پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۵۲۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۵
مهدی انجیدنی مدیر پیام رسان گپ گفت: سندی که در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید نگاه کلی داشت به اینکه تمام دستگاه‌ها باید خودشان با استفاده از پیام‌رسان ایرانی این فرهنگ را بین مخاطبین بهینه کنند. بحث دوم این بود که یکسری از دستگاه‌ها براساس وظایفی که به آن‌ها محول می‌شود به رشد پیام‌رسان‌ها کمک کنند. او به عملکرد وزارت ارتباطات نمره ۷۰ از ۱۰۰ داد و گفت: قرار بود یک وام بی‌بهره یا کم بهره به پیام‌رسان‌ها پرداخت شود که این کار انجام شد.

شعارسال: مهدی انجیدنی مدیر پیام رسان گپ گفت: سندی که در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید نگاه کلی داشت به اینکه تمام دستگاه‌ها باید خودشان با استفاده از پیام‌رسان ایرانی این فرهنگ را بین مخاطبین بهینه کنند. بحث دوم این بود که یکسری از دستگاه‌ها براساس وظایفی که به آن‌ها محول می‌شود به رشد پیام‌رسان‌ها کمک کنند. او به عملکرد وزارت ارتباطات نمره ۷۰ از ۱۰۰ داد و گفت: قرار بود یک وام بی‌بهره یا کم بهره به پیام‌رسان‌ها پرداخت شود که این کار انجام شد.

مهدی انجیدنی بنیانگذار یکی از پیام رسان‌های داخلی گفت: سندی که در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید نگاه کلی داشت به اینکه تمام دستگاه‌ها باید خودشان با استفاده از پیام‌رسان ایرانی این فرهنگ را بین مخاطبین بهینه کنند. بحث دوم این بود که یکسری از دستگاه‌ها براساس وظایفی که به آنها محول می‌شود به رشد پیام‌رسان‌ها کمک کنند.

انجیدنی به عملکرد وزارت ارتباطات نمره 70 از 100 داد و گفت: قرار بود یک وام بی‌بهره یا کم بهره به پیام‌رسان‌ها پرداخت شود که این کار انجام شد. پهنای باند نیز جزو وظایف این دستگاه بود که همراه با یک سری سرور امانی دست دوم در اختیار ما قرار دادند.

در حوزه مصوباتی که شورای عالی فضای مجازی داشته، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تقریباً به 70 درصد از وظایف خود عمل کرده است. او بابت بخش‌های خدمات تماس، اینترکانکشن و البته دولت الکترونیک که جزو وظایف این وزارتخانه بوده و انجام نشده، 30 نمره از وزارت ارتباطات کسر کرد.

او در خصوص صدا و سیما نیز گفت: این مجموعه باید زمینه تبلیغات و حضور پیام‌رسان‌ها در رسانه ملی را فراهم می‌کرد که در این زمینه صدا و سیما خیلی حرکت جدی نداشت.

انجیدنی با اشاره به این مسأله گفت: اوایل که این بحث مطرح شد صدا و سیما از مدیران پیام‌رسان‌های بومی برای شرکت در برنامه‌هایی دعوت به عمل آورد، اما حضور چند دقیقه‌ای نمی‌تواند به رشد پیام‌رسان‌های داخلی کمک شایانی کند و آن را به مردم بشناساند. بواسطه حضور توسکا، صدا و سیما بهانه می‌آورد که فضای مجازی ما برای چند سال به این شرکت سپرده شده و دست ما در این ماجرا بسته است. قرار بود بچه‌های فنی و مدیران نیز به‌عنوان میهمان در برنامه حضور پیدا کنند که موافقت نشد.

وی افزود: صدا و سیما می‌گوید من خودم پیام‌رسان سروش را دارم و همین باعث می‌شود که حس کند رقیب پیام‌رسان‌های داخلی است و این خیلی بد است.

یک نهاد حاکمیتی ما که بودجه ملی دارد خودش را رقیب بخش خصوصی می‌داند. از طرفی بواسطه حضور توسکا و خدمات ارزش افزوده دارد آنجا نیز شرایطی می‌گذارد که رسانه ملی نمی‌تواند نقش ملی خود را بازی کند. یک جاهایی فروخته شده، یک جاهایی در قامت رقیب است و به‌نظر من اصلاً حضور جدی در مسیر رشد پیام‌رسان‌ها نداشته است. من به صداوسیما 10 درصد نمره می‌دهم. البته به واسطه بازگشت کانال‌های صدا و سیما به تلگرام همان 10 درصدی که در ذهن دارم نیز از بین می‌رود.

با اینکه پیام رسان سروش متعلق به صداوسیما است، اما مسئولان این پیام رسان نیز اذعان دارند که شرایط برای آنها نیز به همین شکل بوده و هیچ برتری در این قسمت نداشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود قوه قضائیه درگاه واحد و پیگیری شکایات در خصوص جرایمی که در این فضا شکل می‌گیرد را هموار کند. این قضیه به‌صورت شفافی اتفاق نیفتاد و قوه قضائیه صرفاً یک آیین نامه کلی و یک بیانیه کلی منتشر کرد و به‌صورت کلی تمام شعب را به این کار اختصاص داد. این باعث شد حوزه تخصصی پیام‌رسان‌ها با بقیه حوزه‌های اینترنتی کاملاً یکی شود.

بنیانگذار این پیام رسان افزود: به نظر می‌رسد آن آیین‌نامه نه حمایتی از پیام‌رسان ایرانی داشت نه مشکل گشایی انجام داد. از طرف دیگر قرار بود این دستگاه بحث حریم خصوصی را برای کاربران شفاف‌سازی کند که این نیز انجام نشد. در زمینه حریم خصوصی کار قوه قضائیه و پلیس باید بسیار جدی باشد که این اتفاق رخ نداد. فیلتر کردن تلگرام و صدور اجازه فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی از سوی قوه قضائیه، ضربه مهلکی به بدنه پیام‌رسان‌های داخلی زد.

انجیدنی در خصوص ورود بانک مرکزی به حوزه پرداخت نیز گفت: بانک مرکزی تقریباً با همه چیز غیر از بانکداری سنتی مخالف است. هیچ‌وقت هم رویکرد شفاف و دقیقی به موضوع فناوری‌های نوین نداشته. به‌همین دلیل است که ما در حوزه بانکداری بشدت سنتی هستیم.

در سند مصوب شورای عالی فضای مجازی آمده است زیرساخت‌های فناورانه لازم برای پیام‌رسان‌ها که به نوعی پلتفرم هستند و قرار است کسب‌وکاری روی آنها شکل بگیرد، تهیه شود. متأسفانه بانک مرکزی در این مدت هیچ کمک و اقدامی نکرده است. با توجه به نامه نگاری که ما داشتیم هیچ پیشرفتی در حوزه پرداخت مانند کیف پول، رمز ارز، ارز دیجیتال نداشته‌ایم. با قاطعیت آرا می‌توان به این مجموعه نمره صفر داد.

مدیر این پیام رسان در ادامه افزود: وزارت ارشاد قرار بود با تولید محتوا به مسیر رشد پیام‌رسان‌ها کمک کند. ما حتی مخالف فیلتر شدن تلگرام بودیم، از وزارت ارشاد خواستیم به افرادی که قصد دارند در کانال‌های پیام‌رسان‌های بومی کسب‌وکار ایجاد کنند، مجوز بدهید، معافیت مالیاتی قائل شوید، اما متأسفانه دوستان در وزارتخانه نگاه سختگیرانه‌ای به این مسأله دارند. بیشتر از اینکه دنبال این باشند تا افراد را از پیام‌رسان خارجی به سمت پیام‌رسان داخلی هدایت کنند، دنبال این بودند که چطور بر ما سخت بگیرند.

به هرحال به‌نظر می‌رسد دست‌کم در مورد سند حمایت، دولت حداکثر حمایت خود را برای شکل‌گیری پیام‌رسان‌ها به کاربسته است و پیام‌رسان‌ها نیز تلاش خود را برای رسیدن به نقطه مطلوب صورت داده‌اند اما مجموعه‌ای از عوامل از جمله نبود حمایت بموقع و درست از سوی همه نهادهای مسئول و انگیزه مقاومتِ برآمده از فیلترینگ تلگرام کمک زیادی به در حاشیه ماندن این پیام‌رسان‌ها کرده است. در این روزهایی که شاهد ناهنجاری‌هایی در شبکه‌های اجتماعی هستیم دقیق‌تر می‌توان از محک مصوبه شورای عالی استفاده کرد و همه دستگاه‌ها را در معرض این پرسش کلیدی قرار داد که نقش خود را در شکل‌گیری موقعیت کنونی بازگو کنند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، تاریخ انتشار : 18اردیبهشت 98، کد خبر:475657 www.entekhab.ir،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین