پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۳۸۰
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
اینجا یک اتاق کوچک با چند صندلی و چند لپ‌تاپ مفهوم شرکت را دارد، بدون امکانات و تجهیزات آنچنانی؛ اما جوانان ایرانی با همین امکانات ابتدایی به تحول اقتصاد کشور می‌اندیشند.
شعار سال: اینجا یک اتاق کوچک با چند صندلی و چند لپ‌تاپ مفهوم شرکت را دارد، بدون امکانات و تجهیزات آنچنانی؛ اما جوانان ایرانی با همین امکانات ابتدایی به تحول اقتصاد کشور می‌اندیشند.

شنیده بودم که هم اکنون ۵۰۰ شرکت دانش بنیان متشکل از جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی کشور در «ناحیه نوآوری شریف» شرکت‌هایی را راه‌اندازی کرده‌اند و بسیاری از نیازهای مردم نیز از طریق همین شرکت‌ها تأمین می‌شود.

با شنیدن عدد شرکت‌ها و اینکه این محققان در زمینه نیازهای مردم فعالیت می‌کنند ناخودآگاه در ذهنم شرکت‌های بزرگ و پرامکانات با تجهیزات بسیار مدرن نقش بست که قطعا باید از سوی افراد سن و سال‌دار و با تجربه مدیریت شوند.

تصمیم گرفتم به این ناحیه بروم و از نزدیک با شرکت‌ها و مدیران و اعضای آن آشنا شوم اما پیش از رفتن کمی درباره این ناحیه اطلاعات کسب کردم.

«پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۹۵ تأسیس شد تا با مدیریت یکپارچه فعالیت‌های زیست‌بوم نوآوری شریف، به توسعه‌ کسب‌وکارهای فناور در مراحل مختلف رشد کمک کند، این مجموعه، علاوه بر اقدامات نهادهای زیرمجموعه (مجتمع‌های فناوری، مرکز رشد، شتابدهنده و مرکز کارآفرینی)، با اجرای برنامه‌های مختلف حمایتی و مدیریت ظرفیت‌های دانشگاهی در حال ایجاد منطقه‌ای ویژه برای حضور و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در اطراف پردیس اصلی دانشگاه صنعتی شریف است، این منطقه با نام ناحیه‌ نوآوری شریف، بین خیابان آزادی و سه بزرگراه شیخ فضل الله نوری، یادگار امام و جناح قرار گرفته و حدود ۲۵۰ هکتار وسعت دارد و تاکنون بیش از ۴۵۰ شرکت این منطقه را به عنوان محل استقرار خود انتخاب کرده‌اند.»


به این ناحیه رفتم؛ در همان بازدیدهای اولیه آنچه در ذهن داشتم فروریخت چرا که در این ناحیه منظور از شرکت آن چیزی نبود که تصور می‌رود؛ اینجا یک اتاق کوچک با چند صندلی و چند لپ‌تاپ مفهوم شرکت را دارد، بدون امکانات و تجهیزات آنچنانی.

حتی مدیران و اعضای این شرکت‌ها نیز افراد سن‌وسال‌داری نیستند؛ همین جوانان دهه شصتی و دهه هفتادی در کنار یکدیگر جمع شده‌اند و به نیازهای مردم فکر می‌کنند و راهکاری برای حل آن می‌اندیشند.


احسان عظیم‌زاده مدیر برنامه‌ریزی پارک علم و فناوری شریف درباره ناحیه نوآوری شریف گفت: محوریت فعالیت‌های ناحیه نوآوری مربوط به شرکت‌های اطراف دانشگاه است، شرکت‌ها در این ناحیه در حوزه‌های فنی، مهندسی و پایش فعالیت می‌کنند و بیشتر شرکت‌ها از دانشکده‌های داخل دانشگاه به ناحیه نوآوری می‌آیند.اینجا همه از «مردم» می‌گویند و حال خوب را در شادی و رفع نیازهای مردم جستجو می‌کنند.

به گفته وی، ۵۰۰ شرکت، استارتاپ‌ و شتاب‌دهنده‌هایی هم در این ناحیه فعالیت می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با این محققان، در نخستین بازدید به یک شرکت فناوری اطلاعات رفتم؛ با ورود به اتاقی که نامش شرکت بود، چند میز و صندلی و چند کامپیوتر دیدم که تعدادی جوان در آنجا مشغول به کار بودند، قبل از دیدن‌شان تصورم این بود این‌ها که مداوم سرشان در درس و کتاب بوده حتما افراد بسیار خشکی هستند و در شرکت‌شان هم جز کتاب و مقاله چیزی نمی‌بینم، اما پس از ورود به شرکت و دیدن گل‌های اطراف اتاق و حتی وسایلی که برای بازی فکری وجود داشت و پس از گفت‌وگویی که با آن‌ها داشتم تصورم شکل دیگری گرفت؛ اینجا بوی امید و رویش استشمام می‌شد.


فرید ستاری مسؤول این شرکت دانش‌بنیان درباره فعالیت‌شان در این شرکت گفت: ما در حوزه فناوری اطلاعات زیرشاخه رایانش ابری کار می‌کنیم، شرکت‌هایی که در حوزه نرم ‌افزاری هستند و می‌خواهند سرویس‌ مورد نظرشان را بر روی اینترنت ارائه بدهند نیاز به استقرار سروِرهای‌شان دارند که برای استقرار سروِرها باید عملیاتی انجام شود که ما این کار را انجام می‌دهیم یعنی شرکت‌های نرم‌افزاری مشتریان ما هستند که اتفاقا این‌ روزها مردم در زندگی روزمره‌شان از خدمات این شرکت‌ها بسیار استفاده می‌کنند.

ستاری درباره ناحیه نوآوری شریف گفت: ۵۰۰ شرکت در این ناحیه هستند که درصورت برقراری ارتباط بین این شرکت‌ها تحول بسیار مثبت و بزرگی در حوزه اقتصاد کشور رخ می‌دهد.


شرکت دیگری که در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف مستقر است در حوزه «طراحی و ساخت تجهیزات پیشرفته اپتیک و الکترومکانیک (مجموعه فتوفریزر)» فعالیت می‌کند.

 
تعداد بازدید : 4

پس از آن برای مصاحبه با مدیرعامل شرکت بعدی به دانشگاه شریف رفتم چرا که مدیرعامل این شرکت، دانشیار دانشگاه شریف است.

امیر صمیمی دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف که هنوز به سن چهل سالگی نرسیده است، مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و تحصیل در دوره دکتری را در کشور آمریکا ادامه داده است، پس از بازگشت به ایران با چند نفر از جوانان این کشور از شهرستان‌ها و دانشگاه‌های مختلف بر روی طرح‌های دانش‌بنیانی کار می‌کند تا بتواند دغدغه مردم را رفع کند.

وی درباره فعالیت شرکت‌شان گفت: ما در ابتدا سامانه‌ای به نام «پاندا» ایجاد کردیم که این سامانه با کاربرد پایش ناوگان دانش‌آموزی این امکان را می‌داد که رانندگان سرویس بدون هزینه خاصی یک اپلیکیشن بر روی گوشی همراه خود ایجاد می‌کردند که این اپلیکیشن به شکل خودکار اطلاعات عملکردی را به سِرور منتقل می‌کرد و پردازشی صورت می‌گرفت، این اطلاعات از طریق اپلیکیشن دیگری در اختیار والدین قرار می‌گرفت.

صمیمی ادامه داد: ما در دو نمایشگاه شرکت کردیم، این سامانه در 15 مدرسه فعال است و با بیش از 20 مجموعه نیز همکاری می‌کنیم، مدارس زیادی از این مساله استقبال کردند، زیرا این مساله دغدغه جدی برای مدارس و خانواده‌ها بوده است و علاقمند بودند که شاخص عملکردی و تاریخچه سرویس هم به این سامانه اضافه شود تا بتوانند بهتر به عملکرد سرویس‌ها رسیدگی کنند، بنابراین ما شاخص عملکردی پایش‌پذیری را هم طراحی کردیم که مشخص شود راننده چقدر برای اینکه پایش شود همکاری می‌کند و پس از آن شاخص‌های ایمنی و نظم بوده است.


وی جوانان حاضر در این شرکت‌های دانش‌بنیان را دارای ظرفیت بالای علمی برشمرد و گفت: محصولات ما جدید است و اگر ما بخواهیم نظیر این اپلیکیشن را از کشورهای دیگر هم تهیه کنیم به ما نمی‌دهند چرا که بحث تحریم‌ها هم مطرح است و فراتر از بحث تحریم‌ها این است که ما باید خودمان یک دانش فنی بومی برای کاربرد در کشور خودمان ایجاد کنیم.

همچنین بابک بابازاده یکی از اعضای این شرکت دانش‌بنیان که فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف است، گفت: همکاران ما از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان هستند، مجموعه‌مان دو بخش است، به دلیل شرایط مکانی یک بخش در دانشگاه و بخش دیگر در مرکز رشد فعال هستند که ما سعی کردیم از این قضیه به عنوان یک فرصت استفاده کنیم به این صورت که افراد فنی در دانشگاه کار می‌کنند زیرا این افراد به سکوت بیشتری نیاز دارند و در بخش پشتیبانی در مرکز رشد مستقر هستند که این‌ها مسائل را پیگیری کرده، بازاریابی و رفع اشکال می‌کنند.


شرکت دانش‌بنیان دیگری که در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف مستقر است در حوزه «ساخت درپوش‌های نانوکامپوزیت» فعالیت می‌کند.

 
تعداد بازدید : 3

شرکت بعدی داخل یک خانه قدیمی بود که برای ورود به شرکت باید از چند دالان تو در تو می‌گذشتیم، یک اتاق ۳ متر در ۵ متر با یک میز و دو کامپیوتر.

از اعضای این شرکت درباره کارشان پرسیدم؛ گفتند شرکت ما با استفاده از علم تحلیل داده، مسائل موردنظر را حل می‌کند، به این صورت که نهادها مسائل‌ و مشکلات‌شان نظیر کشف تخلف، مشکلات اقتصادی، وضعیت ترافیکی و جاده‌ای، بهینه‌سازی کارکرد کارکنان یک شرکت و غیره را به ما اعلام می‌کنند و ما با استفاده از این داده‌ها علت پدید آمدن مشکل را یافته و روش بهینه‌سازی را به آن‌ها می‌گوییم.

از میان ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان حاضر در ناحیه نوآوری شریف فقط فرصت کردم با محققان همین چند شرکت گفت‌وگو کنم اما از آنجا که مشت نمونه خروار است، خبرگزاری فارس سعی دارد در  «بازدیدهای یک روزه از پارک‌های علم‌وفناوری»، شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه‌های دیگر را هم معرفی کند.

 شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1398، کدخبر: 13980222000860 ، www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین