پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۵۸۴
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
از جمله طرح های کاغذی هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی دهدشت است. پروژه ای با ۱۴ سال سن و حدود ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی!نکته قابل تامل این است که در حال حاضر آخرین گزارش مالی منتشر شده حاکی از افزایش ۱۵۰ درصدی زیان پتروشیمی کاغذی دهدشت است.
شعار سال:از جمله طرح های کاغذی هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی دهدشت است. پروژه ای با ۱۴ سال سن و حدود ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی!

از جمله طرح های کاغذی هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی دهدشت است. پروژه ای با ۱۴ سال سن و حدود ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی! طرحی که متعلق به شرکت پترول بوده، ضمن کاغذی بودن، علاوه بر نگران کردن نمایندگان و مسئولین آن شهر نسبت به آخر و عاقبت آن، یک امید واهی نسبت به امکان راه اندازی یک پروژه پتروشیمی در آن شهر را درمیان مردم محروم آن منطقه بوجود آورده است.
بنابراظهارات برخی از کارشناسان، پتروشیمی دهدشت که هدف از اجرای آن تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین(HDPE) بوده، علاوه بر تمام ضعف‌های موجود از سال گذشته با ضعف مدیریتی نیز مواجه شده است. در حال حاضر مدیرعامل فعلی این طرح همان شخصی است که پیش ازاین مسوولیت مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا را به دوش میکشید. همان شخصی که در زمان مدیریت اش سه روز پی درپی برخی از واحدهای بوعلی سینا در آتش سوخت تا جاییکه از آن به عنوان یکی از بزرگترین حادثه های نفتی ایران یاد می‌شود. شدت این حادثه تا جایی پیشروی کرد که بارها جو عمومی منطقه به گونه ای برهم خورد که در مواردی مردم از ترس بروز انفجار مجتمع‌های مجاور در صدد ترک شهر نیز افتاده بودند.
تحقیر صنعت پتروشیمی کشور از سوی رقبای منطقه ای از جمله عربستانی‌ها از جمله یادمان‌های تلخ آن حادثه بود. مدت کوتاهی پس از وقوع آن حادثه و بنابر اظهارات کارشناسان مدیرعامل دچار شوک روانی ناشی از این حادثه شده از کار برکنار و برای دور ماندن از توجه رسانه‌ها به یکی از شرکت‌های مجموعه هلدینگ خلیج فارس مامور شد و این انتقال در حالی بود که بارها برای پاسخگوئی نسبت به دلایل فنی حادثه رخ داده مورد بازخواست و مصاحبه های فنی تخصصی قرار گرفته بود.
به اذعان بسیاری از مدیران و کارکنان تا مدت‌ها پس از وقوع حادثه مذکور، علائم مشخص واکنش های شدید روحی و رفتاری یا در اصطلاح روانشناسی(PTSD) POST TRAUMATIC STRESS DISORDER را می‌شد در چهره و رفتار مدیر برکنار شده بوعلی سینا ملاحظه کرد بدون اینکه هرگز حتی یک دوره مشاوره روانشناسی برای وی در نظر گرفته شود. الزامی که اگر مشابه آن در هر کشور دیگری اتفاق افتاده بود غیر ممکن بود برای چنین فردی انجام نشود.
اما در اقدامی غیرقابل توجیه و درحالی که مدیرعامل برکنار شده پتروشیمی بوعلی سینا در آرزوی فرارسیدن موقعیتی بود که به مدد آن بتواند هرچه سریع تر خود را بازنشست کند، با حکم مدیرعامل پترول به عنوان مدیرعامل طرح پتروشیمی دهدشت منصوب شد.
چندماه پیش از این انتصاب فیلمی در شبکه های مجازی منتشر شده بود که در آن نماینده دهدشت در یکی از دیدارهای مسئولین هلدینگ خلیج فارس به شدت به مدیران عامل هلدینگ و پترول برای بی اعتنایی نسبت به اجرای آن طرح اعتراض می‌کند. مدت کوتاهی پس از انتشار آن فیلم بود که این جابجایی در پتروشیمی دهدشت انجام شد. انتصابی که به اعتقاد کارشناسان در حد تغییر صفر با صفر بوده است.
نکته قابل تامل این است که در حال حاضر آخرین گزارش مالی منتشر شده حاکی از افزایش ۱۵۰ درصدی زیان پتروشیمی کاغذی دهدشت است.
آخرین گزارش مالی صنایع پتروشیمی دهدشت که فقط روی کاغذ وجود دارد و طرح ساخت آن زیر سوال رفته و حتی امکان لغو آن وجود دارد، در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۹۷/۱۲/۲۹ (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم (۵) ریال زیان محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۰ درصد افزایش زیان داشته که عمدتا بخاطر افزایش ۸۰ درصدی هزینه‌های فروش، اداری و عمومی می‌باشد.
گزارش منتشر شده در ارتباط با عملکرد این شرکت نشان می‌دهد براساس عملکرد ۱۲ ماهه برای  سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ (۷,۲۶۹) میلیون ریال زیان خالص محقق کرده است.
این انتصاب درحالی صورت گرفته که بسیاری از کارشناسان با این ابهام ابراز تاسف می‌کنند که هلدینگ خلیج فارس در حالی از چنین مدیرانی استفاده می‌کند که تعداد دیگری از مدیران با سابقه و مجرب شاغل در این شرکت را طی سال گذشته از کار برکنار و در ساختمان ستاد آن شرکت بلاتکلیف نگاه داشته است.  
 اما دراین بین باید متذکر شد که در هر کشوری اگر چنین حادثه ای با چنین عظمتی ایجاد شود قطعا به دلیل بار روانی ایجاد شده بر دوش مدیرعامل آن مجموعه قطعا جلسات روانشناسی برگزار خواهد شد تا شاید از این طریق بتوان بار سنگین خاطرات ناگوار روزهای تلخ آن حادثه را از دوش آن مدیر برداشت. بنابراین براساس رسم جهانی مسوولیت سنگین از دوش آن مدیر برداشته می‌شود و پس از طی دوره های روانشناسی و آمادگی کامل فرد برای آغاز مدیریتی جدید به وی پستی جدید اعطا می‌شود. اما متاسفانه این روال علاوه بر اینکه انجام نشده بلکه مدیرعاملی که تحت فشار روانی حادثه ای به این بزرگی قرار گرفته بر صندلی طرح ناکام و پر حاشیه ای چون دهدشت تکیه می‌زند. و این خود یعنی فاجعه روحی دیگر برای مدیری که بدشانسی گریبانش را گرفته است!

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گروه خبری تحلیلی نفتی ها،تاریخ انتشار:24اردیبهشت1398،کدخبر:5568،naftiha.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین