پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۰۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
امام‌جمعه موقت تهران به‌کارگیری جوانان شجاع، انقلابی باهوش با انگیزه و پرکار برای حل مشکلات را ضروری دانست و گفت: پس از انتخاب باید به این جوانان اختیارات تفویض شود و نظارت و پیگیری هم وجود داشته باشد.

شعار سال : حجّت‌الاسلام سیّد محمّدحسن ابوترابی فرد، امام‌جمعه موقت تهران در خطبه‌های نمازجمعه امروز(۲۷ اردیبهشت) تهران با اشاره به سوره یوسف گفت: حضرت یوسف وقتی توسط برادرانش به چاه افتاد، آن‌ها را نفرین نکرد بلکه آن‌ها را دعا کرد. ما هم باید نسبت به یکدیگر احسان کنیم. جامعه انقلابی باید آراسته به احسان باشد. دست یکدیگر را بگیریم. عصای یکدیگر باشیم. در تأمین نیازهای فکری، اعتقادی، اخلاقی، سیاسی، نقد، ارائه مشورت، تأمین نیازهای اقتصادی و مادی اهل احسان باشیم و به یاری هم بشتابیم.

وی با بیان اینکه جامعه اهل پرخاش و ستیزه‌جو در تراز قرآن نیست، تصریح کرد: روح دین احسان به بندگان خداست. حضرت آیت‌الله بهجت می‌فرمودند عالم بزرگ شیعی، سیدبن طاووس در کتاب اقبال می‌نویسد: من در شب‌های قدر برای کفار دعا می‌کنم. این عالم در شب قدر به فکر هدایت کفار است. ما چقدر دغدغه یکدیگر را داریم؟ دعای ظهور امام زمان(عج) دعا برای هدایت کفار و جامعه بشری است. دعا برای سعادت انسان است. باید اهل احسان بود تا خدا ما را انتخاب کند.

ابوترابی فرد، حضرت یوسف را نماد ایستادگی در برابر شهوات دانست و تصریح کرد: نگاه رهبر معظّم انقلاب در چلّه دوم انقلاب به جوانانی است که حضرت یوسف را الگوی خود قرار می‌دهند؛ در علم، احسان و تقوا و مهار شهوات و امیال و هوس‌ها. جوانانی که در رسیدن به ساحت مقدس اخلاص، قلّه را می‌بینند.

وی با بیان اینکه خبر دادن از ذهن دیگران ملاک تقوا نیست، اظهار داشت: گاهی چنین سخنانی صددرصد شیطانی است. بزرگان ما، بسیاری از مسائل را می‌دانستند و لب فرو می‌بستند تا برای دیگران دکان باز نشود. ملاک فقط و فقط تقوا و عمل صالح است.

امام‌جمعه موقت تهران، شایسته‌سالاری را شعار قرآن دانست و گفت: شایسته‌سالاری روح دین و فلسفه امامت و نظام مبتنی بر حاکمیت فقیه عادلِ صالحِ مدیر و مدبر است. لذا بحق، اهل دقت می‌گویند ولایت فقیه یعنی ولایت علم و عدالت.

وی با بیان اینکه گاهی مدیران تراز اول رصد نمی‌شوند و به‌کار گرفته نمی‌شوند، اظهار داشت: اگر هم انتخاب شوند، تفویض اختیار نمی‌شود. یکی از آسیب‌های بروکراسی عدم تفویض اختیار است.

ابوترابی فرد درباره توصیه مدیریتی آیت‌الله بهجت گفت: ایشان به من گفتند که هر کاری که دیگران می‌توانند انجام دهند را به دیگری بسپار و خودت کاری را بکن که دیگران نمی‌توانند انجام دهند. این یک دستور مدیریتی ویژه‌ است.

وی لزوم به‌کارگیری جوانان شجاع، انقلابی باهوش با انگیزه و پرکار را ضروری دانست و گفت: پس از انتخاب باید به این جوانان اختیارات تفویض شود و نظارت و پیگیری هم وجود داشته باشد.

امام‌جمعه موقت تهران ادامه داد: تفویض اختیار به معنای عدم نظارت نیست. اگر به کسی مسئولیت دادیم باید پاسخگو باشیم. اگر اینطور عمل کنیم به سرعت همانطور که مشکلات دفاع مقدس حل شد مشکلات اقتصادی و اجتماعی حل می‌شود.

ابوترابی فرد در خطبه دوم نمازجمعه و در ادامه اشاره به سوره حضرت یوسف گفت: بعد از اینکه پادشاه مصر حضرت یوسف را انتخاب کرد حضرت یوسف گفت مدیریت اقتصاد مصر در دست من باشد. به نظر می‌رسد این انتخاب به دلیل اهمیت اقتصاد در مدیریت کشور است.

وی ادامه داد: اینکه نزدیک دو دهه است سکاندار انقلاب بر مدیریت اقتصادی کشور با ادبیات و شعارهای مختلف تأکید دارند که مسأله اصلی کشور اقتصاد است، به دلیل جایگاه آن است. اگر اقتصاد یک کشوری قدرتمند باشد راه برای تحول هموار می‌شود. حضرت امیر هم در نامه به مالک اشتر پس از اشاره به جمع‌آوری مالیات، می‌نویستند اقتصاد سالم امکان به‌دست آوردن مالیات را فراهم می‌آورد. یعنی به اقتصاد مصر توجه کن تا این کشور قدرتمند راه برای برای تأمین نیازهای مدیریتی کشور هموار کند.

امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه انصافاً جمهوری اسلامی در این چهار دهه با تمام کاستی‌ها در حوزه‌های اقتصادی قدم‌های بسیار بلند و استثنایی برداشته است، خاطرنشان کرد: با اینکه یک دهه در جنگ بودیم و چهار دهه است در تحریم هستیم و در بدست آوردن منابع همیشه با مشکل روبه‌رو بوده‌ایم. اما امروز زیرساخت‌های اقتصادی در اندازه‌ای شکل گرفته که بسیاری از کشورهای حتی توسعه یافته از این امکانات برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: شاخص‌های کلان بحث دیگری است. زیرساخت‌ها برای این است که این شاخص‌ها اصلاح شود که در این زمینه مشکل داریم و باید به طور جدی به آن بپردازیم.

ابوترابی فرد با بیان اینکه حضرت یوسف علت در دست گرفتن اقتصاد مصر را داشتن تقوا و علم عنوان می‌کند، اظهار داشت: اقتصاد و مدیریت دانش‌محور، شعار قرآن است. روح دین روح علم و معرفت است. یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای انتخاب مدیران در هر سطحی دانش و علم و تجربه لازم و در تراز بالا است.

وی به سابقه ارتباط خود با سه رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: گاهی وقتی وزیری معرفی می‌شد و ما با او جلسه می‌گذاشتیم، متوجه می‌شدیم اصلا با او صحبت نشده است و معلوم نیست که رئیس دولت از او چه انتظاراتی دارد و نقشه راه واقعی- نه آن چیزی که می‌نویسند و در مجلس پخش می‌کنند- برای رسیدن به آن، چیست.

نماینده ادوار مجلس ادامه داد: گاهی می‌دیدیم درست در نقطه‌ای که درآمدها به دلیل تحریم در اوج کاهش است، آقای وزیر در روز اول، پیشنهادات پرهزینه‌ای را مطرح می‌کرد. معلوم می‌شد که اصلا نمی‌داند در چه شرایطی این کرسی را در دست گرفته است. یکی از مشکلات امروز هم همین هزینه‌هایی است که نباید در این دوران و سال‌ها خلق می‌شد و خلق شد.

ابوترابی فرد با بیان اینکه برنامه حضرت یوسف برای مدیریت اقتصاد مصر، مبتنی بر اطلاعات بود، اظهار داشت: اگر امروز را عصر اطلاعات می‌نامید، قرآن عصر یوسف را عصر اطلاعات و علم می‌نامد و می‌گوید حضرت یوسف با اطلاعات درست از فضای پیش روی کشور مصر با اطلاعات و علم نقشه راه را تعیین کرد.

ابرترابی فرد ادامه داد: خواهران، برادران، جوانان، مسئولان و آحاد مردم؛ امروز هم این نقشه راه، راه نجات همه ملت‌هاست. راه رسیدن به قدرت است. ایران این راه را انتخاب کرده و به سرعت در این مسیر قدم برمی‌دارد.

وی افزود: یک مقام بنیاد واشنگتن که به کنگره و رئیس‌جمهور آمریکا درباره چگونگی تحریم ایران مشاوره می‌دهد، در نشستی می‌گوید اگر مسئولان ایران با شجاعت راه درست را انتخاب کنند به سرعت بر مشکلات اقتصادی فائق می‌آیند. دشمن ما تصریح می‌کند. چون ظرفیت‌ها را می‌دانند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ایران با داشتن این ملت و رهبری عالمِ شجاعِ مقتدر یک استثناست،‌تصریح کرد: ایران با داشتن جبهه مقاومت یک استثناست. قدرتی روبه رشد که راه را برای افزایش اقتدار اسلام و کاهش ضریب نفوذ آمریکا در منطقه هموار کرده است.

ابوترابی فرد با تقدیر از اقدامات مثبت وزارت جهاد کشاورزی و وزیر آن گفت: باید نقشه دقیق کشاورزی را برای جامعه کشاورزی تعریف کنند؛ اینکه چه محصولی در کدام نقطه و چگونه تولید شود. استفاده از بهترین بذر و نهال و نیز دانش و علم.

وی دانشگاه تهران را قله علمی دانست و گفت: دانشکده کشاورزی، اولین دانشکده این دانشگاه است و علمای تراز اول دارد. یادی کنیم از مرحوم دکتر اسماعیلی استادی تراز اول از قبل از انقلاب. با جمعی از اساتید شب عید فطر در مدینه بودیم. گفتم یکی از اعمال امشب نماز هزار قل هو والله است. آن شب بسیاری از اساتید نماز هزار قل هو والله خواندند. همسر استاد اسماعیلی پس از فوت ایشان به من گفت که دکتر آن شب برای اینکه کسی نبیند در هتل نماز هزار قل هو والله خواند.

ابوترابی فرد افزود: پردیس این دانشگاه باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. این دانشگاه نماد آموزش عالی کشور است.

وی لزوم به‌کارگیری تولید دانش بنیان را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید سرمایه را به نقطه‌ای هدایت کرد که بالاترین سود را داشته باشد. مدیران کشور با توجه به محدودیت منابع باید کمک کنند که منابع کم‌یاب به حوزه‌هایی هدایت شوند که بالاترین سود را دارد و امنیت کشور را تأمین می‌کند.

امام‌جمعه موقت تهران با انتقاد از اینکه تولید، مبدل به فرهنگ ما نشده است، تصریح کرد: فرهنگی ایرانی و اسلامی ما باید فرهنگ تولید دانش‌بنیان باشد.

وی با بیان اینکه روزانه حدود هشتصد میلیارد متر مکعب گاز در کشور استخراج می‌شود، خاطرنشان کرد: تقریباً تمام این مقدار را مصرف می‌کنیم. قطعاً با نصف این مقدار به بهترین وجه می‌توانیم زندگی خود را اداره کنیم. سایر کشورهای دنیا با کم‌تر از یک چهارم این مقدار، زندگی خود را اداره می‌کنند.

ابوترابی فرد با بیان اینکه ما باید خیلی کم مصرف کنیم تصریح کرد: تربیت فردی در سایه ریاضت فردی حاصل می‌شود؛ حضرت یوسف در چاه قرار گرفت، کنیز شد و به زندان رفت. جوانان ما هم به جبهه رفتند و اسرای ما در اسارت مبدل به الماس‌های درخشان شدند. جامعه نیز با سختی به کمال می‌رسد. ان مع العسر یسری.

وی لزوم تولید حداکثری و مصرف حداقلی را مورد تأکید قرار داد و گفت: در زمان حضرت یوسف در هفت سال اول تولید و ذخیره کردند و در هفت سال دوم از دست‌رنج خود استفاده کردند و سپس تبدیل به غول اقتصادی شدند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: ایران مقتدر است چن با قدرت در مسیر صحیح قدم برداشته و قدرت درونی اش استحکام یافته و ان‌شاءالله به قدرت بزرگ اقتصادی در آسیا تبدیل خواهد شد.

ابوترابی فرد اصلاح سیاست‌های پولی، نرخ رشد، حجم پول‌، نرخ سود بانکی، سیاست‌های مالی و نظام بودجه یزی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: میزان درآمد و مخارج ریشه بسیاری مشکلات است. همچنین اصلاح نظام ارزی و سیاست‌های اشتغال‌زایی از اصولی است که زمینه‌ فراهم آوردن تولید و کنترل تورم و کاهش نرخ بیکاری را در پی دارد.

وی ادامه داد: در حوزه اصلاح سیاست‌های ساختاری، اصلاح سیاست مدیریت درآمدهای نفتی ضروری است. این درآمدها باید در این مقطع که دشمن این فرصت را فراهم کرده اصلاح شود. دولت و مجلس باید تصمیم بگیرند به هر میزان که در این مقطع ارتباط بودجه با نفت کاهش پیدا کرد، هرگز افزایش پیدا نکند و این پایه بشود. اگر فردا سیاست ما این شد که نفت بیشتری بفروشیم، تمام درآمد آن را به صندوق ذخیره ارزی واریز کنیم. این اتفاق است که کشور را متحول می‌کند.

امام‌جمعه موقت تهران همچنین بر اصلاح نظام بانکی، مدیریتی، نظام قضایی، نظارت، تقنین و تنقیح قوانین تأکید کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 27اردیبهشت 98، کد خبر13980227000282،www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
0
0
با این تیم پیر و بی انگیزه ای که در دولت هستن چیزی در کشور تغییر نمیکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین