پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۴۸۸
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
تلاش نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس برای قرار گرفتن طرح «خط مشی اداره نظارت بر صدا و سیما» در دستور کار بهارستان با رأی منفی نمایندگان به در بسته خورد. طرحی که کلید خوردن آن به همان هفته‌های ابتدای کار مجلس دهم برمی‌گردد اما حالا در آستانه آغاز سال پایانی مجلس همچنان وضعیت نامشخصی دارد.

شعار سال: دیروز برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و از جمله رئیس این کمیسیون از تلاش مدیران صدا و سیما علیه این طرح سخن گفتند. در شرایطی که از یک سو خود این سازمان در بررسی این طرح در کمیسیون فرهنگی دخیل بوده و ایفای نقش کرده و از سوی دیگر این طرح تغییر بنیادینی در صدا و سیما ایجاد نخواهد کرد، این سؤال پیش می‌آید که چرا مدیران این سازمان با تصویب این طرح مخالف هستند. سؤالی که پاسخ آن را مهدی شیخ، نماینده تهران شرح داده که گویا بر اساس آن ساکنان جام جم دو بخش ایجاد هیأت امنا در صدا و سیما و همین طور انحصار تولید صوت و تصویر در فضای مجازی را منطبق با خواسته‌های خود نمی‌دانند.
کار بررسی طرح یاد شده که بیش از دو سال پیش در مجلس اعلام وصول شده بود، در آخرین روزهای آبان ماه سال قبل در کمیسیون فرهنگی به پایان رسید و در نوبت بررسی در صحن علنی قرار گرفت. اما در خلال این ماه‌ها هنوز نوبت به بررسی این طرح نرسیده تا درنهایت دیروز علی مطهری از طرف بیش از 50 نماینده تقاضای تغییر دستور صحن علنی برای بررسی آن را مطرح کند. با وجوداین، این تقاضا هم نتوانست رأی لازم را به دست بیاورد تا همچنان انتظارها برای قرار گرفتن طرح یاد شده در دستور کار مجلس ادامه داشته باشد.
احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با عدم موافقت مجلس با تقاضای تغییر دستور گفت: «متأسفانه سازمان صدا و سیما برای رأی نیاوردن پیشنهاد تغییر دستور تلاش زیادی کرد و غیر از تماس با طیف زیادی از نمایندگان و تقاضا از آنها برای رأی ندادن به این طرح، برخی از مدیران هم در صحن برای این هدف فعال شدند.» در همین حال پروانه سلحشوری و مهدی شیخ، دو عضو دیگر کمیسیون فرهنگی هم تأیید کردند که مسئولان جام جم تلاش‌های جدی و مشهودی علیه این طرح در صحن مجلس انجام داده‌اند تا درنهایت مانع قرار گرفتن آن در دستور کار بهارستان شوند. احمد مازنی همچنین درباره این تلاش‌ها گفته است: «حتی برخلاف قانون معاون پارلمانی صدا و سیما در میان صندلی‌های نمایندگان می‌چرخید و با طیف زیادی از همکاران ما به صورت تک تک در این رابطه حرف می‌زد.» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است که سازمان صدا و سیما وضعیت فعلی را بر اداره کردن این مجموعه بر اساس طرح مجلس ترجیح می‌دهد. این در حالی است که پروانه سلحشوری نیزگفته است: «من خودم می‌دیدم که برخی افراد وابسته به صدا و سیما بین نمایندگان مشغول لابی هستند و این لابی‌ها قبلاً هم درباره این طرح وجود داشت و ما از آن اطلاع داشتیم.» همچنین مهدی شیخ هم می‌گوید که با توجه به جلسات متعددی که برای بررسی این طرح با حضور نمایندگان صدا و سیما برگزار شده، از تلاش سنگین آنها برای رأی نیاوردن تقاضای تغییر دستور تعجب کرده است.
اما چرایی این مخالفت شاید مهم‌تر از اصل خبر آن باشد. موضوعی که مهدی شیخ آن را » تشریح کرده است. او می‌گوید: «ما قبلاً در برخی از جزئیات و مواد طرح با صدا و سیما اختلاف نظر داشتیم اما فکر نمی‌کردیم که این مسائل آنقدر برای آقایان مهم باشد که به تلاش علیه اصل طرح بینجامد.» وی درباره محورهای اصلی اختلاف نظر توضیح می‌دهد: «مسأله اول بر سر تشکیل هیأت امنا برای سازمان بود که ما تصویب کردیم چهار نفر از سوی رهبری به عنوان هیأت امنا تعیین شوند اما مدیران فعلی همین وضعیت کنونی را ترجیح می‌دهند. ضمن اینکه تأکید دارند اختیارات رئیس سازمان به هیچ عنوان کم نشود.» این نماینده تهران می‌گوید: «مخالفت دیگر سازمان هم روی تعریف صوت و تصویر فراگیر است که اختلافی بین دستگاه‌های وزارت ارشاد و وزارت ارتباطات و صدا و سیما بود که باید طوری تعریف می‌کردیم که تداخل وظایف ایجاد نشود. اما صدا و سیما اصرار بر تعریف حداکثری دارد و می‌گویند تا جای ممکن همه چیز باید تحت اختیار ما باشد و دخالت و اختیار دیگران در این خصوص به صورت حداقل ممکن تعریف شود. اما این به نظر ما یک انحصار صد در صدی بود و با آن مخالف هستیم که چنین انحصار وسیعی برای صدا و سیما ایجاد کنیم.» در همین حال یک نماینده مجلس هم که نخواست نامش عنوان شود، در توضیح دلیل مخالفت صدا و سیما با ایجاد هیأت امنا برای این سازمان گفت: «اگر چهار نفر عضو هیأت امنا به رأس مدیریت صدا و سیما افزوده شوند، در ساختار این سازمان کار برخی لابی‌ها و گرفتن امتیازات سخت‌تر از شرایط فعلی می‌شود چون در نهایت لابی کردن زیر سایه 5 نفر بسیار سخت‌تر از لابی زیر سایه یک نفر است. هر چقدر که آن پنج نفر هم از یک تفکر سیاسی باشند.»
این نماینده معتقد است: «هر چند با ایجاد هیأت امنا شاید تغییر محسوسی در گرایش سیاسی و فرهنگی رسانه ملی صورت نگیرد اما به طور قطع دامنه تصمیمات سلیقه‌ای و فعالیت‌های پنهان و انواع لابی‌ها در این سازمان کاهش پیدا خواهد کرد.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار23 اردیبهشت 98، شماره: 7058


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین