاخص انتظارات تولید برای ماه آینده را در این گروه با عدد 5/ 67 یکی از عوامل مؤثر برای حفظ نیروی انسانی برای تولید در اردیبهشت‌ماه دانست. ازآنجاکه در این ماه با کاهش قابل‌توجه در سطح تولید مواجه بوده‌ایم و به‌دلیل آنکه، صنایع فلزی به‌عنوان یکی از صنایع انرژی‌بر به‌حساب می‌آیند، بنابراین با کاهش شدید شاخص مصرف حامل‌های انرژی به رقم 6/ 28 نیز در این گروه روبه‌رو شده‌ایم.

صنایع لاستیک و پلاستیک: کاهش شدید در وضعیت تولید در صنایع بالادستی صنایع لاستیک و پلاستیک را شاید بتوان یکی از دلایل کاهش شدید میزان شاخص تولید (6/ 17) در این گروه در فروردین‌ماه به‌حساب آورد. از سوی دیگر این گروه با بالاترین میزان شاخص قیمت محصولات تولیدشده با رقم 4/ 82 روبه‌رو بود که خود باعث شد تا میزان شاخص فروش محصولات نیز به رقم بسیار پایین (20) رسیده و در مقابل موجودی کالای ساخته‌شده در انبارها با افزایش نسبی نسبت به ماه قبل به رقم 90/ 55 برسد. پیش‌بینی فعالان اقتصادی در این گروه با رقم شاخص انتظارات تولید در ماه آینده 7/ 64، نشان‌دهنده خوش‌بینی برای افزایش قابل‌توجه در میزان تولید برای اردیبهشت 1398 در این گروه صنعتی است.

صنایع ماشین‌سازی و لوازم‌خانگی: هرچند پیش‌بینی‌ها در این گروه در اسفند 97 حاکی از کاهش جزئی در میزان تولید در فروردین 98 بود، اما شاخص تولید در فروردین با رقم 1/ 27، کاهشی بیشتر از انتظار را در این گروه رقم زد. بااین‌همه، سعی فعالان اقتصادی در این گروه برای سرعت بخشیدن به انجام تعهدات و سفارش‌های مشتریان باعث شد تا بالاترین شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش با رقم 6/ 58 در فروردین‌ماه به این گروه تعلق گیرد. از سوی دیگر، میزان شاخص فروش در این گروه نیز با رقم 1/ 37 بیشترین مقدار در بین تمامی گروه‌های صنعتی در فروردین بود. فعالان اقتصادی در این گروه امید زیادی به بهبود اوضاع در اردیبهشت دارند به‌گونه‌ای که شاخص انتظارات تولید در ماه آینده با رقم 9/ 72، نویددهنده سر و سامان بخشیدن به وضعیت تولید در آینده نزدیک است.

صنایع نفت و گاز و پالایشگاهی: صنایع نفت و گاز و پالایشگاهی به‌عنوان یکی از صنایع مادر وضعیت مناسبی برای تولید (۱۰) و صادرات (۵/ ۲۷) در فروردین‌ماه نداشت. با کاهش شدید شاخص تولید و به‌رغم اینکه شاخص موجودی مواد اولیه در این گروه با رقم ۴۵ بیشترین میزان در بین تمامی گروه‌های صنعتی بود، شاخص میزان فروش نیز در این گروه نیز به حد پایین ۲۰ رسید. بااین‌حال میزان خوش‌بینی به بهبود اوضاع در این گروه نیز با رقم شاخص انتظارات تولید در ماه آینده ۵/ ۶۲، قابل‌توجه بوده و می‌تواند حاکی از به گردش درآمدن مجدد چرخ تولید در اردیبهشت ۱۳۹۸ برای این گروه باشد.

صنایع کانی غیرفلزی: هرچند روند تولید در ماه‌های گذشته در این گروه هیچ‌گاه علائم خروج از رکود را پدیدار نکرده است اما حفظ وضع موجود و عدم بروز تکانه‌های شدید در کاهش میزان تولید نیز خود خبر خوبی می‌تواند تلقی شود به‌گونه‌ای که عدد شامخ در این گروه با رقم 7/ 44 بیشترین میزان در بین کل گروه‌های صنعتی در فروردین‌ماه بود. در همین راستا میزان تولید در این گروه، هرچند به میزان تولید اسفندماه نبود ولی با رقم شاخص تولید 5/ 45 بیشترین رقم در بخش صنعت کشور را رقم زد. آنچه در این گروه بسیار قابل‌توجه است رقم شاخص قیمت خرید مواد اولیه بود که بالاترین در تمامی ادوار گذشته یعنی 100 ثبت شد که به معنی اتفاق‌نظر کامل تمامی فعالان اقتصادی به افزایش قیمت‌های مواد اولیه در این ماه است. مصرف حامل‌های انرژی نیز با کسب رقم شاخص 5/ 45 بیشترین میزان در بین تمام گروه‌های صنعتی در این ماه ارزیابی می‌شود. پیش‌بینی مدیران خرید در این گروه صنعتی برای شاخص انتظارات تولید در ماه آینده با رقم 5/ 70، امیدهای زیادی را برای رونق مجدد تولید در اردیبهشت 98 ایجاد کرده است.

صنایع تولید وسایل نقلیه و قطعات وابسته: انتظار انباشته بازار برای کاهش قیمت خودرو و انجام پیش‌فروش‌های متعدد در فروردین ۹۸ باعث شد تا میزان شاخص سفارشات جدید در این گروه با رقم ۶/ ۴۵ به بیشترین مقدار در بین تمامی گروه‌های صنعتی برسد. از طرفی سرعت انجام سفارش نیز با بهبود جزئی نسبت به ماه قبل به رقم ۹/ ۵۲ رسید تا در این ماه اندکی از بدقولی خودروسازان در تحویل سفارشات قبلی مشتریان کاسته شود. هرچند شاخص صادرات کالا رقم کمتر از ۵۰ را در این ماه (۶/ ۴۵) ثبت کرد اما همین مقدار نیز بالاترین رقم شاخص بین تمامی گروه‌های صنعتی در فروردین ۹۸ بود. فعالان اقتصادی در صنایع تولید وسایل نقلیه و قطعات وابسته نیز پیش‌بینی خوبی در مورد بهبود اوضاع در اردیبهشت‌ماه دارند که این مهم با آگاهی از رقم شاخص انتظارات تولید برای ماه آینده (۱/ ۶۹) به‌خوبی دیده می‌شود.

صنایع چوب، کاغذ و مبلمان: همان‌طور که از رقم شاخص انتظارات تولید در ماه آینده (4/ 21) این گروه در اسفند 1397 هم انتظار می‌رفت، میزان شاخص تولید در فروردین با کاهش محسوسی به رقم 1/ 27 رسید. در همین راستا موجودی محصول تولیدشده در انبار نیز به کمترین میزان در بین کل صنایع با رقم 50/ 37 رسید. بااین‌حال امید به وضعیت بهتر تولید در ماه آینده با رقم شاخص 9/ 72 باعث شد تا از خروج نیروی کار از این گروه جلوگیری شده و شاخص استخدام در عدد ۵۰ تثبیت شود.

سایر صنایع: از آنجا که برای نخستین بار از آغاز اجرای طرح شامخ صنعت توسط اتاق ایران، تعداد واحدهای تکمیل‌کننده اطلاعات در این گروه صنعتی به حد مناسبی برای انتشار رسیده است، ازاین‌پس وضعیت شامخ در این گروه صنعتی که شامل صنایع تولید فرآورده‌های توتون و تنباکو، صنایع چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط‌شده، تولید سایر مصنوعات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر و تعمیر و نصب ماشین‌آلات و تجهیزات است، هم گزارش خواهد شد. این گروه صنعتی با کاهش شدید در میزان شاخص تولید (7/ 16)، شاخص میزان سفارشات جدید (7/ 16)، موجودی مواد اولیه (7/ 16)، میزان فروش (صفر) در این ماه مواجه بوده است. در مقابل میزان محصولات تولید شده در انبارها با شاخص 70/ 66 بیشترین رقم در بین تمامی گروه‌های صنعتی بوده است. به‌هرحال بالاترین امید به بهبود اوضاع در ماه آینده با رقم 3/ 83 نیز به این گروه تعلق دارد و امیدها برای رونق قابل‌توجه در آینده نزدیک را زنده کرده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 15 اردیبهشت 98، شماره: 3522066


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین