پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۰۷۴۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
در شرایط جنگ اقتصادی، برای مقابله با تحریم‌ها باید به قدرتی بزرگ در صادرات تبدیل شویم.
شعارسال: برای تشکیل یک قدرت اقتصادی باید قبل از هر چیز دکترین آن را تعریف کرد، زیرا سایر اقدامات اساسی از قبیل تأمین تجهیزات و نیروی انسانی و سایر موارد مرتبط به آن از قبیل آموزش و تقابل با رقبا و ... همگی از دل دکترین تدوین‌شده بر خواهد آمد.

در وضعیت تحریم‌های کنونی و شرایط جنگ اقتصادی که کشور درگیر آن شده است باید دکترین اقتصادی کشور را بر مبنای اقتصاد مقاومتی هر چه زودتر با شرایط موجود مجدداً تدوین کرد.

با توجه به توان صنعتی و اقتصادی کشور، به نظر می‌رسد اتخاذ یک راهبرد اقتصادی دفاعی مناسب‌تر از سایر استراتژی‌های اقتصادی است، دکترین اقتصاد دفاعی به‌نوعی نقشه راه دفاع از اقتصاد کشور در برابر تحریم‌ها را فارغ از شرایطی که در آن قرار داریم، مشخص می‌کند و تکلیف آحاد مردم و مسئولان را در دفاع از اقتصاد کشور مشخص خواهد کرد تا به شکلی هدفمند از ظرفیت‌های طبیعی، اقلیمی و سایر توانایی‌های بالقوه کشور در جهت نیل به اهداف اقتصادی بهره برد.

حال اگر فرض شود دکترین اقتصادی کشور دفاعی خواهد بود آنگاه باید به گونه تدوین شود که از فشار بر صادرات نفت ایران بکاهد همان تاکیدیکه در اقتصاد مقاومتی نیز آمده است.

تجربه زمامداری در ایران نشان داده است که هیچ دولتی درگیر برنامه‌های استراتژیک نخواهد شد، ولی بر اساس این دکترین دولت باید برنامه ای استراتژیک برای تنوع بخشیدن به سبد صادراتی کشور ارائه دهد و دست‌کم برای توسعه سبد صادراتی روی اقلامی که قابلیت و مزیت صادراتی دارند، برنامه‌ریزی کند.

واضح است کشورهای همسایه به دنبال ثبات اقتصادی و فاصله گرفتن از ما هستند و حتی در بهترین شرایط که تعامل سیاسی با ما دارند نیز به‌محض اینکه به یک ثبات اقتصادی دست یابند، قطعاً برای خود برنامه‌ریزی خواهند کرد که از واردات محصولات مشابه از ما بی‌نیاز شوند.

این بدان معناست که اگر بر اساس دکترین اقتصادی کشور برای آینده صادراتی برنامه‌ریزی نکنیم و به تنوع تولیدات صادراتی خود توجه نکنیم، ممکن است بسیاری از محصولاتی که اکنون در سبد صادراتی ما قرار دارند، به‌مرور چه به لحاظ فشارهای ناشی از تحریم و چه لحاظ تغییر رویه واردکنندگان، از سبد صادراتی ما خارج خواهد شد و در آن صورت از توان دفاعی اقتصاد کاسته و کشور در تنگناهای بین‌المللی گرفتار خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 381106 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین