پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
افزایش ضریب نفوذ موبایل این نوید را برای بازی‎سازها داشت که بتوانند به بازار جدیدی فکر کنند. شاید برای گیمرهای حرفه‎ای بازی موبایلی نتواند جای بازی‎های کامپیوتری یا پلی استیشن‎ها را بگیرد، اما برای آن دسته از طرفداران بازی که صرفا برای سرگرمی و گذران اوقات فراغت بازی می‎کنند، بازی موبایلی بهترین شکل بازی‎های دیجیتالی است.

شعار سال: گزارش اخیر کافه بازار نیز نشان میدهد حداقل یک‌سوم جمعیت ایران فارغ از اینکه در چه رده سنی باشند، روی گوشیهای خود حداقل یک بازی دارند و در برخی از آنها این تعداد حتی به ۵۰ بازی هم میرسد. به عبارت دیگر، ۲/ ۶۵درصد کاربران کافه بازار جزو مشتریان اپلیکیشنهای بازی این شرکت هستند. در این میان، ۶ میلیون نفر از کاربران ترجیح می‌دهند فقط بازی خارجی انجام دهند و شش میلیون نیز طرفداران پروپا قرص بازیهای داخلی هستند. در عین حال، ۱۴ میلیون نفر از کاربران کافه بازار نیز روی گوشیهای خود همزمان بازیهای داخلی و خارجی را دارند. بررسیهای کافهبازار حاکی از آن است که بهترین زمان عرضه معمولا در ساعات پایانی شب است به‌طوری که براساس رصد نصب اپلیکیشن‌های بازیها، ساعت اوج خرید این اپلیکیشنهای سرگرم‌کننده ١٠شب است. علاوه بر این، در بین بازیهای موبایلی، اقبال بازیهای کلمات و دانستنیها از بقیه بیشتر است. آمار نشان میدهد توسعه‌دهندگان و سازندگان بازیهای اکشن شانس زیادی در بازار بازیهای موبایلی نداشتند و با کمترین استقبال مواجه شدند.

بازار بازیهای موبایلی

براساس آماری که کافهبازار منتشر کرده، ۲/ ۰درصد کاربران این فروشگاه اپلیکیشن حداقل ۵۰ بازی موبایلی روی گوشی خود نصب کرده‌اند. در این میان، بازیهایی که اپلیکیشن آنها در کافهبازار عرضه شده، بیش از همه موردتوجه کاربران بوشهری قرار گرفته است، به‌طوری که ۴/ ۰ درصد کاربران کافه‌بازار در بوشهر بیش از ۵۰ بازی روی گوشی خود دارند. به نظر میرسد در این ماراتن طرفداران بازی‌های موبایلی، کاربران خراسان رضوی در انتهای خط قرار دارند چرا که تنها ۱/ ۰ درصد آنها در میان طرفداران پروپا قرص بازیهای موبایلی هستند. همچنین آمار نشان می‌دهد که ۵/ ۶ درصد کاربران کافه بازار حداقل ۱۰ بازی روی گوشی خود دارند که در بین آنها، کاربران یزد با سهم ۳/ ۸ درصد بیشترین تعداد و ایلامی‌ها با سهم ۴/ ۵ درصد کمترین سهم را دارند.

حضور بازی موبایلی روی گوشی بیش از ۶۹ درصد کاربران کافه بازار در یزد نشان می‌دهد، این استان پتانسیل خوبی برای تقاضای بازی‌های موبایلی دارد. البته در این میان، توسعه‌دهندگان و سازندگان بازیهای موبایلی نباید فراموش کنند که کاربران یزدی معمولا از بازی‌های امتیازی، معمایی و اکشن استقبال میکنند. بازیهای محبوب کلمات و دانستنی بیشترین تقاضا را در استان مازندران دارند. همچنین بازی موردعلاقه کاربران گیلانی ورزشی و کاربران اردبیلی تفننی است. استان گلستان میتواند بازار امنی برای تولیدکنندگان بازیهای آموزشی باشد. در این میان نیز محبوبترین بازی در میان کاربران استان خراسان خانوادگی و ماجراجویی بوده و کاربران استان سیستان و بلوچستان به دنبال بازیهای شبیهسازی، استراتژی و رانندگی هستند.

بازیهای محبوب

براساس گزارش منتشر شده از سوی کافه بازار، محبوب‌ترین بازی موبایلی در بین کاربران این اپلیکیشن بازی داخلی «آمیرزا» است. این بازی رایگان در رسته بازیهای کلمات بوده که بازیکن باید از بین حروف به‌هم ریخته کلمات موردنظر را پیدا کند. در حال حاضر این بازی بیش از سه میلیون بار نصب شده است. به عبارت دیگر ۹/ ۱۴ درصد کاربران کافه بازار این بازی را روی گوشیهای خود نصب کرده‌اند. در این میان اقبال سازندگان بازی «آمیرزا» در اصفهان بلندتر بود به‌طوری که ۳/ ۱۸ درصد از کاربران کافهبازار که این بازی ملی را انجام میدهند اصفهانی هستند البته کمترین استقبال هم در بازار سیستان و بلوچستان بوده به‌طوری که تنها توانستند ۸/ ۱۰ درصد کاربران کافه بازار ساکن این استان را جذب کنند. بازی استراتژیک و محبوب کلش آو کلنز (Clash of Clans) در رده دوم بازیهای محبوب کاربران کافه بازار است که این بازی را بیش از دو میلیون بار از کافه بازار نصب کردهاند. در واقع، ۹/ ۸ درصد کاربران کافه بازار این بازی خارجی را روی گوشیهای خود نصب کرده‌اند. همچنین آمارها حاکی از محبوبیت این بازی در بین کاربران سیستان و بلوچستان است.

به نظر میرسد، این بازی رقیب سرسخت «آمیرزا» در استان سیستان و بلوچستان است به‌طوری که ۵/ ۱۳ درصد کاربران کافه بازار در این استان بازی کلش آو کلنز را نصب کرده‌اند. با این حال، این بازی خارجی در میان کاربران مازندرانی کافه بازار خوش ندرخشیده تا تنها ۱/ ۷ درصد آنها این بازی را روی گوشیهای خود نصب کنند. سومین بازی محبوب در بین کاربران ایرانی بازی Swipe Brick Breaker است که در رده بازیهای سرگرمی قرار دارد. این بازی رایگان بیش از دومیلیون بار نصب شده است. در اصل، ۳/ ۷ درصد کاربران کافه بازار این بازی را نصب کرده‌اند که اکثر آنها در استان اردبیل هستند. طوری که ۸/ ۱۳ درصد کاربران اردبیلی کافه بازار این بازی را نصب کرده‌اند و نشان دادند بیش از ساکنان سایر استان‌ها به این بازی علاقه دارند. کمترین علاقه به این بازی از سوی کاربران بوشهری بوده که تنها روی گوشی ۸/ ۱ درصد آنها این بازی نصب شده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 16 اردیبهشت 98، شماره: 3522346


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین