پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۰۷۰۹۴
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می گوید: امسال در حالی دو میلیون دانشجو وارد دانشگاه ها می شوند که جمعیت دانشجویی از پنج میلیون و 800 هزار نفر به سه میلیون و 800 هزار نفر کاهش یافته است.

شعار سال: ابوالقاسم دولتی اظهار کرد: سال 95 آمایش آموزش عالی کلید خورد و نتایج آن به تازگی پر رنگ تر شده است. بر اساس این آمایش، جمعیت دانشجویی از پنج میلیون و 800 هزار نفر به سه میلیون و 800 هزار نفر کاهش یافت که از فشار جمعیتی کاسته شد؛ در مقابل شاهد تکثیر موسسه ها و مراکز آموزش عالی هستیم.
وی با تاکید بر اینکه باید سراغ کیفی گرایی رفت، گفت: کیفی گرایی یعنی تقاضای کمتر و کیفیت بهتر. بنابراین با کاهش دو میلیونی جمعیت دانشجویی، فرصت برای پرداختن به مسائل کیفی بیشتر می شود. دانشگاه ها تعداد زیادی از رشته گرایش های تصویب شده را در اختیار دارند و باید بین این رشته گرایش ها غربالگری انجام دهیم و طبقه بندی کنیم.
این مسئول وزارت علوم، ادامه داد: اگر کلان زیر نظام های آموزش عالی را در نظر بگیریم، بین 20 تا 30 درصد از ظرفیت هایی که برای پذیرش دانشجو به موسسه ها ارائه کردیم، خالی مانده در حالی که چیزی حدود 10 تا 20 درصد بیشتر از ظرفیت دو میلیونی برای ورود دانشجو به دانشگاه ها، ظرفیت پذیرش اعلام شده است.این مسئول وزارت علوم اظهار کرد: در سال جاری هم ظرفیت به همین منوال است و فعلا پیک جمعیتی نداریم و جمعیت دانشجویی روی عدد حدود چهار میلیون نفر می ماند.
وی در مورد اجرا نشدن برخی رشته ها به علت کاهش جمعیت دانشجویی، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال دانشگاهی 40 رشته دارد اما تنها 25 رشته اجرا می شود و دانشجو می پذیرد. 15 رشته دیگر عملاً فعالیتی ندارد چون در زمان افزایش جمعیت دانشجویی این رشته ها فعال بودند.وی با بیان اینکه دانشگاه ها باید در مورد ساماندهی خودشان تصمیم گیرنده باشند، تاکید کرد: وزارت علوم از سیاست ساماندهی موسسه های آموزش عالی استقبال و البته این موسسه ها را تشویق می کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت خبربان، تاریخ 21 اردیبهشت 98، کد مطلب: 23727459: www.khabarban.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین