پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۶۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه سنت های فرهنگی با خلاقیت تاریخی گره خورده و روح تاریخ و فرهنگ در آن نهادینه شده، گفت: هویت حلقه مفقوده شهرسازی و معماری دهه های اخیر در ایران است.
شعارسال: محمدحسن طالبیان شامگاه یکشنبه در آیین نکوداشت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه به همراه افتتاح دومین فستیوال روز معمار در شیراز افزود: اگر از ریشه و تاریخ در معماری بهره برده نشود قطعا دچار خودباختگی هویتی خواهیم شد و نتیجه این می شود که بسیاری از شهرهای ما اکنون از هویت اصلی خود باز مانده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه سابقه زیست انسانی با قدمت بیش از 10 هزار سال در ایران وجود دارد،گفت: در معماری هایی که در سطح کشور وجود دارد به عینه می بینیم که آنهایی که از تاریخ در معماری آن بهره گرفته شده ماندگار است.

وی ادامه داد: استفاده از تاریخ در معماری به معنای کپی کردن نیست بلکه استفاده از خلاقیت مدنظر است.

طالبیان اظهار داشت: راه آینده باید از گذشته بگذرد و اگر اینگونه نباشد معماری و هنر پایدار نخواهد بود.

وی به وجود دو هزار و 200 طرح مرمتی آثار تاریخی و فرهنگی در حال انجام در سطح کشور توسط بخش هایی به جز سازمان میراث فرهنگی سخن گفت و بیان کرد: در سالهای اخیر شهر یزد در فهرست جهانی به ثبت رسید و این اقدام مناسب این افسوس را نیز به دنبال داشت که اگر ده سال پیش شهرهای مانند شیراز و مشهد نیز ثبت جهانی شده بود به سرنوشتی که امروزه بافت تاریخی این شهرها با آن مواجه شده اند دچار نمی شدند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: در سه سال گذشته حتی یک مورد تخریب اماکن و خانه های تاریخی در شهر یزد اتفاق نیفتاده و بلعکس این خانه ها ارزش اقتصادی نیز پیدا کرده است.

وی گفت: در سالهای اخیر مطالبه عمومی در سطح کشور نسبت به حفظ میراث فرهنگی ایجاد شده که این مساله تاثیر خوبی بر حفاظت از میراث باقی مانده ایران خواهد داشت.

وی با بیان اینکه 23 اثر ثبت جهانی در ایران وجود دارد گفت: کشور ما با این تعداد میراث ثبت جهانی شده در جایگاه 11 دنیا از این نظر قرار دارد و اگر هشت سال جنگ تحمیلی بر ایران تحمیل نشده بود این ظرفیت از نظر میراث فرهنگی در کشور ما وجود داشت که اکنون هم ردیف ایتالیا و چین که بیشترین میراث ثبت جهانی را دارند قرار داشته باشیم.

طالبیان اظهار داشت: امیدوارم معماران و طراحان کشور از ظرفیت تاریخی غنی ایران استفاده و الگوهای جدید متناسب با هویت این مرز و بوم ارائه کنند.

** به دنبال حل مشکل ارگ و آسمان

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان معماری شیراز درباره ساخت هتل آسمان در حریم درجه یک مجموعه زندیه در شیراز گفت: این مساله به مشکلی برمی گردد که در طرح تفصیلی این شهر وجود دارد.

طالبیان مجموعه زندیه شیراز را کاملترین سازه موجود این دوران در دنیا عنوان کرد و افزود: به دنبال حل این مشکل هستیم اما باید در نظر داشت که طرح تفصیلی شهرها باید جامع نگر و تکمیل تهیه شود.

هتلی به نام آسمان در نزدیکی ارگ کریمخان زند ساخته شده که گفته می شود وجود این هتل مانع ثبت ارگ در آثار جهانی است.

** باران و تغییر محل

آیین نکوداشت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه به همراه افتتاح دومین فستیوال روز معمار در شیراز قرار بود در ارگ کریم خان زند برگزار شود که بارندگی عصر یکشنبه، محل برگزاری این مراسم را به مکانی دیگر تغییر داد و بسیاری از مدعوین و خبرنگاران حاضر در این محل بصورت ایستاده حدود دو ساعت این مراسم را که بیش از یکساعت و نیم هم با تاخیر آغاز شده بود، نظاره کردند و یا پوشش خبری دادند.

هواشناسی فارس نسبت به بارش در روزهای اخیر در استان، اطلاعیه داده بود.

** 20 اثر تاریخی فرهنگی کشور هیات امنایی اداره می شود

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همچنینی در حاشیه افتتاح نمایشگاه مجموعه آثار مربوط به آب در دوره های مختلف تاریخی در شیراز گفت: با مصوبه هیئت دولت اداره 20 اثر تاریخی و فرهنگی کشور از جمله تخت جمشید و پاسارگاد تا پایان سال جاری بصورت هیئت امنایی خواهد بود.

طالبیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره زمان اداره هیئت امنایی مجموعه های ثبت جهانی شده کشور افزود: دستورالعمل اداره هیئت امنایی مجموعه های تاریخی فرهنگی کشور که 12 مورد آن مشخص شده و 8 مورد دیگر هم بزودی به آن اضافه می شود برای تصویب نهایی به دولت ارائه شده و پیش بینی می شود این کار در سال جاری به مرحله اجرا در آید.

طالبیان ادامه داد: اداره مجموعه های تاریخی و فرهنگی تخت جمشید، پاسارگاد ، حافظیه و سعدیه در استان فارس در قالب این طرح به صورت هیئت امنایی انجام خواهد شد و اگر مسولان استان فارس محور باستان شناسی ساسانی را که در این استان واقع شده را برای اداره هیئت امنایی به سازمان میراث فرهنگی کشور پیشنهاد کنند قطعا پذیرفته خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: سازمان میراث فرهنگی تاکید زیادی برای حمایت از مجموعه داران بخش خصوصی دارد که 12 نمونه آن در استان فارس حضور دارند.

** اشیای تاریخی مجموعه داران بخش خصوصی بیمه می شود

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: طرح بیمه کردن اشیای تاریخی مجموعه داران بخش خصوصی اخیرا در مجلس شورای اسلامی مصوب شده که با تایید شورای نگهبان عملیاتی خواهد شد.

** ظرفیت افزایش تعداد آثار تاریخی محور ساسانی وجود دارد

طالبیان ادامه داد: این امکان وجود دارد که میراث دیگری از ساسانیان نظیر آثاری که در شهرستان داراب وجود دارد با انجام کاوش های باستان شناسی در آینده به پرونده ثبت جهانی منظر باستان شناسی ساسانی در استان فارس افزوده شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 83320396 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
0
0
هویتمون رو در خیلی از زمینه ها از دست دادیم در هویت شهری هم این موضوع فرهنگی وجود داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین