پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: قرار نبود که طب سنتی یک طب مستقل باشد بلکه باید طب کمک کننده به طب روز دنیا باشند و بیشتر در مرحله نظری کمک کنند و به نوعی طب مکمل باشند اما درحال حاضر طب مستقیم شدند.
شعار سال: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: قرار نبود که طب سنتی یک طب مستقل باشد بلکه باید طب کمک کننده به طب روز دنیا باشند و بیشتر در مرحله نظری کمک کنند و به نوعی طب مکمل باشند اما درحال حاضر طب مستقیم شدند.

ابوالفضل سروش با اشاره به انتقاد رئیس کمیسیون بهداشت مبنی بر اینکه دانشکده‌های طب سنتی حرکت لاک‌پشتی و کندی دارند گفت: دانشکده‌های طب سنتی از نظر رشد کمی بسیار خوب بوده‌اند به‌طوری‌که در حال حاضر 16 دانشکده طب سنتی داریم که رزیدنت، دستیار و  PHD  می‌گیرد و مازاد نیاز کشور نیرو تربیت می‌کنند بنابراین از نظر کمیت قطعا روند رو به رشد داشته است.
هدف از تربیت طب سنتی این بود که طب کمک کننده به طب روز دنیا باشند

قرار نبود که دانشکده‌های طب سنتی متخصص‌های مستقل تربیت کند

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی افزود: قرار نبود دانشکده‌های طب سنتی به این شکل فعلی باشند که PHD  بگیرند، مطب بزنند و بیماران را ویزیت کنند، در واقع قانونگذار چنین انتظار و هدفی نداشت اما درحال‌حاضر فارغ‌التحصیلان طب سنتی همانند رزیدنت‌های اطفال، گوش و روانپزشک شدند یعنی بیمار ویزیت می‌کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: هدف از تربیت طب سنتی این بود که یک پلی بین طب سنتی و طب مدرن باشد یعنی  طب کمک کننده به طب روز دنیا باشند و بیشتر در مرحله نظری کمک کنند و به نوعی طب مکمل باشند اما الان طب مستقیم شدند.

قرار بود که طب سنتی یک طب مکمل باشد

وی با انتقاد از اینکه نگرشی که به فارغ‌التحصیلان طب سنتی می‌دهیم اشتباه است، تصریح کرد: این افراد خود را همانند رزیدنت اطفال یا جراحی تصور می‌کنند؛ این دیدگاه را در پزشکان عمومی ایجاد کردیم که طب سنتی یک تخصصی در کنار دیگر تخصص‌ها است درحالی‌که هرگز اینگونه نیست و نبوده اما متاسفانه اکنون به این دید فعالیت انجام می‌شود درحالی که بنا بوده تا طب سنتی یک طب مکمل باشد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حوزه طب سنتی رشد کمّی خوب بوده اما از نظر کیفیت باید گفت که در برخی از دانشکده‌ها ضعیف عمل شده یعنی انقدر استاد برجسته در طب سنتی نداشتیم که بخواهیم پزشکان طب سنتی تربیت کنیم.

سروش گفت: به نظر بنده رشد کمی باید عاقلانه‌تر و آهسته‌تر باشد تا به کیفیت آن اضافه شود. طب سنتی باید طب‌مکملِ طب‌نوین باشد اما اکنون به اشتباه اینگونه شده و این حاصل فرهنگ‌سازی غلط در حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت است که به جای اینکه طب پیشرو و مکمل باشند، تجویز کننده و یک تخصص مستقل شدند.

باید طبق سیاست‌های سلامت مقام معظم رهبری حرکت کرد

این نماینده مردم در مجلس دهم پیشنهاد داد: باید برنامه اولی که در سیاست‌گذاری‌های کلان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه طب سنتی یک طب فراگیر و مکمل در کنار طب نوین باشد، رعایت شود یعنی دقیقا همان متنی که در سیاست‌گذاری‌های کلان سلامت که مقام معظم رهبری از مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند، در همان زمینه حرکت کنیم اما این بستری که اکنون ایجاد شده ره به ترکستان می‌برد یعنی چند سال دیگر به این اشتباه پی می‌بریم.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری مجلس شورای اسلامی، تاریخ انتشار:16اردیبهشت1398، کدخبر:6739،www.parliran.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین