پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۱۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
سال ها از ساخت کارخانه های کمپوست و زباله سوز در مناطق مختلف مازندران می گذرد، اما با روند موجود و نبود طرح جامع پسماند، دور مدیریت پسماند در استان باطل خواهد بود.در حالی مازندران به ۹ ناحیه پسماند تبدیل که مشخص شده این استان فاقد هرگونه طرح جامع پسماند است و باید طرحی نو برای طلای کثیف نوشت.
شعار سال : سال ها از ساخت کارخانه های کمپوست و زباله سوز در مناطق مختلف مازندران می گذرد، اما با روند موجود و نبود طرح جامع پسماند، دور مدیریت پسماند در استان باطل خواهد بود.

دور باطل مدیریت پسماند/ زباله سوزها درگیر اما و اگر

جمع آوری روزانه سه هزار تن زباله و انباشت آن به صورت غیربهداشتی در جنگل و دریا، کوه‌هایی از زباله را در گوشه و کنار استان برافراشته است. در حالی مازندران به ۹ ناحیه پسماند تبدیل که مشخص شده این استان فاقد هرگونه طرح جامع پسماند است و باید طرحی نو برای طلای کثیف نوشت.

انباشت زباله در دل جنگل‌های بکر هیرکانی و کنار ساحل و کنار جاده‌ها، وضعیت مازندران در حوزه پسماند را بحرانی کرده است و برای رفع مشکل، مازندران در سال‌های قبل به ۹ ناحیه برای جمع آوری و کمپوست زباله تبدیل شده بود.

با گذشت ماه‌ها از نواحی شدن مازندران در حوزه پسماند، کارگروه راهبردی مدیریت پسماند، آب پاکی روی دست متولیان ریخت و عنوان کرد: مازندران فاقد طرح جامع در حوزه مدیریت پسماند است.

شهرهای تنکابن، نشتارود، عباس آباد و رامسر یکی از نواحی ۹ گانه مدیریت پسماند در مازندران به شمار می‌رود. به اعتقاد محمد زرودی شهردار تنکابن که کارخانه کمپوست و زباله سوز در حوزه مدیریت وی در حال ساخت است، دغدغه اول مدیران اجرایی پسماند است.

وی گفت: این دغدغه در کنار آموزش و فرهنگسازی می‌تواند اتفاق خوبی را رقم زند.

وی با بیان اینکه چهار شهر و یک بخش در تنکابن وجود دارد گفت: شهرداری تنکابن به تنهایی بار پسماند را به دوش می‌کشد و حتی شهرداری‌ها و بخشداری‌ها برای پرداخت حق سهم خود در پرده سر هیچ‌گونه تعهدی انجام نداده‌اند.

دور باطل مدیریت پسماند/ زباله سوزها درگیر اما و اگر
شهردار تنکابن به تنهایی بار پسماند را به دوش می‌کشد و حتی شهرداری‌ها و بخشداری‌ها برای پرداخت حق سهم خود در پرده سر هیچ‌گونه تعهدی انجام نداده‌اند

زرودی عنوان کرد: با روند موجود نباید انتظار اتفاق خوب را داشت و با دغدغه‌ای که داشتیم، جلسه شورای ادرای را در سایت زباله پرده سر برگزار کردیم ولی این جلسه نیز مثمر ثمر واقع نشد و با همه سختی‌ها در حال کار هستیم.

شهردار تنکابن با عنوان اینکه در حوزه تفکیک زباله از مبدا نتوانیم کار کنیم کارخانه کمپوست تنکابن در حد یک نام و عنوان باقی خواهد ماند و دلمان را خوش می‌کنیم تا یک کاری را با عنوان رفع مسئولیت انجام می‌دهیم.

وی با اظهار اینکه اگر کارخانه کمپوست به نتیجه رسد، باید به تفکیک زباله از مبدا توجه کرد تصریح کرد: حدود یک سال تفکیک زباله به بخش خصوصی واگذار شده است و آموزش چهره به چهره را در دستور کار قرار دادیم.

شهردار تنکابن یادآور شد: هفته‌ای دو روز زباله‌های خشک را جمع آوری می‌کنیم و در پنج نقطه شهر به استقرار کانکس جمع آوری زباله خشک اقدام کردیم و تا پایان ماه در سه نقطه دیگر نیز کانکس برپا می‌کنیم.

وی درباره ساماندهی فاضلاب کش‌ها چمع آوری کننده فاضلاب خانگی گفت: دیگر چیزی به عنوان رهاسازی فاضلاب خانگی در محیط و طبیعت نداریم.

وی جمع آوری لوله‌های فاضلاب که در کانال‌ها جاری می‌شود را از دیگر اقدامات بیان کرد و درباره کارخانه کمپوست با اشاره به اینکه تلاش کردیم ظرف ۱۰ ماه کارخانه را افتتاح کنیم، خرید تجهیزات و واردات آن را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: هفت میلیارد تومان برای تصفیه خانه شیرابه و راه اندازی دوباره کارخانه از سوی دفتر مقام معظم رهبری تخصیص یافته است.

زوردی با اظهار اینکه پایان ماه جاری ساخت تجهیزات کارخانه کمپوست به پایان می‌رسد تصریح کرد: مجبوریم برای انجام تعهدات سه میلیارد تومانی اخذ کنیم.

محمدی تاکامی مدیرکل دفتر شهری استانداری مازندران نیز با اشاره به اینکه در زمینه تفکیک زباله در تنکابن خوب کار شده است تصریح کرد: برای تصفیه خانه شیرابه در تنکابن چهار میلیارد تومان و سه میلیارد تومان نیز برای کارخانه کمپوست در نظر گرفته شده است.

وی از شهرداری تنکابن خواست از طریق مصوبات داخلی نسبت به تأمین اعتبار اقدام کنند تا اعتبارات تخصیص یافته جذب شود و ادامه داد: به محض اینکه اعتبارات تخصیص داده شود به شهرداری تنکابن برای انجام تعهدات پرداخت می‌شود.

افتتاح زباله سوز ساری درگیر اما و اگرها
زباله ساری نیز ۱۳۰ کیلومتر دورتر از شهر و در پشت کوه انباشت می‌شود و بارها و بارها شاهد تنش‌های اجتماعی در این زمینه بودیم و با روند کنونی به نظر می‌رسد، افتتاح زباله سوز ساری شاید به وقتی دیگر برگردد.

دور باطل مدیریت پسماند/ زباله سوزها درگیر اما و اگر

زباله سوز ساری در شهرک صنعتی شماره ۳ و با مبلغ ارزی قرارداد ۳۰ میلیون دلاری در دست ساخت است و تاکنون ۶۰ درصد تجهیزات آن وارد شهر ساری شده است. همچنین تسطیح، دیوار کشی و ساخت ابنیه آن در حال اقدام و پیشرفت فیزیکی ابنیه ۴۱ درصد است و عملیات نصب تجهیزات از دی ماه ۹۷ شروع شده است.

حسینعلی ابراهیمی مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه در بودجه ۹۸ برای مدیریت پسماند هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، ادامه داد: باید قبول کنیم که در گذشته مدیریت پسماند در صدر اولویت‌های مهم استان مازندران نبود و اگر بود قطعاً مشکلات برطرف می‌شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه بسیاری از شهرهای کشور تفکیک زباله از مبدأ را به خوبی اجرا می‌کنند اما در مازندران این کار هنوز به درستی انجام نشده است، افزود: کاری که بسیاری از شهرهای کشور در تفکیک پسماند انجام می‌دهند باید الگوبرداری کرده و آن را در شهرهای خود اجرایی کنیم.

ابراهیمی موضوع محیط زیست و پسماند را حیاتی دانست و گفت: پس از چندین سال پیگیری وقتی هنوز کارخانه زباله‌سوز در استان به بهره‌برداری نمی‌رسد پس یک جای کار گیر دارد.

طرح جامع پسماند نداریم
در عین حال مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در کارگروه راهبردی مدیریت پسماند با بیان اینکه طرح جامع پسماند استان هنوز نهایی نشده است افزود: نداشتن سرفصل در حوزه پسماند از جمله مسائل و دغدغه‌های فراروی است.

وی با تاکید براینکه طرح جامع پسماند باید در تمام شهرهای استان تکمیل شود خواستار تسریع در تهیه و تکمیل این طرح شد و گفت: باید بررسی کنیم که زباله چه با شیوه‌ای امحاء یا تبدیل به کمپوست شود، هرچند زباله درشهر ساری به صورت بهداشتی دفن می‌شود باید نسبت به کمپوست زباله نیز اقدام کرد و باید نسبت به برش صنعتی آن اقدام کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با اشاره به تقسیم بندی استان به ۹ نواحی زباله تصریح کرد: برای همه شهرهای استان باید پروژه‌های راهبردی و منطقی برای تفکیک، جمع آوری، دفن و کمپوست زباله تهیه شود. تا کی باید درآمد استانی ما صرف هزینه جمع آوری زباله‌های ملی شود، باید نسبت به تهیه طرح جامع زباله برنامه ریزی شود.

پسماند و زباله سال‌ها است که روی میز مسئولان ارشد استان قرار دارد و به نظر می‌رسد برای حل بحران زباله، تکمیل زباله سوزها و کارخانه‌های کمپوست باید در صدر اولویت‌های استانی و ملی قرار گیرد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:17 اردیبهشت1398،کدخبر:4610540،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
0
0
همه مشکلات کشور یه طرف این پسماندها واقعا یه طرف دیگه معضلیه که محیط زیست و سلامت شهروندان و محیط رو کاملا تحت تاثیر قرار میده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین