پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۲۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
یک جامعه‌شناس با اشاره به وجود بیش از ۶ میلیون بیکار در کشور، بیکاری و نداشتن امنیت شغلی جوانان را از عوامل مهم در بالا رفتن سن ازدواج عنوان کرد.
شعارسال: علی مباشری ازدواج را سنت الهی و امری پسندیده در جامعه عنوان کرد که می‌تواند جلوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را بگیرد و با بیان اینکه ازدواج جوانان آرامش را علاوه بر خودشان به جامعه نیز می‌کشاند، اظهار کرد: متأسفانه درحال حاضر عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا جوانان میلی برای ازدواج نداشته باشند و اگر هم مایل به ازدواج هستند به‌دلیل وجود مشکلات عدیده فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نمی‌توانند به هدف خود برسند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه در گذشته بالا رفتن سن ازدواج امری ناپسند بود، ادامه داد: درحال حاضر کمتر کسی را می‌توان یافت که در سن معقول ازدواج، متأهل شود که البته مقصر این امر یک فرد یا نهاد نیست بلکه نهادهای مختلف و مشکلات فراوانی به‌ویژه در حوزه مسائل اقتصادی ازدواج را برای جوانان سخت کرده است.

وی بیکاری را مهمترین مانع ازدواج در کشور عنوان کرد و گفت: وقتی جوانان ما شغلی برای کسب درآمد نداشته باشند و یا اگر هم شغلی دارند، از آینده شغلی خود مطمئن نباشند چطور می‌توانند به ازدواج فکر کنند؛ از طرفی مرکز آمار در سال گذشته آمار بیکاران مطلق را حدود ۶ میلیون نفر اعلام کرد که در سال جدید به این آمار اضافه هم شده است، این آمار بیکاران مطلق کشور است و اگر ما مشاغلی که به‌صورت دائمی نیستند را نیز به آن اضافه کنیم، آمار بیکاران واقعی بالا خواهد رفت.

مباشری گفت: جوانان ما امروزه از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند و تازه به این فکر می‌افتند که کاری را برای خود پیدا کنند که همین مورد سن ازدواج را بالا می‌برد، درحالی که در بیشتر کشورهای اروپایی جوانان بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار می‌شوند، به‌طوری که اشتغال برای جوانان اروپایی هرگز دغدغه آنها نیست؛ دولت می‌تواند سازوکاری را در این خصوص داشته باشد تا حداقل جوانانی که تحصیل کرده هستند بیکار نمانند.

این جامعه‌شناس مسکن را نیز علت بعدی بالا رفتن سن ازدواج عنوان کرد و خاطرنشان کرد: موضوع بعدی بالا بودن قیمت مسکن است و درحال حاضر افرادی هم که کار دارند برای اجاره خانه یا خرید آن با مشکل مواجه هستند که این مورد نیز زمینه را برای بالا رفتن سن ازدواج فراهم می‌کند.

وی با انتقاد از پایین بودن وام ازدواج برای جوانان گفت: در کنار مسائل اقتصادی که از موانع اصلی ازدواج هستند، مسائل دیگری مانند تحصیل در مقاطع بالا، بالا بودن مهریه، ترس از طلاق، تنوع‌طلبی جوانان، مداخله خانواده‌ها، اعتیاد و مسئولیت‌گریزی جوانان را از ازدواج دور کرده است که همین ازدواج نکردن آنها زمینه را برای بروز آسیب‌های مختلف اجتماعی فراهم می‌کند.

مباشری ازدواج را عاملی مهم در تکامل و به آرامش رسیدن جوانان دانست و خاطرنشان کرد: اگر دولت و نهادهای متولی مسائل اقتصادی جوانان را در همه زمینه‌ها حل کنند، سن ازدواج به حالت عادی خود بازخواهد گشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 381748 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
0
0
با این قیمت خونه و طلا و خرج عروسی کسی میتونه ازدواح کنه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین