پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۹۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
تجزیه و تحلیل آمار و ارقام ۵ سال گذشته نظام رتبه‌بندی سایمگو علاوه بر اینکه پیشرفت دانشمندان ایرانی در تولید و ارائه مقالات علمی در آسیای غربی را نشان می‌دهد، حکایت از صدرنشینی ایران در سال‌های پیاپی دارد.

شعار سال: رتبه‌بندیسایمگوهر سال کشورهای مختلف جهان را به لحاظ تحقیقات علمی و ارائه مقالات رتبه‌بندی و جایگاه جهانی آنها را در وب‌سایت خود منتشر می‌کند.

سایمگوبر اساس تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس، آنها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند؛ بررسی اعداد منتشرشده در این سایت روند صعودی دانشمندان ایرانی را نشان می‌دهد و ایران را به عنواناثرگذارترین کشور علمی در غرب آسیا معرفی می‌کند.

این روند صعودی هر سال با افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته همراه بوده که نشان‌دهنده تلاش قابل توجه دانشمندان ایرانی برای صدرنشینی در آسیای غربی و حفظ جایگاه خود است.

تجزیه و تحلیل صورت‌گرفته پیشرفت ایران در ارائه اسناد علمی در رشته‌های متفاوت را شامل می‌شود؛ نکته مهم داده‌های منتشرشده پیشتازی ایران در میان کشورهای آسیای غربی است.

در این گزارش به روند پیشرفت ایران و دانشمندان ایرانی در ارائه اسناد علمی اشاره می‌کنیم که شامل سال‌های ۲۰۱۳ تا پایان سال ۲۰۱۷ می‌شود:

*‌ تسخیر علم منطقه توسط دانشمندان ایرانی در سال ۲۰۱۷

بر اساس آمار و ارقامی که توسط نظام رتبه‌بندیسایمگومنتشر شده، ایران با ارائه و انتشار بیش از ۴۳۸۸ سند علمی در صدر جدول کشورهای غرب آسیا قرار گرفته است.

آمار و ارقامی که توسط این نظام رتبه‌بندی منتشر شده بیانگر آن است، ترکیه دومین جایگاه جدول را به خود اختصاص داده است؛ محققان ترکیه‌ای با ارائه و انتشار ۴۲ هزار و ۴۰۵ سند علمی بعد از ایران قرار گرفته‌اند.

عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، کشورهای مصر، امارات متحده عربی، عراق، قطر، اردن، لبنان، عمان، کویت، سرزمین‌های اشغالی، بحرین، یمن و سوریه به ترتیب بعد از ایران و ترکیه قرار گرفته‌اند و جایگاه سوم تا شانزدهم جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ تنها ۲۰ هزار و ۶۴۴ سند علمی ارائه و منتشر کرده که به عنوان سومین جایگاه در جدول با یک اختلاف قابل توجه نسبت به ایران قرار دارد؛‌ این رقم برای رژیم صهیونیستی پایین‌تر است و دانشمندان ایرانی با یک اختلاف ۳۴هزارتاییصدرنشین کشورهای غرب آسیا هستند.

بر اساس داده‌های منتشرشده توسطسایمگوکشور سوریه به عنوان آخرین کشور در جایگاه آسیای غربی در سال ۲۰۱۷ در تمامی رشته‌ها تنها ۴۲۳ سند علمی منتشر کرده است.

* کسب رتبه نخست تولید علم آسیای غربی توسط دانشمندان ایرانی در سال ۲۰۱۶

بر اساس داده‌های موجود درسایمگومحققان ایرانی با ارائه و انتشار ۵۱ هزار و ۶۷۲ سند علمی در سال ۲۰۱۶ نیز صدرنشین کشورهای غرب آسیا بودند؛ آنچه کهسایمگومنتشر کرده بیانگر آن است که کشور ترکیه با ارائه و انتشار 45 هزار و 595سند علمی در رتبه بعد از ایران قرار گرفته است.

عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، کشورهای مصر، امارات متحده عربی، قطر، عراق، اردن،‌ لبنان، عمان، کویت، سرزمین‌های اشغالی،‌ سوریه، بحرین و یمن به ترتیب بعد از ایران و ترکیه قرار گرفته‌اند و تا جایگاه شانزدهم جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسیسایمگوبیانگر آن است که محققان ایرانی در ارائه و نشر اسناد علمی نسبت در سال‌های مختلف با پیشرفت قابل قبولی مواجه بوده‌اند؛ بر اساس داده‌ها در سال ۲۰۱۶ سهم ایران از انتشار اسناد علمی ۵۱ هزار و ۶۷۲ سند بوده که این رقم در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۰۰۰ سند افزایش داشته است.

با تکیه بر آمار نظام رتبه‌بندیسایمگوبه راحتی می‌توان دریافت کشور ترکیه در سال ۲۰۱۷ با یک تنزل تعجب‌برانگیز مواجه بوده است؛ محققان ترکیه‌ای در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۳۰۰۰ کاهش در تولید سند علمی را تجربه کرده‌اند.

کشور یمن در سال ۲۰۱۶ به عنوان آخرین کشور در جدول آسیای غربی در تمامی رشته‌ها و علوم مختلف ۳۷۷ سند علمی ارائه و منتشر کرده است.

*‌ دانشمندان ایرانی هم‌چنان صدرنشین تولید علم در سال ۲۰۱۵

داده‌هایسایمگونشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵ نیز محققان ایرانی به عنوان برترین‌های آسیای غربی ۴۴ هزار و ۴۱۲ سند علمی ارائه و منتشر کرده‌اند.

بر اساس آمار نظام رتبه‌بندیسایمگو، ایران در طول سال‌های مختلف نه‌تنها تنزل، بلکه یک روند صعودی قابل قبول و قابل توجه را در علوم مختلف طی کرده است؛ ارائه اسناد بیشتر علمی توسط محققان ایرانی منجر به تولید علم بیشتر و دستیابی به اکتشافات بیشتر علمی شده است.

با تکیه بر داده‌های این نظام رتبه‌بندی می‌توان دریافت ترکیه به عنوان کشوری که دومین جایگاه را به خود اختصاص داده، ۴۳ هزار و ۷۸۰ سند علمی ارائه و منتشر کرده است.

آمارسایمگوبیانگر آن است که کشوری مانند ترکیه یک روند صعودی در تولید علم را طی نمی‌کند؛ به راحتی تنها با خواندن اعداد و ارقام می‌توان دریافت روند تولید اسناد علمی در دیگر کشورهای آسیای غربی روند نزولی و صعودی است و لزوما به واسطه گذر زمان تولید علم بیشتر نمی‌شود؛ این قاعده حتی شامل کشوری که دومین جایگاه علمی در آسیای غربی را به خود اختصاص داده نیز می‌شود.

دانشمندان ترکیه‌ای در سال ۲۰۱۵ در حالی ۴۳ هزار و ۷۸۰ مقاله ارائه و منتشر کرده‌اند که این آمار در سال ۲۰۱۶، ۴۵ هزار و ۵۹۵ سند علمی و در سال ۲۰۱۷، ۴۲ هزار و ۴۰۵ مقاله علمی بوده است.

رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، کشورهای مصر، امارات متحده عربی، قطر، اردن، لبنان، عراق، عمان، کویت، سوریه، سرزمین اشغالی، بحرین و یمن در رتبه‌های بعد از ایران و ترکیه قرار گرفته‌اند و تا جایگاه شانزدهم جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

تجزیه و تحلیل عدد و رقم این نظام رتبه‌بندی نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی یک روند ثابت را در پیش دارند و در تولید علم موفقیت‌آمیز عمل نکرده‌اند.

کشور یمن در سال ۲۰۱۵ مجددا آخرین کشور در آسیای غربی است که مجموع اسناد علمی آن به ۳۲۹ سند می‌رسد.

* تولید علم آسیای غربی توسط دانشمندان ایرانی در سال 2014

داده‌هایسایمگودر بخش اثرگذاری علمی بیانگر آن است که ایران با ارائه و انتشار ۴۴ هزار و ۵۲۲ سند علمی در سال 2014 نیز صدرنشین جدول آسیای غربی است.

بر اساس آمار و ارقامی که توسط این نظام منتشر شده، ترکیه دومین جایگاه جدول را به خود اختصاص داده است؛ محققان ترکیه‌ای با ارائه و انتشار ۴۰ هزار و ۷۵۹ سند علمی بعد از ایران قرار گرفته‌اند.

رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، قطر، اردن، لبنان، عراق، عمان، کویت، سرزمین‌های اشغالی، سوریه، بحرین و یمن به ترتیب بعد از ایران قرار گرفته‌اند.

داده‌هایسایمگوبیانگر آن است که رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۴ تنها ۲۰ هزار و ۱۶ سند علمی منتشر کرده که حدود این عدد در سال‌های بعد از ۲۰۱۴ نیز تقریبا ثابت بوده و آنها در تولید علم پیشرفت پررنگی را تجربه نکرده‌اند.

عربستان سعودی نیز در سال ۲۰۱۴ تنها ۱۷ هزار و ۹۳۹ سند علمی منتشر کرده که در مقایسه با ایران به میزان قابل توجهی در تولید علم جا مانده است؛ محققان عربستان سعودی در حالی چهارمین جایگاه جدول آسیای غربی را به خود اختصاص داده‌اند که نسبت به دانشمندان ایرانی در این سال دست‌کم ۲۶ هزار مقاله کمتر تولید و منتشر کرده‌اند.

* رتبه نخست ایران در تولید اسناد علمی در سال ۲۰۱۳

در سال ۲۰۱۳، دانشمندان ایرانی جایگاه خود را به عنوان صدرنشین جدول حفظ کرده‌اند؛ تجزیه و تحلیل آمار نظام رتبه‌بندیسایمگونشان می‌دهد در این سال محققان ایرانی ۴۱ هزار و ۹۶۹ سند علمی منتشر کرده‌اند و ایران مجدد به عنوان اثرگذارترین کشور علمی در غرب آسیا انتخاب شد.

رتبه‌بندیسایمگودر سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد ترکیه دومین کشور در تولید علم در آسیای غربی بوده است؛ محققان این کشور در سال ۲۰۱۳، ۳۹ هزار و ۷۹۸ مقاله ارائه و منتشر کرده‌اند؛اگرچهترکیه نسبت به سال ۲۰۱۷ یک پیشرفت نه چندان پررنگ را تجربه کرده است، اما واقعیت امر این است که محققان ترکیه‌ای در یک خط ثابت در حال حرکت هستند که گاهی با نزول و گاهی با صعود مواجه است، اما این صعود آن‌قدر کم‌رنگ است که گاهی اوقات حتی به هزار سند علمی هم ختم نمی‌شود.

رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، کشورهای مصر، امارات متحده عربی، اردن، لبنان، قطر، عراق، کویت، عمان، سوریه، سرزمین اشغالی، بحرین و یمن به ترتیب در رتبه‌های بعد از ایران و ترکیه قرار گرفته و جایگاه سوم تا شانزدهم جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

تحلیل داده‌هایسایمگوبیانگر آن است که رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۳ تنها ۱۹ هزار و ۳۵۲ سند علمی ارائه و منتشر کرده است؛ این رقم برای عربستان سعودی شامل ۱۵ هزار و ۱۶۵ سند علمی می‌شود.

افزایش اسناد علمی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در هر سال به قدری ناچیز است که نمی‌توان آن را پیشرفت دانست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 27اردیبهشت 98، کد خبر: 13980226000243 ، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
0
0
تا پیشرفتهای علمی اثری بر اقتصاد نداشته باشن عملا هیچ ارزشی ندارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین