پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
بسیاری از جامعه شناسان بر این باورند که فرآیند صنعتی شدن در کشورهای جهان سوم به سکولار شدن افراد و دین منجر می شود به این معنا که دین نقش اجتماعی خویش را در شکل دهی و هنجاربخشی امور مربوط به حوزه علمی و اجتماعی را از دست می دهد و به قلمرو خصوصص افراد می خزد. آیا چنین فرآیندی در میان نسل جدید دانشجویان ایرانی که در دوره اوج فرآیند مدرنیزاسیون جامعه ایرانی به دنیا آمده و در دانشگاه ها و مدارسی که محصول این دوران است زیسته، اتفاق افتاده است؟
شعارسال : یادداشتی از آرش حسن پور:

بسیاری از جامعه شناسان بر این باورند که فرآیند صنعتی شدن در کشورهای جهان سوم به سکولار شدن افراد و دین منجر می شود به این معنا که دین نقش اجتماعی خویش را در شکل دهی و هنجاربخشی امور مربوط به حوزه علمی و اجتماعی را از دست می دهد و به قلمرو خصوصص افراد می خزد. آیا چنین فرآیندی در میان نسل جدید دانشجویان ایرانی که در دوره اوج فرآیند مدرنیزاسیون جامعه ایرانی به دنیا آمده و در دانشگاه ها و مدارسی که محصول این دوران است زیسته، اتفاق افتاده است؟ پس از گذشت سه دهه از عمر انقلاب اسلامی، اختلاف‌ها و نگرانی‌هایی در زمینه‌ی دینداری جوانان سر برآورده تا جایی که برخی از دین‌گریزی، دین‌ستیزی، بی‌دینی یا افزایش گرایش‌های دینی جوانان صحبت به میان می‌آورند. برای پاسخ به این سوال و بررسی نقش دین در رفتارهای فردی جوانان به سراغ یک کارشناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی رفتیم.
آنچه در ادامه خواهد آمد، یادداشتی از آرش حسن پور، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان است که پایان نامه کارشناسی ارشد خود را در حوزه‌ی جامعه‌شناسی دین و بطور خاص، انواع دینداری جوانان شهر اصفهان به رشته تحریر در آورده است.

*دین در همه جوامع نهادی پر نفوذ و موثر است

هیچ جامعه شناخته شده‌ای نیست که در آن شکلی از دین وجود نداشته باشد؛ هرچند اعتقادات مذهبی از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر، متمایز است. در جامعه ایران نیز دین همواره یکی از نهادهای پر نفوذ و موثر در عرصه‌ی زندگی اجتماعی بوده است و به مثابه شیرازه‌ی‌جامعه در انسجام و همبستگی اجتماعی نقش به‌سزایی داشته و دارد. همچنین دین و تجلیات آن مانند دینداری، در عرصه‌ی اجتماع، زنده و پویا بوده و علیرغم تغییرات عصری به مسیر خود ادامه می‌دهند.

*دوگانه‌ی دیندار و بی­دین‌رنگ باخته است

یکی از نمودهای تحولات و پویایی عرصه دینداری را می‌توان در ظهور و بروز و بسط اشکال مختلف دینداری مطالعه کرد. در حوزه‌ی جامعه‌شناسی دین، دینداری به عنوان امری انسانی- اجتماعی، متنوع و متکثر بوده و دوگانه‌ی دیندار یا بی­دین‌بودن افراد، دیگر پاسخگوی جریان مداوم تغییرات اجتماعی نیست. از همین رو می‌توان گفت ما نه با یک شکل دینداری، بلکه با شقوق مختلفی از دین‌ورزی در بین اشخاص، گروه‌ها و طبقات اجتماعی روبرو هستیم. می‌دانیم که پس از گذشت سه دهه از عمر انقلاب اسلامی، اختلاف‌ها و نگرانی‌هایی در زمینه‌ی دینداری جوانان سر برآورده تا جایی که برخی از دین‌گریزی، دین‌ستیزی، بی‌دینی یا افزایش گرایش‌های دینی جوانان صحبت به میان می‌آورند. لذا با توجه به این کشاکش‌های گفتمانی در عرصه‌ی دینداری جوانان بر آن شدیم تا این مقوله‌ی پرمناقشه و البته پویا را مورد تفحص و واکاوی بیشتری قرار دهیم. 

*جوانان امروز و انواع دینداری

در این تحقیقاتی که مادر بین جوانان شهر اصفهان از تابستان 1391 تا بهار 1392 انجام دادیم بدین نتیجه دست یافتیم که در بین جوانان اصفهانی از طبقات اجتماعی مختلف و پایگاه‌های اجتماعی متفاوت و با گرایشات دینی متمایز، هشت شکل برجسته‌ی دینداری وجود دارد. این انواع شامل دینداری «عبادی»، «مناسکی»، «فقهی»، «توسلی»، «خودمرجع»، «قلب‌پاک»، «اخلاق‌گرا» و «ترکیبی»، است. 
دینداری عبادی دینداری کسانی است که به عبادت‌های واجب دینی همچون نماز و روزه پایبندی ویژه و تام و تمامی دارند؛ بطوری‌که ایشان معتقد بودند اگر نمازشان قضا شود به دینداریشان لطه میخورد. دسته دوم دینداری‌شان مبتنی بر تمایل و علاقه‌ای خاص برای شرکت در مراسم و مناسک جمعی دینی مانند نماز جماعت، حضور در هیئات، تکایا، مساجد می‌شد. دسته سوم دینداری کسانی است که معتقدند قطعاً باید در فروع و احکام دین از مرجع تقلید، تبعیت و پیروی کرد. چون مرجع صاحب علم و فقاهتی است که افراد عادی از آن بی‌بهره‌اند. دسته چهارم دینداری کسانی است که همواره به ائمه‌ی اطهار (ع) متوسل شده، و برای شفا یافتن، شفاعت و رفع نیازها به ایشان متوسل می‌شوند. دسته پنجم دینداری کسانی است که در عین باور به خدا و اصول دین، از مرجع تقلید پیروی نکرده و خود در مورد بایدها و نبایدها تصمیم‌گیری می‌کنند. از همین حیث بعضا شکل دینداری این سنخ صورت متناقض و سیال پیدا می‌کند. دینداری دسته ششم دینداری قلب پاکان است. ایشان معتقدند همین که نیت خالص و قلب پاکی دارند برای دینداری‌شان کفایت میکند و الزامی به رعایت واجبات دینی نمی‌بیند. دینداری دسته بعدی، دینداری اخلاق‌گرا است. این گروه دینداران معتقد بودند که دینداری یعنی راست‌گویی، رعایت اصول خلاقی، خوب بودن و دستگیری از مستمندان. ایشان نیز مانند دو گروه پیشین اجباری به واجبات و دستورات شرعی دینی ندیده؛ گرچه خود را دیندار دانسته و مقوله دین در زندگی‌شان نقش ایفا می‌کند. سنخ نهایی مربوط به دینداری ترکیبی می‌شد. دینداران ترکیبی در عین پایبندی دینی به اسلام، تمایل داشتند با ادیان دیگر و عرفان‌های نوظهور آشنا شوند، کتب آنان را بخوانند و در مواردی دستورات مفید و کارآمد آن ادیان را در کنار دین فعلی خود بکار گیرند.

*دینداری جوانان قالبی متنوع و پیچیده پیدا کرده است

در مقام جمع‌بندی باید گفت نتایج این مطالعه نشان داد که دینداری جوانان بطور خاص، از قالب ثابت و یک‌شکل سابق خارج گردیده و به عبارتی، تنوع، تکثر و پیچیدگی جایگزین آن شده است. بنابراین می‌توان گفت عرصه دینداری جوانان شهر اصفهان واجد پویایی و قلمروی متحول است و این دینامیسم خود را در اشکالی نظیر دینداری خودمرجع، قلب پاک، اخلاق‌گرا و ترکیبی نشان می‌دهد. 

*در بسیاری از انواع دینداری، دین استحاله شده ولی همچنان معنابخش و هویت‌ساز است

پیرامون دین‌ورزی این چهار سنخ مورد اشاره می‌توان گفت، فرایند بازتفسیر و گزینشی شدن دینداری، به استحاله‌ی آن منجر شده و عملاً چیزی از دین و دینداری باقی نمانده اما از منظر کنشگران دینی، دین کماکان چارچوبی معنابخش و هویت‌ساز و جاری در زندگی روزمره ایشان بوده و این سنخ‌ها (میزانی از) درگیری با امر دینی را دارند. در پایان نیز می‌توان گفت گرچه دینداری تحت تاثیر اوضاع بیرونی و احوال درونی افراد اشکال خاص و گوناگونی یافته و تحولات جاری و ظهور گفتمان‌ها و سبک‌های زندگی جدید سیمای دینداری جوانان را تغییر داده اما می‌توان با اطمینان گفت، دین و دینداری در دهه‌های آینده، همچنان نیروی مهمی در جامعه‌ی ایرانی خواهد بود و شایسته است محققان اجتماعی این مقوله، تحولات آن و کارکردهایش را در تحلیل‌های خود در نظر داشته باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت کانون خبر ، تاریخ انتشار سه شنبه 05 آبان 1394 ، کد مطلب : 9259 : www. kanoonkhabar.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مسلمي
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
0
0
دوگانه‌ی دیندار و بی­دین‌رنگ باخته است.زير تيتر جالب بود. البته از نظر بنده حقير
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین