پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۲۳۳
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۸
در حالی با برگزاری نوروز ۱۴۰۰ وارد قرن جدید می‌شویم که توسعه گردشگری با تحولات دیجیتال و تغییر مشاغلی که در پی دارد به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد. باید دید که در دوره جایگاه ایران در تحولات دیجیتال گردشگری کجاست؟

شعارسال: در حالی با برگزاری نوروز ۱۴۰۰ وارد قرن جدید می‌شویم که توسعه گردشگری با تحولات دیجیتال و تغییر مشاغلی که در پی دارد به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد. باید دید که در دوره جایگاه ایران در تحولات دیجیتال گردشگری کجاست؟

 یک سال و ۱۰ ماه دیگر ایران وارد یک قرن جدید می‌شود. درواقع با آغاز سال نو در ۱۴۰۰، نه تنها یک سال جدید را آغاز می‌کنیم بلکه یک قرن جدید را در پیش می‌گیریم.

معمولا در جهان عرف برآن است که وقتی قرن تغییر می‌کند، تغییراتی اساسی در کشور بوجود می‌آید بنابراین، ایرانی که وارد قرن ۱۵ هجری شمسی می‌شود باید با ایران قرن ۱۴ ه.ش متفاوت باشد. باید برای آینده تصمیم‌گیری کرد و استراتژی‌های میلیارد دلاری درنظر گرفت. از این رو کمپین نوروز ۱۴۰۰ درحال شکل‌گیری است. اکنون که بیش از یک سال زمان تا رسیدن قرن جدید فرصت داریم، ارگان‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه گردشگری می‌توانند تمهیدات لازم برای توسعه گردشگری در ایران فرهنگی را درنظر گیرند.

آرش نورآقایی (عضو هیئت مدیره فدراسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری) با ارائه پیشنهادی برای برقراری ارتباطات گسترده درحوزه گردشگری بین کشورهایی که به صورت مشترک نوروز را در یونسکو ثبت کرده‌اند، گفت: گردشگری زمانی رونق می‌یابد که با کشورهای همسایه خوب باشیم و مراودات سیاسی، تجاری و گردشگری داشته باشیم چراکه از یکسو هزینه‌های سفر کمتر خواهد بود و در عین حال، دارای فرهنگ، دین و حتا در برخی از همسایگان، زبان مشترک هستیم.

او معتقد است: در نوروز ۱۴۰۰ می‌توان با کشورهایی که به‌صورت مشترک نوروز را برگزار می‌کنند و ۱۲ کشوری که همراه با ایران پرونده نوروز را در فهرست میراث جهانی ثبت کرده‌اند و بسیاری از آنها به زبان فارسی صحبت می‌کنند و نوروز را جشن می‌گیرند، رویدادی جهانی رقم بزنیم. ایران می‌تواند برای شروع قرن ۱۵ ه.ش، جشن نوروز ۱۴۰۰ را در وسعتی به اندازه ایران فرهنگی برگزار کند.

نوآقایی با اشاره به آنکه می‌توان پیشنهاداتی برای لغو روادید با کشورهای همسایه در ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ ارائه داد، یادآور شد: این اتفاق می‌تواند به ابتکار ایران رخ دهد. دیپلماسی نوروز را مشخص کنیم و به کشورهای همسایه و کشورهای ایران فرهنگی چراغ سبز نشان دهیم و برای ۲۰ روز یا یک ماه به صورت امتحانی لغو روادید کنید و این امکان را ایجاد کنیم تا گردشگران در ایام نوروز بتوانند بدون نیاز به ویزا در مرزهای ایران فرهنگی و کشورهای همسایه رفت و آمد داشته باشند و سفر کنند.

جاده ابریشم

این عضو موسس کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری با اشاره به آنکه در نوروز ۱۴۰۰ می‌توان روی کلید واژه‌هایی مانند ایران فرهنگی، جاده ابریشم، روابط خوب با همسایه‌ها و... کار کرد، گفت: بیشتر کشورهای دنیا پیشینه مراودات گردشگری خود را از کشورهای همسایه می‌گیرند؛ چراکه همسایگان بیشتر از سایر کشورهای دنیا که از ما کیلومترها فاصله دارند، رفت و آمد می‌کنند.

او با تاکید برآنکه توسعه گردشگری جاده ابریشم یکی از موضوعات مطرح روی میز در یونسکو است، خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که به غیر از چین، ایران نیز می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن در حوزه جاده ابریشم داشته باشد. تعدد کاروانسراها و داد و ستدهایی که به واسطه ایران در جاده ابریشم انجام می‌شد انکارناپذیر است. اما هنوز ایران نتوانسته به جایگاه اصلی خود در حوزه جاده ابریشم برسد.

گردشگری دیجیتال

نورآقایی تصریح کرد: تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که گردشگری ایران بدون توجه به شعارها و داده‌های جهانی فعالیت می‌کند. شعار روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ "گردشگری و تحول دیجیتالی” انتخاب شده است. اکنون که بیش از ۹ ماه از انتخاب این شعار توسط سازمان جهانی گردشگری می‌گذرد، ایران فعالیت خاصی در این حوزه انجام نداده است و هنوز نمود خاصی از این شعار جهانی در گردشگری ایران دیده نمی‌شود.


در عصری زندگی می‌کنیم که دنیای دیجیتال رفتار انسان‌ها را تغییر داده و به پیدایش استراتژی‌های نوآورانه در راستای توسعه گردشگری پایدار و مسئولانه منجر شده است. اکنون زمان آن فرارسیده که رشد اقتصادی و اثرات اجتماعی و زیست محیطی تکنولوژی را به معنای واقعی آن درک کنیم و نوآوری در گردشگری را به منظور دستیابی به رشد جامع و فراگیر در راستای اهداف توسعه پایدار به کار بندیم.

در نقشه راه پیش‌بینی شده برای سال ۲۰۱۹، حضور عنصر «گردشگری و تحول دیجیتال» که شعار روز جهانی گردشگری در سال جاری میلادی بود، بیش از هر زمانی مشهود است. «نوآوری و تحول دیجیتال»، «سرمایه‌گذاری و کارآفرینی»، «آموزش و ایجاد اشتغال»، «امنیت سفر و کاستن از مشکلات آن»، «پایداری اجتماعی، فرهنگی و محیط‌زیستی»، «تبادل اقدامات و تجارب موفق»، «استراتژی‌های ارتباط‌‌گیری و پیشرفت» و «برگزاری نشست‌ها و دیدارهایی برای بخش خصوصی در چارچوب فعالیت‌های UNWTO و رویدادهای بین‌المللی» محورهای عمده‌ای هستند که اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری برای فعالیت‌های خود در سال ۲۰۱۹ در نظر گرفتند.

این عضو هیئت مدیره فدراسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری معتقد است: باید نقش تحولات دیجیتال را در عرصه گردشگری شاهد باشیم و این امر فقط به برگزاری استارت‌ آپ‌ها ختم نمی‌شود. باید آینده تورلیدری، دفاتر خدمات مسافرتی و حتا هتل‌ها را با انجام تحولات دیجیتالی همراه کرد.

او ادامه داد: دنیای ایرانی چه آمادگی برای مواجه با تحولات دیجیتال دارد؟ بسیاری از شغل‌های حوزه گردشگری با تحولات دیجیتال دچار تغییر شده‌اند. به طور مثال این روزها شاهد آن هستیم که گردشگران رزرو هتل و تورها و حتا خرید بلیط هواپیما و قطار را از طریق وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها انجام می‌دهند و دیگر به آژانس‌ها مراجعه نمی‌کنند. تمام این موارد تحول دیجیتال است که مشاغل فعال در حوزه گردشگری را با چالش روبه رو می‌کند.

با تحولات دیجیتال در حوزه گردشگری شاهد آن هستیم که از یکسو هزینه‌های سفر تا حدودی کاهش یافته چراکه واسطه به نوعی حذف شده و گردشگر می‌تواند به راحتی و با یک کلیک در صدد رزرو هتل و بلیط خود برآید. با چنین تحولاتی نه تنها گردشگران بلکه صاحبان مشاغل در حوزه گردشگری نیز با تغییرات زیادی در این حوزه روبه رو هستند.

این راهنمای گردشگری، مدیریت و مطالعه رفتار گردشگر را یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه گردشگری دانست و ادامه داد: در عصر دیجیتال رفتار گردشگر حتا در روش‌های انتخاب مقصد سفر تغییر کرده است. در گذشته گردشگران با خواندن لونلی پلانت (یکی از مطرح‌ترین‌های کتاب‌های راهنمای مسافرت) مقصد سفر را انتخاب می‌کردند اما در عصر حاضر، با توجه به فعالیت اپلیکشن‌های متعدد و فعال شدن شبکه‌های اجتماعی و البته گوگل مپ، روش انتخاب مقصد سفر و البته سفر کردن تغییر کرده است. گردشگر تمام اطلاعات لازم اعم از رستوران، هتل، موزه و... را از طریق اپلیکیشن‌های بین‌المللی و جانمایی مکان این مراکز روی نقشه پیدا و انتخاب می‌کند. این درحالی است که ایران هنوز نتوانسته اطلاعات خود را در این اپلیکشین‌ها به‌روز رسانی کند.

او تاکید کرد: در قرن ۲۱ شاهد جابه‌جایی مالی بسیار عظیمی در عرصه دیجتال خواهیم بود. در این میان تولید محتوا حرف اول و آخر را می‌زند. در حوزه گردشگری تا چه اندازه به تولید محتوا توجه شده است؟ این تولید محتوا در حال تغییر است و تحولات دیجیتال در آن حرف اول را می‌زند.

تحولات دیجیتال در موزه‌ها

نورآقایی معتقد است: تحولات دیجیتالی نه تنها حوزه گردشگری بلکه موزه‌داری را نیز با تحول روبه رو ساخته چنانکه امکانات واقعیت مجازی «VR» و واقعیت افزوده «AR» امکانات پیشرفته‌ای برای بازدید از موزه در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و دنیای دیگری را پیش روی او می‌گذارد. اما موزه‌های ایران تا چه اندازه به این بعد ورود کرده‌اند؟ به طور مثال، موزه ملی ایران که از آن به عنوان موزه‌ای غنی از آثار تاریخی و باستانی ایران یاد می‌شود، تا چه اندازه در حوزه تحولات دیجیتال ورود پیدا کرده و آنها را عملیاتی کرده‌است؟


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار : 27اردیبهشت 98، کد خبر:www.ilna.ir ،  763689

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین