سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۴
پرهیز از مصرف غذاهای تند، سرخ ‌کرده و چرب در وعده سحر و کاهش فعالیت فیزیکی و ورزش، به‌خصوص در ساعات گرم روز، از توصیه‌هایی است که به کاهش تشنگی در طول روزه‌داری کمک می‌کند. مشاور وزیر و سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت گفت: در چند سال اخیر، مهم‌ترین توصیه ما در ماه رمضان، بیدار شدن در سحر و مصرف وعده سحری بوده است تا از بروز ضعف در روزه‌داران به‌دلیل طولانی بودن روزها، جلوگیری شود.

شعار سال: محمود خدادوست افزود: توصیه می‌شود افطاری را به‌صورت سبک و در حد نان و پنیر و سبزی یا گردو درنظر گرفته و علاوه‌ بر پرهیز از مصرف غذاهای سنگینی مانند حلیم، شله ‌زرد، کله ‌پاچه و‌ آش که در توان هضم معده در فصول گرم سال نیست، وعده شام را نیز حذف کرده و یا در حد بسیار کم و سبک میل کنند. همچنین از آنجا که همواره توصیه شده بین زمان غذا خوردن تا خوابیدن، حداقل باید 2ساعت فاصله باشد و این فاصله بسته به نوع غذای مصرفی و نوع هضم در هر فرد، متغیر است، باید برنامه غذایی در وعده افطار و یا شام را بر مبنای آن تنظیم کرد.

وی افزود: آب ولرم، خرما و یا آب ولرم و یک قاشق عسل بهترین گزینه برای بازکردن روزه است. همچنین توصیه می‌شود آب و مایعات سرد به‌عنوان نخستین انتخاب در وعده افطار استفاده نشود. همچنین در هنگام گرسنگی و ایجاد اشتهای واقعی، حرارت معده بالا رفته و آماده هضم غذا می‌شود که با توجه به ساعات طولانی روز و گرسنگی طولانی‌ مدت در‌ماه رمضان، معده در هنگام افطار در اوج حرارت خود قرار دارد و باید ماده‌‌ای را مصرف کرد که هم مقداری حرارت معده را کاهش داده و به تعادل برساند و هم با کاهش ناگهانی آن، سبب اختلال در هضم غذای بعدی و بروز نفخ نشود.

وی مصرف سبزی را در وعده افطار برای کمک به اجابت مزاج و جلوگیری از بروز یبوست به‌عنوان یکی از مشکلات شایع روزه‌داری، ضروری دانست و تأکید کرد: باید توجه داشت که مصرف سبزی خام در سحری، میزان عطش را در طول روز افزایش می‌دهد و به همین دلیل بهتر است در این وعده غذایی از سبزیجات پخته استفاده شود. همچنین نوشیدن ترکیب عرق کاسنی و شاه‌‌تره در وعده افطار و سحر برای جلوگیری از بروز تشنگی در طول روزه‌داری مؤثر است. همچنین می‌توان یک قاشق چای‌خوری تخم خرفه را در یک نعلبکی ریخته و دو قاشق غذاخوری دوغ به آن اضافه کرد تا به‌خود جذب کنند و سپس تخم خرفه‌ها را نیز به عرق کاسنی و شاه‌‌تره که ترکیبی معتدل و مقوی معده است، افزود تا اثر ضد‌عطش آن را افزایش دهد.

وی از مصرف فالوده خیار و سنکجبین یا هندوانه و سکنجبین که از مخلوط رنده‌ شده هر یک از این میوه‌ها با سکنجبین به‌دست می‌آید، به‌عنوان دیگر توصیه مناسب برای رفع تشنگی در‌ماه رمضان یاد کرد و افزود: پرهیز از مصرف غذاهای تند، سرخ ‌کرده و چرب در وعده سحر و کاهش فعالیت فیزیکی و ورزش، به‌خصوص در ساعات گرم روز، از دیگر توصیه‌هایی است که به کاهش تشنگی در طول روزه‌داری کمک می‌کند.

خدادوست با تأکید بر منع حکمای طب ایرانی از خوابیدن در طول روز، به غیراز روزهای طولانی فصل تابستان که خوابیدن قبل از ناهار با اصطلاح «خواب قیلوله» توصیه شده است، درخصوص خوابیدن در روزهای ‌ماه رمضان گفت: به‌دلیل روزه‌داری و نخوردن غذا در ‌ماه مبارک رمضان، خوابیدن در طول روز برای تقویت قوای بدنی و بازگرداندن رطوبت به بدن، به‌خصوص در افرادی که زیاد تشنه می‌شوند، توصیه می‌شود اما باید توجه داشت که زمان آن هنگام غروب آفتاب و هنگام افطار نباشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 21اردیبهشت 98، کد خبر: 55541، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین