پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۵۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۴
رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا (قلب، ریه، کبد، پانکراس و روده) هستند و روزانه ۱۲ نفر از این لیست به علت نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند.

شعارسال: به مناسبت روز ملی اهدای عضو "جشن شفا" با حضور خانواده‌های اهداکننده، اساتید حوزه اهدا و پیوند عضو برگزار می شود.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری به مناسبت روز ملی اهدای عضو، جشن شفا را با حضور خانواده‌های اهداکننده، اساتید حوزه اهدا و پیوند عضو ۳۰ اردیهشت ماه در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌کند.

بیمارستان دکتر مسیح دانشوری هر سال به مناسبت بزرگداشت این روز، جشن شفا را با حضور خانواده‌های اهداکننده، اساتید حوزه اهدا و پیوند عضو، سفیران اصناف مختلف کشور با تلاش مستمر خود به ترویج فرهنگ اهدای عضو کرده‌اند، برگزار و از خانواده‌های اهداکننده و عوامل دخیل در این اقدام نجات بخش تقدیر می‌کند.

دکتر صادق بیگی - رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اهمیت پیوند اعضا اظهار کرد: پیوند آخرین راه نجات بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته اعضاء است که اصلی‌ترین راه فراهم کردن عضو مورد نیاز برای این بیماران، موارد فوت شده به علت مرگ مغزی است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۳۰ هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا (قلب، ریه، کبد، پانکراس و روده) هستند و روزانه ۱۲ نفر از این لیست به علت نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند.

صادق بیگی در خصوص تاریخچه اهدای عضو در ایران تصریح کرد: در ایران اهدای عضو از مرگ مغزی برای پیوند به بیماران از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و آغازگر این اقدام حیات بخش، فتوای امام خمینی (ره) به برداشت اعضا از مرگ مغزی برای نجات جان انسان با پیوند عضو بود.

وی در ادامه اذعان داشت: این اجازه در ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۶۸ در پاسخ به درخواست وزیر بهداشت وقت دکتر فاضل تفویض شد، اگرچه نهایی شدن این اقدام موثر ۱۲ سال به طول انجامید، اما از سال ۱۳۸۰ تا کنون ۸۰۰۰ مورد مرگ مغزی با اهدای عضو سبب نجات جان بیش از ۱۸ هزار بیمار شده‌اند.

رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری مفتخر است با ۱۷ سال فعالیت در این زمینه و با اهدای بیش از ۵۰۰۰ عضو، تامین کننده یک سوم کل اعضای مورد نیاز پیوند کشور و نجات جان بیماران باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بدون اهدای عضو، امکان پیوند و نجات جان این بیماران وجود نداشت و بدیهی است که بدون رضایت خانواده‌های بزرگوار این عزیزان که با ایثار و بدون هیچ چشم داشتی این اقدام خداپسندانه را ممکن ساختند، اهدای عضو ممکن نبود.

صادق بیگی گفت: برای ترویج این فرهنگ و در جهت تقدیر از این حرکت نجات‌بخش که گرانقدرترین سرمایه یک انسان یعنی زندگی را به رایگان به بیماران تقدیم می‌کند، به همت و پیشنهاد واحد فراهم آوری اعضای پیوندی، ۳۱ اردیبهشت به عنوان روز ملی اهدای عضو اهدای زندگی بعد از طی یکسال مراحل قانونی به طور رسمی از سال ۱۳۹۶ وارد تقویم رسمی کشور شد تا یادمان بماند که چه کسانی این حرکت زندگی بخش را ممکن ساختند.

رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: با ترویج فرهنگ اهدای عضو و افزایش تلاش مسئولان و کارکنان این حوزه، هیچ بیماری در لیست انتظار پیوند فوت نکند و هیچ مورد مرگ مغزی اعضای حیات بخش خویش را با خود به زیر خاک نبرد و همچنین امید داریم که فعالان رسانه‌های جمعی نیز با اطلاع رسانی و بزرگداشت این روز در نجات جان بیماران نیازمند نقش بسزایی ایفا کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 23اردیبهشت1398 ، کدخبر: 98022312379: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین