پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۸۰۹
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
جزئیات مربوط به خسارت چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی شبکه حمل‌ونقل کشور در پی وقوع سیلاب اخیر در نوروز ۹۸ اعلام شد.

شعار سال: وزارت راه و شهرسازی در یک گزارش رسمی، با محاسبه میزان خسارت وارد شده به زیرساخت‌های حمل‌ونقلی براثر بروز سیلاب اخیر، آمار مربوط به این خسارت‌ها را در ۲۵ استان کشور برآورد و اعلام کرد. براساس این گزارش به دنبال بارندگی شدید و وقوع سیل در کشور در روزهای پایانی سال ۹۷ و روزهای آغازین سال ۹۸، خسارتی بالغ بر چهار هزار و ۱۳۱ میلیارد و ۸۰۳ میلیون تومان به زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای ۲۵ استان کشور (شامل تخریب ابنیه، جسم راه و علائم و تجهیزات ایمنی، ماشین‌آلات و ساختمان راهدارخانه‌ها) وارد شده است.

جزئیات این گزارش نشان می‌دهد، سیلاب اخیر با آسیب به ۱۶ هزار و ۶۰۱ کیلومتر از راه‌های کشور بیشترین میزان خسارت ریالی در این حوزه را معادل رقمی بالغ بر سه هزار و ۴۳ میلیارد تومان به این بخش وارد کرده است؛ همچنین سیلاب اخیر منجر به تخریب کامل ۷۲۵ ابنیه حمل‌ونقلی همچون پل‌ها و وارد شدن خسارت ۴۰۳ میلیارد و ۵۵۸ میلیون تومانی. آسیب به ۱۰ هزار و ۴۹۵ مورد از این ابنیه و خسارت ۶۰۵ میلیارد و ۸۱۶ میلیون تومانی به این زیرساخت‌ها شد. جمع‌بندی‌های انجام شده در این خصوص حاکی است بر اثر سیلاب فروردین ماه ۹۸، همچنین ۷۱۹دستگاه ماشین‌آلات راهسازی به ارزش ۶۹ میلیارد و ۲۱۳ میلیون تومان دچار خسارت شدند و همچنین خسارتی بالغ بر نه میلیارد و ۶۲۶ میلیون تومان بر ساختمان‌های این بخش وارد شد.

جزئیات این گزارش نشان می‌دهد از تاریخ ۲۶/ ۱۲/ ۹۷ تا ۱۷/ ۱/ ۹۸ سه سامانه جوی قوی وارد کشور شد که وقوع سیلاب، آب‌گرفتگی و بارش برف در مناطق مرتفع را موجب شد. سامانه نخست از ۲۶ تا ۲۹ اسفند در مناطقی از نیمه غربی و شمال کشور فعال بود و عمده خسارات در استان‌های گلستان و مازندران به خصوص شهرستان آق قلا وارد شد. سامانه دوم از چهار تا شش فروردین ۹۸ از سمت غرب وارد کشور شد و موجب سیلاب در مسیل‌ها به دلیل بارش باران و همچنین اختلال ترافیک در برخی جاده‌های کوهستانی به دلیل بارش برف شد. سامانه سوم نیز از ۱۱ تا ۱۵ فروردین در مناطقی از نیمه غربی کشور فعال شد که بیشترین تاثیرات را در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام از خود بر جای گذاشت. از همان ابتدای بروز سیلاب در کشور وزارت راه وشهرسازی بنا بر مسوولیت‌ها و ماموریت‌های محوله و همچنین به‌عنوان مسوول سه «کارگروه تخصصی حمل‌ونقل، شریان‌های حیاتی، بلایای جوی و توفان»، «کارگروه تامین مسکن»، «مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی» وارد عمل شده و در گام اول اقدام به بررسی میزان و نوع خسارت درحوزه حمل‌ونقل و مسکن کرد. همزمان مسوولان شبکه‌های حمل‌ونقلی کشور درحوزه‌های گوناگون جاده‌ای، ریلی، هوایی و بندری متناسب با سطح و میزان آسیب وارد بر زیرساخت‌های حمل‌ونقلی وارد عمل شده و دو دسته اقدامات اولیه پس از بروز سیلاب که عمدتا مربوط به انجام عملیات امداد و نجات در مناطق آسیب‌دیده می‌شد و سپس اقدامات ثانویه در قالب برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی به منظور به حداقل رساندن خسارت‌ها ناشی از سیلاب‌های احتمالی پیش‌رو را برنامه‌ریزی کردند.

جزئیات این گزارش نشان می‌دهد، در مرحله اول، دست‌کم ۱۰ اقدام عمومی از سوی ستاد مدیریت بحران وزارت راه وشهرسازی انجام شد که در قالب آن مسوولان این وزارتخانه اقدام به برگزاری نشست تخصصی مدیریت بحران و ارائه توصیه‌های لازم برای چگونگی مقابله با سیل کردند؛کلیه نیروها و ماشین‌آلات در اختیار این وزارتخانه به حالت آماده‌باش درآمد و اطلاع‌رسانی‌ها و هشدارهای لازم درخصوص سیلاب و امکان تشدید آن در روزهای بعد به مردم استان‌های سیل‌زده داده شد. بازدید از محورها و ابنیه فنی آسیب‌دیده از سوی اکیپ‌های کارشناسی و همچنین بازرسی سیستم‌های زیرساخت و ناوگان از نظر آماده به کار بودن آنها در سیستم حمل‌ونقل ریلی و همچنین پیش‌بینی و استقرار قطارهای امداد و نجات و ماشین‌آلات سنگین در مناطق ۱۹‌گانه راه‌آهن به عمل آمد. برآوردها حاکی است بیشترین و عمده‌ترین میزان خسارت وارد بر اثر سیلاب در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای متمرکز بوده است؛ طوری‌که بر اثر وقوع این سیلاب علاوه بر تخریب ۱۶ هزار و ۶۰۱ کیلومتر از محورهای شریانی، اصلی و فرعی و روستای آسیب‌دیده، ۱۱ هزار و۲۲۰ دستگاه ابنیه فنی شامل پل، آب‌رو و آبنما نیز تخریب شد.

تعداد ابنیه فنی تخریب شده بر اثر این سیلاب به ۷۲۰ بنا می‌رسد؛ به منظور عملیات امداد و نجات و همچنین بازگشایی محورهای ارتباطی اصلی و فرعی شهری و روستایی در استان‌ها و مناطق درگیر سیلاب، مجموعا بالغ بر ۲۰ هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری، راهسازی و برف‌روب از سوی بخش دولتی و خصوصی به کار گرفته شد و در مجموع هفت هزار کیلومتر از محورهای آسیب‌دیده ناشی از سیلاب ترمیم شد؛ از سوی دیگر در ۲۹۲۰ مقطع، ریزش‌برداری و پاکسازی محورهای مسدود و ۵۲۰ مقطع رانش محورها ناشی از بارندگی انجام شد؛۹۲۰ مورد از محورهای مسدود بر اثر وقوع سیلاب رفع انسداد شد. ۱۲ هزار نفر از نیروهای راهداری به منظور انجام عملیات ناشی از سیل و همچنین ۲۹۸۹ اکیپ در قالب تیم‌های راهداری به منظور بازدید از راه‌ها و پل‌ها و تخمین میزان خسارت‌ها به مناطق سیل‌زده اعزام شدند؛ برآوردها حاکی است ۲۴۳ مورد راه‌ دسترسی، به منظور عبور موقت به مناطق سیل‌زده احداث شد و عملیات رفع آب‌گرفتگی از ۵۱۸۳ دستگاه ابنیه فنی مختلف انجام شد. بعد از وقوع سیلاب در مناطق سردسیر عملیات برف‌روبی در سطح راه‌های کشور به میزان ۱۱۷ هزار و ۵۷۷ کیلومتر/ باند انجام شد و پرسنل راهداری به ۸۳۷۵ دستگاه خودروی در راه مانده یا زمین‌گیر شده امدادرسانی کردند؛ همچنین به سه هزار و ۱۰ دستگاه خودروی گرفتار در سیل و کولاک نیز امدادرسانی شد.

درحوزه ریلی کشور علاوه بر آنکه بخشی از خسارت‌های وارد شده براثر سیل مربوط به این حوزه بود، از مسیرهای ریلی و ناوگان حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یکی از مسیرهای دسترسی و امدادرسانی به مناطق سیل‌زده استفاده شد؛ در این حوزه، امکانات و ماشین‌آلات و پرسنل برای بازگشایی و آماده‌به‌کار کردن مسیر شمال به خصوص بلاک‌های پل سفید- زیرآب و زیرآب- شیرگاه و مسیر جنوب بلاک بامدژ-آهودشت و ایستگاه بیشه بسیج شدند و سیر روان و ایمن قطارها در منطقه راه‌آهن جنوب‌شرق با توجه به رخداد توفان شن در استان سیستان و بلوچستان برقرار شد؛همچنین با تلاش کارکنان راه‌آهن سیر ایمن و روان قطارها در شبکه با وجود شرایط نامساعد جوی و بروز مشکلات مختلف در مسیرهای ریلی، در راهبری قطارها، انجام بازرسی، استقرار نگهبان در نقاط بحرانی و تردد درزین پیشرو فراهم شد و برنامه کلیه قطارهای پیش‌بینی شده در شبکه بالغ بر ۲۳۵ رام قطار روزانه با حداقل تاخیر انجام شد. انتقال تعداد ۶۸ دستگاه خودروی آسیب‌دیده از سیل و ۲۸۰ نفر مسافر به‌صورت رایگان از شیراز به تهران، راه‌اندازی قطارهای فوق‌العاده در مسیر مشهد ـ تهران و برعکس در پایان تعطیلات جهت تسهیل در بازگشت زائران و همچنین اعلام شرایط ویژه و حضور کارکنان و مدیران عملیاتی ستاد و مناطق راه آهن در طول ایام نوروز و همچنین تشکیل کمیته مدیریت بحران راه آهن با مسوولیت مدیرعامل راه آهن برای مدیریت و مقابله با حوادث ناشی از سیل و نیز اعزام تیم‌های متعدد فنی و تخصصی و به محورهای مختلف به منظور بازدیدهای میدانی از مناطق درگیر بحران از دیگر اقدامات انجام‌شده شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور در نوروز امسال در راستای مدیریت بحران بعد از وقوع سیلاب است.

انجام اقدامات امداد و نجات برای سیل‌زدگان ایستگاه‌های طول خط محور جنوب شامل اسکان افراد و سیل‌زدگان در مدارس ایستگاه‌های راه‌آهن، ارسال سیلندر گاز، مواد غذایی(کنسرو، نان، آب معدنی و...) و مخزن آب آشامیدنی به برخی از مناطق، راه‌اندازی درزین جهت جابه‌جایی اهالی ایستگاه‌های طول خط به‌دلیل مسدود بودن محورهای جاده‌ای و همچنین ارسال کمک‌های مردمی به روستای تنگ هفت از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است. مسوولان و کارکنان شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور همچنین نوروز امسال اقدام به اعزام نیروهای امدادی متخصص برای بازگشایی محور لرستان و همچنین اعزام اورژانس جرثقیل، لودر، زیرکوب از مناطق و شهرهای همجوار جهت بازگشایی خط در مناطق درگیر سیلاب کردند.

از سوی دیگر بخش عمده‌ای از اقدامات مربوط به امداد و نجات نیز از طریق فرودگاه‌ها و شبکه حمل‌ونقل هوایی کشور انجام شد؛ با این‌حال به منظور قابل استفاده بودن باند، زیرساخت و کلیه امکانات فرودگاهی برای جلوگیری از تاخیر در پروازها، انجام سریع و به‌موقع عملیات امداد ونجات و جابه‌جایی نیروها و... وزارت راه وشهرسازی در دست‌کم ۱۸ فرودگاه کشور اقدامات مورد نیاز به منظور جلوگیری، کنترل ورفع نفوذ سیلاب به باندهای فرودگاهی، پاکسازی مسیرهای منتهی به فرودگاه‌ها، تامین برق اضطراری برای فرودگاه‌هایی که به دلیل قطع برق شهری ناشی از وقوع سیلاب به برق نیاز داشتند و برقراری سیستم‌های ارتباط ماهواره‌ای را به‌عمل آورد.

عمده این اقدامات مربوط به فرودگاه‌های گرگان، خرم‌آباد، ایلام، شیراز، بجنورد و مهرآباد بود. در فرودگاه‌های یاسوج، ارومیه، تبریز، زنجان، اردبیل، سنندج، همدان، کرمانشاه و یاسوج، بارش‌ برف و در فرودگاه‌های اهواز، بندرعباس، بوشهر و مشهد نیز بارش‌ باران اتفاق افتاد که با انجام عملیات پاکسازی به‌موقع، اختلالی در امر پروازها رخ نداد. حوزه بنادر و دریانوردی نیز درحوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با انجام دست‌کم پنج اقدام، در فرآیند امداد‌رسانی بعد از وقوع سیلاب ایفای نقش کرد؛ایجاد خطوط تماس اضطراری خدمات ایمنی دریایی (شماره ۱۵۵۰) و تخصیص شماره گویای (۳۱۱۱) در بندر شهید‌حقانی برای پاسخگویی به مسافران دریایی، انجام هماهنگی بین بخشی با دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها، دریابانی، شیلات، مناطق آزاد تجاری- صنعتی و...، مدیریت ایمنی سفرهای دریایی، انجام اقدامات پیشگیرانه در زمینه مدیریت بحران، همکاری در زمینه حوادث سیل در استان‌های بندری وارائه خدمات رفاهی و اسکان، تامین غذا، آب و مایحتاج ضروری، خدمات درمانی و سایر خدمات از قبیل تعمیر رایگان خودرو در بنادر از جمله بندر امام‌خمینی‌(ره) از جمله اقدامات انجام‌شده از سوی شبکه حمل‌ونقل دریایی کشور در جریان وقوع سیل نوروز امسال است.

وزارت راه وشهرسازی پس از انجام اقدامات اولیه بعد از وقوع سیلاب در نوروز ۹۸، هم‌اکنون برنامه‌ای مشتمل بر ۱۱ سرفصل اصلی به‌عنوان نسخه ثانویه مدیریت بحران در مناطق سیل‌زده تدوین کرده است که عمدتا همه این اقدامات به نوعی برنامه‌ریزی برای بازسازی زیرساخت‌های تخریب‌شده محسوب می‌شود. بر این اساس، مدیریت جامع خطرپذیری از طریق اطلاع‌رسانی عمومی در دستور کار قرار گرفته است؛ ریزش‌برداری و پاک‌سازی راه‌های مسدود، احداث راه‌های دسترسی موقت، بازسازی شبکه‌های ارتباطی جاده‌ای و ریلی، پایانه‌های بار و مسافر و همچنین رفع انسداد معابر و راه‌های دسترسی و روستایی ناشی از رانش، تخریب سازه‌ها و...از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این وزارتخانه بعد از وقوع سیلاب نوروز ۹۸ است. در این راستا همچنین بازسازی ابنیه فنی آسیب‌دیده، رفع مشکلات و بهسازی سیستم زهکشی و کانال‌های انحرافی در فرودگاه‌ها و محوطه‌های پروازی، تعمیر و جایگزینی علائم و تجهیزات ایمنی آسیب‌دیده و تهیه و تامین انواع وسایل حمل‌ونقل برای جابه‌جا‌یی مردم و کالا (خودروهای سبک و سنگین، هواپیما، بالگرد و قطار) جهت امدادرسانی به آسیب‌دیدگان در دستور کار قرار گرفته است.از سوی دیگر کمک‌رسانی به مردم و وسایل نقلیه گرفتار در مسیرها و مناطق آسیب دیده و تامین و در اختیار گذاشتن تجهیزات و ماشین‌آلات مورد‌نیاز سایر سازمان‌های دخیل در مدیریت بحران کماکان برای مناطقی که به‌طور کامل از بحران سیل عبور نکرده‌اند در دستور کار قرار دارد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 30 اردیبهشت 98، شماره: 3527506


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین