پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۱۰۵
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۷
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به دست های پنهان در واردات محصولات تراریخته گفت: متاسفانه مافیای انحصاری وارد کنندگان اجازه نمی‌دهند که محصولات وارداتی تراریخته برچسب‌دار شوند.

شعارسال: احمد گلچین با اشاره به کشت محصولات تراریخته اظهار کرد: اکثر کشورهای پیشرفته کشت تراریخته را رد می‌کنند و تولید این محصول را قبول ندارند.

وی تصریح کرد: این محصولات بیشتر باعث آلرژی و بیماریهای مختلف در انسان می شود و در برخی از کشورها دور زمین های کشت محصولات تراریخته را نوار قرمز می کشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان افزود: متاسفانه در کشور ما برخی‌ها رشته فعالیتشان در این زمینه بوده و بخث کشت محصولات تراریخته را تایید می‌کنند.

وی عنوان کرد: واقعیت موضوع این است که این محصولات برای سلامت انسان بسیار مضر است و اگر کشت این محصولات زیانی نداشت قبل از ما کشورهای پیشرفته توسعه کشت این محصول سالها قبل اقدام می‌کردند.

گلچین با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته تمام تولید کنندگان را موظف کردند تا برچسب تراریخته بودن را بر روی محصول بزنند تا مردم در انتخاب استفاده از آن آزاد باشند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه این روند در کشور ما اصلا وجود ندارد و من مصرف کننده اصلا نمی‌دانم محصولی را که استفاده می‌کنم تراریخته است یا نه بیان کرد: 90 درصد برخی از روغن‌های وارداتی از محصولات تراریخته تولید می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه این حق مصرف کننده است که باید از تراریخته بودن محصول اطلاع داشته باشد افزود: باید حتما محصولاتی که تراریخته هستند برچسب داشته باشد.

وی با بیان اینکه دست‌های پنهانی در واردات محصولات تراریخته بدون برچسب وجود دارد بیان کرد: تکلیف آنهایی که نمی‌خواهند از این محصول استفاده کنند چه می‌شود.

درصد بالایی از برنج‌های شمال تراریخته شدند

گلچین با اشاره به اینکه قیمت محصولات تراریخته با محصولاتی که به صورت ارگانیک تولید قطعا می‌شود فرق خواهد کرد گفت: براساس بررسیهای انجام شده درصد بسیاری از برنج‌هایی که در شمال تولید می‌شود متاسفانه تراریخته شدند.

وی با اشاره اینکه بیشتر کشورهای جهان مخالف تولید محصولات تراریخته هستند و این محصولات را مخالف سلامت انسان می‌دانند بیان کرد: ولی اصلاح نباتات به صورت روند طبیعی و انتقال ژن‌ها به منظور افزایش مقاومت گیاه در برابر خشکی و انواع بیماریها انجام شود اشکال ندارد ولی انتقال ژن از یک گیاه به گیاه دیگر و یا از یک حیوان به حیوان دیگر مسئله‌ساز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان خاطر نشان کرد: تاثیرات محصولات تراریخته حاد نیست که همان موقع معلوم شود در حالیکه تاثیرات این محصولات دراز مدت و مزمن است.

وی با بیان اینکه همه کشورهای پیشرفته محصولات تراریخته را نفی می‌کنند گفت: ولی در داخل در برخی از قسمت‌ها در سازمان جهاد کشاورزی و برخی از دانشگاه که رشته مهندسی ژنتیک دارند و کارشان انتقال ژن است تراریخته را تایید می‌کنند ولی در واقع به هیچ عنوان این محصولات برای سلامتی مناسب نیستند.

گلچین با اشاره به اینکه خیلی از کشورها نیز محصولات تراریخته خود را به کشور ما می‌دهند افزود: اکثر ذرت‌ها و روغن‌های وارداتی تراریخته هستند ولی کاری که دولت باید انجام دهد این است که وارد کنندگان را موظف کند تا محصولات تراریخته‌ای که وارد می‌کنند برچسب داشته باشند.

وی در مورد علت نبودن برچسب تراریخته روی این محصولات افزود: قطعا در این موضوع کسانی هستند که با این کارشان منافع زیادی دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان گفت: برخی از اقداماتی که دولت باید برای روشن شدن افکار عمومی انجام دهد یا انجام نمی‌شود و یا خیلی دیر انجام می‌شود.

عدم شفاف سازی در آلوده بودن برنج‌های داخلی به آرسینیک

وی عنوان کرد: مدتها می‌گفتند که برنج‌های داخلی آلوده به آرسینیک هستند ولی حتی یک گزارش از وزارت بهداشت و وزارت غذا و دارو در رسانه‌ها اعلام نشد که این برنج‌ها آرسینیک دارند یا ندارد.

گلچین با اشاره به انحصاری بودن واردات برخی از کالاها و مافیای واردکنند در زمینه واردات افزود: به نظر بنده این مافیاها هستند که اجازه نمی‌دهند موارد در بحث محصولات تراریخته شفاف شود و مردم بدانند که چه محصولی را استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: قطعا اگر مردم متوجه شوند که محصولی را مصرف می‌کنند تراریخته است دکان گروه‌های مافیای برخی از وارد کنندگان تعطیل می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان در پایان افزود: این افراد آدم‌های قوی هستند هم پول دارند و هم امکانات و هم در تشکیلات مختلف نفوذ دارند و اجرازه شفاف سازی را نمی‌دهند.

سود حاصل از تولید محصولات کشاورزی به جیب دلالان می‌رود

وی با بیان اینکه در الگوی کشت برای هر منطقه چند پارامتر مطرح است که یکی از این پارامتر‌ها شرایط آب هوایی است اظهار کرد: کشت ارقام برخی از محصولات با شرایط آب هوایی انجام می‌شود و برخی از محصولات را نمی‌توان در زنجان تولید کرد مانند محصولات گرمسیری امکان کاشت آنها در زنجان وجود ندارد چون امکان و شرایط آب هوایی اجازه کشت آن محصول را در استان نمی‌دهد.

گلچین تصریح کرد: باید تحقیقات لازم از سوی جهادکشاورزی انجام شود که چه محصولاتی را کشاورزان می‌توانند در زنجان با توجه به شرایط آب هوایی بکارند.

وی با اشاره به اینکه کشت سیب زمینی یکی از محصولات مناسب برای استان زنجان که با شرایط آب هوایی استان همخوانی دارد و گندم نیز جزو محصولات استراتژیک استان است بیان کرد: باید در زمین‌های کشاورزی استان هر چند گاهی گیاهان چند ساله مانند یونجه کشت شود تا منجر به فرسودگی خاک مزارع نشود و این کار برای خاک فرصت می‌دهد تا خاک خودش را ترمیم کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه متاسفانه کشت گیاهان چند ساله کمتر در برنامه کشت استان گذاشته شده است افزود: در الگوهای کشت قرار دادن کشت گیاهان چند ساله که زیاد به هم زدن خاک نیاز ندارد. چون شخم زدن باعث از بین رفتن موادآلی خاک می‌شود.

وی در مورد کشت برخی از محصولات کشاورزی نامناسب در استان زنجان بیان کرد: کشت برخی از محصولات کشاورزی مانند برنج مناسب استان نیست.

گلچین افزود: باید کشت برخی از محصولات مانند برنج و هندوانه را در استان زنجان که آببر بوده در سطح استان کاهش داده شود.

وی با اشاره به اینکه رفتن به سمت استفاده از سیستم‌های نوین در بخش کشاورزی که اتلاف آب کمتری نیز دارد باید در اولویت قرار گیرد بیان کرد: توسعه این روش میتواند از مصرف آب و اتلاف آن در بخش کشاورزی جلوگیری کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با تاکید بر استفاده از محصولات مقام به کم آبی در سطح استان گفت: برخی از این محصولات مانند مو، زرد آلو و بادام هستند ولی متاسفانه هر سال با خطر سرمازدگی مواجه هستند ولی استفاده از محصولات دیر گلده در مقابله با سرمازدگی از روش‌های بسیار خوب در بخش کشاورزی استان است.

وی در خصوص توسعه کشت زعفران عنوان کرد: آب هوای زنجان همانند آب هوای استان خراسان مستعد برای کشت زعفران ولی در این استان نیز کشت می‌شود و یکی از افق‌های روشن برای زعفران کشت هیدروپونیک بهترین روش بوده و امکان پذیر است و می‌تواند برای کشاورزان هم سودآور باشد.

گلچین با اشاره به شرایط امروز بازار محصولات کشاورزی عنوان کرد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که کشاورز زحمت می‌کشد و سود حاصل از آن را دلالان می‌برند.

وی بیان کرد: در این شرایط محصولات کشاورزی آنقدر دست به دست می‌شود که تا به بازار می‌رسد قیمت آن چند برابر افزایش می‌یابد و دولت باید برای حذف واسطه‌ها اقدام کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی موج رسا، تاریخ انتشار: 25اردیبهشت1398 ، کدخبر: 10995: www.mojerasa.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین