پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۰۷۲۸۲
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
حریری گفت: ایران باید برای بهره برداری از جاده ابریشم طرح‌های مشخص اقتصادی را در مسیر‌های مختلف تعریف و به عملیاتی شدن آن سرعت ببخشد.
شعار سال : مجیدرضا حریری، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در خصوص اهمیت احیا جاده ابریشم برای ایران، اظهار کرد: موضوع "یک پهنه- یک راه" از سال ۲۰۱۳ توسط دولت چین مطرح و مقرر شد تا چین از طریق این راه، روابط تجاری خود را با کشورها عمیق تر و مسیر صادرات به اروپا را هموارتر کند.

وی افزود: سیاست های جدید دولت چین برای احیای جاده ابریشممنجر به ابتکار منجسمی به نام "one belt one road" یا همان " یک پهنه_ یک راه" شد.

حریری با اشاره به اینکه جاده ابریشم تنها یک جاده فیزیکی و خاک راهه برای تبادلات تجاری نیست، گفت: این مسیر به معنی یک مفهوم عمیق در حوزه همکاری‌های گسترده اقتصادی در سطح بین المللی است. این نوع ارتباط، نیاز دولت چین را برای اتصال‌ آسان تر زمینی و دریایی به اروپا برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه چین در دهه‌ آینده، اقتصاد برتر جهان معرفی خواهد شد، افزود: الزام برتر بودن این اقتصاد، برقراری ارتباط قوی با کشورهای موجود در مسیر جاده ابریشم است.

**طرح اقتصادی مارشال آمریکا در تقابل با طرح "یک پهنه_یک راه" چین:

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به شباهت های طرح اقتصادی مارشال آمریکا به طرح "یک پهنه_یک راه"، بیان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده آمریکا با طرح مارشال اگرچه به ظاهر قصد داشت اقتصاد کشور‌های جنگ زده را از رکود نجات دهد اما در اصل با اجرای این طرح می خواست بر کشورها سلطه داشته باشد، در مقابل طرح " یک پهنه_یک راه" دولت چین عاری از سلطه گیری، مطامع امپریالیسمی و تسلط اقتصادی و سیاسی بر کشورها بود.

وی ادامه داد: در طرح " یک پهنه_یک راه" مقرر شده است تا با همکاری‌های متقابل با کشور‌های آسیایی علاوه بر رشد اقتصاد چین، کشور‌هایی که تمایل به همکاری با چین دارند هم در اقتصاد خود پیشرفت کنند. این رشد در حوزه‌های مختلفی از جمله فرهنگی، اجتماعی، موسیقی، سینما و توریست هم نمود پیدا کرده و می‌تواند به فرصت‌های اقتصادی تبدیل شود.

حریری درباره اینکه قرار است چه کسانی از این طرح بهره‌مند شوند، گفت: با توجه به اینکه کشور‌های آسیای میانه دسترسی چین را به آب‌های آزاد تسهیل می‌کنند، توانسته اند راه خود را برای بهره برداری از جاده ابریشم مشخص کنند. چین از سمت غرب حدود چهار هزار کیلومتر با آب‌های آزاد فاصله دارد که این فاصله توسط کشور‌های آسیای میانه برطرف شده است.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: کشور پاکستان هم توانست از طریق بندر گوادر میزان بهره گیری از این مسیر را افزایش دهد، بندر گوادر در یک دهه گذشته به عنوان بزرگترین بندر منطقه‌ای در اقیانوس هند شناخته شده است. در نهایت ایران نیز باید برای بهره برداری از جاده ابریشم طرح مشخصی را تعریف کند.

وی با بیان اینکه مقدار زیادی از مسائل و مشکلات اقتصادی ما مربوط به تنبلی اقتصاد است ادامه داد: جاده ابریشم قطعا برای ما سودآوری بسیار زیادی را به دنبال دارد، به شرط آنکه دولتمردان طرح های مشخص اقتصادی را در مسیر‌های مختلف آن تعریف و به عملیاتی شدن آن سرعت ببخشند.

حریری در پایان گفت: چین سال هاست با گفتمان‌های مختلف سیاسی و اقتصادی مشتاق و پیشقدم برای افزایش تبادلات تجاری و همکاری های دوجانبه با ایران است اما ما در مرحله ارتباط متقابل با کوتاهی‌های بسیار زیادی روبرو هستیم، البته در ماه‌های اخیر توجه جدی وزیر اقتصاد شاید نوید بخش خوبی برای همکاری ایران در طرح " یک پهنه _ یک راه" باشد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 23 اردیبهشت 98، کد مطلب:6930018 : www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین