پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۴۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
بررسی کارنامه مارک ویلموتس در سال‌های اخیر نشان می‌دهد او در آخرین تجربه سرمربیگری اش در کشور ساحل عاج شروع و پایانی ناامید کننده داشته است.
شعار سال: بررسی کارنامه مارک ویلموتس در سال‌های اخیر نشان می‌دهد او در آخرین تجربه سرمربیگری اش در کشور ساحل عاج شروع و پایانی ناامید کننده داشته است.

 گزینه بلژیکی سرمربیگری تیم ملی فوتبال کشورمان که هفته گذشته به تهران سفر کرد و پس از دیدار با مسئولان فدراسیون به بلژیک برگشت تا در صورت توافق کامل بر سر همه مسائل با فدراسیون فوتبال ایران تا جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قرارداد ببندد، ظرف یک سال و نیم گذشته در هیچ تیمی سرمربیگری نکرده است.

او آخرین بار در تاریخ ۲۱ مارس سال ۲۰۱۷ برابر با اول فروردین سال ۱۳۹۶ هدایت تیم ملی فوتبال ساحل عاج را در دست گرفت و در ۸ بازی روی نیمکت این تیم نشست.

مارک ویلموتس ۵۰ ساله تا ۱۵ نوامبر همان سال برابر با ۲۴ آبان ماه با نتایجی که برای تیم ملی ساحل عاج رقم زد نتوانست نظر مثبت مدیران فوتبال آن کشور برای ادامه همکاری را جلب کند و از کار برکنار شد.

ویلموتس در ۸ بازی تنها ۲ برد بدست آورد و با یک مساوی و ۵ باخت، ۸ گل زده و ۱۴ گل خورده کارنامه ضعیفی از خود برجای گذاشت. این در حالیست که ویلموتس پیش از ساحل عاج با تیم ملی بلژیک به جمع ۸ تیم برتر جام جهانی ۲۰۱۴ و یورو ۲۰۱۶ راه یافته بود.

گزینه هدایت تیم ملی فوتبال کشورمان معمولاً شروع‌های خوبی در تیم‌های تحت هدایتش نداشته است؛ با شالکه که در سال ۲۰۰۳ شروع کرد در زمین نورنبرگ بدون گل متوقف شد، با سن ترویدن در لیگ بلژیک در سال ۲۰۰۴ در خانه مقابل مون بدون گل متوقف شد، در بلژیک در سال ۲۰۱۲ با یک تساوی خانگی ۲-۲ برابر مونته نگرو شروع کرد و در نخستین بازی که روی نیمکت تیم ساحل عاج نشست ۰-۵ به تیم هلند باخت. در دیداری دوستانه که تنها مسابقه تدارکاتی ویلموتس از مجموع ۸ بازی اش را تشکیل می‌داد!

حال باید دید در صورت قبول هدایت ایران در اولین دیدار خود مقابل سوریه طلسم نبردن در اولین دیدارهای خود را می شکند یا نه.


این مربی در دیدار دوم که اولین بازی رسمی اش با ساحل عاج هم محسوب می‌شد ۲-۳ به گینه باخت ولی در دیدار برگشت موفق شد این تیم را ۰-۱ شکست داده و به دور بعد (سوم) مسابقات مقدماتی قهرمانی ملت‌های آفریقا (با جام ملت‌های آفریقا تفاوت دارد) راه پیدا کند.

مارک ویلموتس سپس با این تیم به رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه برگشت و تیم را در حالی به دست گرفته که به فاصله ۴ بازی باقیمانده تا پایان دور انتخابی ۴ امتیاز داشت و در صدر جدول قرار گرفته بود. با این وجود ویلموتس در ۴ بازی باقیمانده تنها یک برد بدست آورد و با ۲ شکست و یک مساوی در پایان با ۸ امتیاز نتوانست ساحل عاج را به روسیه و جشن بزرگ فوتبال برساند.

ویلموتس در آخرین دیدار خود در همان چارچوب روبروی تیم مراکش، همگروه تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۲۰۱۸ تن به شکست ۰-۲ داد و پس از همان بازی نیز برکنار شد.

نکته جالب توجه اینکه"هروه رنار" گزینه دیگر سرمربیگری تیم ملی کشورمان که هدایت مراکش را در در دست دارد در یک دیدار مستقیم در چارچوب جام ملت‌های ۲۰۱۷ آفریقا "میشل دوسویه" سرمربی قبلی تیم ملی ساحل عاج را برکنار کرده بود. مسابقه‌ای که ساحل عاجی ها باز هم به مراکش باختند و رؤسای فدراسیون فوتبال ساحل عاج دوسویه را کنار گذاشته و سراغ ویلموتس بلژیکی رفته بودند. ضمن اینکه رنار خود پیش از آن سابقه هدایت تیم ملی فوتبال ساحل عاج را نیز در کارنامه اش داراست.


البته ذکر این نکته ضروریست که تیم ملی ساحل عاج در برهه‌ای به ویلموتس رسید که شاید یکی از بدترین سالهای فوتبالی اش از نظر نفری و ساختار تیمی را سپری می‌کرد.

همانگونه که اشاره شد، ویلموتس در بلژیک و ساحل عاج با شکست به کار خود پایان داد و از نیمت این تیم‌ها جدا شد ولی باید این نکته را نیز در نظر گرفت که شرایط بازی در قاره‌های آفریقا و اروپا قطعاً با آسیا تفاوت دارد و این بررسی‌ها نمی‌توانند ملاک دقیقی برای ارزش گذاری بر توانایی‌های فنی مربی در نظر گرفته شده برای هدایت تیم ملی فوتبال کشورمان باشد.

لازم به ذکر است کارلوس کی روش سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان نیز پیش از اینکه به تهران بیاید و هدایت تیم ملی مان را در دست بگیرد به مدت ۲۲ ماه سرمربیگری تیم ملی پرتغال را در دست و در آن مدت در ۱۵ بازی برد داشت. او ۸ مساوی، ۳ باخت، ۴۷ گل زده و تنها ۱۳ گل خورده را نیز در کارنامه تیم ملی پرتغال در کارنامه مربیگری اش ثبت کرده بود.

ناگفته نماند مارک ویلموتس یک خانواده کاملاً فوتبالی دارد. پسر بزرگ و ۲۲ ساله او در لیگ ایتالیا و در سری B کالچو در تیم کاپری توپ می‌زند و پسر کوچک‌تر و ۲۰ ساله‌اش در لیگ مجارستان بازی می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مشرق، تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1398، کدخبر: 959789 ، www.mashreghnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین