پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۰۷۷۹۸
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵
در راستای اجرای الگوی تغذیه سالم و ترغیب دانشجویان جهت مصرف غذا‌های سالم و رعایت استاندارد‌های مواد غذایی حدود ۶۵ درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی دارای دو منوی غذایی هستند.

شعارسال: چهارمین روز از هفته خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی به نام «تغذیه استاندارد، ضامن سلامت دانشجویان» نامگذاری شده است.

الگوی تغذیه سالم از سوی اداره کل دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت مشخص و تعیین شده است و این الگو به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور جهت اجرا ابلاغ شده است و دانشگاه‌های علوم پزشکی در ارائه خدمات تغذیه‌ای به دانشجویان، بر اساس این الگو گام بر می‌دارند.

الگوی تغذیه سالم شامل سه بخش دستورالعمل کنترل سلامت غذا در آشپزخانه‌ها و غذاخوری‌های دانشجویی، آموزش تعداد واحد‌های توصیه شده برای انواع گروه‌های غذایی و برنامه غذایی پیشنهادی یک ماهه در قالب دو منوی غذایی در وعده صبحانه، نهار و شام است که با بکارگیری اصول بهداشتی و تغذیه‌ای صحیح می‌توان گام‌های مؤثری در حفظ و ارتقای سلامت دانشجویان برداشت.

وضعیت اجرای الگوی تغذیه سالم در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بازه زمانی مهر ۹۶ تا شهریور ۹۷

در راستای اجرای الگوی تغذیه سالم و افزایش میزان رضایت دانشجویان و ترغیب دانشجویان جهت مصرف غذا‌های سالم و رعایت استاندارد‌های مواد غذایی در محیط خوابگاه و دانشگاه اقداماتی از سوی وزارت بهداشت صورت گرفت.

نتایج به دست آمده حاکی از آن است که حدود ۶۵ درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی دارای دو منوی غذایی، حدود ۳۴ درصد دانشگاه‌ها دارای یک منو در وعده ناهار و همچنین ۷۲ درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی دارای دو منو و ۲۷ درصد دارای یک منو در وعده شام هستند.

حدود ۴۰ درصد از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز برنامه غذایی خود را به صورت هفتگی، ۴۹ درصد به صورت ماهانه و حدود ۱۰ درصد به‌صورت ترمی ارائه می‌دهند.

اجرای طرح صنعتی‌سازی آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری گامی در راستای بهبود الگوی تغذیه دانشجویی

یکی دیگر از اقداماتی که در چند سال اخیر در دانشگاه‌های علوم پزشکی به منظور بهبود وضع کیفی غذا و ارائه یک غذای استاندارد دانشجویی رو به افزایش است، اجرای طرح صنعتی‌سازی آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری دانشگاه‌ها بوده که دانشگاه‌ها در راستای بهبود الگوی تغذیه سالم و استاندارد دانشجویی، در این مسیر حرکت کرده‌اند و طبخ غذا در خیلی از دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت صنعتی و نیمه صنعتی صورت می‌گیرد.

صنعتی سازی تجهیزات آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری علاوه بر بحث بهبود کیفیت برنامه‌های غذایی، قطعاً در کاهش مصرف انرژی هم مؤثر و مفید خواهد بود.

با توجه به کمبود اعتبار جهت صنعتی سازی آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری در سال تحصیلی ۹۷ - ۹۶، دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به عقد قرارداد و تأمین تجهیزات از طرف شرکت‌های پیمانکار (بخش خصوصی) اقدامات قابل توجهی را در این خصوص انجام داده اند.

در دولت یازدهم، برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به احداث آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری برای دانشجویان اقدام کردند که می‌توان به دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، رفسنجان، زنجان، شهرکرد و اسفراین اشاره کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 24اردیبهشت1398 ، کدخبر: 764162: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین