پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۷۹۴
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۷
مدیر گروه معارف شبکه سه سیما درباره علت اینکه چرا تلویزیون در ماه رمضان شاد نیست، ضعف برنامه‌های معارفی تلویزیون و در حاشیه قرار گرفتن آنها به گفت و گو پرداخت.

شعارسال: مدیر گروه معارف شبکه سه سیما درباره علت اینکه چرا تلویزیون در ماه رمضان شاد نیست، ضعف برنامه‌های معارفی تلویزیون و در حاشیه قرار گرفتن آنها به گفت و گو پرداخت.

میثم فکری که بیش از چهار سال است در این شبکه حضور دارد در پاسخ به این پرسش که دلیل حاشیه قرار گرفتن برنامه‌های معارفی تلویزیون چیست و تا کنون چه راهکارهایی برای جذب مخاطب در این حوزه دنبال شده است؟ اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل به حاشیه رفتن برنامه‌های معارفی تلویزیون ضعف برنامه سازان و گروه‌های معارفی است که باعث شده است ساختارها یکنواخت باشد و نوآوری‌ها در آن‌ها کمتر اتفاق بیفتد. نکته دوم هم نگاهی است که نسبت به گروه‌های معارفی وجود دارد یعنی با یک بودجه اندک صرفاً یک برنامه گفتگو محور ساده ساخته می‌شود. متأسفانه از طرفی فضای معارفی را به مناسبت‌ها تقلیل می‌دهند و این نگاه وجود دارد که شما متولی مناسبت‌ها هستی آن‌هم مناسبت‌های شهادت و اعیاد.

فکری در ادامه درباره تولید برنامه‌های مذهبی و مناسبتی تلویزیون یادآور شد: در تولید برنامه برای اعیاد و مناسبت‌ها، گروه‌های اجتماعی جشن‌ها را تولید می‌کنند و شهادت‌ها به ما واگذار می‌شود؛ البته در یک سال گذشته این رویکرد کمی در شبکه سه سیما تغییر کرده است. به عنوان مثال ما برنامه‌ای تحت عنوان «چراغانی» را داریم که در اعیاد پخش می‌شود.

هنوز نتوانستیم قالب شادی معنوی را در تلویزیون پیدا کنیم

میثم فکری در پاسخ به این پرسش که شما به عنوان مدیر گروه معارف با توجه به وضعیت جامعه تا چه میزان تلاش کرده‌اید برنامه‌های معارفی فضای آرامش‌بخشی را به مخاطب انتقال دهند؟ اظهار کرد: این اتفاق دو وجه دارد یکی بحث شهادت‌هاست و دیگری بحث مناجات. در ارتباط با بحث مناجات از تأکیدات ما بر این بوده است که مناجات‌هایمان حزن‌انگیز نباشند. متأسفانه آفت بزرگی که داریم این است ماه رمضان را که جشن است در نظر نمی‌گیریم.

این مقام مسؤول معتقد است: ما هنوز نتوانستیم قالب شادی معنوی را در تلویزیون پیدا کنیم. چندین سال پیش همه می‌گفتند نود سیاسی، اجتماعی و… بسازیم. یک زمانی دیگر مطرح شد خندوانه دینی بسازیم، اما واقعاً کسی نتوانست این فضای با نشاط را در ماه بندگی بسازد.

چرا مجریان مطرح مجری سحرگاهی تلویزیون نشدند؟

فکری در پاسخ به این پرسش که آیا تلاش‌هایی برای استفاده از مجریان مطرح و قدیمی در تلویزیون برای برنامه‌های معارفی صورت گرفته است؟ اظهار کرد: دوره برخی مجریان در تلویزیون گذاشته است. مجریان در دوره‌های مختلف ژانر اجرایی خود را تغییر می‌دهند مثل آقای علیخانی که ژانر اجرای خود را تغییر داد. یکی از علت‌های نبود مجریان قدیمی در تلویزیون به خودشان برمی‌گردد، این که خود را به‌روز نمی‌کنند. البته بخشی هم کم‌لطفی‌هایی است که از طرف رسانه می‌شود و همه این عوامل در کنار هم باعث شده است که برخی مجریان قدیمی در تلویزیون حضور نداشته باشند. اما باید گفت فکر نمی‌کنم آوردن مجری که از دور خارج شده باشد، مخاطب را جذب کند. متأسفانه مجریان جدید هم دنبال ادعا نیستند، به دنبال کپی دست چندم از مجریان برند گذشته می‌شوند. در نتیجه همت و انگیزه‌ای وجود ندارد که از مجریان جدید استفاده کنیم و به سراغ آنها برویم.

نوآوری در انتخاب مداحی

فکری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با بیان اینکه تلویزیون سال‌هاست در مناسبت‌ها، سال گذشته را تکرار کرده است، گفت: یکی از اتفاقاتی که وجود دارد این است که هر سال تلویزیون سال گذشته را تکرار می‌کند؛ به عنوان مثال همیشه مداحی‌های سنتی در شبکه‌ها وجود دارند که همان‌ها دوباره تکرار و پخش می‌شوند اما شبکه سه سیما در این دو سه سال اخیر توانسته است مداحان جوانی را معرفی کند که کسی آنها را نمی‌شناخت. در بحث مناجات‌خوانی نیز چنین اتفاقی در شبکه سه سیما افتاده است و ما به تهران بسنده نکرده‌ایم تلاش کردیم صداهایی را پخش کنیم که تاکنون تلویزیون آنها را پخش نکرده است شاید سختی رمضان و ضبط را به جان خریده باشیم اما کار جدیدی در این زمینه انجام دادیم برای این که صداهای مختلفی دیده شوند و آدم‌های مختلفی بیایند.

او یادآور شد: متأسفانه خیلی از برنامه‌سازان ما دچار خودسانسوری می‌شوند. همین خودسانسوری در سیستم صدا و سیما آنها را محافظه کار می‌کند و به همین جهت کمتر به دنبال ریسک کردن و نوآوری می‌روند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار : 20اردیبهشت 98، کد خبر:1258392  www.khabaronline.ir ،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین