پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۶۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره‌ ارائه خدمات درمانی به زائران حج ۹۸ توضیحاتی داد.
شعارسال: محمدتقی حلی ساز رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در روز شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در خصوص آخرین وضعیت درمانی و بهداشتی زائران حج ۹۸ اظهار کرد: بالای ۹۵ درصد زائران معایناتشان انجام شده و معاینه حدود ۳۴۷ هزار زائر هنوز باقی مانده است و همچنین معاینه ۶۴ نفر از زائران از طریق کمیسیون کل کشور تأیید نشده است.

حلی ساز ادامه داد: به ازای هر ۳۰۰ زائر یک پزشک وجود دارد، اکنون معاینه و آزمایش غربالگری بیشتر زائران انجام و در سامانه ثبت شده است و حدود ۶ هزار نفر نیز معاینه شدند، اما آزمایش‌هایشان هنوز تکمیل نشده و تکلیف آن‌ها مشخص نیست.

وی در خصوص آخرین مهلت مراجعه زائران برای معاینه افزود: زائران می‌توانند هر زمانی که می‌خواهند تا قبل از اعزام برای انجام معاینات پزشکی مراجعه کنند، بنابراین بهتر است این کار هرچه سریع‌تر صورت گیرد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه ۸۵ درصد دارو‌های مورد نیاز حج ۹۸ تأمین شده است، گفت: تنها تأمین ۱۵ درصد دارو‌ها باقی مانده است که یک هفته قبل از اعزام آن‌ها را تهیه خواهیم کرد.

حلی ساز افزود: بر اساس مقررات عربستان سعودی، از ۱۵ شوال به مدت دو هفته زمان داریم تا دارو‌ها را ارسال کنیم و تاکنون تمام هماهنگی‌ها و بسته بندی داروها انجام شده است.

وی تصریح کرد: برای تهیه و تأمین دارو‌ها هیچ مشکلی نبود و این دارو‌ها با همکاری سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر و مطابق با لیست درخواستی آن‌ها ارائه و تهیه شده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت بیان کرد: آمارهای مربوط به غربالگری‌ها نشان می‌دهد که آمار بیماران فشار خون بالا است و طبق آزمایش‌های گرفته شده ۱۳.۵ درصد بیماران دیابتی و حدود ۲۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون هستند.

حلی ساز تاکید کرد: سفر حج، سفری است که شیرینی آن به سختی‌اش باز می‌گردد، بنابراین زائران باید توصیه‌های ایمنی و بهداشتی را بیشتر از همیشه رعایت کنند تا جان کسی به خطر نیفتد.

وی افزود: زائران باید آموزش‌های لازم را برای رعایت بهداشت فردی خود ببینند و توصیه جدی من این است که زائران برای گرفتن مشاوره از پزشکان کاروان‌ها دریغ نکنند و همه‌ موارد از جمله مصرف دارو یا بیماری خاص را با پزشک خود در میان گذارند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به لیست دارو‌های ممنوعه گفت: قرص‌های ترامادول، متادون، آمپول‌های مرفین، قرص‌های کدئین‌دار و شربت‌های مربوطه جزء دارو‌های ممنوعه هستند که هرگونه حمل و نگهداری آن‌ها در کشور عربستان مجازات سنگینی دارد.

حلی ساز افزود: ما همه همکاران در فرودگاه و پزشکان را ملزم کردیم تا به زائران اطلاع رسانی کنند، زیرا کشور عربستان در برابر این دارو‌ها قوانین بسیار سختی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که حج ۹۸ چگونه خواهد بود؟ گفت: حج ۹۸ را هنوز تجربه نکردیم، اما با تجربه سفر‌هایی که در این چند سال داشتم، به این جمع بندی رسیدم که متولی این امر خود خداوند است و اوست که می‌تواند همه چیز را سامان دهد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه حج ۹۸ از نظر برگزاری و امکانات با حج ۹۷ تفاوتی نخواهد داشت، تصریح کرد: بیشتر بحث کیفیت است که امسال توانستیم یک برابر و نیم ظرفیت پزشک دعوت و از بین آن‌ها افرادی را انتخاب کنیم، لذا این قدرت انتخاب سبب می‌شود که کیفیت ارائه خدمات افزایش یابد.

وی ادامه داد: کشور‌های ترکیه، مالزی و عراق هم همچون ما در حج ۹۸ خدمات پزشکی را به زائران خود ارائه می‌دهند، اما خدمات آن‌ها اصلا با خدمات کشور ما قابل قیاس نیست و آن ها بقیه خدمات خود را از کشور سعودی می‌گیرند.

حلی ساز درخصوص انجام نشدن عمل جراحی در کشور عربستان گفت: در سال گذشته مواردی را که به جراحی نیاز بود به کشور عربستان اعلام کردیم که در این خصوص هیچگونه کوتاهی صورت نگرفت؛ دولت سعودی در این زمینه با ما همکاری می‌کند و از ما خواستند که عمل جراحی نداشته باشیم و ما نیز پذیرفتیم.

وی با اشاره به تأمین دارو برای اربعین ۹۸ تصریح کرد: در اربعین خیلی از ارگان‌ها درگیر هستند و کار خودجوشی است که توسط مردم صورت می‌گیرد و ما نیز برنامه ریزی‌های خود را از ۴-۵ ماه گذشته آغاز کردیم و در حال حاضر مشکلی نداریم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت بیان کرد: براساس تعداد زائرانی که به عتبات مشرف می‌شوند، روند برنامه‌ها و ارائه خدمات درمانی متغیر است و در مواقعی که خلوت‌تر است، همچون ماه رمضان تنها پایگاه‌های ثابت خدمات ارائه می‌کنند.

حلی ساز با اشاره به برنامه‌های آینده مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: در راهبرد‌های سازمان به فکر برگزاری کنگره پزشکی حج هستیم که قبلا نیز برگزار شده است، اما مدت‌ها به دلیل هماهنگی‌هایی که انجام نشده، این اتفاق نیفتاده است.

وی درباره اعزام تیم‌های بازرسی به سوریه برای احداث مراکز درمانی گفت: در حال حاضر ما حج تمتع و عتبات را پیشرو داریم و مرکز پزشکی حج و زیارت با حمایت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در این مناطق حضور پیدا خواهند کرد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت افزود: برای احداث مراکز درمانی در سوریه نیز ارگان‌های مسئول تصمیم‌گیری خواهند کرد و ما نیز اعلام آمادگی کردیم، اما به نظر می‌رسد این پروژه فعلا متوقف شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 6931989 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
0
0
خوش به سعادت اونهایی که این امکان براشون فراهم شده برن حج
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین