پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۹۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۵
مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بارش های اخیر در کشور برای احیای تالاب ها بسیار حیاتی بود، گفت: بررسی تصاویر ماهواره ای نشان می دهد مساحت خشکی تالاب ها با 60 درصد کاهش از 55 به 22 درصد رسیده است.

شعارسال: مسعود باقرزاده کریمی افزود: پیش از بارش ها 45 تالاب مهم کشور بین 10 تا 90 درصد خشک شده بود که این میزان هم اکنون بسیار کمتر شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون بسیاری از تالاب های مهم کشور از جمله مهارلو، هورالعظیم و شادگان براثر این بارندگی ها به طور کامل احیا و آبگیری و میزان آب تالاب هامون نیز به 40 درصد رسیده است.

باقر زاده با بیان اینکه تالاب جازموریان نیز از 30 تا 40 درصد آب برخوردار شده است، بیان کرد: بر اثر این بارندگی ها تالاب های قم نیز که به طور کامل خشک و کانون تولید گرد و غبار شده بود، احیا شده و شاهد حضور پرندگان نیز در این تالاب ها هستیم.

وی با بیان اینکه این بارش ها بیشترین تاثیر را بر روی دریاچه ارومیه گذاشته است، ادامه داد: میزان آب دریاچه ارومیه هم اکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 2 میلیارد مترمکعب افزایش یافته و به بیش از چهار میلیارد مترمکعب رسیده است که این امر باعث شده تا تراز آبی این دریاچه به یکهزار و 271 متر و 70 سانتی متر برسد.

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از اتفاقات بسیار جالب و باارزش در افزایش حجم آب این دریاچه حل شدن نمک ها در عمق آن است که براساس عمق سنجی های انجام شده این میزان به بیش از 30 سانتی متر رسیده است.

باقرزاده اظهار داشت: پیش از دولت تدبیر وامید، آب موجود در کشور برای بخش های شرب، کشاورزی و صنعت تخصیص می یافت اما در دولت یازدهم حقابه محیط زیست آن هم با اولویت دوم یعنی بعد از آب شرب تعیین شد که نشان از آگاهی دولت نسبت به اهمیت حفظ محیط زیست دارد.

وی همچنین در خصوص برخی اخبار مبنی بر اختصاص اعتبار مربوط به احیای تالاب‌ها به مدیریت سیل در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این تصمیم درستی نیست زیرا تالاب‌ها در چنین شرایطی که آب به آن‌ها وارد شده است، نیاز به مدیریت و اجرای برنامه‌های احیا دارند که این اقدام می تواند لطمات جبران ناپذیری به روند این برنامه ها وارد ساخته و دوباره شرایط به وضعیت وخیم گذشته بازخواهد گشت.

هم اکنون 105 تالاب شناسنامه دار به مساحت سه میلیون هکتار در کشور وجود دارد که از این تعداد 25 تالاب ارزش و معیارهای جهانی داشته و در سایت جهانی کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

تامین غذا، کنترل سیلاب و خشکسالی، جذب آلاینده ها، کنترل گرد و غبار، تامین آب، ارزش های فرهنگی، ذخیره کربن، پاکسازی هوا، تنوع زیستی، تعدیل خرده اقلیم ها و تفرج و گردشگری از جمله مزایای این زیست بوم های با ارزش است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 18اردیبهشت1398 ، کدخبر: 83307575: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
0
0
خداروشکر که این بارش ها باهمه حسارات انجام شد ولی به احیای تالابها انجام شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین