پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۶۹۹
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
درحالی رئیس جمهور معتقد است برجام موجب افتتاح ۱۵ فاز پارس جنوبی شده است که فاز ۱۲ حدود یک سال قبل از اجرایی شدن برجام افتتاح شد و براساس آمارهای رسمی بخش اعظم پیشرفت مابقی فازها قبل از اجرایی شدن برجام بود.

شعارسال: درحالی رئیس جمهور معتقد است برجام موجب افتتاح ۱۵ فاز پارس جنوبی شده است که فاز ۱۲ حدود یک سال قبل از اجرایی شدن برجام افتتاح شد و براساس آمارهای رسمی بخش اعظم پیشرفت مابقی فازها قبل از اجرایی شدن برجام بود.

 حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم اخیرا در جمع اهالی فرهنگ و هنر اظهارات گذشته خود را در مورد افتتاح 15 فاز پارس جنوبی تکرار کرد و گفت:«15 فاز پارس جنوبی را برجام به بهره برداری رساند». روحانی پیشتر در مراسم افتتاح 4 فاز پارس جنوبی که سال گذشته در عسلویه برگزار شد هم این جملات را گفته بود. ظاهرا رئیس دولت دوازدهم معتقد هستند برجام ناجی صنعت نفت ایران بوده است و آنچه در فازهای پارس جنوبی اتفاق افتاده است را باید به نام دولت یازدهم و دوازدهم ثبت کرد.

*بازخوانی دعوای زنگنه و احمدی نژاد در بهار ۸۸

بنابراین لازم دیدیم جناب رئیس دولت دوازدهم را به مرور یک رویداد که در سال 88 یعنی در زمان انتخابات دولت دهم رخ داد دعوت کنیم.

در ماه های پایانی دولت دهم وقتی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت در برنامه زنده تلویزیونی خود گفت: «برخی از فازهای پارس جنوبی (اشاره به فاز 9 و 10 شده بود) در همین دولت آغاز و در همین دولت به اتمام رسید جناب وزیر نفت دولت شما بیژن زنگنه نامه ای را خطاب به رئیس جمهور وقت نوشتند که در بخشی از این نامه آمده بود: «در خصوص بیانات جنابعالی، اگر از منظر منافع ملی به موضوع نگاه کنیم، به نظر اینجانب چندان فرقی ندارد که یک طرح را چه کسی شروع کرده و چه کسی به پایان رسانده است و آنچه مهم است منافع ملی ایران و ایرانیان و این است که به هر حال منفعتی به مردم برسد و خدمتی برای آنان انجام شود، لیکن با توجه به اهمیتی که گزارش های ریاست جمهوری و مقامات عالیرتبه نظام برای مردم دارد، بر خود لازم دیدم که مطالب زیر را به استحضار برسانم: قرارداد اجرای فازهای 9 و 10 فازهای جنوبی پس از اعلام مناقصه بین المللی، پس از طی مراحل طولانی در شهریور ماه سال 1381بین شرکت ملی نفت ایران با برنده مناقصه یعنی مجموعه مشارکتی متشکل از شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) با نمایندگی آقای دکتر ناصر توفیقی و شرکت تاسیسات دریایی ایران با نمایندگی آقای مسعود سلطانپور و شرکت LG کره (که بعدا به GS یا GOLDSTAR تغییر نام یافت) به امضا رسید. پیش پرداخت به این مشارکت در اسفند ماه 1381 انجام شد.

همچنین قرارداد فاینانس طرح به مبلغ 1700 میلیون دلار نیز با کنسرسیومی از بانک های اروپایی به رهبری دویچ بانک آلمان در آذر ماه 1382 بین شرکت ملی نفت ایران و این بانک ها به امضا رسید.در زمان انتقال دولت در مرداد 1384 پیشرفت فیزیکی پالایشگاه فازهای 9 و 10(بخش خشکی) معادل 28 درصد و پیشرفت ساخت و نصب سکوهای دریایی 45 درصد و پیشرفت فیزیکی خط لوله دریایی معادل 46درصد و پیشرفت کل پروژه معادل 31 درصد بوده است و مستحضرید که هنوز نیز این طرح به پایان نرسیده است و بخش دریایی آن تکمیل نشده و به همین دلیل نیز این پالایشگاه با گاز فازهای 6 و 7 و 8 تغذیه و راه اندازی شده است.

عکس ها، فیلم ها، مصاحبه ها و مستندات در این خصوص به قدری روشن است که کوچک ترین شکی در رد ادعای حضرتعالی در خصوص شروع این کار در دولت نهم برجای نمی گذارد».

خب اکنون به نظر می رسد می توان با توجه به اظهارات جناب آقای روحانی نگاهی به وضعیت توسعه فازهای پارس جنوبی بیاندازیم که ایشان معتقدند برجام موجب بهره برداری از این فازها شد.

همانطور که می دانیم برجام در اواخر دی سال 94 اجرایی شد اما براساس گواه تاریخ فاز 12 پارس جنوبی به عنوان بزرگترین فاز گازی پارس جنوبی در بهمن ماه 93 توسط روحانی به بهره برداری رسید یعنی تقریبا یک سال پیش از اجرای برجام.

*میزان پیشرفت فازهای ۱۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به روایت وزارت نفت دولت روحانی

در این گزارش براساس امار و اطلاعات منتشر شده در سایت وزارت نفت به میزان پیشرفت فازهای پارس جنوبی تاپایان دولت دهم اشاره شده است.

فاز12 پارس جنوبی

درایجا لازم است نگاهی به وضعیت توسعه فاز 12 پارس جنوبی بیاندازیم.

فاز ١٢ پارس جنوبی، بزرگترین پروژه‌ توسعه‌ای پارس جنوبی از نظر حجم کار، میزان سرمایه‌گذاری و تولید محسوب می شود که با بهره‌برداری کامل آن، روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز ترش (معادل ٧٥ میلیون مترمکعب گاز شیرین) به شبکه سراسری تزریق می‌شود؛ در این فاز همچنین ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٧٥٠ تن گوگرد برای صادرات تولید می شود.

قرارداد فاز 12 که معادل 3.5 فاز متعارف است، عملیات اجرایی آن در سال 1388 آغاز شد و در شهریور سال 92 در بخش خشکی 80 درصد، بخش حفاری با 85 درصد، خط لوله با صددرصد و سکوها با 75درصد پیشرفت و به طور کلی 75 درصد پیشرفت داشت.

در آن موقع پیشبینی شده بود که اتمام و راه اندازی کامل این طرح برای سالهای 1396-1395 محقق خواهد شد اما با همت متخصصان داخلی و به دلیل آنکه ایران در آن زمان در شرایط تحریم قرار داشت این فاز در سال 93 به بهره برداری رسید.

این فاز با توجه به سرمایه گذاری هفت تا هشت میلیارد دلاری و برنامه ریزی برای حفاری بیش از ٤٥ حلقه چاه به ارزش ٢ میلیارد دلار، از منحصر به فردترین پروژه های نفت و گاز در خاورمیانه است. در بیان اهمیت این فاز همین بس که با به مدار تولید پیوستن این پروژه عظیم صنعتی، علاوه بر توسعه سهم گاز ایران از بزرگترین میدان گازی جهان، تولید ناخالص ملی کشور سه درصد افزایش می یابد که تحولی اساسی در اقتصاد ملی را در پی خواهد داشت.

فاز 13

طرح‌ توسعه‌ فاز 13 پارس جنوبی به منظور تولید روزانه‌ 56.6 میلیون مترمکعب گاز ترش از مخزن‌ پارس جنوبی است. با بهره برداری کامل از فاز 13 میدان مشترک پارس جنوبی روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین، 75 هزار بشکه میعانات گازی و همچنین 400 تن گوگرد، 2870 تن گاز مایع LPG شامل پروپان و بوتان و 2740 تن اتان به منظور تامین خوراک واحد های پتروشیمی به تولید کشور افزوده می شود. فرآیند اجرایی این فاز در خردادماه سال 1389 آغاز شد و در شهریورماه سال 92، 67 درصد پیشرفت داشت.

طرح توسعه فاز ١٤

هعدف از طرح‌ توسعه‌ فاز 14 تولید روزانه‌ 56.6 میلیون مترمکعب گاز ترش از مخزن‌ پارس جنوبی است این طرح یکی از فازهای 35 ماهه این میدان مشترک گازی است که هدف از طرح توسعه این پروژه، تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز، 75 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، یک میلیون تن اتان و 1.1 میلیون تن گاز مایع در سال است.

قرارداد طرح‌ توسعه‌ فاز 14 پارس جنوبی در 25 خردادماه سال 1389 امضا شده است که در شهریور ماه سال 92 پیشرفت طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی 54 درصد اعلام شده است.

طرح توسعه فازهای ١٥و١٦

طرح‌ توسعه‌ فازهای 15 و 16 به‌ منظور تولید روزانه‌ 56.6 میلیون متر مکعب گاز ترش از مخزن‌ پارس جنوبی طراحی‌ شده است.

طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی یکی از فازهای قدیمی این میدان مشترک گازی است که هدف از طرح توسعه این پروژه تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز، 75 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، یک میلیون تن اتان و 1.1 میلیون تن گاز مایع در سال است.

قرار داد این فازها در دیماه 1385 و عملیات اجرایی این فازها در تیرماه سال 1386 با حضور ریاست جمهوری آغاز شد.

این طرح در شهریورماه سال 92 حدود 93 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

طرح توسعه فازهای ١٧و١٨

طرح‌ توسعه‌ فازهای 17 و 18 به‌ منظور تولید روزانه‌ 56.6 میلیون مترمکعب گاز ترش از مخزن‌ پارس جنوبی طراحی‌ شده است.طرح توسعه‌ فازهای‌ 17 و 18 میدان‌ گازی‌ پارس‌ جنوبی‌ به‌ منظور تولید روزانه‌ 50 میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، 80 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ و 400 تن‌ گوگرد و تولید سالیانه‌ یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ و 1.05 میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ (پروپان‌ و بوتان‌)"LPG" انجام‌ می‌شود.

قرار داد این فازها در خردادماه 1385 امضا شده است و عملیات اجرایی این فازها ، تیرماه سال 1386 با حضور ریاست جمهوری آغاز شد و در شهریورماه سال 92 پیشرفت طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی 82 درصد اعلام شده است.

طرح توسعه فاز ١٩

طرح‌ توسعه‌ فاز 19 به‌ منظور تولید روزانه‌ 56.6 میلیون مترمکعب گاز ترش از مخزن‌ پارس جنوبی طراحی‌ شده و در دست اجراست.

اجرای پروژه فاز 19 به شرکت پتروپارس و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران واگذار شده است. عملیات احداث این فاز از 25 خردادماه 1389 آغاز شده است که در شهریورماه سال 92 پیشرفت طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی 75 درصد اعلام شده است.

طرح توسعه فازهای ٢٠و٢١

طرح توسعه فازهای 20 و 21 با بکارگیری پیمانکاران و سازندگان داخلی و به صورت EPC و به منظور تولید روزانه 56.6 میلیون مترمکعب گاز ترش اجرا شد

طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی یکی از فازهای 35 ماهه این میدان مشترک گازی است که هدف از طرح توسعه این پروژه تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز، 75 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، یک میلیون تن اتان و 1.1 میلیون تن گاز مایع در سال است.

عملیات اجرایی این فاز تیر ماه سال 1388 آغاز شد و در شهریور ماه سال 92 پیشرفت طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی 61 درصد اعلام شده است.

طرح توسعه فازهای ٢٢و٢٣و٢٤

طرح‌ توسعه‌ فازهای 22، 23 و 24 به‌ منظور تولید روزانه‌ 56.6 میلیون متر مکعب گاز ترش از مخزن‌ پارس جنوبی طراحی‌ شد.

طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی یکی از فازهای 35 ماهه این میدان مشترک گازی است که هدف از طرح توسعه این پروژه تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز، 75 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، یک میلیون تن اتان و 1.1 میلیون تن گاز مایع در سال است.

عملیات احداث این فازها از 25 خردادماه 1389 آغاز شد ودر شهریور ماه سال 92پیشرفت طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی 68 درصد اعلام شده است.

این گزارش درپایان تصریح می کند ظاهرا آمار و اطلاعاتی که به رئیس دولت دوازدهم درباره وضعیت پیشرفت فازهای پارس جنوبی داده می‌شود باید مورد بازنگری قرارگیرد تا خدایی نکرده وی دچار اشتباه نشود زیرا افکار عمومی نسبت به آمار و اطلاعاتی که از سوی رئیس جمهور اعلام می شود حساسیت خاصی دارند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 30اردیبهشت 1398 ، کدخبر:13980230000538 www.farsnews.com،

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین