پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۶۶۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
به نظر حادثه الفجيره يك ماجراجويي است و بايد ديد ماجراجوي اصلي كيست و دنبال اهدافی است که رای الیوم در این مورد نوشت: جنگ علیه ایران، یک بازی ویدیویی که توسط عربستان تولید شود، نیست؛ بلکه این جنگ یک ماجراجویی بزرگ و پر از خطر است، که می‌تواند به فاجعه‌ای عمیق منتهی شود و عربستان و امارات باید بدانند که با وقوع جنگ، بازندگان اصلی آن هستند.
شعارسال: الميادين خبر از وقوع چند انفجار در بندر فجيره داد اما منابع رسمی اماراتی ابتدا هرگونه حادثه‌اي را در اين بندر تكذيب كردند و پس از ۱۵ ساعت سکوت و تکذیب سرانجام یکشنبه شب به هدف قرار گرفتن ۴فروند نفتکش در بندرالفجیره اعتراف کردند.

پس از این خبر وزير انرژي عربستان نیز از آسيب ديدن ۲ نفت‌كش اين كشور در بندر فجيره خبر داد. دو نفت‌كشي كه قرار بود نفت عربستان را از بندر راس تنوره بارگيري و به آمريكا ببرد. اينكه اين حملات توسط چه كسي يا كساني صورت گرفته يك سوال كليدي است كه تاكنون پاسخي براي آن يافت نشده است.اينكه اماراتي‌ها ۱۶ ساعت پس از وقوع حادثه اعتراف به چنين خبري بكنند هم سوال بعدي است حال آنكه قبل از آن سه بار وقوع انفجارها را تكذيب كرده بودند.

به نظر حادثه الفجيره يك ماجراجويي است و بايد ديد ماجراجوي اصلي كيست و منافعي كه ماجراجو يا ماجراجويان از آن دارند چيست؟ ماجراجویان هم ممکن است برای شعله ور کردن ناامنی در منطقه و دراز کردن انگشت اتهام به سوی ایران به این شگرد متوسل شده باشند.

رای الیوم در گزارشی به قلم محمد مصطفى العمرانی با اشاره به حمله به کشتی‌های نفتی در بندر الفجیره امارات متحده عربی و نقش رژیم صهیونیستی نوشت: بار دیگر حوادث مربوط به حمله به کشتی‌های تجاری و نفتی در خلیج فارس به شکل نگران کننده‌ای تکرار شد و طی ۲۴ ساعت، ۴ کشتی تجاری هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفت و دو ساعت بعد از آن، کشتی‌های نفتکش سعودی مورد حمله قرار گرفتند.

این اقدامات خرابکارانه‌ای است که می تواند منجر به جنگ شود؛ زیرا این کشتی‌ها در معرض اقدامات خرابکارانه‌ای در آب‌های خلیج فارس قرار گرفتند تا با توطئه چینی احتمالا ریاض، ابوظبی و واشنگتن به سمت جنگ با ایران سوق داده شوند؛ بویژه در زمانی که شدت تنش‌ها بین واشنگتن و همپیمانان آن با ایران رو به افزایش است.

در این میان، طرف‌هایی هستند که با انجام این‌گونه حملات و اتهام زنی به ایران، قصد شعله‌ور کردن آتش جنگ در منطقه خلیج فارس را دارند؛ اما ایران به سرعت این اتهامات را رد کرده و خواستار انجام تحقیقاتی در خصوص حمله به کشتی‌ها شد.

ایران می‌داند که در صورت تکرار این اقدامات، ممکن است هدف دسیسه‌های دشمنان قرار گیرد و از این رو، طبیعی است که حساس باشد.

مساله قابل توجه در صحبت‌های مسئولان سعودی و اماراتی، دعوت آنها از جامعه بین‌الملل برای بر عهده گرفتن مسئولیت رسیدگی به این حملات و تحرکاتی برای حمایت از دریانوردی بین‌المللی در خلیج فارس است.

بر اساس ادعای آنها، حملات مذکور تهدیدی برای آزادی دریانوردی بین المللی و امنیت ذخایر نفتی برای مصرف کننده‌ها در سراسر جهان است؛ همانطور که وزیر انرژی عربستان، خالد الفالح، تاکید کرد که نفتکش‌های سعودی در حال حرکت از بندر رأس تنوره به سمت ایالات متحده بودند و لازم است حد و مرزی برای اینگونه رفتارهای متجاوزانه وضع شود.

این اقدامات و هشدارها در مورد هدف گرفته شدن بازار جهانی انرژی، در واقع در راستای فشار بر واشنگتن و واداشتن آن به انجام اقدام نظامی علیه تهران است؛ به ویژه آنکه واشنگتن متعهد شده که به حملاتی از این دست که همپیمانانش در منطقه خاورمیانه را هدف بگیرد، پاسخ دهد.

با وجود اینکه هیچ طرفی مسئولیت این حملات و اقدامات خرابکارانه را بر عهده نگرفته و همچنان تفاصیل آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، بعید نمی‌دانیم که اسرائیل پشت این اقدامات باشد تا عربستان و امارات را به طرف جنگ با ایران سوق دهد؛ به ویژه آنکه به نظر می‌رسد ترامپ هم متوجه دغدغه‌های تل آویو شده و به فشارهای آن (رژیم صهیونیستی) برای ورود به جنگی با ایران، چراغ سبز نشان داده است؛ با اینکه می‌داند در صورت وقوع جنگ، از موشک‌های محور مقاومت، از حماس و حزب الله گرفته تا نیروهای ایرانی در سوریه در امان نخواهد بود.

در شرایط حاضر، همه باید خویشتنداری کرده و یک بازنگری در محاسبات خود داشته باشند؛ جنگ علیه ایران، یک بازی ویدیویی که توسط عربستان تولید شده، نیست؛ بلکه این جنگ یک ماجراجویی بزرگ و پر از خطر است، که می‌تواند به فاجعه‌ای عمیق منتهی شود که هیچ کس توان ارزیابی نتایج آن را ندارد و همه دولت‌های منطقه باید بهای آن را بپردازند؛ که در رأس این دولت‌ها، عربستان و امارات قرار دارند. عربستان و امارات باید بدانند که با وقوع جنگ، بازندگان اصلی، این دو کشور عربی هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 3980225086 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین