سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
فیلرگیری کار سختی نیست ، ما در اینجا 4 راهنمای از 4 صفحه وب مختلف که درست تر بنظر می رسیدند را نقل قول می کنیم .

شعارسال: فیلر گیری یکی از مهمترين و ضروری ترین عملی است که تعمیر کار باید این عمل (فیلرزدن)را انجام دهد.هر جسمی بر اثر حرارت منبسط شده و بر طول و قطر و حجمش افزوده می شود قطعاتی که در موتور بکار رفته اند در مقابل حرارت انبساط پیدا می کنند که در هنگام طراحی موتور با محاسبه این مقدار انبساط را بخوبی جبران می کنند. یکی از سیستمهای که انبساط در انها محسوس بوده و برای کار موتور تاثیر بسزایی دارد سیستم حرکت سوپاپها می باشد که کارخانه سازنده با توجه به جنس و حجم و ضریب انبساط قطعات مقداری فاصله بین انها در نظر گرفته است تا در هنگام انبساط این فاصله پر شود و کار باز و بسته شدن سوپاپها مختل نگردد در صورت عدم وجود این لقی قطعات در برابر گرما منبسط شده و چون میدان حرکتی در جهت طولی ندارند به هم فشار اورده باعث سائیدگی تاب برداشتن و خرابی قطعات می گردند مقدار این لقی توسط کارخانجات سازنده اندازه گیری و اعلام شده و انرا با فیلر اندازه و تنظیم میکنند.

همچنین فیلر سوپاپ ها در آوانس و ریتارد صحیح سوپاپ ها نقش بسزایی دارد.

فیلرگیری کار سختی نیست ، ما در اینجا 4 راهنمای از 4 صفحه وب مختلف که درست تر بنظر می رسیدند را نقل قول می کنیم :

راهنمای فیلرگیری موتور 1 :

فيلرگيري اتومبيلهاي پيكان و پژو RD (هر دو يك موتور دارند) كه به شرح زير مي باشد :

ابتدا درب سوپاپ را باز كنيم و بعد با چرخاندن ميل لنگ (بوسيله چرخاندن پروانه) سيلندر 1 را در حالت قيچي قرار داده و سيلندر 4 را فيلرگيري مي كنيم . (فيلر 30 براي سوپاپ دود و فيلر 25 براي سوپاپ هوا)

بعد سيلندر 3 را قيچي كرده سيلندر 2 را فيلرگيري مي كنيم . سپس سيلندر 4 را قيچي كرده 1 را فيلرگيري مي كنيم و در انتها سيلندر 2 را قيچي كرده و 3 را فيلرگيري مي كنيم .

نکته : همیشه فیلر هوا کمتر از فیلر دود است.

راهنمای فیلرگیری موتور 2 :

بهترين وسريعترين روش فيلر گيري بشرح زير است:

سيلندر( 4) در حالت قيچي قرار داده و سيلندر(1) هر(دو سوپاپ دود و هوا) وسيلندر(2) سوپاپ (هوا) وسيلندر(3) سوپاپ(دود) را فيلر گيري كنيد.

سيلندر( 1) در حالت قيچي قرار داده و سيلندر(4)هر(دو سوپاپ دود و هوا) و(سيلندر2) سوپاپ(دود) و(سيلندر 3) سوپاپ (هوا.)را فيلر گيري كنيد.

براي چرخاندن موتور دو راه داريد:

1-با بكس پولی ميل لنگ را بچر خانيد.

2-زير يكی از چرخهای جلو جک زده وخودرو را در( دنده 4 )گذاشته ولاستيک را با دست بچرخانيد تا موتور بچرخد.

حالت قيچي سوپاپ ها :

مثلا(سيلندر 1)دوسوپاپ دارد: هوا ودود.

موتور را انقدر بچرخانيد كه سوپاپ دود تا آخر بالا امده وسوپاپ هوا ميخواهد پايين برود.به محض حركت سوپاپ هوا به پايين .ديگر موتور را نچرخانيد .اين حالت را قيچي سوپاپ مي نامند.

راهنمای فیلرگیری موتور 3 :

تقریبا تمام خودروها به این شکل فیلرگیری می شوند . میل لنگ ماشین را بچرخانید یا بوسیله تسمه پروانه یا در بعضی ماشین ها بوسیله آچاری که به میل سوپاپ میخورد .

باید ببینید سوپاپ های کدوم سیلندر در حالت قیچی قرار گرفته اند .

حالت قیچی چیه ؟ حالتی که سوپاپ دود بالا آمده بسته شده و سوپاپ هوا در حال باز شدن است میگن حالت قیچی سوپاپ ها البته نه اینکه سوپاپ هوا تا آخر باز شود ، به اندازه دو سه میلیمتر که بره پایین کفایت میکند .

میل لنگ رو بچرخونید تا یکی از سیلندرها سوپاپ هاش در حالت قیچی قرار بگیره حالا میرسیم به قانون دور در دور نزدیک در نزدیک . یعنی چی؟ یعنی اینکه مثلا در موتور چهار سیلندر اگر سیلندر چهار قیچی کرد سیلندر یک رو فیلرگیری می کنید , اگر سیلندر سه قیچی کرده بود سیلندر دو رو فیلرگیری می کنید و برعکس . در موتور های شش سیلندر هم همینطور اگر سیلندر یک قیچی کرد سیلندر شش رو فیلرگیری میکنید اگر سیلندر دو قیچی کرد سیلندر پنج رو فیلرگیری می کنید و برعکس . به این میگن قانون دور در دور نزدیک در نزدیک البته در موتورهای خطی نه موتورهای V شکل . بعد برای سیلندری که نوبت فیلرگیریش هست مهره قفلی روی پیچ تنظیم فیلر ( روی اسبک همونی که سوپاپ رو به طرف پایین فشار میده ) رو شل می کنید البته بعضی ماشین ها اسبک ندارند چون میل سوپاپ رو هستن و مستقیما بادامک میل سوپاپ ، سوپاپ رو به طرف پایین فشار میده خلاصه فرقی نمیکنه همون هم پیچ و مهره تنظیم فیلر دارد .

وقتی مهره شل شد فیلر رو زیر محلی که اسبک به ته سوپاپ برخورد میکنه میزارید ( بسته به نوع ماشین فیلر فرق میکنه ) فرضا فیلر 0/2 برای سوپاپ هوا اگه فیلر مابین فضای اسبک و ته سوپاپ نرفت که باید پیچ رو کمی شل کنید ( همون پیچی که مهره شو قبلا شل کردید ) و دوباره فیلر رو بزارید و امتحان کنید مقدار سفتی فیلر باید طوری باشه که نه اونقدر سفت باشه که وقتی فیلر رو می خوایید از مابین اونها بیرون بیکشید روش خط بیوفته نه اونقدر شل باشه که براحتی از بین اونها عبور کنه ( اصطلاحاً حالت کارد و پنیر ) وقتی به نظرتون اندازه فیلر درست شد پیچ رو در همون حالت نگه میدارید و مهره قفلی رو محکم می کنید و تمام سیلندرها به همین صورت ادامه می دید ( البته با قانون قیچی کردن و دور در دور نزدیک در نزدیک) و هر موتوری هم اندازه فیلر خاصی دارد، در بعضی فیلر سوپاپ دود و هوا یکسان هست و در بعضی دیگر متفاوت . در این مورد به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید . ولی مقدار فیلر سوپاپ های پیکان و آردی : سوپاپ هوا 20 صدم میلیمتر و سوپاپ دود 40 صدم میلیمتر . اگه جایی دید نوشته 2 و 4 دهم میلیمتر هم همان است.

فیلرگیری خودروهای دیزلی هم به همین صورته تفاوتش در چرخاندن موتور هست در بعضی کامیون ها یک طرف اکسل عقب جک میزنن تا چرخ از زمین کنده شه بعد ماشین رو تو یه دنده سبک میزارن یک نفر چرخ عقب رو میچرخونه تا موتور بچرخه و یک نفر دیگه که مسئول فیلرزدن هست مقدار چرخوندن چرخ عقب رو کنترل میکنه هر موقع سوپاپ سیلندری قیچی کرد به نفری که داره چرخ رو میچرخونه میگه همونجا چرخ رو نگه داره و یا در بعضی کامیون ها جایی که سنسور دور موتور وصل هست سنسور رو باز میکنن و با پیچ گوشتی دندونه های فلایویل رو می چرخونن تا به حالت قیچی برسه. بعضی تعمیرکارها هم اهرم خاموش کن پمپ انژکتور رو در حالت خاموش نگه میدارن و تک استارت میزنن تا به حالت قیچی برسن . به نظر راحتر اینه که یه چرخ عقب رو جک زد و چرخ رو چرخوند.

راهنمای فیلرگیری موتور 4 :

اول اینکه روش قیچی تو پرایدهای انژکتوری غلط بوده وعلت انهم تایم زمان پاشش انژکتورهاست که من خودم تجربه کردم ودر ضمن دوستانی که طبق فیلم اموزشی سایپا فیلر میکنند هم باید بگم اون پراید کاربراتوری هستش نه انژکتوری.

در مرحله اول پراید باید با موتور گرم و دمای نرمال فیلر بشه (طبق گفته شرکت سازنده) منظور از دمای نرمال اینه که موتور در جا کار کنه و تا حدی گرم بشه که فن شروع به کار کنه ( البته اگر ترموستات و فشنگی آب سالم باشند ) که برای پرایدحدود 90 درجه باشه (اگر اشتباه نکنم) . در دمای نرمال اگر فیلر گیری کنید مطمئنا صدای اضافی نخواهید شنید مگر اینکه : فیلر خراب باشه - روغن موتور بیش از حد رقیق باشه - گاید سوپاپ و سیت سوپاپ زخمی و خراب باشند که در این صورت سوپاپ مرتب از تنظیم خارج میشه.

حالا روش فیلرگیری موتور پراید انژکتور ،

زمانی که سوپاپ دود سیلندر1 کامل باز بود سوپاپ هوا سیلندر3 وسوپاپ دود سیلندر4 رو فیلر میزنید.

زمانی که سوپاپ دود سیلندر 3کامل باز بود سوپاپ هوا سیلندر4وسوپاپ دود سیلندر 2 رو فیلر میزنید.

زمانی که سوپاپ دود سیلندر4کامل باز بود سوپاپ هوا سیلندر2وسوپاپ دود سیلندر 1 رو فیلر میزنید.

زمانی که سوپاپ دود سیلندر 2کامل باز بود سوپاپ هوا سیلندر1وسوپاپ دود سیلندر 3 رو فیلر میزنید.

واسه سردی و داغی موتور هم بگم که شما ماشینو روشن میکنید وقتی فن زد و خاموش شد بعد از حدود 10 دقیقه فیلر گیری کنید راستی فیلر هوا رو25 و فیلر دود رو35 بذارین بهترین روشه البته واسه انژکتور.

مقدار فیلر پراید را معمولاً 25-25 یا 25-30 قرار می دهند،برای اطمینان به راهنمای موتور مورد نظر مراجعه فرمائید ، میزان کارکرد موتور در میزان فیلر کمی موثر است.

توضیح فیلر گیری پراید و سایر 4 سیلندرها (با روش قیچی سیلندر مقابل)


آموزش فیلرگیری موتور TU3 پژو 206 تیپ 2و3 (1400 سی سی 8 سوپاپ)


دلایل آوانس و ریتارد سوپاپ ها :

- دليل وجود اوانس سوپاپ هوا (تايمينگ سوپاپ ها ):

1- کمک به خروج دود

2- بالاتر رفتن راندمان حجمي بعلت بيشتر باز بودن سوپاپ هوا

- دليل وجود ريتارد سوپاپ هوا (تايمينگ سوپاپ ها ):

بالاتر رفتن راندمان حجمي – پر شدن بيشتر بخاطر سرعت هوا بعلت فشار منفي خلا که بر اثر پايين رفتن پيستون بوجود امده است.

- دليل وجود اوانس سوپاپ دود (تايمينگ سوپاپ ها ):

براي اينکه زمان بيشتري براي تخليه دود – پايين امدن فشار هوا در اواخر مرحله احتراق و جلوگيري از فشار دود در مرحله تخليه.

- دليل وجود ريتارد سوپاپ دود (تايمينگ سوپاپ ها ):

کمک به تخليه کامل دود بر اثر سردي و گرمي مخلوط و دود –باز بودن بيشتر براي تخليه کاملتر

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت کارگیک، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: -: cargeek.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین