پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۶۶۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
«تحریم علیه مردم ایران نیست» گزاره دروغی که مقامات کاخ سفید همزمان با خروج از برجام و بازگشت تحریم ها بارها آن را اعلام کرده اند و از یک سو عامدانه چشم بر شواهد غیرقابل انکار دروغ خود بستند و از دیگر سو تبعات نقض حقوق بشر در سایه این تحریم ها را نادیده گرفتند.

شعار سال: یک سال از خروج آمریکا از برجام و نقض تعهدات آمریکا در این توافق بین المللی می گذرد. «دونالد ترامپ» هشتم می 2018 برابر با 18 اردیبهشت 97 از قرارداد برجام خارج شد و بار دیگر تحریم های غیرقانونی و یکجانبه اش را علیه جمهوری اسلامی اعاده کرد. تحریم هایی که مقامات آمریکایی در ادعاهای رسانه ای خود آن ها را نه علیه مردم ایران، بلکه به منظور فشار بر حکومت جمهوری اسلامی عنوان می کنند.

«مایک پمپئو» وزیرامورخارجه آمریکا همزمان با آغاز دور تازه تحریم ها علیه ایران مدعی شد قرار است این تحریم ها حکومت ایران را تحت فشار قرار دهد و بر زندگی مردم ایران تاثیری نداشته باشد. چنین ادعایی در کشوری مانند ایران که اقتصاد آن دولتی است و مهمترین منبع درآمد کشور فروش نفت و مشتقات آن مضحک به نظر می رسد.

واقعیت آن است که اقتصاد ایران پس از این تحریم ها با مشکلات و چالش های جدی مواجه شده که بیشتر آسیب آن متوجه معیشت مردم و دهک های پایین جامعه است.

واقعیتی که از زبان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اعلام شد. «ادریس جزایری» با صدور بیانیه ای تحریم های فرامرزی آمریکا علیه ایران و دیگر کشورها را ناقض حقوق بشر دانست و گفت که این تحریم های خارج از روند سازمان ملل ، نافی اصول اخلاق بین المللی است.

**شواهد اثبات دروغ های آمریکا

پس از تصمیم تاجر کاخ سفید در نقض توافق هسته ای با ایران؛ تحریم های متنوع علیه ایران بعد از دوره های 90 و 180 روزه، در تاریخ های 15 مرداد و 13 آبان 97 بار دیگر آغاز شد. خودروسازی، خرید‌ و‌ فروش و تامین قطعات هواپیما، فرش، مواد خوراکی، کشتیرانی، مبادلات نفتی و پتروشیمی، بیمه و بسیاری از زیرساخت های اقتصاد ایران تحریم شدند.

بررسی هر یک از این محورهای تحریمی، تاثیر آن را در زندگی مردم ایران به خوبی نشان می دهد.

فروش نفت، معیانات گازی و محصولات پتروشیمی مهمترین منبع درآمد کشور است و نیز رتبه نخست تامین کننده معیشت مردم. تحریم صنعت نفت ایران به صورت محسوس بر زندگی روزانه مردم ایران اثر خواهد کرد.

گرچه تمام تحریم ها علیه ایران به واسطه رابطه تنگاتنگ اقتصاد و سیاست در ایران، مردم را تحت تاثیر قرار می دهد اما میان این فهرست متنوع، بیش از همه تحریم اقلام دارویی و غذایی اثرات تاسف باری بر جامعه ایرانی دارد.

آثار این تحریم های غیرانسانی در بیانیه جمعی از سازمان های غیردولتی ایرانی اینگونه منعکس شده است: «آثار نگران کننده ای که نه تنها حق حیات طبیعی مردم ایران را به مخاطره انداخته است، بلکه سلامت بخش هایی از جامعه که با انواعی از بیماری های خاص و صعب العلاج رو به رو هستند را با تهدید روبرو کرده است و چالش های فراوانی را در مقابل اقشار فرودست و کم درآمد که هر روز با بسته شدن کارخانه ها؛ کم شدن درآمدها و افزایش سرسام آور هزینه های معیشت رو به رو هستند و نیز میلیون ها پناهنده و مهاجر افغان که در ایران زندگی می کنند ایجاد کرده است

هماهنگونه که بیانیه اشاره کرده است، تداوم چنین شرایطی نقض آشکار حقوق بشر در قوانین بین المللی است که برای حراست از حقوق انسان تحریر شده اند و اکنون یکی از کشورهای عضو سازمان ملل؛ به دلایل واهی تلاش می کند کشور و مردم دیگری را از حقوق ابتدایی خود محروم کند. در این مسیر نه تنها خود دست به اقدامات خلاف قانون زده بلکه دیگر کشورها و ملت ها را هم تشویق به بی قانونی و تهدید به ارتباط با ایران می کند.

ماده 22 منشور حقوق بشر سازمان ملل تصریح می کند هر شخصی به عنوان عضو جامعه، حق امنیت اجتماعی دارد و مجاز است به یاری مساعی ملی و همکاری بین المللی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ضروری برای حفظ حیثیت و کرامت و رشد آزادانه شخصیت خودرا، با توجه به تشکیلا ت و منابع هر کشور، به دست آورد.

بند الف ماده 25 همین منشور هم تاکید می کند: هر شخصی حق دارد که از سطح زندگی مناسب برای تامین سلامتی و رفاه خود و خانواده اش، به ویژه از حیث خوراک، پوشاک، مسکن، مراقبت‌های پزشکی و خدمات اجتماعی ضروری برخوردار شود.

ایالات متحده آمریکا مدعی ترین عضو سازمان ملل درباره مواد و بندهای منشور سازمان ملل است. دولتی که نقض منشور سازمان ملل از سوی او، حتی اگر بارها انکار شود، نشانه های محسوسی در داخل و خارج ایران دارد و دوگانگی این کشور را در برخورد با موضوعات مشخص ملموس تر نشان می دهد.

**مقابله ایران به شیوه حقوقی

همزمان با شدت یافتن تحریم ها علیه ایران، مقابله حقوقی با اقدامات غیرقانونی کاخ سفید بیش از همیشه ضروری به نظر می رسد. دولت تدبیر و امید هم نشان داده است در این زمینه اراده و توان کافی را داراست. دو پرونده ایران در دادگاه لاهه و ایتالیا از این توانایی حکایت دارد.

در همین زمینه رییس جمهوری از پاییز سال گذشته و در پی آغاز دور تازه تحریم ها «لعیا جنیدی» معاون حقوقی خود را مامور تشکیل کمیته حقوقی مقابله با تحریم کرده است. کمیته ای در دولت که به گفته جنیدی در آن تلاش می شود، خسارت و آسیب های وارده به بخش های گوناگون کشور در سایه تحریم های آمریکا را با هدف تلاش برای اقدامات حقوقی و ثبت در تاریخ جمع آوری و مستندسازی کند. تیم حقوقی ایران با استناد به این مستندات می تواند دروغ ها و انکارهای کاخ سفید در تاثیرگذاری تحریم ها بر مردم را افشا کند.

ایران در مهر سال گذشته با استناد به پیمان مودت ایران و آمریکا؛ ایالات متحده را در دادگاه لاهه محکوم و رییس این دیوان بین المللی تاکید کرد: ایران می‌تواند به موارد انسان دوستانه مثل واردات دارو، مواد کشاورزی، مواد غذایی که ایران بر رفاه مردمش تاثیر گذارد و حتی وارنتی آن‌ها بهره مند باشد.

با چنین پشینه ای طرح دعوی ایران در دادگاه های بین المللی با تکیه بر بندهای اشاره شده در منشور حقوق بشر می تواند دست کم دوگانگی سیاست های آمریکا را در موضوع حقوق بشر آشکار سازد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار20اردیبهشت 98، کد خبر: 83309096، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین